Hori-san to Miyamura-kun

Hori-san to Miyamura-kun (Jepun: 堀さんと宮村くん, lit. "Hori dan Miyamura") ialah sebuah manga shōnen dikaryakan dan diilustrasi Hiroki Adachi atau nama penanya Hero. Ia pertama kali terbit dalam format empat panel secara mandiri dalam laman webnya sendiri, Dokkai Ahen dari Februari 2007 hingga Disember 2011. Siri ini dibukukan semula Square Enix sebanyak 10 jilid keluaran Gangan Comics dari Oktober 2008 hingga Disember 2011. Bab-bab cerita selingan dihimpunkan dalam Hori-san to Miyamura-kun Omake (Jepun: 堀さんと宮村くん おまけ).

Hori-san to Miyamura-kun
堀さんと宮村くん
GenreKomedi romantik
Manga
PengarangHero
PenerbitTerbitan mandiri, Square Enix
DemografikShōnen
PencetakanGangan Comics
Gangan Comics Online
Tarikh PengeluaranFebruari 200722 Disember 2011
Jilid10 (Senarai jilid)
Manga
Horimiya
PengarangHero
IlustrasiDaisuke Hagiwara
PenerbitSquare Enix
Penerbit LainYen Press
DemografikShōnen
Majalah AsalMonthly G Fantasy
Tarikh Pengeluaran18 Oktober 201118 Mac 2021
Jilid16 (Senarai jilid)
Manga
Hori-san to Miyamura-kun Omake
PengarangHero
PenerbitTerbitan mandiri, Square Enix
DemografikShōnen
PencetakanGangan Comics Online
Tarikh Pengeluaran21 Julai 2012 – kini
Jilid14 (Senarai jilid)
Video animasi original
PengarahShingo Natsume (1)
Erukin Kawabata (2)
Tetsuo Hirakawa (3)
Kazuya Aiura (4-6)
Skrip/PenulisYuniko Ayana
Lagu/MuzikYoda Nobutaka (1-3)
Yuya Saito (4)
Rinko Ueda (4)
StudioHoods Entertainment (1, 2)
Marone (3)
Gonzo (4-6)
Dikeluarkan pada26 September 201225 Mei 2021
Episod6 (Senarai episod)
Siri televisyen anime
Horimiya
PengarahMasashi Ishihama
Skrip/PenulisTakao Yoshioka
Lagu/MuzikMasaru Yokoyama
StudioCloverWorks
Dilesenkan olehFunimation
Penyiaran AsalTokyo MX, GYT, GTV, BS11, MBS
Tarikh tayangan10 Januari 20214 April 2021
Episod13 (Senarai episod)
Portal Anime dan Manga

Manga ini dibikin semula oleh Daisuke Hagiwara bersama Hero dengan tajuk Horimiya (Jepun: ホリミヤ) yang dikeluarkan dalam majalah Monthly G Fantasy dari Oktober 2011 hingga Mac 2021.[1] Adaptasi siri televisyen anime untuk Horimiya oleh CloverWorks disiarkan dari Januari hingga April 2021. Sebuah adaptasi drama aksi langsung dan TV ditayangkan pada Februari 2021.

Plot sunting

Kyoko Hori ialah pelajar sekolah menengah yang pintar dan popular, berbeza dengan rakan sekelasnya Izumi Miyamura, seorang budak lelaki berkaca mata yang muram dan kelihatan ulat buku. Di rumah, Hori ialah orang rumah yang berpakaian rapi dan menjaga adik lelakinya, Souta. Dia mengambil setiap percubaan untuk menyembunyikan perkara ini daripada rakan sekelasnya, untuk tidak mengganggu status sosialnya dan menyebabkan orang lain bimbang. Pada suatu hari, Souta pulang dengan hidung berdarah. Dia telah ditemani oleh seorang budak lelaki dengan banyak tindikan dan tatu, yang memperkenalkan dirinya sebagai Miyamura. Selepas mengenali Hori, walaupun dia berpakaian kusut, mereka bersetuju untuk merahsiakan identiti sebenar mereka daripada rakan sebaya mereka. Walau bagaimanapun, dari masa ke masa, apabila kedua-duanya mula mengetahui lebih lanjut tentang satu sama lain, mereka belajar bahawa mereka mempunyai lebih banyak persamaan daripada yang mereka fikirkan pada asalnya. Bersama-sama, mereka bersetuju untuk membantu satu sama lain dalam merahsiakan identiti selepas sekolah mereka. Apabila masa berlalu, mereka berdua tiba-tiba mendapati diri mereka lebih rapat berbanding sebelum ini, akhirnya menjadi pasangan, maka jadilah Hori-san to Miyamura-kun.

