Improvisasi tarian

Improvisasi tarian ialah proses mencipta pergerakan tarian secara spontan. Pembangunan bahan gerakan dipermudahkan melalui pelbagai penerokaan kreatif, termasuk pemetaan badan melalui tahap, bentuk dan skema dinamik.

Penambahbaikan ialah bentuk bebas, kelihatan tidak tersusun, kurang ketat dari segi teknikal dan impulsif yang mendapat inspirasi daripada amalan dan pengaruh tarian setiap hari. Ia merupakan satu teknik pergerakan yang mampu membangkitkan kandungan dramatik dan merangsang pemikiran seelok teknik tarian Barat yang lebih bersifat piawai seperti balet dan bentuk pergerakan bukan Barat.

Penambahbaikan tarian bukan sahaja tentang mencipta pergerakan baharu tetapi juga ditakrifkan sebagai membebaskan tubuh daripada corak pergerakan yang biasa seperti tarian pascamoden dan teater tarian Judson. Penari dan penyanyi Michael Jackson menggabungkan improvisasi dalam kedua-dua definisi tersebut, menegaskan bahawa beliau mempunyai minat untuk melakukan tarian kepada Billie Jean hanya jika beliau boleh melakukannya dengan cara baharu setiap kali.

Banyak penambahbaikan tertumpu pada mencari cara yang lebih mendalam untuk memahami pemikiran atau perasaan individu yang tersembunyi. Melalui penekanan gerak bebas naluri dan tak teramal, improvisasi tertumpu kepada keupayaan penari dalam meneroka perasaan dan inspirasi yang tulen.

Sejarah improvisasi tarian sunting

Dalam Renaissance Itali, improvisasi digunakan dan dihargai dalam persembahan dan tarian penyertaan. Dalam tetapan berasaskan persembahan pada abad ke-15, penari menggunakan improvisasi untuk mengubah atau menggantikan pelbagai langkah atau gerakan, terutamanya gerak isyarat tangan, dalam koreografi untuk tujuan mencipta kelainan. Penggunaan improvisasi ini merosot pada abad ke-16, seperti yang ditetapkan, koreografi khusus telah diutamakan berbanding gerakan yang lebih individu dan diubah suai. Penambahbaikan masih digunakan dalam beberapa segi untuk meningkatkan koreografi pada masa ini; bagaimanapun, penambahbaikan ini juga menjadi lebih terkawal dan tersusun. Dalam beberapa abad berikut di Barat, improvisasi digunakan terutamanya sebagai kaedah mencipta koreografi dan membetulkan kesilapan dan kemalangan semasa persembahan.[1]

Semasa tempoh balet Romantik dan klasik, improvisasi sangat jarang digunakan, namun masih terdapat ruang improvisasi dalam persembahan balet. Terutamanya, improvisasi digunakan dalam balet pada masa ini oleh penari utama luar biasa seperti Marie Taglioni, Anna Pavlova, dan Fanny Elssler yang menggunakan improvisasi untuk menghiasi peranan utama mereka dalam balet.[2][3]

Hanya pada penghujung abad ke-19, improvisasi tarian dalam bidang tarian Barat menjadi sebahagian besar persembahan dan teknik tarian. Menjelang akhir abad ke-19 dan sepanjang abad ke-20, dengan permulaan apa yang telah dikenali sebagai tarian moden, improvisasi tarian berkembang baik sebagai alat koreografi serta persembahan kaedah. Pada penghujung abad ke-19, Loïe Fuller mencontohkan kaedah persembahan improvisasi yang eksplisit dengan penggunaan pergerakan berasaskan tugas dan idiosinkratik yang membolehkan dan memerlukan improvisasi dalam pihak penari. Kemudian, pada awal abad ke-20, korus pergerakan, terutamanya di bawah arahan Mary Wigman dan Rudolf Laban menggunakan teknik improvisasi secara intensif dalam latihan, dan pada tahap yang berbeza-beza dalam prestasi mengikut keutamaan dan pendapat pengarah mengenai subjek. Pada separuh kedua abad ke-20, improvisasi dalam tarian meledak sekali lagi dan diterokai dengan lebih mendalam lagi oleh para seniman, termasuk, tetapi tidak terhad kepada Isadora Duncan, Martha Graham, Doris Humphrey, Merce Cunningham dan Paul Taylor. Setiap individu ini membangunkan metodologi dan teknik mereka sendiri di sebalik tarian moden dan menggunakan improvisasi dalam pelbagai cara berbeza yang menjadi kunci kepada koreografi dan pelaksanaan teknik mereka.[3] Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa walaupun Isadora Duncan sering disebut sebagai telah melakukan improvisasi, ini mungkin lebih berdasarkan kualiti pergerakannya yang bebas dan semula jadi, dan bukannya daripada segi fakta. Walaupun sebahagian daripada bahannya sudah pasti ditetapkan, kemungkinan bahagian lain sebenarnya telah dibuat improvisasi.[2]

