Indeks pasaran saham

(Dilencongkan dari Indeks pasar saham)

Indeks pasar saham adalah pendaftaran saham, dan sebuah statistik menggambarkan harga komposit dari komponennya. Ia digunakan sebagai alat untuk mewakilkan kecirian dari saham komponennya, semuanya memiliki kesamaan seperti perdagangan di bursa saham yang sama, merupakan bahagian dari industri sejenis, atau memiliki modal pasaran yang mirip.

Banyak indeks disturukturkan berasaskan pelbagai metodologi dan kayu ukur yang digunakan untuk mengukur pencapaian portofolio seperti dana pelaburan yang diuruskan oleh institusi-institusi kewangan seperti bank pelaburan dan syarikat pengurusan dana.

Jenis indeksSunting

Indeks pasar saham boleh dibahagikan dalam banyak cara. Sebuah indeks broad-base mewakili pertunjukan pada pasaran keseluruhan— dan oleh proxy, mencerminkan sentimen pelabur dalam keadaan ekonomi. Indeks pasaran yang biasanya disebut adalah indeks-indeks asas-lebar terdiri dari saham-saham syarikat besar didaftarkan pada bursa saham terbesar sebuah negara, seperti Indeks Perindustrian Dow Jones Amerika dan S&P 500 Index, the British FTSE 100, CAC 40 Perancis, DAX Jerman , Nikkei 225 Jepun dan Indeks Hang Seng Hong Kong.

Konsep ini boleh ditambahkan di luar sempadan suatu penukaran.

Lihat jugaSunting

DaftarSunting

Pautan luarSunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.