Hu Hanmin (Cina tradisional: Cina ringkas: 胡汉民pinyin: Hú Hànmín; lahir di Panyu, Guangdong, Dinasti Qing, Tiongkok, 9 Disember 1879 – Guangdong, Republik China, 12 Mei 1936)adalah salah satu daripada pemimpin puak kanan konservatif awal di Kuomintang (KMT) semasa revolusi China.

Hu Hanmin
胡漢民
Ketua Kuomintang
Dalam jawatan
7 Disember 1935 – 12 Mei 1936
Didahului olehWu Zhihui, Li Shizeng
Digantikan olehChiang Kai-shek
Presiden Yuan Legislatif
Dalam jawatan
8 Oktober 1928 – 2 Mac 1931
Didahului olehPejabat ditubuhkan
Digantikan olehLin Sen
Butiran peribadi
Lahir9 Disember 1879
Kwangtung
Meninggal dunia12 Mei 1936
Kwangtung
Sebab kematianPendarahan Serebrum
KerakyatanRepublik China
Parti politikKuomintang

Biografi sunting

Hu adalah keturunan Hakka dari Ji'an, Jiangxi. Ayahnya berpindah ke Panyu, Guangdong untuk memegang jawatan rasmi.[1] Dia memenuhi syarat sebagai juren pada usia 21 tahun. Dia belajar di Jepun mulai tahun 1902, dan menyertai Tongmenghui (Perikatan Revolusi Cina) pada tahun 1905 sebagai editor surat khabar Min Bao. Dari tahun 1907 sampai tahun 1910, dia mengambil bahagian dalam beberapa revolusi bersenjata. Tak lama setelah Revolusi Xinhai pada tahun 1911, dia dilantik sebagai gabenor Guangdong dan ketua setiausaha Kerajaan Sementara. Dia mengambil bahagian dalam Revolusi Kedua pada tahun 1913, dan mengikuti Sun Yat-sen ke Jepun setelah kegagalan revolusi itu. Di sana mereka mendirikan Kuomintang (Parti Nasionalis China). Hu tinggal di Guangdong antara tahun 1917 hingga 1921 dan bekerja untuk Sun Yat-sen, sebagai menteri pengangkutan pertama dan kemudiannya konsultan utama.

Hu dipilih sebagai ahli jawatankuasa eksekutif pusat dalam persidangan pertama Kuomintang pada Januari 1924. Pada bulan September, beliau bertindak sebagai wakil generalissimo apabila Sun Yat-sen meninggalkan Guangzhou ke Shaoguan.[2] Sun meninggal di Beijing pada Mac 1925, dan Hu adalah salah satu dari tiga tokoh berpengaruh di Kuomintang. Dua lainnya adalah Wang Jingwei dan Liao Zhongkai. Liao dibunuh pada bulan Ogos pada tahun yang sama, dan Hu dicurigai dan ditangkap. Setelah insiden pembunuhan beramai-ramai di Shanghai pada tahun 1927, Hu menyokong Chiang Kai-shek dan menjadi ketua Yuan Perundangan di Nanjing.

Kemudian pada tanggal 28 Februari 1931, Hu ditempat di rumah tahanan oleh Chiang kerana pertikaian mengenai perlembagaan sementara baru. Tekanan parti dalaman memaksa Chiang melepaskannya. Selepas itu, Hu menjadi pemimpin yang kuat di China Selatan, memegang tiga prinsip penentangan politik: penentangan terhadap pencerobohan Jepun dan pembunuhan beramai-ramai, penentangan terhadap komunis, dan akhirnya menentang mereka yang mengisytiharkan diri sendiri sebagai pemimpin, Chiang Kai-shek. Kumpulan anti-Chiang di KMT berkumpul di Guangzhou untuk menubuhkan kerajaan penentang. Mereka menuntut peletakan jawatan Chiang dari jawatan presiden dan perdana menteri. Perang saudara telah dihindari oleh pencerobohan Jepun di Manchuria. Hu terus memerintah selatan China, pusat KMT, dengan bantuan Chen Jitang dan kumpulan New Guangxi. Di sana dia cuba membuat kerajaan model yang bebas dari rasuah dan kronisme untuk mendakwa rezim Chiang Chiang di Nanjing.

Hu adalah seorang penyokong penentangan terhadap pencerobohan Jepun, mengkritik Chiang kerana "kegagalannya yang tidak berdaya untuk mengamalkan dasar yang kuat ke arah kuasa asing yang telah merobek dan merosakkan tanah air kita!"[3]

Hu melawat Eropah dan menghentikan serangan politiknya terhadap Chiang Kai-shek pada bulan Jun, 1935. Pada sesi pertama persidangan kelima Kuomintang pada bulan Disember 1935, beliau tidak dipilih sebagai Pengerusi Jawatankuasa Pusat Hal Ehwal Awam. Hu kemudiannya kembali ke China pada Januari 1936, dan tinggal di Guangzhou sehingga dia meninggal dunia akibat pendarahan serebrum pada 12 Mei 1936.

Kematiannya mencetuskan krisis. Chiang mahu menggantikan Hu dengan pengikut setia di selatan China dan menamatkan autonomi selatan yang dinikmati di bawah Hu. Akibatnya, Chen dan kumpulan New Guangxi berkomplot untuk menyingkirkan Chiang dari pejabat. Peristiwa yang dipanggil "Insiden Liangguang", Chen terpaksa meletak jawatan sebagai gabenor Guangdong selepas Chiang merasuah banyak pegawai Chen untuk membelot dan konspirasi itu gagal.

Falsafah politik Hu adalah individu mempunyai hak dalam politik iaitu fungsi keahlian seseorang dalam sebuah negara.

Rujukan sunting

  1. ^ "胡汉民 为何能是孙中山的得力助手".
  2. ^ "CHINA: Swath to Success". TIME. July 23, 1934. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-08-13. Dicapai pada May 22, 2011.
  3. ^ "CHINA: Swath to Success". TIME. 23 Julai 1934. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-08-13. Dicapai pada May 22, 2011.
Jawatan parti politik
Didahului oleh
Woo Tsin-hang dan Li Yuying
Ketua Kuomintang (Nanjing)
1935–1936
Diikuti oleh:
Chiang Kai-shek
Jawatan politik
Didahului oleh
none
Presiden Yuan Perundangan
1928-1931
Diikuti oleh:
Shao Yuanchong