Tambahan pula, dan sebahagiannya terima kasih kepada teori pembangunan manusia yang dibangunkan pada abad ke-19, improvisasi mula digunakan dalam terapi tarian dan pendidikan tarian pada abad ke-20 juga. Improvisasi menjadi bahagian penting dalam kaedah pendidikan banyak pendidik tarian, termasuk Bird Larson dan Margaret H'Doubler yang menekankan ekspresi diri melalui improvisasi tarian.[2]

Bentuk tarian terbitan improvisasi sunting

Tango Argentina sunting

Tango Argentina adalah bentuk tarian yang bergantung pada improvisasi, walaupun dengan gaya koreografi jelas. Teknik improvisasi diajar dan improvisasi digalakkan sekiranya perlu untuk mencapai tahap kecekapan yang tinggi dalam persekitaran tarian dan persembahan. Suasana orang ramai yang rapat, pelbagai corak irama dalam muzik, tukaran pasangan bagi setiap tarian, dan perbendaharaan kata pergerakan yang besar menggalakkan tarian improvisasi dalam tango Argentina.

Tarian gelek sunting

Tarian gelek ialah salah satu bentuk tarian yang paling biasa diimprovisasi kerana selalunya muzik langsung tidak menyokong sifat berstruktur koreografi. Penari gelek profesional boleh menari secara terbuka 6 malam seminggu, sehingga tiga kali semalam, dan langsung tidak mempunyai masa untuk membuat koreografi selama 15–60 minit malam yang diperlukan bagi satu-satu persembahan. Malah, penari dengan repertoir koreografi yang besar sering memilih untuk membuat improvisasi apabila membuat persembahan untuk muzik secara langsung kerana mereka menghargai pertukaran tenaga antara penari, pemuzik dan penonton, yang dipertingkatkan dengan gerakan "pada masa ini". Tarian gelek Gaya Puak Amerika dan Gaya Puak Improvisasi dibina sepenuhnya berdasarkan improvisasi kumpulan, walaupun kumpulan itu lazimnya akan merancang dan melatih kombinasi individu dan isyaratnya terlebih dahulu.

Breakdance sunting

B-boying menampilkan gaya improvisasi yang tinggi berdasarkan corak pergerakan kitaran. Banyak gaya b-boy wujud, dan krew tarian selalunya akan membuat persembahan koreograf untuk lagu-lagu tertentu. Persembahan individu lebih kerap diimprovisasi kerana sifat tarian itu.

Rujukan sunting

  1. ^ Flynn, Jane (February 2005). "Review: Medieval Improvisation". Early Music. 33 (1): 115–177. doi:10.1093/em/cah045. JSTOR 3519520.
  2. ^ a b c Matheson, Katy (1998). "Improvisation". Dalam Cohen, Selma Jeanne (penyunting). The International Encyclopedia of Dance. Oxford University Press. doi:10.1093/acref/9780195173697.001.0001. ISBN 9780195173697.
  3. ^ a b Carter, Curtis (Spring 2000). "Improvisation in Dance". The Journal of Aesthetics and Art Criticism. 58 (2): 181–190. doi:10.2307/432097. JSTOR 432097.