Teh beras perang (Bahasa Korea: 현미차 hyeonmi-cha, Bahasa Vietnam: nước gạo lứt, nước gạo lứt rang, atau nước gạo rang) adalah teh herba diperbuat daripada beras perang bakar.

Hyeonmi cha
Nama Korea
Hangul현미차
Hanja
Perumian Semakanhyeonmi-cha
McCune–Reischauerhyŏnmi-ch'a

Untuk membuat hyeonmi-cha, beras perang dicuci, kemudian dipanggang dalam periuk. Kemudian air dituang ke dalam periuk, dididih, dan kemudian direbus selama lebih kurang sepuluh minit. Akhirnya, sisa makanan beras merah ditapis dan berwarna dari kuning pucat ke perang cair keemasan, disajikan dalam cawan atau mangkuk. Walaupun umumnya diminum tanpa pemanis, gula atau madu boleh ditambah sesuai dengan selera peminum.

Meskipun hyeonmi-cha boleh dibuat dari awal dengan memanggang beras itu sendiri, beras dan telah dipanggang turut tersedia secara komersil di kedai runcit Korea, baik di Korea Selatan mahupun di luar negara, dalam bungkusan plastik.

Di restoran, teh ini biasanya disaji tanpa butir beras, manakala yang dibuat di rumah beberapa butir dituang dari periuk ke dalam cawan. Sisa di dalam periuk lazimnya dibuang dan bukan dimakan atau digunakan semula untuk tujuan lain.

Lihat Juga sunting

Pautan luar sunting