Hunter × Hunter

(Dilencongkan dari Hunter x Hunter)

Hunter × Hunter ([ハンター×ハンター Hantā Hantā] Error: {{nihongo}}: text has italic markup (help)) ialah siri manga Jepun yang ditulis dan diilustrasikan oleh Yoshihiro Togashi. Ia telah bersiri dalam majalah manga shōnen Shueisha, Shōnen Jump Mingguan sejak Mac 1998, walaupun manga itu kerap direhatkan sementara sejak 2006. Bab-babnya telah dikumpulkan dalam 37 jilid tankōbon pada November 2022. Cerita ini memfokuskan pada seorang budak lelaki bernama Gon Freecss yang mendapati bahawa bapanya, yang meninggalkannya pada usia muda, sebenarnya adalah seorang Hunter yang terkenal di dunia, seorang profesional berlesen yang pakar dalam usaha yang hebat seperti mencari spesies haiwan yang jarang atau tidak dikenal pasti, memburu harta karun, meninjau enklaf yang belum diterokai atau memburu. menurunkan individu yang tidak mematuhi undang-undang. Gon berlepas dalam perjalanan untuk menjadi seorang Hunter dan akhirnya menemui bapanya. Di sepanjang jalan, Gon bertemu dengan pelbagai Hunter lain dan bertemu dengan paranormal.

Hunter × Hunter
GenreAksi, Fantasi
Manga
PengarangYoshihiro Togashi
PenerbitShueisha
Penerbit Lain
DemografikShōnen
PencetakanJump Comics
Majalah AsalWeekly Shōnen Jump
Tarikh PengeluaranMarch 16, 1998 – kini
Jilid37 (Senarai jilid)
Siri televisyen anime
Hunter × Hunter
PengarahKazuhiro Furuhashi
StudioNippon Animation
Penyiaran AsalJepun Animax, Fuji Television
Penyiaran LainArgentina Mexico Animax
Filipina GMA Network
Hong Kong TVB
Malaysia 8TV
Indonesia TV7, Spacetoon, B-Channel
Sepanyol NET TV, La Sexta
Brazil Rede TV, Animax
Itali Italia 1
Chile Chilevisión, Etc...TV, Animax
Perancis Mangas
Belgium AB3
Tarikh tayangan16 Oktober 199931 Mac 2001
Episod162
Siri televisyen anime
Hunter × Hunter (2011)
PengarahHiroshi Kōjina
Skrip/PenulisAtsushi Maekawa
Tsutomu Kamishiro
StudioMadhouse
Penyiaran AsalJepun Nippon TV
MalaysiaSingapuraFilipina Animax
Malaysia Ntv7
Indonesia NET.
Tarikh tayangan2 Oktober 201124 September 2014
Episod148
Related works

Hunter × Hunter: Original Video Animation
Hunter × Hunter: Greed Island
Hunter × Hunter: Greed Island Final

Portal Anime dan Manga

Hunter × Hunter telah diadaptasi ke dalam siri televisyen anime 62 episod yang diterbitkan oleh Nippon Animation dan diarahkan oleh Kazuhiro Furuhashi, yang disiarkan di Fuji Television dari Oktober 1999 hingga Mac 2001. Tiga animasi video asal (OVA) berasingan yang berjumlah 30 episod telah dihasilkan oleh Nippon Animation dan dikeluarkan di Jepun dari 2002 hingga 2004. Siri televisyen anime kedua oleh Madhouse disiarkan di Nippon Television dari Oktober 2011 hingga September 2014, berjumlah 148 episod, dengan dua filem teater animasi dikeluarkan pada 2013. Terdapat juga banyak album audio, video permainan, muzikal dan media lain berdasarkan Hunter × Hunter. Manga telah diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris dan dikeluarkan di Amerika Utara oleh Viz Media sejak April 2005. Kedua-dua siri televisyen juga telah dilesenkan oleh Viz Media, dengan siri pertama telah disiarkan di Funimation Channel pada tahun 2009 dan siri kedua disiarkan di Adult Swim's Blok pengaturcaraan Toonami dari April 2016 hingga Jun 2019.

Hunter × Hunter telah mencapai kejayaan kritikal dan kewangan yang besar dan telah menjadi salah satu siri manga terlaris Shueisha, mempunyai lebih 84 juta salinan dalam edaran setakat Julai 2022.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting