Hotels.com ialah laman web untuk tempahan bilik hotel dalam talian dan melalui telefon. Syarikat ini mempunyai 85 laman web dalam 34 bahasa, dan menyenaraikan lebih daripada 325,000 hotel di sekitar 19,000 lokasi. Inventorinya termasuk hotel dan B & Bs, dan beberapa kondominium dan lain-lain jenis penginapan komersial. Hotels.com telah ditubuhkan pada tahun 1991 sebagai Hotel Reservations Network (HRN). Pada tahun 2001, ia menjadi sebahagian daripada Expedia, Inc. dan pada tahun 2002, menukar namanya kepada Hotels.com. Syarikat ini dikendalikan oleh Hotels.com LP, perkongsian terhad yang terletak di Dallas, Texas, di Amerika Syarikat.

Hotels.com LP
Nama dahuluHotel Reservations Network
Jenis/bentuk sahLP
IndustriPerkhidmatan tempahan hotel
Ditubuhkan1991; 33 tahun yang lalu (1991) di Dallas, Texas, Amerika Syarikat
PengasasDavid Litman
Robert Diener
Ibu pejabatDallas, Texas, Amerika Syarikat
Tokoh pentingAdam Jay (Presiden)
PemilikKumpulan Expedia Sunting ini di Wikidata
Syarikat indukExpedia Group
Tapak webwww.hotels.com
Facebook: Hotels.comJP Twitter: hotelsdotcomjp Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah sunting

Hotels.com ditubuhkan pada tahun 1991 oleh David Litman dan Robert Diener sebagai Network Reservations Hotel (HRN), yang menyediakan tempahan hotel melalui nombor telefon bebas tol di Amerika Syarikat.[1] Pada tahun 2001, syarikat itu telah diperolehi oleh USA Networks Inc (USAI) yang juga memperoleh kepentingan pengawalan di Expedia, syarikat tempahan perjalanan dalam talian.

Selepas membeli nama domain kira-kira AS $ 11 juta,[2] HRN menukar namanya pada tahun 2002 ke Hotels.com dan melancarkan jenama luar talian 1-800-2-Hotel serta membolehkan tempahan hotel dalam talian. Diikuti dengan tempoh pengembangan antarabangsa pesat dengan 29 tapak yang ditambah dalam tempoh dua tahun akan datang. Pada tahun 2003, USAI dinamakan semula InterActiveCorp (IAC). Pada tahun 2005, IAC memisahkan perniagaan perjalanannya dengan nama Expedia Inc. Hotels.com kemudian menjadi syarikat operasi Expedia Inc.

Pertumbuhan antarabangsa sejak 2002 termasuk laman web untuk Utara, Amerika Tengah dan Selatan, Eropah, Australia, Jepun, China dan Rim Pasifik, Timur Tengah dan Afrika Selatan. Laman web untuk Indonesia dan Vietnam dilancarkan pada tahun 2011. Pelanggan di semua negara boleh menempah secara dalam talian atau dengan menelefon salah satu pusat panggilan berbilang bahasa. Panggilan adalah bebas tol dan dibayar, bergantung kepada negara tempahan.[3]

Pada tahun 2011, Hotels.com melancarkan aplikasi iPad dan mengemas kini produk telefon bimbitnya pada iPhone dan Android.[4]

Pada 1 Disember 2016, Hotels.com mengambil alih Venere.com (satu lagi syarikat milik penuh Expedia).

Rujukan sunting

  1. ^ "Cornell University". David S. Litman ’82 and Robert B. Diener ’82. Cornell Law School. Dicapai pada 16 December 2011.
  2. ^ "I bought Hotels.com name for $11m". BBC News. Dicapai pada 3 July 2015.
  3. ^ "Hotels.com Backgrounder". Hotels.com. Dicapai pada 30 December 2016.
  4. ^ Warman, Matt (15 December 2011). "Hotels.com app review". London: The Telegraph. Dicapai pada 16 December 2011.

Pautan luar sunting