i-City atau i-City Selangor (dahulunya dikenali sebagai Bandar Sumur) ialah sebuah perbandaran baru yang terletak di dalam kawasan Lembah Klang, Selangor, Malaysia. Lebih tepat lagi pekan baru ini terletak di Seksyen 7 Shah Alam berdekatan Sungai Rasau yang terletak di antara Bandar Baru Klang, Klang dan Shah Alam. Jaringan jalan raya dari/ke I-City dihubungkan ke Lebuhraya Persekutuan.

I-City
Map
Lokasi
Koordinat3°3′57.43″N 101°29′0.08″E Sunting ini di Wikidata
DibukaDisember 2009; 14 tahun yang lalu (2009-12) [1]
Pemiliki-Berhad
TemaTaman tema
Laman sesawang
www.i-city.my
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Pekan baru ini dahulunya merupakan tapak bagi pusat pameran "Pengembaraan Angkasa Lepas Bandar Sumur" (bahasa Inggeris: Sumur City Aerospace Adventure) yang berlangsung pada tahun 1995. Kini, pekan ini dipenuhi pokok-pokok tiruan yang dipasang lampu berwarna-warni.[2]

I-City (Pusat Perniagaan) sunting

Ringkasan sunting

i-City merancang untuk menjadi lokasi perniagaan untuk kelompok 6 industri, perkhidmatan iaitu dikongsi & penyumberan luar, bioteknologi, pembangunan perisian, sebagai hab media, hab kewangan Islam, dan pusat data.

Bangunan sunting

Dalam i-City, CityPark adalah bangunan yang ditetapkan untuk menempatkan syarikat-syarikat berstatus MSC Malaysia. CityPark terdiri daripada 6 blok dan mempunyai ruang pejabat sejumlah lebih daripada 300,000 kaki persegi. Keseluruhan pembangunan i-City akan menampilkan lapan menara pejabat korporat, dua hotel mewah, dua blok kediaman 24 tingkat, tiga kedai pejabat 5 tingkat, dan kedai runcit.

Hotel sunting

i-City sedang bekerjasama dengan Best Western International untuk hotel 3-bintang dan Hilton International untuk membina empat bintang DoubleTree i-City Hotel. [2]

Pusat beli-belah sunting

i-City adalah dalam usaha sama dengan Central Pattana PLC Thailand untuk membangunkan CentralPlaza @ pusat membeli-belah i-City yang berharga RM 800 juta.[2] Pusat membeli-belah akan mempunyai kawasan lantai kasar 1.5 juta kaki persegi. Apabila ianya siap, ia akan menjadi pusat membeli-belah terbesar di Shah Alam. [3] Pusat membeli-belah itu dijangka dibuka pada suku kedua 2017. [4]

Pusat Data sunting

i-City telah melancarkan Pusat Taman Data mereka, yang bertujuan untuk menjadi salah satu penyedia ruang pusat data di satu lokasi yang terbesar di Malaysia. Pusat Taman Data direka untuk pembekal perkhidmatan pusat data dan syarikat-syarikat besar yang merancang untuk membina bangunan pusat data mereka sendiri. Taman ini mempunyai kapasiti untuk menampung sehingga empat pusat dengan ruang lantai gabungan sebanyak 200,000 kaki persegi.

Bandar Cahaya Digital sunting

 
Pandangan panorama Forest of Lights di I-City, Shah Alam

Snowalk sunting

 
Taman I-City pada waktu malam

SnoWalk ialah tarikan persekitaran Artik 50,000 kaki persegi dengan 100 tan ukiran ais yang dibentuk oleh sepasukan 30 pengukir ais dari Harbin, China. Dengan suhu di bawah 5 darjah Celsius dan 100mm salji di atas tanah, SnoWalk akan menjadi tarikan percutian keluarga.

Acara sunting

i-City telah menjadi tuan rumah pelbagai acara besar-besaran dan program, seperti Sambutan Hari Kemerdekaan Malaysia pada 31 Ogos dan Festival Mid-Autumn. Ketika Piala Dunia FIFA 2010, i-City juga menyiarkan perlawanan secara langsung dari Johannesburg di dinding video x yang berukuran 8.5m 6.5m, skrin video yang terbesar di Asia Tenggara. Ia juga telah menjadi tuan rumah MTV World Stage Live di Malaysia, pada bulan Julai 2011.

Lain-lain sunting

"True Discovery" merupakan pameran reptilia terletak di belakang Old Town White Coffee Shop. Ia menempatkan koleksi reptilia dan haiwan eksotik seperti ular dan tarantula. Antara tempat-tempat menarik adalah dua terrapin kepala.

Transit sunting

i-City akan dihubungkan oleh Laluan LRT Bandar Utama-Klang sekali laluan LRT yang mula beroperasi pada tahun 2020. i-City akan dijana oleh stesen yang berdedikasi. Pada masa ini, stesen KTM Komuter yang terdekat dengan i-City ialah Padang Jawa.

Rujukan sunting

  1. ^ "I-Bhd targets jump in profit from I-City development this year " Diarkibkan 2015-12-08 di Wayback Machine, Property Lifestyle
  2. ^ a b c "From 'impossible' dream to i-City". The Star (Malaysia).
  3. ^ "RM800mil heart of i-City". The Star (Malaysia). Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-04. Dicapai pada 2016-05-16.
  4. ^ "Thailand's new CentralPlaza mall to inspire i-City project". Malaysia Kini. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-12-08. Dicapai pada 2016-05-16.

Pautan luar sunting