Manga Jepun telah membangunkan bahasa visualnya sendiri atau ikonografi untuk menyatakan emosi dan lain-lain keadaan watak dalaman. Gaya lukisan ini juga telah digunakan ke dalam anime, kerana banyak cerita-cerita yang disesuaikan ke dalam rancangan televisyen dan filem. Walaupun rencana ini menangani gaya dari kedua-dua jenis output, penekanan di sini ialah mengenai asal-usul manga untuk gaya ini.

Sebuah halaman daripada manga Fairy Tail, jilid 1 (versi Bahasa Melayu)

Gaya popular dan dikenali manga adalah sangat tersendiri. Penekanan sering diletakkan pada baris atas bentuk, dan bercerita dan penempatan panel berbeza daripada dalam komik Amerika. Latar belakang impresionistis yang sangat biasa, seperti juga urutan di mana panel menunjukkan butir-butir penetapan bukannya watak-watak. Panel dan halaman biasanya dibaca dari kanan ke kiri, selaras dengan tulisan Jepun tradisional.

Kerana manga adalah satu bentuk seni yang pelbagai, bagaimanapun, tidak semua artis manga mematuhi konvensyen (disenaraikan di bawah) yang paling dipopularkan di Barat melalui siri seperti Akira, Sailor Moon, Dragon Ball, Ranma ½, Naruto.

Ciri-ciri panel sunting

Terdapat beberapa teknik ekspresif biasa (dan sebahagian daripada mereka yang unik) pada bentuk seni manga:

Screentone
Lembaran pelekat telus dihasilkan dengan corak yang tersendiri (biasanya, beberapa bentuk titik atau lorekan, tetapi juga termasuk pelbagai kesan menarik seperti bintang atau letupan, atau adegan biasa seperti pencakar langit, kawasan sekolah, dan landskap semula jadi), ia akan dipotong dan ditindan pada panel untuk mewakilkan bayang dan perincian yang akan memakan masa atau tidak boleh dilukis dengan tangan. Kini, semakin banyak lembaran tona fizikal sedang digantikan dengan setara janaan komputer.
Expressive dialogue bubbles
Sempadan belon ucapan/pemikiran berubah dalam corak/gaya untuk mencerminkan nada dan suasana dialog. Sebagai contoh, gelembung letupan berbentuk untuk satu seruan marah. Juga, manga biasanya tidak ikut konvensyen komik yang normal Barat untuk ucapan (arka pepejal bermula dari kepala watak) dan pemikiran gelembung (beberapa bulatan kecil yang digunakan di tempat arka). Gaya gelembung kedua sering digunakan untuk dialog berbisik di manga, yang boleh mengelirukan pembaca Barat.
Garisan kelajuan
Selalunya dalam urutan aksi, latar belakang akan mempunyai satu lapisan garis kemas yang lurus untuk menggambarkan arah pergerakan. Garis kelajuan juga boleh digunakan untuk watak-watak sebagai satu cara untuk menekankan pergerakan badan-badan mereka (anggota badan khususnya). Gaya ini, terutama latar belakang dikaburkan, meluas ke dalam kebanyakan aksi berdasarkan anime juga.
Imbasan kembali mini
Ramai artis mengambil salinan segmen daripada bab-bab sebelum ini (kadang-kadang hanya satu panel tunggal) dan mengedit mereka ke dalam panel cerita untuk bertindak sebagai flashback (juga menggunakan satu lapisan tona gelap untuk membezakannya dengan peristiwa-peristiwa semasa). Ini boleh dianggap satu kaedah yang mudah untuk membangkitkan peristiwa sebelumnya (s) bersama-sama dengan imej visual. Dalam keadaan di mana peristiwa-peristiwa hidup yang watak itu sepintas di fikiran nya, halaman pampangan (splash page) boleh digunakan dengan seluruh latar belakang yang terdiri daripada segmen daripada bab-bab sebelum ini.
Kesan latar belakang abstrak
Ini melibatkan corak lorekan rumit di latar belakang dan bertindak untuk menunjukkan atau menguatkan suasana plot. Ia juga boleh menggambarkan keadaan fikiran watak.

Ciri-ciri wajah sunting

Walaupun seni boleh menjadi sangat realistik atau kartun, watak-watak sering mempunyai mata yang besar (watak-watak perempuan biasanya mempunyai mata yang lebih besar daripada watak-watak lelaki), hidung kecil, mulut kecil, dan muka rata. Penyelidikan psikologi dan sosial pada daya tarikan muka telah menunjukkan bahawa kehadiran seperti ciri-ciri wajah kanak-kanak meningkatkan daya tarikan.[1] Artis manga sering bermain di ini untuk meningkatkan rayuan protagonis. Mata yang besar telah menjadi kekal dalam manga dan anime sejak tahun 1960-an apabila Osamu Tezuka telah diilhamkan oleh Disney kartun dari Amerika Syarikat dan mula melukis dengan cara ini .