Watak sunting

Kyoko Hori (Jepun: 堀 京子, Hepburn: Hori Kyōko)
Disuarakan oleh: Asami Seto[2] (OVA), Haruka Tomatsu[3] (anime TV) (Bahasa Jepun), Marisa Duran[4] (anime TV) (Bahasa Inggeris)
Dilakonkan oleh: Sayu Kubota (filem aksi langsung dan drama TV)[5]
Kyoko ialah seorang gadis sekolah menengah yang cantik, cerah dan popular, tetapi di rumah, dia kelihatan berbeza, berpakaian dan menanggalkan alat soleknya, mengikat rambutnya ke belakang, dan melakukan kerja rumah sambil menjaga adik lelakinya. Dia tidak mahu rakan-rakannya melihatnya dalam keadaan itu, tetapi apabila Izumi Miyamura melakukannya, mereka bersetuju untuk merahsiakan personaliti sebenar mereka.Ch. 1 Dia mula mempunyai perasaan romantik terhadap Miyamura. Dia mendengar pengakuan lelaki tersebut kepadanya apabila dia seolah-olah tidur. Mereka menjadi pasangan selepas dia mengaku Izumi adalah teman lelakinya apabila ayahnya bertanya ketika Izumi berada di situ.Ch.23
Izumi Miyamura (Jepun: 宮村 伊澄, Hepburn: Miyamura Izumi)
Disuarakan oleh: Yoshitsugu Matsuoka[2] (OVA), Kōki Uchiyama[3] (anime TV) (Bahasa Jepun), Alejandro Saab[4] (anime TV) (Bahasa Inggeris)
Dilakonkan oleh: Ōji Suzuka (filem aksi langsung dan drama TV)[5]
Di sekolah, Izumi kelihatan seperti peminat tegar pseudo-otaku berkaca mata dan menyendiri. Walau bagaimanapun, di luar sekolah, dia agak tampan dan santai, dengan rupa gaya punk dan sembilan tindikan (empat pada setiap telinga dan satu di bibir),Web ch. 1 serta tatu.Web ch. 2 Walaupun penampilan sekolahnya, dia hanya minat kasual dalam manga dan mempunyai gred yang sederhana. Keluarganya mengusahakan kedai roti.Web ch. 1 Dia menerima kewujudannya yang sunyi tetapi apabila mengetahui bahawa Kyoko tidak kisah dengan penampilannya, dia perlahan-lahan mendapat keyakinan dan kawan di kalangan rakan sekelasnya. Tidak seperti imejnya yang muram di sekolah, penampilan Izumi di luar sekolah dengan mudahnya akan mendapat popularitinya dengan wajah cantiknya yang disembunyikannya di bawah kaca mata.Izumi memanjangkan rambutnya untuk menyembunyikan tindikan telinganya,Web ch. 1 dan memakai baju lengan panjang untuk menutup tatunya.Web ch. 2 Dia mendapati sisi sebenar Kyoko adalah comel, walaupun dia marah.Web ch. 1,Ch. 1 Dia baik berkawan tetapi sikap jujurnya membolehkan dia memberitahu Kyoko perkara yang dia kagumi dalam dirinya. Mereka secara rasmi menjadi pasangan selepas ayah Kyoko bertanya kepada Kyoko sama ada Izumi ialah teman lelakinya.Ch.23
Souta Hori (Jepun: 堀 創太, Hepburn: Hori Sōta)
Disuarakan oleh: Yumiko Kobayashi[6] (OVA), Yuka Terasaki[7] (anime TV) (Bahasa Jepun), Emily Fajardo[4] (anime TV) (Bahasa Inggeris)
Dilakonkan oleh: Haru Takagi (filem aksi langsung dan drama TV)
