Ice Adonis (Hangul노란 복수초; RRNoran Boksucho; lit. Yellow Adonis), juga dikenali sebagai Yellow Boots, ialah sebuah drama Korea Selatan tahun 2012 dibintangi oleh Lee Yoo-ri, Hyun Woo-sung, Yoon A-jung dan Jung Chan. Drama ini disiarkan menerusi saluran TVN bermula 27 Februari sehingga 30 Ogos 2012 pada hari Isnin sehingga Khamis pukul 9:45 pagi sebanyak 108 episod.

Ice Adonis
Juga dikenali sebagai
Yellow Boots
GenreMelodrama
Seram ngeri
Misteri
Ditulis olehYeo Jung-mi
PengarahChoi Eun-kyung
Dibintangi oleh
Lee Yoo-ri
Hyun Woo-sung
Yoon A-jung
Jung Chan
Negara asalKorea Selatan Korea Selatan
BahasaKorea
Bilangan episod108
Penerbitan
Penerbit eksekutifBaek Ho-min
Syarikat penerbitan
MBC C&I
Syarikat pengedaran
CJ E&M
Penyiaran
Saluran asaltvN
Siaran asal27 Februari 2012 (2012-02-27) – 30 Ogos 2012 (2012-08-30)
Pautan luar
Laman sesawang

Sinopsis sunting

Yeon-hwa dan Yoo-ra menjadi saudara perempuan setelah ibu Yeon-hwa bertunang dengan ayah Yoo-ra, tetapi ada jarak yang tidak dapat dilihat antara mereka berdua, terutama kekasih Yeon-hwa adalah Yoon-jae, yang disukai oleh Yoo-ra. Sehingga suatu hari, kereta Yoo-ra secara tidak sengaja merempuh Yoon-hee, kakak kesayangan Yoon-jae, menyebabkan dia mati. Yoo-ra kemudian, membuat rancangan untuk menyalahkan Yeon-hwa atas kemalangan itu, dengan bantuan ayahnya; seorang hakim, dan seorang pegawai polis Park, yang dia dan ayahnya menyuap. Ini menyebabkan Yeon-hwa dijatuhkan hukuman penjara selama tiga tahun. Ketika Yeon-hwa mendengar berita bahawa Yoon-jae dan Yoo-ra akan menikah, dia berjaya melarikan diri dari penjara dan merancang untuk muncul di majlis perkahwinan tanpa pemberitahuan, dan melakukan sesuatu yang drastik kepada Yoo-ra agar dia mengaku. Setelah mengetahui bahawa Yoon-jae dan Yoo-ra sekarang adalah pasangan yang nampaknya bahagia, Yeon-hwa memutuskan untuk fokus menjaga kesihatannya, dan melahirkan seorang anak lelaki bernama Tae-yang (dia tidak tahu dia hamil sebelum mencuba untuk melarikan diri dari penjara). Kerana dia berada di penjara, dia hanya dibenarkan mengurus bayinya selama 18 bulan, dan bayinya harus diusir, di mana mereka dapat dijemput setelah ibu bapa mereka dibebaskan dari penjara. Pada usia 18 bulan, bayi itu menuju ke rumah anak yatim. Namun, Yoo-ra mengetahui tentang bayi itu dan memutuskan untuk menukar identitinya dengan bayi lain dan menghantar Tae-yang kepada pasangan yang berbeza, yang sedang mencari anak untuk diadopsi.

Kemudian, Yeon-hwa dibebaskan dari penjara lebih awal, dan dia memutuskan untuk membawa Tae-yang pulang, tetapi dia dengan cepat mengetahui bahawa Tae-yang tidak dapat dilihat dan tidak ada anak-anak yang ditemui di panti asuhan itu adalah anaknya . Hancur, dia memutuskan untuk mencari Tae-yang, ketika dia mulai membalas dendam terhadap Yoo Ra, Choi In-seok, dan pegawai polis Park Chang-do, dan membuktikan dirinya tidak bersalah. Dendamnya melalui banyak penderitaan, kerana ibunya diculik 2 kali dan menjadi kurang upaya dan dimasukkan ke hospital. Dia juga mengetahui tentang kematian Tae-yang, yang palsu oleh Yoo-ra. Tetapi berkali-kali, Yeon-hwa berjaya dalam rancangannya, dan memenangi jawatan sebagai naib presiden J Cosmetics, dan mendapat kepercayaan dari ketua wanita Julia, ibu kandung Yoon-jae, yang pernah ditubuhkan oleh ibu tiri Yoon-jae, menyebabkan Yoon-jae salah faham bahawa ibunya curang ketika dia benar-benar ditubuhkan. Yeon-hwa, juga memulakan hubungan dengan presiden J Cosmetics, Choi Kang-wook, yang juga saudara tiri Yoon-jae.

Pelakon sunting

Karakter utama sunting

Karakter sokongan sunting

Pautan luar sunting