Hoki disingkatkan kepada Hoki Padang adalah pasukan sukan dalam keluarga hoki. Asal-usul awal permainan bermula pada Abad Pertengahan di England, Scotland, Perancis dan Belanda.[1] Permainan ini boleh dimainkan di padang rumput atau padang rumput tiruan serta permukaan papan dalaman. Setiap pasukan bermain dengan sebelas pemain, termasuk penjaga gawang. Pemain menggunakan kayu hoki yang terbuat dari kayu, serat karbon, serat kaca atau gabungan serat karbon dan serat kaca dalam kuantiti yang berlainan (dengan kayu hoki serat karbon yang lebih tinggi menjadi lebih mahal dan kurang cenderung untuk pecah) untuk memukul bola yang bulat, keras dan plastik. Panjang batang bergantung pada ketinggian individu pemain.[2] Hanya satu batang kayu hoki dibenarkan untuk digunakan. Penjaga gawang sering mempunyai jenis kayu hoki yang berbeza, namun mereka juga boleh menggunakan kayu hoki biasa. Papan pemegang kayu hoki penjaga gawang mempunyai lengkung lain tertentu pada hujung batang, ini untuk memberi mereka lebih banyak permukaan untuk menyelamatkan bola. Pakaian seragam pula terdiri daripada shin keselamatan, kasut, seluar pendek, pengawal mulut dan jersi. Hari ini, permainan dimainkan secara global, dengan populariti tertentu di seluruh dunia Eropah Barat, Subbenua India, Afrika Selatan, Australia, New Zealand, Argentina, dan sebahagian Amerika Syarikat (terutamanya New England dan Atlantik Tengah).[3][4] Istilah "hoki padang" digunakan terutamanya di Kanada dan Amerika Syarikat di mana hoki ais lebih popular. Dalam istilah Sweden "sukan hoki" digunakan dan ke tahap yang tertentu juga di Norway. Ia adalah sebahagian daripada Persatuan Bandi Norway. Sehingga baru-baru ini mereka memanggilnya "hoki", apabila ia berubah menjadi "sukan hoki".[5]

Hoki padang
Badan induk tertinggiPersekutuan Hoki Antarabangsa
Nama samaranHoki Padang
Pertama kali dimainkanAbad ke-19, England
Ciri-ciri
ContactTerhad
Ahli pasukan11 pemain lapangan
JenisLuar dan Tertutup
PeralatanBola hoki, kayu hoki, pengawal lutut, pengawal shin
Kemunculan
Sukan Olimpik1908, 1920, 1928–sekarang

Semasa bermain, penjaga gol adalah satu-satunya pemain yang dibenarkan untuk menyentuh bola dengan mana-mana bahagian badan mereka (tangan pemain dianggap 'sebahagian daripada kayu hoki' jika memegang kayu hoki), sementara pemain lapangan memainkan bola dengan sisi rata daripada kayu hoki mereka. Penjaga gol juga tidak boleh memainkan bola menggunakan kayu hoki mereka. Sesiapa yang menjaringkan gol yang paling banyak pada akhir perlawanan akan dikira sebagai pemenang. Jika keputusan terikat pada akhir permainan, sama ada seri diisytiharkan atau permainan masuk ke masa tambahan atau penentuan penalti, bergantung pada format kejohanan. Terdapat banyak variasi untuk bermain masa tambahan yang bergantung kepada liga dan perlawanan kejohanan. Dalam permainan kolej, tempoh masa tambahan tujuh-sebelah terdiri daripada tempoh 10 minit unuk gol emas dengan tujuh pemain untuk setiap pasukan. Sekiranya seri masih tersisa, permainan memasuki pertandingan satu persatu di mana setiap pasukan memilih 5 pemain untuk menggiring bola dari garisan 25 ela ke bulatan menentang penjaga gawang lawan. Pemain ini mempunyai 8 saat untuk menjaringkan gol pada penjaga gawang. Permainan ini berakhir selepas gol dijaringkan, bola keluar dari batas, pelanggaran dilakukan (berakhir dengan penalti strok atau flik atau berakhirnya dengan satu lawan satu) atau waktu tamat. Sekiranya pertarungan masih berterusan selepas pusingan seterusnya, sehingga satu pasukan telah menjaringkan gol.