Adik lelaki Kyoko. Selepas tersandung dan mengalami pendarahan hidung, Izumi membawa Souta pulang ke rumahnya dan di mana Souta sentiasa meminta kakaknya untuk menjemput rakan barunya untuk kembali. Ini memberi Kyoko alasan untuk melepak dengan Izumi selepas kelas.Ch. 1
Toru Ishikawa (Jepun: 石川 透, Hepburn: Ishikawa Tōru)
Disuarakan oleh: Yoshimasa Hosoya[6] (OVA), Seiichirō Yamashita[8] (anime TV) (Bahasa Jepun), Zeno Robinson[4] (anime TV) (Bahasa Inggeris)
Dilakonkan oleh: Jin Suzuki (filem aksi langsung dan drama TV)
Toru suka Kyoko dan berkawan dengan Izumi apabila dia perasan mereka berdua semakin banyak menghabiskan masa bersama. Dia mengetahui rahsia Izumi tentang tatu dan tindikan. Toru mengaku kepada Kyoko tetapi ditolak.Web ch. 4 Izumi kemudiannya menganggapnya sebagai salah seorang kawannya.Web ch. 6
Yuki Yoshikawa (Jepun: 吉川 由紀, Hepburn: Yoshikawa Yuki)
Disuarakan oleh: Kana Ueda[9] (OVA), Yurie Kozakai[8] (anime TV) (Bahasa Jepun), Anairis Quiñones[4] (anime TV) (Bahasa Inggeris)
Dilakonkan oleh: Rion Okamoto (filem aksi langsung dan drama TV)
Kawan baik Kyoko; dia tertarik dengan Izumi apabila dia secara tidak sengaja melihatnya tanpa cermin mata dan tidak mengenalinya. Apabila dia melihatnya semula dengan Kyoko, Kyoko cuba menyembunyikan rahsianya di antara mereka dengan mengatakan Izumi adalah sepupunya.Web ch. 4 Apabila Yuki bertemu Izumi di rumah Kyoko, dia memperkenalkan dirinya sebagai Konoha, berdasarkan seorang watak manga.Web ch. 6 Yuki menyukai Konoha, tetapi menganggap Izumi sebagai otaku yang tidak menarik.Web ch. 6
Kakeru Sengoku (Jepun: 仙石 翔, Hepburn: Sengoku Kakeru)
Disuarakan oleh: Nobunaga Shimazaki[9] (OVA), Nobuhiko Okamoto[7] (anime TV) (Bahasa Jepun), Belsheber Rusape[4] (anime TV) (Bahasa Inggeris)
Dilakonkan oleh: Akira Onodera (filem aksi langsung dan drama TV)
Rakan kanak-kanak Kyoko dan presiden majlis pelajar. Dia dilihat agak lemah, tetapi berkebolehan. Dia berkawan dengan Izumi dan merupakan teman lelaki Remi.
Remi Ayasaki (Jepun: 綾崎 レミ, Hepburn: Ayasaki Remi)
Disuarakan oleh: Akiko Hasegawa[9] (OVA), M·A·O[7] (anime TV) (Bahasa Jepun), Jalitza Delgado[4] (anime TV) (Bahasa Inggeris)
Dilakonkan oleh: Aya Marsh (filem aksi langsung dan drama TV)
Seorang ahli majlis pelajar, tetapi dilihat kebanyakannya sebagai maskot. Dia mempunyai badan yang kecil dan sangat suka bermain dengan orang lain. Dia berkawan baik dengan Sakura dan merupakan teman wanita Kakeru.
Sakura Kono (Jepun: 河野 桜, Hepburn: Kōno Sakura)
Disuarakan oleh: Yui Nomura[9] (OVA), Reina Kondō[7] (anime TV) (Bahasa Jepun), Celeste Perez[4] (anime TV) (Bahasa Inggeris)
Dilakonkan oleh: Sakura (filem aksi langsung dan drama TV)
Seorang ahli majlis pelajar, yang melakukan kebanyakan kerja. Dia pemalu dan pendiam, dan kemudiannya mula menyukai Toru.
Shu Iura (Jepun: 井浦 秀, Hepburn: Iura Shū)
Disuarakan oleh: Hiro Shimono[6] (OVA), Daiki Yamashita[7] (anime TV) (Bahasa Jepun), Y. Chang[4] (anime TV) (Bahasa Inggeris)
