Hashirama Senju

(Dilencongkan dari Hokage Pertama)

Hashirama Senju (千手柱間, "Senju Hashirama"), atau Shodai Hokage (初代火影) atau "Hokage Pertama" adalah pengasas kepada kampung Konoha, abang kepada Tobirama Senju atau Nidaime atau "Hokage Kedua", datuk kepada Tsunade atau Godaime dan Nawaki.

Harashima selaku Hokage Pertama

Hashirama amat terkenal dengan kebolehannya untuk menggunakan teknik Mokuton (木遁, "Gaya Lepas Sifat Kayu"), satu kebolehan Kekkei Genkai yang menggabung dua teknik iaitu Doton (土遁, "Gaya Lepas Sifat Tanah") dan Suiton (水遁, "Gaya Lepas Sifat Air") bagi menghasilkan"kayu".

Latar belakang sunting

Hashirama sebenarnya adalah ketua kepada Senju Ichizoku (千手一族, "Klan Senju"), yang merupakan sebuah kuasa besar dalam era peperangan dan klan ini juga merupakan salah satu diantara dua klan terkuat yang wujud ketika berlakunya Perang Dunia Ninja Pertama; menjadi pesaing utama kepada Uchiha Ichizoku (うちは一族, "Klan Uchiha") yang diketuai oleh Madara Uchiha. Persaingan di antara kedua-dua klan ini sangat hebat sehinggakan apabila sesuatu pihak mengupah klan Senju, maka satu pihak lagi pasti akan mengupah klan Uchiha dan begitulah sebaliknya. Setelah terlibat dengan banyak siri peperangan, klan Senju telah mengemukakan satu perjanjian damai kepada puak Uchiha. Kedua-dua klan tersebut bersetuju dengan perjanjian tersebut dan kemudiannya bersatu untuk membentuk sebuah kuasa ninja terkuat yang tergolong dalam senarai Lima Kuasa Ninja Terbesar dan penyatuan mereka itu telah membentuk sebuah kampung ninja yang diberi nama Konohagakure.

Fail:Logo senju clan.jpg
Logo klan Senju

Tidak lama kemudian, Madara telah mengambil keputusan drastik dengan meninggalkan kampung Konoha atas alasan perbalahan yang berlaku berkaitan dengan polisi dan perundangan dalam pentadbiran kampung Konoha. Madara tidak mendapat sokongan daripada klannya sendiri (pada asalnya Madara tidak setuju dengan perjanjian damai tersebut) dan semua ahli klannya menggelar Madara sebagai "raksasa" kerana tindakannya mengambil mata Sharingan milik adiknya dianggap sebagai satu tindakan mementingkan diri. Konflik ini bertambah runcing dan kemudiannya mencetuskan pertarungan di antara Hashirama dan Madara yang berlaku di Lembah Akhir, di mana Hashirama berjaya menewaskan Madara. Untuk memperingati pertarungan tersebut, dua buah tugu gergasi yang menyerupai Hashirama dan Madara telah dibina berdekatan dengan kawasan air terjun di situ.

Hokage Pertama kemudiannya telah berjaya mengawal beberapa makhluk berekor yang mana kemudiannya telah diagih-agihkan kepada beberapa kampung ninja yang lain sebagai tanda perdamaian dan bertujuan untuk mengimbangi kuasa ketenteraan di antara mereka. Ketika Hashirama menjadi Hokage, dia telah mengalahkan Kakuzu yang mendapat arahan daripada Takigakure untuk membunuhnya. Bagaimanapun, peperangan masih berlaku di kebanyakan tempat. Memikirkan nasib yang bakal menimpa kampung Konoha di masa hadapan, Hokage Pertama dan Hokage Kedua mula melatih Hiruzen Sarutobi (猿飛ヒルゼン, "Sarutobi Hiruzen") yang bakal menjadi Sandaime (三代目火影, "Hokage Ketiga") kelak. Tiada fakta yang tepat mengenai punca kematian Hashirama namun dipercayai Hashirama meninggal dunia akibat faktor usia. Pucuk kepimpinan yang dipegang oleh Hashirama kemudiannya diturunkan kepada adiknya, Tobirama untuk menjawat jawatan sebagai Hokage Kedua.