Badan pentadbiran hoki adalah Persekutuan Hoki Antarabangsa (FIH, dalam bahasa Perancis), dengan lelaki dan perempuan mewakili peringkat antarabangsa dalam kejohanan termasuk Sukan Olimpik, Piala Dunia, Liga Hoki Dunia, Trofi Juara-Juara dan Piala Dunia Remaja dengan banyak negara menjalankan kejohanan kelab junior, senior, dan kelab tertinggi. FIH juga bertanggungjawab untuk mengatur Lembaga Peraturan Hoki dan membangunkan peraturan untuk permainan.

Hoki variasi yang popular ialah hoki padang tertutup, yang berbeza dalam beberapa aspek semasa merangkumi prinsip utama hoki. Hoki tertutup ialah varian 5-sebelah, dengan medan yang dikurangkan kepada kira-kira 40 m × 20 m (131 ka × 66 ka). Dengan banyak peraturan yang tetap sama, termasuk halangan dan kaki, terdapat beberapa variasi utama: Pemain tidak boleh menaikkan bola kecuali menembak bola ke arah gol, pemain tidak boleh memukul bola (sebaliknya menggunakan tolak untuk memindahkan bola), dan di garisan sebelah luar diganti dengan halangan pepejal yang membolehkan bola melantun semula.[6]

Sejarah sunting

 
Lakaran 510 SM menggambarkan pemain Greek Yunani Kuno bermain kerētízein, yang berbentuk hoki atau ground billiards; di Muzium Arkeologi Kebangsaan, Athens

Terdapat penggambaran permainan seperti hoki di Yunani Kuno, bertarikh c. 510 BC, apabila permainan itu mungkin dipanggil Κερητίζειν (kerētízein) kerana ia dimainkan dengan tanduk (κέρας, kéras, dalam Yunani Purba) dan bola.[7] Para penyelidik tidak bersetuju dengan cara menafsirkan imej ini. Ini boleh menjadi satu pasukan atau satu-satu aktiviti (penggambaran menunjukkan dua pemain aktif, dan angka lain yang mungkin rakan sepasukan yang menunggu giliran mereka bermain). Ahli sejarah biliard Stein dan Rubino percaya ia adalah antara permainan nenek moyang untuk sukan dan sukan padang seperti hoki dan ground billiards, dan gambaran yang hampir serupa (tetapi dengan hanya dua angka) kedua-dua muncul dalam makam Beni Hasan pentadbir Khety Mesir Purba dari Dinasti Ke11 (c. 2000 BCE), dan di Eropah Manuskrip bercahaya dan karya-karya lain abad ke-14 hingga ke-17, menunjukkan kontemporari maklumat dan kehidupan perkeranian.

Padang permainan sunting

 
Diagram padang hoki

Kebanyakan ukuran padang hoki pada asalnya diteteapkan menggunakan nombor integer ukuran imperial dan dituliskan sedemikian dalam rencana ini.

Varian sunting

Hoki padang dalam dewan sunting

Varian popular hoki padang ialah hoki dalam dewan, iaitu 6 sebelah (5 sebelah semasa 2014–2015) menggunakan medan yang dikurangkan kepada lebih kurang 40 m × 20 m (131 ka × 66 ka). Walaupun banyak peraturan tetap sama, termasuk halangan dan kaki, terdapat beberapa variasi utama: pemain tidak boleh menaikkan bola melainkan menembak ke arah gol, pemain mungkin tidak memukul bola, sebaliknya menggunakan tolakan untuk memindahkannya, dan garis tepi diganti. dengan halangan yang kukuh, dari mana bola akan melantun dan kekal dalam permainan.[6] Di samping itu, garis panduan peraturan untuk kayu hoki padang dalam dewan memerlukan kayu yang lebih nipis dan ringan berbanding kayu luar.[8]