Dilakonkan oleh: Ryōsuke Sota (filem aksi langsung dan drama TV)
Rakan sekelas Kyoko dan Izumi pada tahun menengah rendah mereka tetapi dia berada dalam kelas yang berbeza pada tahun senior mereka.
Honoka Sawada (Jepun: 沢田 ほのか, Hepburn: Sawada Honoka)
Disuarakan oleh: Kei Imoto[9] (OVA), Momo Asakura[7] (anime TV) (Bahasa Jepun), Apphia Yu[10] (anime TV) (Bahasa Inggeris)
Seorang pelajar yang menyukai Kyoko dan jiran Izumi. Dia mempunyai seorang abang yang meninggal dunia setahun yang lalu.
Yūna Okuyama (Jepun: 奥山 有菜, Hepburn: Okuyama Yūna)
Disuarakan oleh: Aoi KogaEp. 12 credits (Bahasa Jepun), Dani Chambers[11] (Bahasa Inggeris)
Rakan sekelas tadika Souta yang pernah membuli Souta kerana mempunyai kompleks kakak. Selepas Izumi menunjukkan kebaikan kepadanya, dia dan Souta menjadi kawan.Ch. 2
Yuriko Hori (Jepun: 堀 百合子, Hepburn: Hori Yuriko)
Disuarakan oleh: Ai Kayano[7] (Bahasa Jepun), Marissa Lenti[12] (Bahasa Inggeris)
Dilakonkan oleh: Aoba Kawai (filem aksi langsung dan drama TV)
Ibu Kyoko yang gila kerja yang hanya boleh memasak kari, dia menghargai bantuan Izumi dalam menjaga Souta bersama Kyoko. Dia adalah rakan sekelas Kyosuke di sekolah menengah.
Kyosuke Hori (Jepun: 堀 京介, Hepburn: Hori Kyōsuke)
Disuarakan oleh: Daisuke Ono[7] (Bahasa Jepun), Bill Butts[13] (Bahasa Inggeris)
Dilakonkan oleh: Ryo Kimura (filem aksi langsung dan drama TV)
Bapa Kyoko yang mengembara, yang menyukai hubungan antara Kyoko dan Izumi dan melayan Izumi seperti kawan baiknya sendiri apabila anak perempuannya sendiri melepaskan permusuhannya kepadanya. Dia adalah rakan sekelas Yuriko di sekolah menengah.
Akane Yanagi (Jepun: 柳 明音, Hepburn: Yanagi Akane)
Disuarakan oleh: Jun Fukuyama[7] (Bahasa Jepun), Johnny Yong Bosch[14] (Bahasa Inggeris)
Dilakonkan oleh: Rihito Itagaki (filem aksi langsung dan drama TV)
Yanagi ialah pelajar dari kelas jiran yang meminati Yuki. Selain ketampanan dan keperibadiannya yang budiman, dia mempunyai penglihatan yang lemah dan sentiasa memecahkan cermin matanya atau kehilangan kanta sentuhnya.
Kōichi Shindo (Jepun: 進藤晃一, Hepburn: Shindō Kōichi)
Disuarakan oleh: Taku Yashiro[7] (Bahasa Jepun), Christopher Llewyn Ramirez[15] (Bahasa Inggeris)
Dilakonkan oleh: Yūki Inoue (filem aksi langsung dan drama TV)
Satu-satunya kawan baik Izumi di sekolah menengah. Kyoko sentiasa cemburu dengan Shindo kerana hubungan rapatnya dengan Izumi dan bimbang mereka akan saling menyayangi.
Makio Tanihara (Jepun: 谷原マキオ, Hepburn: Tanihara Makio)
Disuarakan oleh: Shōya Chiba[7] (Bahasa Jepun), Kiba Walker[15] (Bahasa Inggeris)
Bekas pembuli Izumi dari sekolah menengah.
Motoko Iura (Jepun: 井浦基子, Hepburn: Iura Motoko)
Disuarakan oleh: Hisako Kanemoto[7] (Bahasa Jepun), Emi Lo[16] (Bahasa Inggeris)
Adik perempuan Shu.

