Inception ialah 2010 filem aksi fiksyen sains[4][5][6] ditulis dan diarahkan oleh Christopher Nolan, yang turut menerbitkan filem itu bersama Emma Thomas, isterinya. Filem ini membintangi Leonardo DiCaprio sebagai pencuri profesional yang mencuri maklumat dengan menyusup ke bawah sedar sasarannya. Dia ditawarkan peluang untuk menghapuskan sejarah jenayahnya sebagai bayaran untuk implantasi idea orang lain ke dalam alam bawah sedar sasaran.[7] pelakon ensemble termasuk Ken Watanabe, Joseph Gordon-Levitt, Marion Cotillard, Elliot Page,[a] Tom Hardy, Dileep Rao, Cillian Murphy, Tom Berenger dan Michael Caine.

Inception
logo filem
PengarahChristopher Nolan
PenulisChristopher Nolan
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiWally Pfister
Disunting olehLee Smith
Muzik olehHans Zimmer
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWarner Bros. Pictures
Tarikh tayangan
  • 08 Julai 2010 (2010-07-08) (Odeon Leicester Square)
  • 16 Julai 2010 (2010-07-16) (Amerika Syarikat dan United Kingdom)
Masa tayangan
148 minit[1]
Negara
  • Amerika Syarikat[2]
  • United Kingdom[2]
BahasaEnglish
Bajet$160 juta[3]
Pecah panggung$836.8 juta[3]

Selepas penyiapan Insomnia pada 2002, Nolan menyampaikan kepada Warner Bros. 80 halaman bertulis rawatan untuk filem seram membayangkan "pencuri impian," berdasarkan lucid dreaming.[8] Memutuskan dia memerlukan lebih banyak pengalaman sebelum menangani pengeluaran sebesar ini dan kerumitan, Nolan menangguhkan projek itu dan sebaliknya bekerja pada tahun 2005 Batman Begins, The Prestige 2006, dan The Dark Knight pada tahun 2008 .[9] Rawatan telah disemak selama 6 bulan dan telah dibeli oleh Warner pada bulan Februari 2009.[10] Inception dirakam di enam negara, bermula di Tokyo pada 19 Jun dan berakhir di Kanada pada 22 November.[11] Belanjawan rasminya ialah $160 juta, dibahagikan antara Warner Bros. dan Legendary.Reputasi dan kejayaan Nolan dengan The Dark Knight membantu memastikan AS$100 juta dalam perbelanjaan pengiklanan filem.

Tayangan perdana Inception telah diadakan di London pada 8 Julai 2010; Filem ini telah dikeluarkan di kedua-dua teater konvensional dan IMAX bermula pada 16 Julai 2010.[12][13] Inception mengaut lebih $828 juta di seluruh dunia, menjadi filem keempat dengan kutipan tertinggi 2010. Dianggap sebagai salah satu filem terbaik pada tahun 2010-an,[14] Inception menerima pujian kritikal untuk lakon layar, arahan, tema, urutan aksi, kesan visual, skor muzik dan persembahan pelakon ensembelnya. Ia memenangi empat Anugerah Akademi (Sinematografi Terbaik, Suntingan Bunyi Terbaik, Campuran Bunyi Terbaik, dan Kesan Visual Terbaik) dan telah dicalonkan untuk empat lagi: Filem Terbaik, Lakon Layar Asal Terbaik, Arah Seni Terbaik dan Skor Asal Terbaik.[15]

