Ibrahim al-Makadmeh

Ibrahim Ahmad Al-Maqadma Abu Ahmad (1952-2003) (Dalam Bahasa Arab : ابراهيم احمد المقادمة ابو احمد) ahli Biro Politik Gerakan Penentangan Islam (Hamas) , dan salah seorang pemikir dan pemakar terpenting gerakan Islam di Palestin. Beliau mengarang beberapa buku dan menulis banyak artikel politik dan intelektual yang menyokong penentangan terhadap pendudukan Israel. Dia syahid pada 8 Mac 2003, dengan menyasarkan pesawat pendudukan. Kenderaan tentera untuk keretanya di bandar Gaza.

Ibrahim Al-Makadmeh

Ketua Pengasas Hamas
Kelahiran1952
Meninggal dunia8 March 2003
Sebab kematianDibunuh
WarganegaraPalestine
Parti politikHamas

Kelahiran dan didikan sunting

Beliau dilahirkan pada tahun 1950 di kem Jabalia untuk pelarian Palestin, selepas keluarganya berhijrah kepadanya dari bandar Beit Daras, kemudian beliau berpindah untuk tinggal di kem Al-Bureij di tengah Semenanjung Gaza, kemudian ke kejiranan Sheikh Radwan di bandar Gaza. Dia sudah berkahwin dan mempunyai tujuh orang anak.

Kajian dan pembentukan sunting

Beliau menamatkan pendidikan asasnya dari sekolah-sekolah UNRWA di kem Jabalia dan merupakan salah seorang bapa pelajar, kemudian beliau memperoleh ijazah kepujian di sekolah menengah untuk melayakkan beliau menyertai Fakulti Pergigian di Republik Arab Mesir pada tahun 1968.

Kerja sunting

Selepas menamatkan pengajian perubatannya, Dr. Ibrahim Al-Maqadmeh bekerja sebagai doktor gigi di Hospital Al-Shifa di Kota Gaza, kemudian berpindah bekerja sebagai ahli radiologi selepas menamatkan beberapa kursus dalam radiografi, sebelum Pihak Berkuasa Palestin memecatnya dari pekerjaannya atas tuduhan daripada kepunyaan Gerakan Penentangan Islam Hamas, maka beliau berpindah bekerja di hospital Universiti Islam Gaza.

Pengalaman politik sunting

Al-Maqadmeh menyertai Ikhwan Muslimin pada masa mudanya semasa pengajian di universiti, sehingga menjadi rapat dengan pengasas Hamas, Syeikh Ahmed Yassin, dan salah seorang pemimpin gerakan tersebut.Dalam tempoh terakhir hidupnya, Dr Al-Maqadmeh aktif dalam bidang advokasi dan intelektual Hamas, dan lebih daripada memberi pelajaran agama dan politik.

Al-Maqadmeh memegang keahlian dalam biro politik gerakan Hamas, dan mengarang banyak buku. Beliau juga menulis banyak artikel dan kajian tentang keselamatan semasa berada di dalam dan di luar penjara, termasuk "Milestones on the Way to the Liberation of Palestine" dan kajian tentang situasi demografi di Palestin, bertajuk “Konflik Penduduk di Palestin” sebagaimana adanya.Beliau mempunyai beberapa kajian dalam bidang keselamatan

Tindakan ketenteraan sunting

Al-Maqadmeh membentuk nukleus pertama peralatan ketenteraan Ikhwan Muslimin di Genting Gaza, Majd, bersama beberapa pemimpin Ikhwan, dan bekerja untuk membekalkan senjata kepada pejuang. Beliau adalah salah seorang daripada beberapa pemimpin dalam gerakan Hamas yang menggabungkan kerja politik, ketenteraan dan advokasi. Dengan langkah berjaga-jaga keselamatan dalam penyamaran dan penyamaran, dan antara yang paling kurang dalam penampilan media.

Penangkapan sunting

Al-Maqadmeh ditangkap pada 1984 buat kali pertama atas tuduhan menubuhkan unit tentera untuk Ikhwan Muslimin di Semenanjung Gaza, dan dijatuhi hukuman penjara lapan tahun, yang dihabiskannya di penjara pendudukan. Pada tahun 1996, pihak berkuasa Palestin menangkapnya atas tuduhan menubuhkan alat ketenteraan rahsia untuk Hamas di Gaza, dan membebaskannya selepas tiga tahun, di mana dia dikenakan pelbagai jenis penyeksaan, menurut Hamas. Perkhidmatan keselamatan menangkapnya lebih daripada sekali.

Pembunuhan sunting

Pada pagi Sabtu, 8 Mac 2003, pesawat perang pendudukan menyasarkan keretanya dengan beberapa peluru berpandu, yang membawa kepada kesyahidan tiga orang sahabatnya dan seorang kanak-kanak yang sedang lalu di jalan raya. Pada tahun 2012, Briged Izzuddin Al-Qassam, sayap tentera Gerakan Penentangan Islam (Hamas), mengumumkan nama rahsia peluru berpandu M75 buatan sendiri. Di mana ibu pejabat Knesset Israel dibom di bandar Baitulmaqdis yang diduduki, dan bandar yang diduduki Tel al-Rabee' Briged menyatakan bahawa huruf M adalah huruf pertama bagi perkataan Muqadmeh, untuk mengekalkan semangat "pemimpin pengasas, syahid Ibrahim al-Maqadmeh," dan 75 melambangkan jarak peluru berpandu. yang mencecah dari 75 hingga 80 kilometer dan mampu mencecah pusat entiti Israel.

Peluru berpandu yang mengandungi namanya sunting

Unit pembuatan Briged Izzuddin Al-Qassam, sayap tentera Hamas, menghasilkan peluru berpandu yang membawa namanya, iaitu M75.