Hoki 5s sunting

Hoki 5s
Badan induk tertinggiPersekutuan Hoki Antarabangsa
Ciri-ciri
ContactYa
Ahli pasukan5 setiap sisi (30 Minit dalam 2 tempoh)
JenisHoki 5s
Peralatanbola hoki, kayu hoki, pelindung mulut, sarung tangan, shinpad
Kemunculan
Sukan OlimpikTidak
Kejohanan dunia2024
World GamesTidak

Seperti namanya, Hoki 5s (atau hoki 5 sebelah) ialah varian hoki yang menampilkan lima pemain pada setiap pasukan (termasuk seorang penjaga gol). Padang permainan ialah 55 m panjang dan 41.70 m lebar—ini adalah lebih kurang separuh saiz padang biasa. Beberapa tanda tambahan diperlukan kerana tiada bulatan penalti atau sudut penalti; pukulan boleh diambil dari mana-mana sahaja di atas padang. Pukulan penalti digantikan dengan "cabaran" yang seperti kaedah satu lawan satu yang digunakan dalam penentuan sepakan penalti. Tempoh perlawanan ialah tiga tempoh 12 minit dengan selang dua minit antara tempoh; Tempoh gol emas ialah berbilang tempoh 5 minit. Peraturannya lebih mudah dan bertujuan supaya permainan lebih pantas, mencipta lebih banyak pukulan ke gawang dengan kurang bermain di bahagian tengah, dan lebih menarik kepada penonton.[9]

Kejohanan kelayakan Asia untuk dua tempat di Sukan Olimpik Remaja 2014 ialah kali pertama acara FIH menggunakan format Hoki 5s. Hoki 5s juga digunakan untuk kejohanan hoki Olimpik Remaja, Sukan Pasifik pada 2015 dan di Sukan Remaja Afrika ialah 2018.[perlu rujukan]

Pada 2022, FIH mengadakan acara Hoki 5s antarabangsa seniornya yang pertama, dengan acara lelaki dan wanita diadakan di Lausanne.[10] Piala Dunia Hoki 5s Lelaki FIH dan Piala Dunia Hoki 5s Wanita FIH ditetapkan untuk debut pada 2024.

Rujukan sunting

  1. ^ "History of Field Hockey | iSport.com". Fieldhockey.isport.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-07-24. Dicapai pada 2017-10-03.
  2. ^ "How to Choose a Stick". Longstreth.com. Dicapai pada 2016-07-15.
  3. ^ Eisen, Matt (October 12, 2006). "In America, field hockey still toils in obscurity". Yale Daily News. Dicapai pada February 4, 2017. The American game is regionally centered. The most intense support and popularity extends from Massachusetts down the Eastern seaboard to Virginia and pretty much stops there. The best programs tend to be in Pennsylvania and New Jersey, though states like Maryland and Delaware are slowing growing field hockey prowess.
  4. ^ Fischer-Baum, Reuben (November 8, 2012). "Field Hockey America Vs. Rodeo America: Mapping The Faultlines Of America's Regional Sports". Deadspin. Dicapai pada February 4, 2017.
  5. ^ "Landhockey". bandyforbundet.no.
  6. ^ a b "Field Hockey Rules" (PDF). International Hockey Federation. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "International Hockey Federation" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  7. ^ Oikonomos, G. "Κερητίζοντες." Archaiologikon Deltion 6 (1920–1921): 56 -59; there are clear depictions of the game, but the identification with the name κερητίζειν is disputed (English summary).
  8. ^ The International Hockey Federation. "Rules of Indoor hockey 2017" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2 Mac 2017.
  9. ^ "A History of the Rules of Hockey". Persekutuan Hoki Antarabangsa. 8 Februari 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 Jun 2010. Dicapai pada 8 Februari 2017.
  10. ^ "'FIH Hockey5s Lausanne' to be held on 4-5 June 2022". Persekutuan Hoki Antarabangsa (dalam bahasa Inggeris). 17 November 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada 7 Februari 2023. Dicapai pada 2022-10-27.

Pautan luar sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.