Hubungan Algeria–Malaysia

Hubungan Algeria-Malaysia merujuk kepada hubungan luar dua hala antara Algeria dan Malaysia. Algeria mempunyai kedutaan di Kuala Lumpur dan Malaysia mempunyai kedutaan di Algiers.

Hubungan Algeria-Malaysia
Peta menunjukkan lokasi Algeria dengan Malaysia

Algeria

Malaysia

Sejarah sunting

Kedutaan Algeria di Malaysia telah dibuka pada tahun 1993 dengan Presiden Algeria Abdelaziz Bouteflika melawat Malaysia dua kali pada tahun 2003, bagi Sidang Kemuncak NAM dan OIC. Perdana Menteri Malaysia ketika itu, Tun Dr. Mahathir Mohamad membuat lawatan itu pada tahun yang sama, di mana beberapa perjanjian telah ditandatangani berhubung dengan perdagangan dua hala, teknologi maklumat dan komunikasi serta kerjasama antara agensi berita Algeria Akhbar Perkhidmatan dan Bernama.

Hubungan ekonomi sunting

Pada tahun 2002, eksport Algeria ke Malaysia bernilai sekitar $ 2.5 juta, manakala eksport Malaysia ke Algeria mencapai $ 113.600.000.[1] Pelabur Malaysia digalakkan oleh kerajaan Algeria untuk melabur kerana negara ini sedang menjalani infrastruktur yang pesat dan pembangunan perindustrian. [2] Algeria turut menjemput syarikat-syarikat Malaysia untuk pembangunan dan salah satu daripada syarikat-syarikat minyak utama Malaysia, Petronas, untuk projek cari gali minyak. Eksport utama Algeria ke Malaysia termasuk baja mentah dan mineral, kimia dan bahan kimia manakala eksport utama Malaysia ke Algeria ialah minyak sawit, bahan kimia, bahan kimia, minyak sayur-sayuran, produk kayu, tekstil dan pakaian.

Rujukan sunting

  1. ^ Mahathir Mohamad (12 Ogos 2003). "THE MALAYSIA - ALGERIA BUSINESS DIALOGUE". Pejabat Perdana Menteri. Dicapai pada 5 Mac 2017.
  2. ^ "M'sian investors encouraged to invest in Algeria, says Mukhriz". Bernama. The Borneo Post. 6 Mei 2011. Dicapai pada 5 Mac 2017.