Home Alone (filem)

'Home Alone' ialah filem komedi Amerika 1990 yang diarahkan oleh Chris Columbus dan ditulis serta diterbitkan oleh John Hughes. Ia merupakan filem pertama dalam Home Alone francais, dan dibintangi Macaulay Culkin, Joe Pesci, Daniel Stern, John Heard dan Catherine O'Hara. Culkin memainkan watak Kevin McCallister, seorang budak lelaki yang mempertahankan rumahnya Chicago daripada pencuri selepas keluarganya secara tidak sengaja meninggalkannya semasa percutian Krismas mereka ke Paris.

Home Alone
Seorang budak lelaki memakai baju sejuk merah dengan tangan diletakkan di muka sambil menjerit. Dia berada di tengah-tengah gambar. Di belakangnya, di luar tingkap bersalji, di kiri dan kanan budak lelaki itu, terdapat dua lelaki berpakaian hitam.
Poster siaran teater
PengarahChris Columbus
PenulisJohn Hughes
Dihasilkan olehJohn Hughes
Dibintangi
SinematografiJulio Macat
Disunting olehRaja Gosnell
Muzik olehJohn Williams
Syarikat
penerbitan
Diedarkan oleh20th Century Fox
Tarikh tayangan
  • 10 November 1990 (1990-11-10) (Chicago)
  • 16 November 1990 (1990-11-16) (Amerika syarikat)
Masa tayangan
103 menit[1]
NegaraAmerika syarikat
Bahasainggeris
Bajet$18 juta[2]
Pecah panggung$476.7 juta[2]

Hughes mengandungkan Home Alone semasa bersiap untuk pergi bercuti. Warner Bros. pada asalnya bertujuan untuk membiayai dan mengedarkan filem itu, tetapi menutup pengeluaran selepas ia melebihi bajet yang ditetapkan, dan 20th Century Fox memikul tanggung jawab berikutan pertemuan rahsia dengan Hughes. Columbus dan Culkin telah diupah tidak lama kemudian, dan penggambaran berlangsung antara Februari dan Mei 1990 di lokasi di seluruh Illinois.

Home Alone ditayangkan di Chicago pada 10 November 1990, dan telah dikeluarkan secara teater di Amerika Syarikat pada 16 November. Ia menerima ulasan positif, dengan pujian untuk pelakon, humor dan muziknya. Home Alone memperoleh kutipan $476.7 juta di seluruh dunia, menjadi komedi aksi langsung dengan kutipan tertinggi sehingga tayangan The Hangover Part II (2011), dan menjadikan Culkin bintang kanak-kanak. Ia telah dicalonkan untuk Anugerah Golden Globe untuk Gambar Gerak Terbaik – Muzikal atau Komedi, dan Pelakon Terbaik dalam Filem – Muzikal atau Komedi untuk Culkin, dan Anugerah Akademi untuk Skor Asal Terbaik untuk John Williams, dan Lagu Asal Terbaik untuk "Somewhere in My Memory". Home Alone sejak itu telah dianggap sebagai salah satu daripada filem Krismas terbaik.[3][4] Sekuel, Home Alone 2: Lost in New York, telah dikeluarkan pada tahun 1992.

Plot cerita sunting

Templat:Spoiler Selepas bertengkar dengan abangnya, Buzz, ke atas pizza, Kevin McCallister (Culkin) dikirimkan ke bilik tidur loteng, di mana dia berharap keluarganya akan hilang sahaja. Suatu kegagalan garis elektrik sewaktu malam memasang semula semua jam bangun, jadi esok paginya peninggalan keluarga, yang telah lambat tidur, lari ke suatu cuti Krismas ke Paris, Perancis. Sewaktu kekeliruan, Kevin tertinggal di rumah dan mengalami bagaimana rasanya menjadi berdikari untuk kali pertama. Pada waktu yang sama dua penceroboh, Harry (Joe Pesci) dan Marv (Daniel Stern), merancang untuk memasuki rumah (yang hampir) kosong. Kevin menghimpunkan suatu rancangan bukan hanya untuk menghentikan para perompak tetapi juga untuk mendenda mereka melalui perangkap dipasang di keliling rumahkan, yang termasuk tin cat melayang, sebuah senapang BB, dan sebuah tombol pintu dipanaskan dengan sebuah pemetik api arang elektrik. Templat:Endspoiler

Pautan Luar sunting

  1. ^ "HOME ALONE (PG)". British Board of Film Classification. Diarkibkan daripada yang asal pada February 27, 2020. Dicapai pada April 10, 2020.
  2. ^ a b "Home Alone (1990)". Box Office Mojo. Diarkibkan daripada yang asal pada February 11, 2020. Dicapai pada November 19, 2018.
  3. ^ [https: //www.thetoptens.com/top-christmas-movies/ "Sepuluh Filem Krismas Terbaik Sepanjang Zaman"] Check |url= value (bantuan). Thetoptens.com. .org/web/20210104163635/https://www.thetoptens.com/top-christmas-movies/ Diarkibkan Check |archive-url= value (bantuan) daripada yang asal pada Januari 4, 2021. Dicapai pada 1 Januari 2021.
  4. ^ "50 Filem Krismas Terbaik Sepanjang Masa". [https:/ /web.archive.org/web/20210104163648/https://editorial.rottentomatoes.com/guide/best-christmas-movies/ Diarkibkan] Check |archive-url= value (bantuan) daripada yang asal pada Januari 4, 2021. Dicapai pada 1 Januari 2021.