Hujah lisan adalah pemahaman dan penaakulan menggunakan konsep dirangka dalam perkataan. Ia bertujuan untuk menilai keupayaan untuk berfikir secara membina, dan bukannya kefasihan mudah atau pengiktirafan perbendaharaan kata.

Skim latihan graduan besar semakin menggunakan ujian hujah lisan (verbal) untuk membezakan antara pemohon. Jenis-jenis verbal yang dihadapi calon dalam penilaian ini biasanya mencari penilaian pemahaman dan kemahiran memahami. Sebagai pemohon anda akan dibentangkan dengan satu petikan teks pendek dan perlu menjawab samaada Benar, Palsu atau Tidak Bolehkah Katakanlah sebagai jawapan bagi setiap kenyataan.[1]

Kritikan terhadap ujian hujah lisan sunting

Ramai yang mengkritik hujah ujian lisan kerana ia kurang tepat - banyak soalan dikatakan mempunyai lebih daripada satu jawapan. Sebagai contoh, soalan yang bertanya: Bilakah Joe Bloggs akan bersara? mungkin mengharapkan calon unian untuk menjawab dengan jawapan bahawa "Joe Bloggs akan bersara pada usia 65" berdasarkan dua ayat berikut (diambil dari ayat sebelumnya - format kebanyakan ujian hujah lisan): Joe Bloggs kini bekerja sebagai penjawat awam dan orang-orang dalam perkhidmatan awam secara amnya bersara pada 65

Walau bagaimanapun, sungguhpun kedua-dua ayat yang membuat ia berkemungkinan bahawa Joe Bloggs akan bersara pada usia 65 tahun, ia masih satu kemungkinan logik bahawa beliau akan terus bekerja di luar ketika inu, atau bahawa dia akan bersara awal dan hidup dari dana simpanan. Akibatnya, ironinya, ia adalah mungkin untuk didenda kerana terlalu pandai menilai fakulti kritikal. Tambahan lagi, beberapa soalan menanyakan calon untuk memutuskan apakah tumpuan utama perenggan yang terdahulu, tetapi, pilihan yang diberikan seringkali mampu memberikan lebih dari jawapan diperdebatkan. Oleh itu, para pengkritik mencadangkan bahawa standard ujian IQ ; atau hujah ujian berangka, adalah lebih baik kerana ketepatannya.


Jenis ujian hujah lisan sunting

Satu cara yang popular untuk menilai hujah lisan adalah melalui ujian hujah lisan yang sering digunakan dalam penilaian calon-calon yang berpotensi di pasaran kerja. Kemahiran yang diperlukan untuk prestasi yang baik dalam ujian hujah lisan boleh dipecahkan kepada empat kategori yang berasingan:

Kefahaman: Keupayaan anda untuk memahami dan menganalisis maklumat bertulis.

Pemikiran kritikal: Keupayaan anda untuk menganalisis maklumat bertulis dan menggunakannya untuk membuat kesimpulan yang betul berdasarkan semata-mata kepada maklumat yang anda dapati dalam teks.

Tatabahasa: Keupayaan anda untuk mengeja dengan betul dan tahu bagaimana untuk menggunakan kata kerja menurut waktu yang betul. Ujian tersebut termasuk ayat lengkap dan sebagai dengannya.

Perbendaharaan Kata: Sesetengah ujian sengaja menggunakan perkataan sukar dan menggunakan laluan berbelit untuk memberikan maklumat. Kaedah tersebut termasuk penggunaan dua negatif dan lain-lain bentuk tersebut.[2]

Hujah lisan mengandungi banyak sinonim dan gaya penulisan.

Rujukan sunting

  1. ^ James, David. "Verbal Aptitude Tests". Practice aptitude tests. Dicapai pada 31 July 2011.
  2. ^ "Verbal Reasoning Tests Practice". AptitudeTests.org. Dicapai pada 18 March 2020.

Pautan luar sunting

Verbal Reasoning - an outline that introduces the fundamental concepts of logic in the terms of ordinary English.