Media sunting

Manga sunting

Hori-san to Miyamura-kun sunting

Hori-san to Miyamura-kun ditulis dan diilustrasikan oleh Hiroki Adachi di bawah nama samaran Hero, yang disiarkan di laman web mereka dari Februari 2007 hingga Disember 2011. Ia kemudiannya menerima penerbitan cetakan oleh Square Enix, yang menyusun bab dalam sepuluh jilid di bawah cetakannya Gangan Comics dari 22 Oktober 2008, hingga 28 Disember 2011.

Horimiya sunting

Manga Horimiya, yang diilustrasikan oleh Daisuke Hagiwara, telah disirikan dalam Monthly G Fantasy oleh Square Enix dari 18 Oktober 2011 hingga 18 Mac 2021.[17][18][19]

Anime sunting

OVA sunting

Enam animasi video asli (OVA) berdasarkan manga Hori-san to Miyamura-kun telah dihasilkan. OVA pertama dikeluarkan pada 26 September 2012,[2] yang kedua pada 25 Mac 2014,[9] yang ketiga pada 25 Mac 2015,[1] yang keempat pada 14 Disember 2018, yang kelima dan yang keenam pada 25 Mei 2021.[20]

Tema penutup untuk episod 1 ialah "Shirotsumekusa" (Jepun: シロツメクサ) oleh Asami Seto sebagai Kyoko Hori. Tema penutup untuk episod 2 ialah "Ame Oto" (Jepun: 雨音) oleh Yoshitsugu Matsuoka sebagai Izumi Miyamura. Tema penutup untuk episod 3 ialah "Shiranai Sekai" (Jepun: 知らない世界) oleh Seto sebagai Kyoko Hori. Tema penutup untuk episod 4 ialah "Hinata" (Jepun: 向日葵) oleh Matsuoka. Tema penutup untuk episod 5 dan 6 ialah "Trajectory" (Jepun: 軌跡) dan "Gentle Song" (Jepun: 優しい歌) masing-masing oleh Seto.

Siri TV sunting

Sebuah adaptasi siri televisyen anime 13 episod daripada Horimiya Daisuke Hagiwara telah diumumkan pada 17 September 2020. Siri ini dianimasikan oleh CloverWorks dan diarahkan oleh Masashi Ishihama, dengan Takao Yoshioka mengendalikan komposisi siri, Haruko Iizuka mereka bentuk watak, dan Masaru Yokoyama mengarang muzik siri itu. Ia disiarkan dari 10 Januari hingga 4 April 2021, di Tokyo MX dan saluran lain.[3][21][a] Lagu tema pembukaan ialah "Color Perfume" (Jepun: 色香水, "Iro Kо̄sui") dipersembahkan oleh Yoh Kamiyama, manakala lagu tema penutup ialah "Promise" (Jepun: 約束, Hepburn: "Yakusoku") yang dipersembahkan oleh Friends.[22]

