Hindia Barat British

Hindia Barat British adalah pulau-pulau dan tanah jajahan di dalam tanah besar dan sekitar Caribbean yang merupakan sebahagian daripada Empayar British.[1][2][3] Pada tahun 1912, Hindia Barat British telah dibahagikan kepada lapan jajahan: Bahamas, Barbados, Guiana British, Honduras British, Jamaica (dengan bergantung kepada Kepulauan Turks dan Caicos dan Kepulauan Cayman), Trinidad dan Tobago, Kepulauan Windward dan Kepulauan Leeward.[4]

Baki Hindia Barat British sekarang.

Pada tahun 1958 hingga 1962, semua wilayah pulau kecuali Kepulauan Virgin British, Bahamas, Honduras British dan Guiana British telah dimasukkan ke dalam Persekutuan Hindia Barat. Persekutuan itu diharapkan akan merdeka sebagai satu bangsa tetapi ia mempunyai kuasa yang terhad, banyak masalah praktikal dan kekurangan sokongan popular. Oleh demikian, sekarang Persekutuan Hindia Barat telah dibubarkan.

Kebanyakan wilayah termasuk semua negara yang lebih besar, kini bebas dari negara-negara yang berasingan dengan keahlian dengan banyak menyertai forum antarabangsa seperti Pertubuhan Negara-Negara Amerika, Persatuan Negara Caribbean, Pertubuhan Perdagangan Sedunia, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Komuniti Caribbean, Negara-Negara Komanwel dan Bank Pembangunan Caribbean dan antara-antara yang lain. Selebihnya ialah Wilayah Luar Negara British. Istilah ini masih lagi digunakan untuk Wilayah Luar Negara British di Caribbean seperti Kepulauan Cayman.[5]

Wilayah sunting

Wilayah-wilayah yang pada asalnya sebahagian daripada Hindia Barat British (tarikh kemerdekaan, jika berkenaan, dalam kurungan):

Rujukan sunting

  1. ^ definition.
  2. ^ The British West Indies: Their History, Resources and Progress - Sir Algernon Edward Aspinall - Google Boeken. Books.google.com (2008-08-12). Retrieved on 2013-07-17.
  3. ^ Government of the West Indies - Hume Wrong - Google Boeken. Books.google.com. Retrieved on 2013-07-17.
  4. ^ name="google1"
  5. ^ Location and Facilities Diarkibkan 2012-05-31 di Wayback Machine. Stmatthews.edu (2013-05-30). Retrieved on 2013-07-17.