Ibrahim Fares Al-Yazuri

Ibrahim Fares Al-Yazuri (1941-2021) (Dalam Bahasa Arab : ابراهيم فارس اليزوري) adalah salah seorang pengasas dan pemimpin gerakan Hamas.

Ibrahim Fares al-Yazuri dilahirkan pada tahun 1941 di kampung Beit Dras, berhampiran Ashdod. Semasa perang 1948, keluarganya telah dipindahkan ke Semenanjung Gaza dan tinggal di kem Khan Yunis.

Pada tahun 1960 beliau pergi ke Mesir dan belajar farmasi di Universiti Kaherah. Semasa pengajiannya, dia berkenalan dengan Ikhwan Muslimin dan menyertai mereka, manakala pihak berkuasa Mesir menangkapnya kemudian.

Pada tahun 1965, Al-Yazuri telah ditahan selama kira-kira setahun dan dibebaskan pada tahun 1966 dan kembali ke Semenanjung Gaza.

Sekembalinya ke Gaza, beliau bekerja di Hospital Shifa di Gaza. Dia juga meneruskan aktivitinya dalam Ikhwan Muslimin, yang kepimpinannya di Semenanjung Gaza berada di tangan Ahmed Yassin.

Pada tahun 1973, Al-Yazuri Yassin membantu menubuhkan Persatuan Mujahidin Islam, dan pada tahun 1975 beliau dipecat daripada pekerjaannya di Al-Shifa untuk membuka farmasinya sendiri.

Beliau adalah ahli Jawatankuasa Eksekutif Bulan Sabit Merah di Semenanjung Gaza, dan dari 1981-1985 beliau adalah ahli Sindiket Perubatan di Semenanjung Gaza. Beliau juga pernah bekerja sebagai pensyarah di Universiti Islam Gaza.

Pada tahun 1984, selepas penahanan Yassin, Yazouri telah dilantik sebagai Setiausaha Agung Mujahidin. Yassin dibebaskan dari penjara pada tahun 1985 sebagai sebahagian daripada Perjanjian Jibril , tetapi sekembalinya ke Gaza dia mengumumkan peletakan jawatannya daripada jawatan presiden Mujahidin, dan Al-Yazuri meneruskan jawatannya sebagai Setiausaha Agung Mujahidin.

Al-Yazuri, bersama rakan-rakannya, mengasaskan gerakan Hamas pada tercetusnya intifadah Palestin yang pertama, dan bertanggungjawab ke atas aktiviti Hamas di Kota Gaza. Pada September 1988, Al-Yazuri telah ditangkap sebagai sebahagian daripada gelombang tangkapan Israel terhadap tokoh kanan Hamas dan dijatuhkan hukuman penjara 27 bulan.

Pada Januari 1991, beliau dibebaskan dari penjara dan kembali bekerja sebagai setiausaha agung dan pemimpin politik berpangkat tinggi Hamas. Beliau meninggal dunia pada 11 Februari 2021