Jalan cerita sunting

Cobb (DiCaprio) dan Arthur (Gordon-Levitt) adalah "Extractor", yang melakukan spionase perusahaan menggunakan teknologi militer eksperimental untuk menyusup ke alam bawah sadar target mereka dan mendapatkan informasi berharga melalui dunia mimpi. Target terakhir mereka, pengusaha dari Jepun Mr. Saito (Watanabe), mengungkapkan bahawa dia mengatur misi mereka untuk menguji Cobb atas pekerjaan yang tampaknya tidak mungkin: menanamkan ide di alam bawah sadar seseorang atau melakukan "permulaan". Untuk membubarkan perusahaan energi yang dipimpin oleh pengusaha yang sedang sakit keras, Maurice Fischer (Pete Postlethwaite), Saito ingin Cobb meyakinkan anak dan pewaris tunggal perusahaan Maurice, Robert (Murphy), untuk membubarkan perusahaan ayahnya. Sebagai gantinya, Saito berjanji untuk menggunakan pengaruhnya untuk membersihkan nama Cobb dari tuduhan pembunuhan isterinya, Mal (Cotillard), dan membiarkan Cobb kembali ke rumah untuk anak-anaknya. Cobb menerima tawaran tersebut dan membuat pasukannya: Arthur, rekanan Cobb sesama Extractor; Eames (Hardy), penipu dan pemalsu identitas; Yusuf (Dileep Rao), seorang ahli kimia yang membuat ubat penenang yang kuat untuk strategi "mimpi dalam mimpi" yang stabil; dan Ariadne (Page), seorang mahasiswi seni bina yang bertugas merancang labirin dalam mimpi, direkrut dengan bantuan ayah mertua Cobb, Profesor Stephen Miles (Michael Caine). Ketika berbagi mimpi dengan Cobb, Ariadne mempelajari alam bawah sadar Cobb yang menempatkan prokeksi invasif dari mendiang isteri Cobb, Mal.

Ketika Maurice meninggal di Sydney, Robert membawa jenazah ayahnya dalam penerbangan sepuluh jam kembali ke Los Angeles, di mana pasukan Cobb (termasuk Saito yang ingin menguji keberhasilan mereka) menggunakan hal ini sebagai kesempatan untuk menidurkan diri dan membawa Robert ke mimpi yang sama. Pada setiap tahap mimpi, orang yang mengatur mimpi tetap berada di belakang untuk menyiapkan "hentakan" (kick) yang akan digunakan untuk membangunkan anggota pasukan lainnya yang tidur dari tahap mimpi yang lebih dalam. Agar sukses, hentakan ini harus terjadi bersamaan pada setiap tahap mimpi, sebuah fakta yang rumit kerana sifat waktu yang berjalan lebih cepat di setiap tahap yang berurutan. Tahap pertama adalah mimpi Yusuf tentang Los Angeles ketika hujan. Pasukan tersebut menculik Robert, tetapi mereka diserang oleh proyeksi kereta api dan pasukan bersenjata dari alam bawah sadar Robert, yang telah dilatih secara khusus untuk bertahan dari serangan penyusup tersebut. Pasukan tersebut membawa Robert dan Saito yang terluka ke sebuah gudang, di mana Cobb mengungkapkan bahawa saat sekarat di dalam mimpinya biasanya membangunkan Saito, tetapi obat penenang yang kuat untuk menstabilkan mimpi multi-tahap akan mengirim pemimpi yang sekarat ke dalam "limbo", sebuah dunia bawah sadar yang tak terbatas di mana sangat sulit untuk keluar dari sana, jika memungkinkan, dan seorang pemimpi berisiko lupa bahawa mereka berada dalam mimpi. Terlepas dari kendala ini, pasukan melanjutkan misinya.

Eames menyamar sebagai ayah baptis Robert, Peter Browning (Tom Berenger), dan menyarankan Robert mempertimbangkan kembali kehendak ayahnya. Yusuf mengendarai mobil ketika anggota pasukan lainnya terbius ke tahap kedua dan mereka dikejar oleh proyeksi Robert. Tahap kedua adalah sebuah hotel yang dimimpikan oleh Arthur, Cobb membujuk Robert bahawa dia telah diculik oleh Peter Browning dan Cobb adalah pelindung bawah sadarnya. Cobb membujuknya untuk turun ke tahap lain untuk mengeksplorasi alam bawah sadar Peter Browning (kenyataannya, ini adalah tipu muslihat untuk memasuki alam bawah sedar Robert). Tahap ketiga adalah hospital besar di sebuah pergunungan bersalju yang dimimpikan oleh Eames. Para anggota pasukan harus menyusupi hospital tersebut dan menahan para proyeksi penjaga saat Cobb membawa Robert ke alam bawah sadarnya. Yusuf, di bawah pengejaran proyeksi Robert di tahap pertama, pergi ke jembatan dan menjatuhkan mobilnya, memulai hentakannya terlalu cepat. Hal ini menyebabkan runtuhan salji di mimpi Eames dan graviti sifar di mimpi Arthur, memaksanya untuk melakukan improvisasi hentakan baru yang dapat diiringi dengan mobil Yusuf yang jatuh ke air di jembatan tahap pertama. Proyeksi Mal muncul dan membunuh Robert. Cobb membunuh proyeksi Mal dan Saito meninggal kerana lukanya. Cobb dan Ariadne masuk limbo untuk menyelamatkan Robert dan Saito, sementara Eames melakukan hentakan dengan meledakkan hospital dengan bom.

