Hipotesis hentaman besar

Hipotesis hentaman besar, yang kadangkala dipanggil Big Splash, atau Hentaman Theia mencadangkan bahawa Bulan terbentuk daripada serpihan yang tersisa daripada perlanggaran antara Bumi dan badan astronomi yang bersaiz Marikh, kira-kira 4.5 bilion tahun yang lalu, di eon Hadean; kira-kira 20 hingga 100 juta tahun selepas sistem suria bersatu.[1] Badan pertembungan ini kadang-kadang disebut Theia, dari nama Titan Yunani mitos yang merupakan ibu Selene, dewi Bulan. Analisis batu lunar, yang diterbitkan dalam laporan 2016, mencadangkan bahawa kesan itu mungkin menjadi lontaran langsung, menyebabkan pencampuran menyeluruh kedua-dua badan induk.

Gambaran artis perlanggaran antara dua badan planet. Hentaman sedemikian antara Bumi dan objek bersaiz Marikh mungkin membentuk Bulan.

Hipotesis hentaman besar kini merupakan hipotesis saintifik yang disukai untuk pembentukan Bulan. Bukti sokongan termasuk:

  • Putaran bumi dan orbit Bulan mempunyai orientasi serupa.
  • Contoh bulan menunjukkan bahawa permukaan Bulan sekali cair.
  • Bulan mempunyai teras besi yang agak kecil.
  • Bulan mempunyai ketumpatan yang lebih rendah daripada Bumi.
  • Bukti wujud perlanggaran serupa dalam sistem bintang lain (yang mengakibatkan cakera serpihan).
  • Tangkapan raksasa adalah konsisten dengan teori-teori terkemuka pembentukan Sistem Suria.
  • Nisbah isotop stabil batu lunar dan bumi adalah sama, menyiratkan asal yang sama.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa soalan mengenai model terkini hipotesis kesan gergasi.[2] Tenaga dari kesan gergasi seperti itu diramalkan telah memanas Bumi untuk menghasilkan "lautan" global magma, dan bukti pembezaan planet yang dihasilkan bahan berat yang tenggelam ke dalam mantel Bumi telah didokumenkan.[3] Walau bagaimanapun, sehingga 2015 tidak ada model yang konsisten sendiri yang bermula dengan peristiwa kesan gergasi dan mengikuti evolusi serpihan ke dalam satu bulan. Soalan-soalan lain yang tinggal termasuk apabila Bulan kehilangan bahagian unsur-unsur yang tidak menentu dan mengapa Zuhrah—yang mengalami kesan raksasa semasa pembentukannya—tidak menjadi tuan rumah bulan yang sama.

Rujukan sunting

  1. ^ "Revisiting the Moon". The New York Times. 2014-09-09.
  2. ^ Daniel Clery (11 October 2013). "Impact Theory Gets Whacked". Science. 342: 183. Bibcode:2013Sci...342..183C. doi:10.1126/science.342.6155.183. PMID 24115419.
  3. ^ Rubie, D. C.; Nimmo, F.; Melosh, H. J. (2007-01-01). Formation of Earth’s Core A2 - Schubert, Gerald. Amsterdam: Elsevier. m/s. 51–90. ISBN 9780444527486.

Bacaan lanjut sunting

Rencana akademik

Buku bukan akademik

Pautan luar sunting