"iGoodbye" ialah episod akhir iCarly, yang disiarkan sebagai khas selama sejam pada 23 November 2012 di Nickelodeon. Hadir selaku tetamu episod ialah David Chisum sebagai Kolonel Steven Shay, Spencer dan bapa Carly.

"IGoodbye"
Episod iCarly
No. episodMusim 7
Episod 8–9
Diarahkan olehSteve Hoefer
Ditulis olehDan Schneider
Diterbitkan olehDan Schneider, Jared Fisher
Kod produksi514–515
Tarikh keluaran asal23 November 2012 (2012-11-23)
Durasi penyiaran46 minit (tanpa iklan)
Tetamu undangan
Mindy Sterling sebagai Miss Briggs
Jeremy Rowley sebagai Lewbert
Dan Schneider sebagai Meekalito
Lisa Lillien
Kronologi episod
← Sebelum
"iBust a Thief"
Selepas →

Siaran perdana episod berjaya menarik 6.4 juta penonton.[1] Tayangan perdana UK menarik 437,000 penonton, yang tertinggi pernah diterima. Tontonan di Ireland tidak dikira.[2]

Sinopsis sunting

Carly mengharapkan bapanya, Kolonel Shay, tiba di Seattle untuk mengiringi beliau kepada Father-Daughter Air Force Dance. Beliau menerima satu mesej elektronik berkata dia tidak dapat datang. Untuk menghiburkannya, Spencer meminta untuk membawanya ke tarian, dan dia menerima. Spencer serta-merta sakit selepas bersin oleh Lewbert, penjaga pintu bangunan apartmen, dan dia tidak dapat menghadiri tarian. Carly kecewa dengan perkembangan ini, kerana ini adalah tahun terakhir dia akan cukup muda untuk menghadiri dan tidak dapat menghadiri acara bersama bapanya sejak empat tahun lalu. Sam menyakinkan Freddie dan Gibby mengiringi Carly untuk tarian (ketika Freddie bertanya sama ada dia dan Sam mahu menyatukan kembali), tetapi Carly menolak tawaran mereka.

Walaupun mesejnya, Kolonel Shay tiba, dan mengiring Carly kepada tarian. Selepas itu, Kolonel Shay memberitahu semua orang bahawa dia perlu kembali ke pangkalan di Itali, lebih kepada kekecewaan Carly kerana dia tidak sabar untuk menghabiskan lebih banyak masa dengannya. Kolonel Shay kemudian meminta Carly datang dengannya. Dia enggan pergi, tetapi selepas galakan daripada Spencer dan rakan-rakannya (dan juga Kolonel Shay mengatakan terdapat seorang lelaki yang menarik), dia memutuskan untuk pergi. Carly, Sam dan Freddie menuju ke studio untuk filem siaran web akhir di mana Kolonel Shay dijemput sebagai tetamu khas. Pada akhir persembahan, Carly dan Sam memberitahu penonton mereka yang iCarly akan diadakan pada cuti yang sementara Carly di Itali dan (dalam mengangguk kepada penonton persembahan) berterima kasih kepada peminat mereka atas sokongan mereka selama ini. Selepas acara itu, Carly membawa barangnya di dalam biliknya dengan Spencer, mereka mengambil masa untuk mengucapkan selamat tinggal dan terima kasih Carly Spencer untuk segala-galanya dan adik-beradik berkongsi pelukan menangis. Di atas studio, Freddie membawa barangannya apabila Carly menghalangnya dengan memegang tangannya dan mereka mencium buat kali terakhir sebelum dia berangkat dan apabila berjalan keluar, Freddie mengangkat tangannya dalam kemenangan.

Dalam penerbangan ke Itali, Carly melihat montaj siaran web iCarly diarkibkan di komputer ribanya sementara para teraju membawa banyak kenangan sepanjang musim lalu. Episod ini berakhir dengan Freddie, luar skrin, berkata garis penutup yang terkenal di siaran web, "Dan ... kami dah selamat." Sam mencuba motosikal jenama barunyabuat kali pertama, menunggang di atasnya bahagia melalui Barat, yang membawa kepada peristiwa-peristiwa Sam & Cat.

Pelakon sunting

Maklumbalas sunting

Kajian dari A.V. Club mendapati bahawa acara kemuncak itu merangkumi kebanyakan kebimbangan biasa rancangan tersebut, mengenai kepentingan ekspresi diri, peranan media sosial dalam kehidupan anak-anak muda, dan latar belakang "perang, kemelesetan ekonomi dan teknologi"; walaupun separuh pertama adalah terlalu lewat bergerak, ia menyediakan penutupan dan akhir yang mana Carly dan Sam melakukan satu episod akhir program web mereka adalah "menyentuh dan lucu".[3] Newsday menganggap ia adalah semata-mata untuk peminat, dan tertumpu sepenuhnya kepada mewujudkan kesan positif terhadap pelakonnya.[4]

Rujukan sunting

  1. ^ Bibel, Sara (November 27, 2012). "Friday Cable Ratings". Tvbythenumber.zap2it.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-11-30. Dicapai pada November 30, 2012.
  2. ^ http://www.barb.co.uk/whats-new/weekly-top-10?
  3. ^ Saraiya, Sonia (Nov 23, 2012). "Review: iCarly—"iGoodbye"".
  4. ^ "iCarly Review Season Finale". Newsday. Dicapai pada 21 April 2015.