Cobb memberitahu Ariadne bahawa dia dan Mal pergi ke limbo saat bereksperimen dengan teknologi berbagi mimpinya. Tertidur selama beberapa jam di dunia nyata, mereka menghabiskan lima puluh tahun dalam mimpi membangun dunia dari kenangan mereka bersama. Ketika Mal menolak untuk kembali ke dunia nyata, Cobb menggunakan langkah permulaan yang tidak sempurna dengan mengaktifkan kembali totem Mal (pemimpi menggunakan totem untuk membedakan mimpi dari kenyataan) dan mengingatkan alam bawah sadar Mal bahawa dunia mereka tidak nyata. Mereka pun mencuba keluar dari dunia mimpi dan berhasil. Namun, saat terbangun, Mal masih percaya bahawa dia sedang bermimpi. Berusaha "bangun" ke dunia nyata, Mal bunuh diri dan menjebak Cobb atas kematiannya untuk memaksa Cobb melakukan hal yang sama. Menghadapi tuduhan pembunuhan, Cobb melarikan diri dari Amerika Serikat, meninggalkan anak-anaknya dalam pengawasan Profesor Stephen Miles.

Dengan pengakuannya, Cobb berdamai dengan rasa bersalahnya atas kematian Mal. Ariadne membunuh proyeksi Mal, dan menemukan Robert yang disekap di balkon. Ariadne pun melompat dari balkon bersama Robert untuk membuat sebuah hentakan agar mereka bisa keluar dari limbo. Dihidupkan kembali ke hospital di pegunungan, Robert masuk ke sebuah ruangan untuk melihat dan menerima ide yang ditanam: sebuah proyeksi dari ayahnya yang sekarat, yang memberitahunya untuk menjadi diri sendiri. Sementara Cobb tetap berada di limbo untuk mencari Saito, anggota pasukan lainnya menuju ke hentakan yang disinkronkan kembali ke tahap pertama. Cobb akhirnya menemukan Saito yang sudah tua di limbo dan mengingatkannya akan kesepakatan mereka, dan Saito terlihat mengambil sebuah pistol di mejanya sebelum akhirnya adegan kembali ke pesawat yang menandakan bahawa Cobb keluar dari limbo. Semua pemimpi terbangun di pesawat dan Saito menelefon (untuk membersihkan nama baik Cobb, yang sebelumnya dituduh bahawa dia yang membunuh isterinya, Mal).

Setibanya di lapangan terbang Los Angeles, Cobb melewati pos pemeriksaan imigrasi Amerika Serikat dan Profesor Stephen Miles menemaninya ke rumahnya. Menggunakan totem-nya, sebuah gasing yang berputar tanpa batas waktu di dunia mimpi namun jatuh di dunia nyata, Cobb melakukan tes untuk membuktikan bahawa dia memang berada di dunia nyata atau masih berada di dunia mimpi, tetapi dia mengabaikan hasilnya dan menemui anak-anaknya di kebun. Gasing tetap berputar dan filem pun langsung tamat secara tiba-tiba.

Barisan pelakon sunting

Produksi sunting

Pada tahun 2001, Nolan telah menulis tentang "pencuri mimpi" dan dipersembahkan kepada Warner Bros. dalam bentuk cerita yang diwawaskan sebagai wayang seram berinspirasikan konsep mimpi sedar. Merasakan yang dia perlu memiliki pengalaman dengan wayang skala besar, Nolan telah beralah dan mengerjakan Batman Begins (2005) pula, kemudiannya The Prestige dan The Dark Knight. Enam bulan telah diambil Nolan untuk mengasah skrip sebelum dibeli pihak Warner Bros. pada bulan dua 2009. Inception telah dirakamkan di enam buah negara dan empat benua, bermula di Tokyo, Jepun pada 19 Jun 2009 dan berakhir di Kanada pada hujung bulan sebelas tahun itu.