Funimation melesenkan siri ini di luar Asia dan menstrimnya di tapak webnya di Amerika Utara, Kepulauan British, Mexico dan Brazil, di Eropah melalui Wakanim, dan di Australia dan New Zealand melalui AnimeLab.[23] Medialink telah melesenkan siri ini di Asia Tenggara dan Asia Selatan, dan menstrimkannya di Bilibili hanya di Asia Tenggara.[24] Syarikat itu kemudiannya mula menstrim episod pertama di saluran YouTube Ani-One mereka untuk masa yang terhad, dari 13 Februari hingga 15 Mac 2021.[25] Mereka juga melesenkan anime kepada Animax Asia untuk siaran TV mulai 2 Ogos.[26] Pada 5 Februari 2021, Funimation mengumumkan bahawa siri ini akan menerima alih suara bahasa Inggeris, yang ditayangkan pada hari berikutnya.[4]

Filem aksi langsung dan drama TV sunting

Adaptasi filem dan siri televisyen aksi langsung telah diumumkan pada 23 November 2020, dengan pelakon dan kakitangan utama didedahkan pada 21 Disember 2020. Filem dan drama TV ini diterbitkan oleh Horipro dan diarahkan oleh Hana Matsumoto. Edisi teater, yang menyusun kandungan daripada tiga episod televisyen pertama dengan adegan eksklusifnya sendiri, telah ditayangkan selama seminggu mulai 5 Februari 2021, manakala versi televisyen mula disiarkan di blok pengaturcaraan Dramaisme oleh MBS, TBS dan Apple TV+ secara eksklusif di Jepun pada 17 Februari 2021.[27][28] Tema pembukaan ialah "What Do We Do?" (Jepun: どうすんの?, Hepburn: Dō Sun'no?), manakala tema penutup ialah "Lamplight" (Jepun: , Hepburn: "Tomoshibi"), kedua-duanya dipersembahkan oleh Toketadenkyu.[29]

Penerimaan sunting

Jilid 2 Horimiya mencapai tempat ke-15 pada carta manga Oricon mingguan dan, setakat 2 Disember 2012, telah menjual 43,735 salinan;[30] jilid 3 mencapai tempat ke-32 dan, setakat 4 Mei 2013, telah menjual 75,124 salinan;[31] jilid 4 mencapai tempat ke-21[32] dan, setakat 10 November 2013, telah menjual 96,786 salinan;[33] jilid 5 mencapai tempat ke-8[34] dan, setakat 11 Mei 2014, telah menjual 171,530 salinan;[35] jilid 6 mencapai tempat ke-2[36] dan, setakat 16 November 2014, telah menjual 208,788 salinan.[37]

Horimiya adalah nombor 6 dalam Komik Disyorkan Pekerja Kedai Buku Seluruh Negara pada tahun 2014.[38]

Nota tentang karya yang dipetik sunting

  •   "Web Ch." adalah bentuk yang dipendekkan untuk bab dan merujuk kepada nombor bab web bagi komik web empat panel "Hori-san to Miyamura-kun" yang dikumpul
  •   "Ch." adalah bentuk yang dipendekkan untuk bab dan merujuk kepada nombor bab manga 'Horimiya' yang dikumpul
  •   "Ep." adalah bentuk yang dipendekkan untuk episod dan merujuk kepada nombor episod anime Horimiya yang dikumpul

Nota penerangan sunting

  1. ^ Tokyo MX menyenaraikan tayangan perdana siri pada 24:30 pada 9 Januari 2021, iaitu 10 Januari pada 12:30 tengah malam.