Tambahan pula, di dalam mata besar, perasaan telus pupil dan tenungan, atau pantulan kecil di sudut-sudut mata sering dibesar-besarkan, tidak kira pencahayaan sekeliling, walaupun mereka hanya terdapat di dalam watak-watak yang hidup mata watak-watak yang telah meninggal dunia adalah warna iris, tetapi gelap. Kadang-kadang kesan kematian ini juga digunakan untuk menunjukkan watak-watak yang tiada perasaan disebabkan oleh trauma atau hilang kawalan sedar kerana dirasuk (hantu, syaitan, zombi, sihir, dan lain-lain). Dalam watak dengan rambut separa menutup muka, mata yang sebaliknya akan dilindungi sering digariskan untuk membuat mereka kelihatan, walaupun rambut adalah terutamanya tebal dan gelap.

Simbol visual tertentu telah dibangunkan sejak beberapa tahun untuk menjadi kaedah biasa emosi menandakan, keadaan fizikal dan mood:

Mata sunting

Bentuk mata dan saiz boleh dibesar-besarkan atau berubah sama sekali. Mata berbentuk hati dan doe menunjukkan keberahian, sementara bintang menunjukkan bahawa watak sedang terpegun. Pilin menunjukkan kekeliruan atau pening, manakala api atau semi bulatan kosong luas menunjukkan bahawa watak marah atau dendam . Apabila mati , tidak sedarkan diri atau mengejutkan, "X " kadang-kadang digunakan sebagai tanda keadaan ini. Mata boleh digantikan dengan "> <" untuk mewakili pelbagai emosi , seperti gementar atau keseronokan. Mata tanpa pupil dan reflektif kerdipan menunjukkan keadaan kecelaruan. Pembesaran mata, di mana mata menjadi besar dan sempurna bulat dengan pupil kecil dan tiada iris dan melebihi di luar jangkauan muka (selalunya ditunjukkan dengan mulut menjadi seperti separuh bulatan diregangkan, titik yang memanjangkan sehingga dagu) melambangkan keseronokan melampau. Begitu juga, menukarkan mata kepada dua tebal setengah bulatan, mwakili kegembiraan yang comel (lihat seksyen Reka bentuk watak di bawah).

Bentuk mata watak dan saiz kadang-kadang simbolik digunakan untuk mewakili watak. Sebagai contoh, mata lebih besar biasanya akan melambangkan kecantikan, tidak bersalah, atau kesucian, manakala yang lebih kecil, mata lebih sempit biasanya mewakili kesejukan dan/atau jahat. Mata sepenuhnya dihitamkan (dibayangi) menunjukkan personaliti yang pendendam atau marah. Ia juga dapat menunjukkan bahawa seseorang itu menjadi bijak, terutamanya apabila disertai dengan senyuman. Satu mata watak ditutupi dengan bayang tanpa mengira pencahayaan di dalam bilik apabila mereka menjadi marah, geram, sesuatu yang tidak kena dengan mereka, atau sakit hati. Gelembung membentuk di sudut mata kanak-kanak atau perempuan sering menunjukkan bahawa watak itu akan menangis.

Mulut sunting

Mulut sering digambarkan sebagai kecil, biasanya diberikan dengan satu baris di muka. Sebatang gigi taring mengintip dari sudut mulut menunjukkan khianat atau kegirangan (kecuali, tentunya, watak biasanya mempunyai taring). Satu mulut kucing (seperti nombor "3" diputar 90 ° ikut arah jam) menggantikan mulut watak yang normal, dan biasanya disertai dengan mata yang lebih besar juga boleh mewakili khianat atau kegirangan (satu pengecualian yang ketara pada Konata Izumi dari Lucky Star, yang mempunyai mulut seperti ini).

Hidung sunting

Sekali lagi, hidung sering digambarkan sebagai kecil, dengan hanya berbentuk L ringkas tanda pengenalan mereka. Perempuan mempunyai hidung kadang-kadang boleh dikeluarkan sepenuhnya apabila watak itu menghadap ke hadapan. Dalam profil, hidung wanita sering berbentuk butang yang terdiri lebih sedikit daripada segi tiga kecil. Hidung berdarah menunjukkan seseorang pengujaan seksual berikutan pendedahan kepada imej atau situasi perangsang. Ia adalah berdasarkan kepada kisah isteri lama Jepun.[2] Satu belon menjuntai dari satu lubang hidung ("gelembung hingus") menunjukkan tidur.

