Hubungan Malaysia–Tunisia

Hubungan Malaysia–Tunisia merujuk kepada hubungan diplomatik antara Malaysia dan Tunisia. Hubungan diplomatik dijalinkan pada tahun 1957. Kedutaan Malaysia di Rabat meliputi Tunisia manakala Kedutaan Tunisia di Jakarta meliputi Malaysia sejak Julai 1990. Beberapa perjanjian telah ditandatangani sejak tahun 1969 meliputi pelbagai jenis sektor, termasuk Perjanjian Penindasan Visa dan perjanjian mengenai Kerjasama Ekonomi dan Teknikal yang ditandatangani pada tahun 1994. Beberapa draf lain adalah di bawah rundingan.[1]

Hubungan Malaysia–Tunisia
Peta menunjukkan lokasi Malaysia dengan Tunisia

Malaysia

Tunisia

Lawatan penting sunting

Dari pihak Tunisia:

Dari pihak Malaysia:

  • November 1992: Tun Dr Mahathir Mohamad
  • Januari 2003: Datuk Azmi Khaled, Duta Khas Perdana Menteri, Presiden Zine El Abidine Ben Ali.
  • Mei 2004: Datuk Azmi Khalid, Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri dan Menteri Luar Negeri untuk mewakili Malaysia, sebagai Presiden Berkecuali, Sidang Kemuncak Arab.
  • November 2005: Dato' Jamaluddin Jarjis, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi dan Dr Lim Keng Yaik, Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air untuk mengambil bahagian untuk fasa kedua WSIS.

Rujukan sunting

  1. ^ "Relations with Malaysia". Embassy of Tunisia in Jakarta. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-15. Dicapai pada 2012-02-14. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)