Personaliti sunting

Hashirama mempunyai perwatakan yang tenang, baik hati, penyayang dan mempunyai sifat kesetiaan yang tinggi. Dia menganggap ke semua penduduk di Konoha sebagai sebahagian daripada ahli keluarganya sendiri dan cuba menerapkan prinsip tersebut agar menjadi asas kepada keperibadian dalam diri semua ninja Konoha. Dia juga digambarkan sebagai seorang yang pintar dan berpandangan jauh. Hal ini demikian kerana tindakan Hashirama melatih Hiruzen yang bertujuan mempersiapkan Hiruzen sebagai pemimpin masa hadapan ketika itu. Dia adalah orang pertama yang percaya bahawa semua ninja kampung Konoha harus menunjukkan sikap prihatin kepada satu sama lain dan sesiapa yang dipilih menjadi Hokage seharusnya bersedia untuk menggadaikan nyawanya untuk menjaga keamanan kampung agar menjadi teladan kepada semua penduduk.

Penglibatan sunting

Bahagian I: Babak Penaklukan Konoha sunting

Hokage Pertama dan Hokage Kedua pernah dibangkitkan semula oleh Orochimaru dengan menggunakan Kuchiyose: Edo Tensei (口寄せ・穢土転生, "Seruan: Teknik Hidup semula") bagi digunakan ketika cuba menangani Hokage Ketiga sewaktu percubaan untuk menakluk Konoha bersama ninja-ninja dari Sunagakure dan Otogakure. Hashirama berasa sedih kerana terpaksa berlawan dengan muridnya sendiri namun Orochimaru telah menggunakan satu teknik pengunci untuk memadam memorinya secara paksaan. Ketika pertarungan berlangsung, Hashirama menunjukkan kombinasi yang baik dengan adiknya, Tobirama dan telah memaksa Hokage Ketiga untuk menyeru Enma untuk membantunya. Hokage Pertama telah menunjukkan kehebatan teknik Elemen Kayu dan taijutsu yang dimilikinya. Kemudiannya, roh dan jiwa Hashirama serta Tobirama telah dikunci oleh Hokage Ketiga ke dalam perut "Dewa Maut". Sebelum kesemua roh dan jiwanya disedut masuk ke dalam perut "Dewa Maut", dia telah meminta maaf kepada anak muridnya di atas semua masalah yang telah ditimbulkan.

Bahagian II: Babak Sasuke dan Sai sunting

Terdapat satu pendedahan bahawa Orochimaru telah melakukan satu eksperimen yang melibatkan sel Hokage Pertama; di mana dia telah menyuntik sel tersebut ke dalam badan 60 orang yang dijadikan subjek uji kaji. Hal ini demikian kerana Orochimaru berhasrat untuk menguasai teknik istimewa Hokage Pertama iaitu Elemen Kayu yang mampu mengawal bijuu. Proses ini kemudiannya berjaya terhadap uji kaji yang bernama Tenzo (kemudiannya diberikan nama samaran Yamato). Namun, Orochimaru telah kehilangan rekod ujian tersebut sewaktu melarikan diri daripada Hokage Ketiga dan dia tidak mengetahui bahawa salah seorang daripada subjek-subjek uji kaji tersebut telah terselamat.

Keupayaan sunting

Hashirama telah dinobatkan oleh seluruh dunia shinobi ketika itu sebagai Dewa Shinobi sewaktu era kegemilangannya (walaupun bukan yang terhebat di dalam sejarah). Setiap ninja di kampung Konoha serta termasuklah Madara dan klannya sangat menghormati Hokage Pertama (ini adalah kerana hanya Madara dan klannya mampu menandingi kehebatan Hokage Pertama).