Kepala dan muka sunting

 
Urat silang muncul di atas mata di sebelah kiri dan setitik peluh besar di atas mata di sebelah kanan

Titis peluh adalah konvensyen visual biasa. Watak telah disediakan dengan satu atau lebih penonjolan manik peluh di kening atau dahi mereka (atau terapung di atas rambut pada watak-watak di mana bahagian belakang dipusingkan). Ini mewakili spektrum luas emosi, termasuk rasa malu, geram, kekeliruan, dan kejutan, tidak semua yang semestinya dianggap sebagai peluh mendorong keadaan biasa. Peluh fizikal sebenar dalam manga ditandakan oleh pengagihan walaupun titisan peluh seluruh badan, kadang-kadang di atas pakaian atau rambut.

"Silang" yang berdenyut[3] urat, biasanya digambarkan sebagai salib atau triskel di kawasan atas kepala menunjukkan kemarahan atau kerengsaan. Bentuk ini kadang-kadang boleh dibesar-besarkan, dan diletakkan di atas rambut apabila watak itu menghadap jauh dari penonton. Denyutan lagi menunjukkan kemarahan tambahan. Walau bagaimanapun, sesetengah manga seperti Doraemon menggunakan keluar asap untuk mewakili kemarahan, dan tidak mempunyai lambang urat.

Pipi merah atau lorekan di pipi mewakili malu, biasanya digunakan apabila malu dengan perasaan romantis, manakala bujur "titik pemerah pipi" di pipi mewakili pipi cerah. Ini kadang-kadang boleh dikelirukan dengan menulis secara cakar ayam di pipi, menunjukkan kecederaan. Kadang-kadang apabila watak itu menyatakan emosi yang kuat, seperti kesedihan, lorekan merah yang panjang melalui hidung akan muncul.

Perubahan bentuk muka bergantung kepada perasaan watak-watak, dan boleh kelihatan seperti epal berbentuk bulat ke bentuk lobak merah yang lebih halus.


Garisan menegak selari dengan teduhan gelap di atas kepala atau di bawah mata boleh mewakili sakit hati, keletihan, atau seram. Jika garisan berombak, ia boleh mewakili jijik. Kaedah yang lebih comel untuk mewakili kekecewaan/sakit hati adalah (terutamanya untuk watak-watak perempuan kecil/muda) mereka cenderung untuk sedutan keluar pipi mereka manakala garis mereka disampaikan dalam suara yang legam, satu memanjang 3 menunjukkan bibir sombong untuk menunjukkan yang kelihatan sombong lagi.

Warna rambut watak anime tidak hanya dipilih secara rawak. Dalam beberapa kes mereka menyatakan elemen-elemen penting yang menyifatkan orang itu (berdasarkan perlambangan warna di Jepun).

Hitam: Kuasa, jahat, kekosongan, kesedihan, misteri, kecanggihan, kesempurnaan, kematian

Putih: kesucian, kesederhanaan, keamanan, rendah hati, sejuk, syurga ( boleh juga bermakna kematian)

Biru: Damai, tenang, kestabilan, keteguhan, sejuk Nota: dapat dipercayai, cara biru gelap lebih bertanggungjawab daripada biru muda

Ungu: Royalti, kebijaksanaan, kerohanian

Merah: Semangat, kegembiraan, pencerobohan, tenaga, kasih sayang (emosi pada dasarnya kuat)

Merah jambu: Kewanitaan, kesucian, seperti kanak-kanak, kasih sayang, kebaikan

Jingga: Tenaga, seimbang, semangat, kehangatan, mencari perhatian

Kuning: Kekayaan, syurga, seperti kanak-kanak, keberanian

Hijau: Kekayaan (baik dan buruk), iri hati, keharmonian, kehidupan, semangat, ketenangan

Perak/Kelabu: Kebolehpercayaan, matang, bijaksana, sedih, bosan

Perang/Coklat: Keselesaan, kesederhanaan, ketahanan

Reka bentuk watak sunting

Yang lebih baik mendapatkan tindak balas yang lebih emosi dengan penonton untuk watak tertentu, seorang artis manga atau animator kadang-kadang akan menggunakan ciri-ciri tertentu dalam reka bentuk watak itu. Ciri-ciri yang paling biasa termasuk kemudaan sebagai sifat fizikal (umur yang lebih muda atau tocang dua) atau sebagai sifat emosi seperti pandangan yang naif atau tidak, personaliti yang seperti kanak-kanak, atau beberapa kelemahan bersimpati jelas watak bekerja keras untuk membetulkannya (kecuaian melampau atau penyakit yang mengancam nyawa) tetapi tidak pernah benar-benar berjaya untuk menghilangkan.