Rujukan sunting

  1. ^ a b "3rd Hori-san to Miyamura-kun Original Anime Episode Previewed in Video". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). 31 Disember 2014. Dicapai pada 8 April 2015.
  2. ^ a b c Loo, Egan (22 Ogos 2012). "Hori-san & Miyamura-kun Anime Slated for September 26" (dalam bahasa Inggeris). Anime News Network. Dicapai pada 8 April 2015.
  3. ^ a b c "Horimiya Romantic Comedy Manga Gets TV Anime in January 2021". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). 17 September 2020. Dicapai pada 17 September 2020.
  4. ^ a b c d e f g h i j Friedman, Nicholas (5 Februari 2021). "Sorry, It's Egg Time! Horimiya English Dub Announced, Cast and Crew Revealed". Funimation (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 5 Februari 2021.
  5. ^ a b Pineda, Rafael Antonio. "Horimiya School Romance Manga Also Gets Live-Action Film, TV Series". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 21 Disember 2020.
  6. ^ a b c "OVA「堀さんと宮村くん」キャストに瀬戸麻沙美&松岡禎丞". Natalie (dalam bahasa Jepun). 23 Julai 2012. Dicapai pada 7 Jun 2021.
  7. ^ a b c d e f g h i j k l Loo, Egan (23 November 2020). "Horimiya TV Anime Unveils 9 More Cast Members, More Staff, New Visual". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 23 November 2020.
  8. ^ a b Sherman, Jennifer (19 Oktober 2020). "Horimiya TV Anime's Video Reveals More Cast". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 19 Oktober 2020.
  9. ^ a b c d e f Loo, Egan (17 Oktober 2013). "Hori-san & Miyamura-kun School Manga Gets 2nd Video Anime". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 8 April 2015.
  10. ^ Yu, Apphia [@soymilkpudding] (20 Mac 2021). "Hey, hey! You, you! She could be your girlfriend! I'm joining the dub cast of Horimiya today as the voice of Honoka Sawada. Love this fiesty [sic] bean! #VOStuff" (Twit) (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 20 Mac 2021 – melalui Twitter.
  11. ^ Gann, Shawn [@ReadyKafka] (1 Mei 2021). "Erica Mendez and Dani Chambers" (Twit) (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 7 Jun 2021 – melalui Twitter.
  12. ^ Lenti, Marissa [@MarissaLenti] (13 Februari 2021). "Cool mom's here! Thanks for having me @caitlinsvoice. 🤗 #Horimiya" (Twit) (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 13 Mac 2021 – melalui Twitter.
  13. ^ Butts, Bill [@billdozer777] (13 Mac 2021). "You daaaaaamn right! Seriously, absolutely honored to announce that I am Kyosuke in #horimiya !!! Huge thanks to @FUNimation and the amazing @caitlinsvoice for this! This show is amazing and yall better check it out on the Funimation app today! #whosyourdaddy #animewhileblack" (Twit) (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 13 Mac 2021 – melalui Twitter.
  14. ^ Glass, Caitlin [@caitlinsvoice] (3 April 2021). "Brian! You are always so good at predicting! It is indeed @johnnyyongbosch 😅🧤🧤🧤💖" (Twit) (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 3 April 2021 – melalui Twitter.
  15. ^ a b Glass, Caitlin [@caitlinsvoice] (6 Mac 2021). "#Horimiya is back with the episode 4 dub today and I'm so thrilled to announce @ChrisLlewyn as Shindo 🧡 and @justkibawalker as Tanihara 💙! @FUNimation" (Twit) (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 13 Mac 2021 – melalui Twitter.
  16. ^ Lo, Emily [@kitsunesqueak] (24 April 2021). "Super excited to join the #Horimiya cast as Motoko Iura! Tons of thanks to @caitlinsvoice and @ReadyKafka for trusting me with @YungiChang's sweet little sister who would never wake up and choose violence. 💕✨ Check it out on @FUNimation!!" (Twit) (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 24 April 2021 – melalui Twitter.
