Ilseongnok atau Diari Peperiksaan Sendiri ialah rekod harian peristiwa di istana yang dibuat agar raja dapat bermuhasabah, kononnya untuk ke arah kerajaan yang lebih baik. Ilseongnok bermula sebagai diari peribadi Raja Jeongjo untuk muhasabah diri tentang hal ehwal peribadi dan akademiknya sejak mudanya, tetapi telah diubah menjadi jurnal harian rasmi hal ehwal negara pada tahun 1785.[1] Rekod Ilseongnok yang masih ada meliputi 150 tahun terakhir dinasti Joseon, dari 1760 (tahun ke-36 pemerintahan raja Yeongjo) hingga akhir dinasti Joseon pada tahun 1910. Ilseongnok ialah rekod sejarah yang penting, dan bersama-sama dengan Joseon Wangjo Sillok, Seungjeongwon ilgi, dan Bibyeonsa, merupakan salah satu sumber sejarah utama untuk kajian tempoh itu.[2]

Ilseongnok
Nama Korea
Hangul일성록
Hanja
Perumian SemakanIlseongnok
McCune–ReischauerIlsŏngnok
Ilseongnok,1807

Ia adalah khazanah negara ke-153 Korea.[3] Ia disenaraikan dalam daftar Memori Dunia UNESCO.[4]

Perbandingan dan penilaian dengan Rekod Sebenar sunting

  • Rekod Sebenar tidak membantu kepada keadaan sebenar berbanding dengan ketepatan rekod kerana gaji kemudiannya tidak dapat dilihat, tetapi Ilseongnok adalah data yang membantu pentadbiran negara kerana gaji masa depan boleh dilaporkan dan dirujuk kepada negeri.
  • Rekod Sebenar adalah berdasarkan kedudukan penyunting dan parti pemerintah dalam proses penstrukturan semula berdasarkan Sacho(사초). Ilseongnok, sebaliknya, ialah rekod kerja harian pada masa itu, dan boleh menjadi sumber yang lebih asas daripada Rekod Sebenar.[5]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Ilseongnok: Records of Daily Reflections" (PDF). Memory of the World Register. UNESCO. Dicapai pada 6 December 2017.
  2. ^ Tai-jin Kim. 1976. A Bibliographic Guide to Traditional Korean Sources. Seoul: Asiatic Research Center, 529.
  3. ^ "국보 제153호". 문화재청 (dalam bahasa Korea). Cultural Heritage Administration. Dicapai pada 6 December 2017.
  4. ^ "UNESCO - Ilseongnok: Records of Daily Reflections". Memory of the World Programme. UNESCO. Dicapai pada 19 February 2015.
  5. ^ "'일성록' 185책 나왔다…'실록'보다 사료적 가치 높아". 데일리즈 (dalam bahasa Korea). 2016-06-03. Dicapai pada 2018-05-28.

Pautan luar sunting