Belanja rasmi wayang ini adalah 160 juta dollar yang dibahagikan antara Warner Bros. dan Legendary Pictures. Reputasi and kejayaan Nolan dengan The Dark Knight membantu mendapatkan $100 juta untuk pengiklanan, dengan kebanyakan publisiti berlaku secara internet. Inception ditayang-perdana pada 8 Julai 2010 di London dan dilancarkan untuk dua versi panggung yang biasa dan versi IMAX pada 16 Julai. Dengan keuntungan kasar sebanyak $800 juta seluruh dunia, Inception adalah wayang pecah panggung dan termasuk dalam salah-satu wayang berkeuntungan tinggi sepanjang masa.

Sambutan sunting

Penerimaan kritis sunting

Film Inception mendapatkan review positif dari para kritikus. Berdasarkan Rotten Tomatoes, film ini memiliki rating 86%, berdasarkan 337 ulasan, dengan rating rata-rata 8,1/10.[23] Berdasarkan Metacritic, film ini mendapatkan skor 74 dari 100, berdasarkan 42 kritik, menunjukkan "ulasan yang baik".[24] Berdasarkan CinemaScore, film ini mendapatkan nilai "B+" dari penonton film untuk skala A+ sampai F.[25]

Kutipan panggung sunting

Film Inception mendapatkan $292.576.195 di Amerika Utara dan $535.745.837 di negara lain. Total pendapatan yang dihasilkan oleh film ini mencapai $828.322.032, melebihi anggaran produksi film $160 juta.[26]

Pada pembukaan hujung minggu, film ini mendapatkan $62.785.337, menempati posisi teratas di box office.[26]

Nota sunting

  1. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Elliot tidak disediakan
  2. ^ Nama Page tercatat sebagai "Ellen Page" dalam barisan pelakon rasmi ketika itu, beliau melela dengan nama Elliot pada tahun 2020.