Konvensyen seni lain yang digunakan dalam manga aliran utama termasuk:

  • A bengkak bulat, kadang-kadang dilukis mengikut saiz bola besbal, adalah visual bengkak keterlaluan daripada kecederaan.
  • Satu simbol pembalut silang berbentuk putih menandakan kesakitan. (Dalam manga lebih tua, mata pop keluar untuk melambangkan kesakitan, seperti yang ditunjukkan dalam Dragon Ball.)
  • Garis hitam tebal sekitar watak mungkin menunjukkan menggeletar kerana kemarahan, kejutan atau terkejut.[4] Ini biasanya disertakan dengan gaya tegar atau pengayaan super deformed.
  • Percikan secara literal terbang di antara mata dua watak apabila mereka berjuang, atau hanya ketara di antara satu sama lain (dalam kes ini, mata mereka juga boleh dihubungkan dengan rentetan kilat).
  • Satu watak yang tiba-tiba jatuh ke lantai, biasanya dengan satu atau lebih kaki berpintal di atas dirinya sendiri, adalah tindak balas biasanya lucu untuk berlaku sesuatu yang tidak dijangka.
  • Semua ciri-ciri wajah mengecil, hidung hilang, watak mengangkat dari lantai dan anggota badan yang berganda-ganda sebagai sekiranya bergerak sangat cepat melambangkan panik, jika yang sama tetapi dengan ciri-ciri wajah yang lebih besar ia melambangkan kemarahan komik.
  • Air mata jatuh di mana-mana atau membentuk pancutan yang menunjukkan amat kegembiraan atau kesedihan.
  • Satu elipsis akan muncul di atas kepala seorang watak itu menunjukkan berdiam diri, menunjukkan bahawa sesuatu yang sedang berlaku tanpa disebuntukan.
  • Kepala tertunduk mungkin menunjukkan kesedihan.[4]
  • Pewarnaan watak cenderung untuk mewakili watak dalam beberapa cara. Satu watak yang lebih lemah akan diwarnakan dengan tona ringan, manakala watak ranggi akan dilakukan dalam tona cerah. Begitu juga, penjahat sering berwarna dalam tona gelap, manakala watak-watak yang lebih sejuk akan diberikan nada neutral (hitam, putih, kelabu, dan lain-lain ).
  • Watak menolakkedua-dua jari indeks mereka bersama-sama apabila mengakui rahsia atau orang yang benar kepada yang lain.
  • Satu bentuk putih ganjil (hampir sama dengan cendawan) yang muncul semasa menghembus nafas yang mewakili kelegaan atau kemurungan.
  • Hantu berombak yang keluar dari mulut sering perwakilan lucu kemurungan atau terhina. Ini adalah rujukan kepada hitodama, seperti contoh di atas.
  • Bunga Ceri menunjukkan keadaan manis atau cantik. Ini adalah rujukan kepada Mono no aware.
  • Berbunga bunga terjatuh dari batang mungkin menunjukkan kematian atau, lebih umum, kehilangan maruah diri.
  • Rambut yg tdk dijilid boleh mewakili kebebasan, manakala rambut yang terikat kembali mungkin mewakili beberapa bentuk sama ada literal, kiasan atau emosi perhambaan dari beberapa jenis.
  • Tidur orang boleh ditunjukkan dengan mempunyai buih yang keluar dari hidung, dikatakan gelembung dikembangkan dan dikempiskan kerana mereka berdengkur. Ini biasanya dilakukan apabila watak tidur pada masa yang tidak sesuai (contohnya semasa kelas, di tempat kerja, di luar, di khalayak ramai, dalam gaya atau lokasi yang luar biasa, dan lain-lain ).
  • Kadang-kadang, apabila watak yang menjerit atau terkejut, mereka akan melakukan gaya The Scream.
  • Kening atau kelopak mata bergerak-gerak mungkin menunjukkan kemarahan atau kejutan yang ditahan watak.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Babyfaceness". www.beautycheck.de and Universität Regensburg. 2002-07-15. Dicapai pada 2008-10-15.
  2. ^ Van Huffel, Peter. "Tanioka Yasuji". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-06-21. Dicapai pada 2008-09-17.
  3. ^ TV Tropes > Cross Popping Veins
  4. ^ a b Norimi, Morisaki (October 2005). "How To Draw Manga: Lesson Three". Shojo Beat. 1 (4): 258. Unknown parameter |month= ignored (bantuan)