Hirai Momo (Bahasa Jepun: 平井 もも; lahir 9 November 1996) lebih dikenali sebagai Momo ialah seorang penyanyi wanita Jepun yang berpangkalan di Korea Selatan. Beliau membuat kemunculan pertamanya pada tahun 2015 sebagai ahli kumpulan K-pop wanita, Twice di bawah JYP Entertainment.

Momo
平井 もも
Kelahiran
Hirai Momo

(1996-11-09) 9 November 1996 (umur 27)
PekerjaanPenyanyi
Kerjaya muzik
Genre
InstrumenVokal
Tahun aktif2015–sekarang
Syarikat rakaman
Pengkarya berkait
Nama Jepun
Kanji平井 もも
Hiraganaひらい もも

Kerjaya sunting

Momo mula menari seawal usia muda dan memutuskan untuk menjadi seorang penyanyi kerana meminati Amuro Namie. Beliau mula mengenali K-Pop selepas menonton Rain dan Lee Hyori. Beliau telah direkrut oleh JYP Entertainment selepas pihak pengurusan telah melihat video tarian beliau bersama kakaknya. Beliau diberitahu untuk menjalani ujibakat bersama kakaknya pada 13 April 2012 tetapi nasib memihak kepada Momo [1] Beliau telah ditandatangani sebagai pelatih JYP bersama dua orang lagi ahli dari Jepun, Minatozaki Sana dan Myoi Mina. Mereka bertiga kemudiannya diserapkan ke dalam kumpulan Twice.

Pada tahun 2014, beliau muncul dalam video muzik Got7, "Stop Stop It" dan video muzik Bahasa Jepun Junho, "Feel". Pada tahun berikutnya, beliau muncul dalam video muzik Wooyoung, "R.O.S.E" dan miss A, "Only You". Beliau merupakan satu-satunya ahli yang tersingkir daripada rancangan Sixteen yang kemudiannya dipanggil semula untuk menjadi ahli kumpulan Twice berikutan bakat tarian yang dimilikinya sehingga digelar peminat Twice dengan nama Dancing Mochine.[2][3] Pada 20 Oktober, Momo membuat kemunculan pertamanya sebagai ahli Twice menerusi album mini, The Story Begins dan lagu Like OOH-AHH.[4]

Filemografi sunting

Video muzik sunting

Tahun Video muzik Artis
2014 "Stop Stop It" GOT7
"Feel" (Bahasa Jepun) Junho (2PM)
2015 "R.O.S.E." (Bahasa Jepun) Wooyoung (2PM)
"Only You" Miss A
2016 "Fire" J.Y. Park

Rujukan sunting

  1. ^ "All about Chaeyoung, Momo". Twice TV. Episod 3. Naver.
  2. ^ Yoon, Hyo-jin. "'식스틴 논란' JYP 측 "모모 추가합격, 완성도 높은 트와이스를 위해 결정" (공식입장)". Naver (dalam bahasa Korea). Financial News. Dicapai pada 26 Oktober 2017.
  3. ^ Kim, Min-ji. "JYP측 "트와이스 모모 합류 이유있어…내정설, 사실 아니다"". Naver (dalam bahasa Korea). StyleM. Dicapai pada 26 Oktober 2017.
  4. ^ Won, Ho-jung. "Twice's 'Story Begins'". K-pop Herald. Herald Corporation. Dicapai pada 26 Oktober 2017.

Pautan luar sunting