Rujukan sunting

  1. ^ "Inception". British Board of Film Classification. June 29, 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada February 28, 2014. Dicapai pada August 8, 2010.
  2. ^ a b "Filem: Inception". Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-06-23. Dicapai pada 7 November 2017. Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan)
  3. ^ a b "Inception (2010)". Box Office Mojo. Diarkibkan daripada yang asal pada September 2, 2020. Dicapai pada August 25, 2020.
  4. ^ Blair, Iain. "Sesaat Bersama: Pengarah Nolan bercakap tentang "Inception"". Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-11-21. Dicapai pada 15 Julai 2010. Ia adalah filem aksi berskala besar yang agak kompleks tentang impian yang diharapkan menggabungkan beberapa perkara yang saya minati untuk meneroka dalam filem kecil saya — ingatan, persepsi — dengan beberapa teknik skala besar yang saya telah digunakan dalam filem yang lebih besar, seperti “The Dark Knight. Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan); Unknown parameter |laman web= ignored (bantuan)
  5. ^ "WarnerBros.com - Inception". Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-03-11. Dicapai pada 19 Mac 2020. Unknown parameter |laman web= ignored (bantuan)
  6. ^ "INCEPTION". Diarkibkan daripada yang asal pada 19 Mac 2020. Dicapai pada 19 Mac 2020. Unknown parameter |laman web= ignored (bantuan)
  7. ^ Eisenberg, Mike (5 Mei 2010). "Sinopsis 'Inception' Yang Dikemas Kini Mendedahkan Lebih Banyak". Diarkibkan daripada plot-synopsis-deatails-mikee-58124/ yang asal Check |url= value (bantuan) pada 11 Julai 2010. Dicapai pada 18 Julai 2010. Unknown parameter |laman web= ignored (bantuan); Unknown parameter |url- status= ignored (bantuan)
  8. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Hiscock tidak disediakan
  9. ^ Itzkoff, Dave (30 Jun 2010). "Seorang Lelaki dan Impiannya: Christopher Nolan dan 'Inception'". The New York Times. 2010/06/30/a-man-and-his-dream-christopher-nolan-and-inception/ Diarkibkan Check |archive-url= value (bantuan) daripada yang asal pada April 2, 2012. Dicapai pada 22 Oktober , 2020. Ini adalah filem yang pertama kali saya bawa ke studio mungkin sembilan tahun yang lalu, dan saya belum benar-benar bersedia untuk menyelesaikannya. Saya memerlukan lebih banyak pengalaman dalam membuat filem besar. Check date values in: |access-date= (bantuan)
  10. ^ Fleming, Michael. "Nolan menangani Inception untuk WB". Pelbagai. .org/web/20111114042446/http://www.variety.com/article/VR1117999988 Diarkibkan Check |archive-url= value (bantuan) daripada yang asal pada 14 November 2011. Dicapai pada 25 Februari 2009. Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan)
  11. ^ "Lokasi Penggambaran – NolanFans". Disember 6, 2009. Diarkibkan daripada locations/ yang asal Check |url= value (bantuan) pada 20 Mac 2012. Dicapai pada 23 Mac, 2 012. Check date values in: |access-date= (bantuan); Invalid |url-status=langsung (bantuan)
  12. ^ Subers, Ray (16 Julai 2010). "Taklimat Hujung Minggu: 'Permulaan' Masuk, 'Perantis' Kurang Sihir". Diarkibkan daripada 2860&p=.htm yang asal Check |url= value (bantuan) pada 20 Julai 2010. Dicapai pada 18 Julai, 2010. Unknown parameter |url -status= ignored (bantuan); Unknown parameter |laman web= ignored (bantuan); Check date values in: |access-date= (bantuan)
  13. ^ Peters, Jenny (Julai 14, 2010). [http: //www.fashionwiredaily.com/first_word/entertainment/article.weml?id=3264 "Berpesta untuk Sebab di Tayangan Perdana "Inception""] Check |url= value (bantuan). Fashion Wire Daily. [https: //web.archive.org/web/20110927045422/http://www.fashionwiredaily.com/first_word/entertainment/article.weml?id=3264 Diarkibkan] Check |archive-url= value (bantuan) daripada yang asal pada September 27, 2011. Dicapai pada 1 Oktober 2010.
  14. ^ Dietz, Jason (November 18, 2019). /feature/best-movies-of-the-decade-2010s "Filem Terbaik Dekad Ini (2010-19), Menurut Pengkritik Filem" Check |url= value (bantuan). Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-01-01. Dicapai pada 26 Januari 2020. Unknown parameter |laman web= ignored (bantuan)
  15. ^ Zeitchik, Steven (July 19, 2010). "'Inception' rides out critical backlash". Los Angeles Times. Diarkibkan daripada yang asal pada August 25, 2010. Dicapai pada April 17, 2020.
  16. ^ Weintraub, Steve (March 25, 2010). "Christopher Nolan and Emma Thomas Interview". Collider.com. Diarkibkan daripada yang asal pada March 27, 2010. Dicapai pada April 6, 2010.
  17. ^ "Production Notes 2010, p. 7" (PDF).
  18. ^ Lennon, Christine (July 12, 2010). "Inception: Ellen Page interview". The Daily Telegraph. UK. Dicapai pada July 3, 2011.
  19. ^ "Production Notes 2010, p. 10" (PDF).
  20. ^ Kit, Borys (April 1, 2009). "Three circle Nolan's 'Inception'". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada April 6, 2009. Dicapai pada April 2, 2009.
  21. ^ "Production Notes 2010, p. 11" (PDF).
  22. ^ Tapley, Kristopher (April 24, 2009). "Caine confirmed in small role in Inception, Gordon-Levitt also joins the cast". InContention. Dicapai pada April 24, 2009.
  23. ^ "Inception (2010)". Rotten Tomatoes. Dicapai pada February 9, 2018.
  24. ^ "Inception reviews". Metacritic. Dicapai pada February 9, 2018.
  25. ^ "CinemaScore". cinemascore.com.
  26. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan BOM tidak disediakan

Bacaan lanjut sunting

  • Johnson, David Kyle (Editor); Irwin, William (2011). Inception and Philosophy: Because It's Never Just a Dream. John Wiley & Sons. ISBN 1-118-07263-4.CS1 maint: extra text: authors list (link)
  • Nolan, Christopher (Author); Nolan, Jonathan (2010). Inception: The Shooting Script. Insight Editions. ISBN 1-60887-015-4.
  • Crawford, Kevin Ray (Author) (2012). "The Rhetorics of the Time-Image: Deleuzian Metadiscourse on the Role of Nooshock Temporality (viz. "Inception") in Christopher Nolan's Cinema of the Brain". ProQuest LLC. Cite journal requires |journal= (bantuan)

Pautan luar sunting