Hotel Transylvania: Transformania

Hotel Transylvania: Transformania (juga dikenali sebagai Hotel Transylvania 4) ialah filem Amerika 2022 animasi komputer pengembaraan filem komedi diterbitkan oleh Columbia Pictures dan Sony Pictures Animation dan dikeluarkan oleh Amazon Studios. Ansuran keempat dan terakhir dalam francais Hotel Transylvania dan sekuel kepada Hotel Transylvania 3: Summer Vacation (2018), filem ini diarahkan oleh Derek Drymon dan Jennifer Kluska (dalam panjang ciri masing-masing debut arahan arahan) daripada lakon layar oleh Amos Vernon, Nunzio Randazzo, dan Genndy Tartakovsky (yang mengarahkan tiga filem sebelumnya). Ia membintangi suara Andy Samberg, Selena Gomez (yang turut berkhidmat sebagai penerbit eksekutif bersama Tartakovsky dan Michelle Murdocca), Kathryn Hahn, Jim Gaffigan, Steve Buscemi, Molly Shannon, David Spade, Keegan-Michael Key, Brian Hull, Fran Drescher, Brad Abrell, Asher Blinkoff, Tyler "Ninja" Blevins, dan Zoe Berri. Dalam filem itu, Dracula dan Johnny, yang berubah menjadi manusia dan raksasa, mesti mencari jalan ke Amerika Selatan untuk kembali, sebelum perubahan mereka menjadi kekal.

Hotel Transylvania: Transformania
Pengarah
Lakon layar
Cerita olehGenndy Tartakovsky
BerdasarkanWatak oleh
Todd Durham
Dihasilkan olehAlice Dewey Goldstone
Dibintangi
Disunting olehLynn Hobson[2]
Muzik olehMark Mothersbaugh[3]
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehAmazon Studios
Tarikh tayangan
  • 14 Januari 2022 (2022-01-14)
Masa tayangan
87 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Pecah panggung$15 juta [4][5]

Pada asalnya dirancang untuk dikeluarkan secara teater di Amerika Syarikat pada 1 Oktober 2021, Sony Pictures Releasing membatalkan rancangan tayangan filem itu dan menjual hak pengedaran filem itu kepada Amazon Studios pada harga $100 juta, disebabkan peningkatan kes varian Delta SARS-CoV-2 di Amerika Syarikat. Filem ini dikeluarkan secara eksklusif pada Amazon Prime Video pada 14 Januari 2022 dan secara teater di China pada 3 April. Filem ini menerima ulasan bercampur-campur daripada pengkritik dengan sesetengahnya memuji animasi tersebut manakala yang lain mengkritik plot tersebut.

Bersuara sunting

  • Brian Hull sebagai Count "Drac" Dracula, pemilik Hotel Transylvania dan sebagai bapa Mavis, bapa mentua Johnny, anak lelaki Vlad, dan datuk sebelah ibu Dennis. Hull menggantikan Adam Sandler, yang sebelum ini menyuarakan tiga filem pertama.
  • Andy Samberg sebagai Johnny Loughran, menantu Dracula, dan bapa Dennis.
  • Selena Gomez sebagai Mavis, anak perempuan Dracula yang sudah berkahwin dan ibu Dennis.
  • Asher Blinkoff sebagai Dennis, anak lelaki Johnny dan Mavis, dan cucu Dracula.
  • Brad Abrell sebagai ibu Frankenstein, suami Eunice. Abrel menggantikan Kevin James, yang sebelum ini menyuarakan tiga filem pertama.
  • Fran Drescher sebagai isteri Frankenstein.
  • Kathryn Hahn sebagai Ericka Van Helsing, isteri Dracula, dan cicit kepada Abraham Van Helsing.
  • Jim Gaffigan sebagai Profesor Abraham Van Helsing, cicit Erica yang mencipta "Monsterfication Ray".
  • Steve Buscemi sebagai Wayne, serigala jadian dan suami Wanda.
  • Molly Shannon sebagai Wanda, serigala jadian dan isteri Wayne.
  • Keegan-Michael Key sebagai Murray, seorang mumia.
  • David Spade sebagai Griffin, manusia yang tidak kelihatan.

Rujukan sunting

  1. ^ Billington, Alex (May 17, 2021). "Goofy First Trailer for Sequel 'Hotel Transylvania 4: Transformania'". FirstShowing.net. Diarkibkan daripada yang asal pada May 17, 2021. Dicapai pada May 17, 2021.
  2. ^ Hobson, Lynn. "Lynn Hobson Lead Editor at Sony Pictures Animation". Linkedin. Diarkibkan daripada yang asal pada August 5, 2021. Dicapai pada July 15, 2021.
  3. ^ "Mark Mothersbaugh Scoring 'Hotel Transylvania: Transformia'". Film Music Reporter.com. June 18, 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada July 3, 2021. Dicapai pada June 28, 2021.
  4. ^ "Daily Box Office > China". entgroup. Dicapai pada 2022-05-20.
  5. ^ "Hotel Transylvania: Transformania". The Numbers. Dicapai pada 2022-05-20.

Pautan luar sunting