  17. ^ 月刊 G ファンタジー 11月号 (発売日2011年10月18日). Fujisan (dalam bahasa Jepun). Diarkibkan daripada yang asal pada 18 Februari 2021. Dicapai pada 18 Februari 2021.
  18. ^ HERO「堀さんと宮村くん」作画新たに迎えGファンで始動. Natalie (dalam bahasa Jepun). Natasha, Inc. 20 Oktober 2011. Dicapai pada 18 Februari 2021.
  19. ^ Pineda, Rafael Antonio (18 Februari 2021). "Horimiya Manga Ends in March After 10 Years". Anime News Network. Dicapai pada 18 Februari 2021.
  20. ^ ""Hori-san to Miyamura-kun" OVA 5 & 6 available for pre-order soon".
  21. ^ "Horimiya Anime Premieres on January 9". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). 17 November 2020. Dicapai pada 17 November 2020.
  22. ^ "Myūjikku | Terebi Anime "Horimiya" Kōshiki Saito" MUSIC | TVアニメ「ホリミヤ」公式サイト [Music | TV Anime "Horimiya" Official Website]. horimiya-anime.com (dalam bahasa Jepun). Diarkibkan daripada yang asal pada 2 Januari 2021. Dicapai pada 2 Januari 2021.
  23. ^ "Romance Abound! Horimiya to Stream on Funimation This January". Funimation (dalam bahasa Inggeris). 21 Disember 2020. Dicapai pada 21 Disember 2020.
  24. ^ Lee, Crystal (6 Januari 2021). "Horimiya to Stream on Bilibili in Southeast Asia, Taiwan". anitrendz.net (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 6 Januari 2021.
  25. ^ Hazra, Adriana (12 Februari 2021). "Ani-One Streams Horimiya Anime on YouTube on February 13". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 12 Februari 2021.
  26. ^ "A story between two people with opposite personalities yet sharing odd similarities, 'Horimiya' is sure to tickle your fancy this August!". facebook.com/animaxasiatv (dalam bahasa Inggeris). 21 Julai 2021. Dicapai pada 21 Julai 2021.
  27. ^ "Horimiya School Romance Manga Also Gets Live-Action Film, TV Series". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 21 Disember 2020.
  28. ^ "Live-Action Horimiya Project Previews School Romance, Toketadenkyu's Theme Song in Trailer". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 21 Disember 2020.
  29. ^ "Live-Action Horimiya Project Previews School Romance, Toketadenkyu's Theme Song in Trailer". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 31 Januari 2021.
  30. ^ "Japanese Comic Ranking, November 26-December 2" (dalam bahasa Inggeris). Anime News Network. 5 Disember 2012. Dicapai pada 8 April 2015.
  31. ^ "Japanese Comic Ranking, April 29-May 5". Anime News Network. 8 Mei 2013. Dicapai pada 8 April 2015.
  32. ^ "Japanese Comic Ranking, October 28-November 3" (dalam bahasa Inggeris). Anime News Network. 6 November 2013. Dicapai pada 8 April 2015.
  33. ^ "Japanese Comic Ranking, November 4–10" (dalam bahasa Inggeris). Anime News Network. 13 November 2013. Dicapai pada 8 April 2015.
  34. ^ "Japanese Comic Ranking, April 28-May 4" (dalam bahasa Inggeris). Anime News Network. 7 Mei 2014. Dicapai pada 8 April 2015.
  35. ^ "Japanese Comic Ranking, May 5–11" (dalam bahasa Inggeris). Anime News Network. 14 Mei 2014. Dicapai pada 8 April 2015.
  36. ^ "Japanese Comic Ranking, October 27-November 2" (dalam bahasa Inggeris). Anime News Network. 6 November 2014. Dicapai pada 8 April 2015.
  37. ^ "Japanese Comic Ranking, November 10–16" (dalam bahasa Inggeris). Anime News Network. 20 November 2014. Dicapai pada 8 April 2015.
  38. ^ "Japan's Bookstore Employees Rank Top Manga of 2014" (dalam bahasa Inggeris). Anime News Network. 6 Februari 2014. Dicapai pada 8 April 2015.

Pautan luar sunting