Kehebatannya terbukti apabila dia berjaya menewaskan Madara yang menggunakan kuasa makhluk berekor terkuat iaitu Kyuubi dalam beberapa siri pertarungan antara mereka. Ini dianggap sebagai satu pertempuran paling dahsyat kerana Madara merupakan pengguna Mangekyou Sharingan yang abadi, sejenis bentuk sempurna bagi mata Mangekyou Shraingan. Hanya dengan menewaskan Kyuubi yang dikawal oleh Madara sudah cukup untuk membuatkan Hashirama digelar sebagai seorang shinobi terulung kerana Hokage Keempat sendiri terpaksa mengorbankan dirinya dengan menggunakan teknik terlarang iaitu teknik Shiki Fuujin menewaskan Kyuubi meskipun beliau dianggap sebagai seorang ninja yang pintar dan memiliki kekuatan yang hebat. Bagaimanapun, sebenarnya kebolehan Hokage Pertama menggunakan teknik Elemen Kayu yang membolehkannya mengawal dan mengunci Kyuubi sebagaimana yang dilakukan oleh Madara. Hashirama juga pernah menewaskan Kakuzu yang merupakan salah seorang ahli Akatsuki suatu ketika dahulu. Ketika Hashirama dibangkitkan oleh Orochimaru untuk digunakan bagi melawan anak muridnya sendiri iaitu Hokage Ketiga, dia telah memperlihatkan skil dan teknik yang menakjubkan meliputi semua aspek yang diperlukan bagi seorang ninja. Sebagai contoh, dia mampu menggunakan taijutsu sehebat Hokage Ketiga. Menurut fakta, Hokage Ketiga adalah antara pakar taijutsu yang hebat dalam dunia shinobi. Hashirama juga mampu menggunakan genjutsu yang kuat sehinggakan tidak mampu dielakkan oleh Hokage Ketiga meskipun Hokage Ketiga sendiri merupakan seorang pengguna genjutsu.Sewaktu pertarungannya dengan Madara juga menunjukkan dia mampu menggunakan teknik seruan dan pengguna pelbagai senjata ninja yang hebat; mampu menyeru pelbagai senjata menggunakan skrol.

Hokage Pertama terkenal kerana kebolehan menggabungkan teknik doton (tanah) dan teknik suiton (air) bagi menghasilkan perubahan baru yang dinamakan mokuton bagi menghasilkan Elemen Kayu. Hokage Pertama menukarkan chakranya kepada "sumber nyawa" dan membolehkannya mencipta pokok yang mampu tumbuh dengan saiz gergasi, memanipulasikannya kepada pelbagai bentuk dan menggunakannya ketika bertempur. Ada yang mengatakan bahawa kebolehannya tersebut telah digunakan untuk mencipta infrastruktur dan asas kepada pembentukan kampung Konoha. Kebolehan tersebut sememangnya satu perkara yang unik mengenai dirinya kerana adiknya sendiri yang juga merupakan Hokage Kedua iaitu Tobirama dan cucunya sendiri iaitu Tsunade tidak memiliki kebolehan untuk menggunakan Elemen Kayu meskipun mereka berdua mempunyai kebolehan memanipulasikan chakra pada di peringkat tertinggi.

Hanya Yamato, satu-satunya bayi yang selamat selepas digunakan dalam eksperimen haram yang dilakukan oleh Orochimaru yang terselamat dan memiliki kebolehan unik ini setelah disuntik dengan sel Hokage Pertama. Yamato menyatakan bahawa penggunaan teknik Eleman Kayu yang dimilikinya terlalu jauh jika mahu dibandingkan dengan teknik Elemen Kayu yang dimiliki Hokage Pertama. Bagaimanapun, Yamato terbukti masih mampu menggunakan teknik asas Elemen Kayu dengan baik sekali. Keupayaan Hokage Pertama yang sangat dikagumi oleh Orochimaru adalah keupayaannya mengawal Elemen Kayu dan kuasa semulajadi di persekitarannya tanpa sebarang masalah. Melalui kebolehan ini, ia membolehkan Hokage Pertama mempengaruhi makhluk berekor dengan mengawal dan menekan kuasa chakra bijuu-bijuu tersebut. Menurut Madara, satu ketika dahulu Hokage Pertama memiliki beberapa ekor bijuu yang berada di bawah kawalannya yang kemudiannya diserahkan kepada beberapa kampung ninja besar untuk mengimbangi kuasa di antara mereka. Kebolehan dan kuasa mengawal bijuu ini ditingkatkan lagi dengan bantuan oleh sebentuk rantai yang diperbuat daripada kristal yang mengandungi chakra namun bagaimana ia berfungsi masih tidak diketahui.

Hashirama juga diketahui mempunyai pelbagai ilmu pengetahuan serta diketahui menggunakan banyak jutsu-jutsu yang mana ia telah menyimpannya di dalam skrol miliknya sendiri dan telah diwariskan kepada Hokage Ketiga.