Ikaros (Bahasa Yunani Kuno: Ἴκαρος Íkaros, bahasa Latin dan bahasa Inggeris: Icarus) ialah seorang tokoh dalam mitologi Yunani yang merupakan anak kepada Daedalus, seorang pakar tukang.

The Flight of Icarus (1635–1637) karya Jacob Peter Gowy

Kedua anak-beranak ini melarikan diri daripada penahanan Theseus di pulau Kriti dengan menerbang bersayap bulu. Daedalus menasihati anaknya tidak terbang terlalu tinggi atau terlalu rendah kerana haba dari matahari mahupun laut akan mencairkan lilin yang melekatkan bulu-bulu pelepah sayap mereka. Namun, Ikaros berdegil lalu berani mengepak sayapnya meninggi. Lilin yang melekatkan semua bulu-bulunya cair lalu Ikaros jatuh lemas ke dalam laut.

Para penulis sezaman kuno melihat penceritaan ini sebagai kiasan di mana anak-beranak tersebut sebenarnya menaiki kapal pemberian Pasiphaë manakala Daedalus membina layar untuk kapal-kapal ini; Ikaros dalam catatan ini pula dikatakan dihumbang ke laut dalam perjalanan ke Sicilia dan lemas di sana. Herakles dikatakan telah membina sebuah makam memperingatinya.[1][2]

Sebuah pulau berdekatan Asia Kecil di pinggir barat daya Turki di sebelah barat daya pulau Samos diberi nama Ikaria memperingati tempat di mana kemalangan tersebut kononnya berlaku.[3][4][5]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Smith, William (penyunting). A Dictionary of Greek and Roman Biography and Mythology.
  2. ^ Pinsent, J. (1982). Greek Mythology. New York: Peter Bedrick Books. ISBN 0-600-55023-0.
  3. ^ Graves, Robert (1955). "92 – Daedalus and Talus". The Greek Myths. ISBN 0-14-007602-6.
  4. ^ Thomas Bullfinch - The Age of Fable Stories of Gods and Heroes KundaliniAwakeningSystem.com & The Internet Classics Archive by Daniel C. Stevenson : Ovid - Metamorphoses - Book VIII + Translated by Rolfe Humphries - KET Distance Learning Diarkibkan 2012-06-14 di Wayback Machine 2012-01-24.
  5. ^ Translated by A. S. Kline - University of Virginia Library.edu Retrieved 2005-07-03.