Hubungan Rusia–Ukraine di Pertandingan Lagu Eurovision

Hubungan dua-hala

Rusia telah mengambil bahagian dalam Pertandingan Lagu Eurovision, sebuah pertandingan muzik seluruh Eropah, sejak 1994, sementara Ukraine telah mengambil bahagian sejak 2003. Rusia dan Ukraine mempunyai hubungan positif, dan telah bertukar 3 mata teratas antara satu sama lain beberapa kali selama bertahun-tahun. Tanpa sebarang perselisihan kecil terhadap penyertaan Ukraine pada tahun 2007, "Dancing Lasha Tumbai" (gelaran yang dikatakan sebagai mondegreen "selamat tinggal Rusia", tetapi telah dipertahankan oleh para penghibur sebagai tidak bermakna), konflik yang ketara mula muncul di antara kedua-dua negara di Eurovision selepas penggabungan Rusia dari Crimea daripada Ukraine 2014.[1][2][3]

Hubungan Pertandingan Lagu Eurovision Rusia–Ukraine
Peta menunjukkan lokasi Russia dengan Ukraine

Rusia

Ukraine

Pada tahun 2016, penyertaan Ukraine ialah "1944", sebuah lagu oleh Jamala yang diilhami oleh pengalaman neneknya semasa pengusiran Tatar Krimea oleh Kesatuan Soviet. Lagu itu dikritik oleh para pegawai Rusia, yang berpendapat bahawa ia melanggar peraturan Eurovision terhadap kandungan politik kerana hasutannya kepada krisis Crimea. "1944" akhirnya akan memenangi pertandingan itu. Walaupun terdapat panggilan untuk Rusia memboikot pertandingan 2017 dianjurkan oleh Ukraine pada pertandingan 2017 mengenai konflik yang sedang berlaku di Timur Ukraine, Rusia telah memperkenalkan seorang peserta - Yuliya Samoylova.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Veselova, Viktoria; Melnykova, Oleksandra (11 February 2016). "Crimean singer in line to represent Ukraine at Eurovision". theguardian.com. The Guardian. Dicapai pada 11 February 2016.
  2. ^ Savage, Mark (22 February 2016). "Eurovision: Ukraine's entry aimed at Russia". BBC News. Dicapai pada 23 February 2016.
  3. ^ News, Eurovision; News, Participants; Participants, Eurovision; Fans (2016-02-22). "Eurovision Ukraine: The country's choice sparks controversy - ESCToday.com". Eurovision News, Polls and Information by ESCToday (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-11-21.