Industri hospitaliti

(Dilencongkan dari Hospitaliti)

Industri hospitaliti adalah kategori luas dalam industri perkhidmatan yang termasuk penginapan, perancangan acara, taman tema, pengangkutan, pelayaran, perjalanan dan bidang tambahan lain dalam industri pelancongan.[1]

Industri perhotelan adalah industri berbillion dolar yang bergantung kepada ketersediaan masa lapang dan pendapatan boleh guna.Unit perhotelan seperti restoran, hotel, atau taman hiburan terdiri daripada pelbagai kumpulan seperti penyelenggaraan kemudahan dan operasi langsung (pelayan, jurukemas, porter, pekerja dapur, pelayan bar, pengurusan, pemasaran, dan sumber manusia).

Sebelum penstrukturan sebagai sebuah industri, akar-akar sejarah perhotelan adalah di dunia barat dalam bentuk bantuan sosial terutamanya untuk jemaah Kristian yang ke Rom. Atas sebab sedemikian, hospital awam tertua di Eropah adalah Ospedale di Santo Spirito di Sassia yang diasaskan di Rom pada abad ke-8 M[2].

Penginapan sunting

Restoran dan bar sunting

Perjalanan dan pelancongan sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Industries at a Glance: Leisure and Hospitality". Bureau of Labor Statistics.
  2. ^
    Mattoni, Silvia, et al. "Dari mimpi buruk Paus, sebuah institusi kesihatan awam yang hebat: Santo Spirito di Hospital Saxia, di Rom." Jurnal Kesihatan Awam Itali 7.2 (2012)