Indomie (tulisan Jawi : ايندومي) ialah jenama mi segera yang berasal dari Indonesia dan sangat popular, bukan hanya di Indonesia, malahan juga di Malaysia, Singapura, Australia, Amerika Syarikat, Eropah, Timur Tengah, Cina, dan Afrika. Produk yang paling berjaya yang dikeluarkan/diperbuat oleh syarikat milik Soedono Salim (Liem Sioe Liong, 1915-2012) ini mula dilancarkan di pasaran sejak tanggal 9 September 1970 dan pertama kali dipaparkan hanya dengan perisa Ayam dan Udang. Perisa-perisa lainnya dilancarkan dari tahun 80-an sehingga ketika ini. Selain dijual di Indonesia, Indomie juga dijual di Malaysia, Singapura, Brunei Darussalam, Australia, Amerika Syarikat, Eropah, Timur Tengah, Cina, dan Afrika dan itulah yang menjadikan Indomie sebagai salah sebuah daripada sebahagian produk asli buatan Indonesia yang boleh menembus pasaran antarabangsa. Itulah sebabnya di Indonesia sendiri, gelaran "Indomie" sudah awam dijadikan sebagai istilah kebiasaan yang merujuk kepada mi segera.

Harga Indomie yang murah dan cita rasanya yang telah diikutkan dengan kegemaran Indonesia memperbuat produk mi segera ini sangat diminati oleh penduduk Indonesia. Bahkan, tidak jarang warga Indonesia yang melakukan pelancongan ke luar negeri ataupun melakukan ibadah haji selalu membawa Indomie untuk mengatasi kecemasan ketidaktersediaan makanan yang murah dan mengikuti kegemaran Indonesia. Kemudahan dalam pembuatan dan penyebarannya membuat Indomie menjadi pilihan penduduk Indonesia ketika berlaku kemalangan bencana alam untuk mengatasi kecemasan keterbatasan dan kejarangan ramuan makanan di tempat dengan segera.

Indomie didakwa sebagai makanan yang sihat dan berkhasiat oleh pengilangnya. Produk mi segera ini digelar memiliki kandungan khasiat seperti tenaga, protein, niasin, asam folat, galian zat besi, natrium, dan pelbagai macam vitamin seperti vitamin A, vitamin B1, vitamin B6, dan vitamin B12. Walaupun sedemikian, penggunaan Indomie yang terlalu kerap tidak digalakkan lantaran Indomie mengandungi pewarna kuning buatan tartrazin yang tidak baik untuk kesihatan apabila digunakan dalam masa yang lama.

Sebelum dipegang oleh PT Indofood, Jakarta, Indonesia (syarikat milik Soedono Salim) pada tahun 1993 sehingga sekarang, Indomie dikeluarkan oleh PT Sanmaru Foods Manufacturing Co. Ltd. di bawah naungan Djangkar Djati.

Di Malaysia, ia dikeluarkan oleh Biz-Allianz (M) Sdn Bhd., yang berada di bawah naungan Group 3, keputusan kerjasama antara Tolaram Group dari Singapura dan Group Salim dari Indonesia.[perlu rujukan]

Sejarah sunting

 
Logo Indomie

Indomie untuk ketika ini merupakan pemimpin pasaran dalam medan persaingan pelbagai produk mee segera di Indonesia. Kedudukannya yang kuat disebabkan oleh punca Indomie sebagai produk mi segera yang pertama kali ada di Indonesia serta strategi promosi dan pemasaran yang hebat. Kaedah promosi yang digunakan jelas kelihatan melalui iklan di media elektronik dan cetak, menaja pelbagai rancangan, serta pemasangan papan iklan secara luas. Indomie sangat dikenali dengan cogan katanya, "Indomie Seleraku". Pada tahun 2008 Indomie melakukan pembaharuan dalam promosinya dengan mengadakan acara Indomie Jingle Dare, sebuah acara pertandingan bagi pelajar tingkatan sekolah menengah untuk memperbuat dendang bagi iklan Indomie.

Dalam pemasarannya, kumpulan pengedaran Indofood mempunyai rangkaian pengedaran mi segera yang terbesar di Indonesia yang mana menembus sampai hampir ke setiap sudut kepulauan. Jumlah titik persediaan (gudang) semakin diperbanyak secara berleluasa sejak tahun 2005, sehingga mampu menyediakan penembusan pasaran yang lebih luas melalui rantaian bekalan dan penghantaran. Gudang stok ditempatkan pada kawasan-kawasan yang mempunyai pengeluar runcit yang banyak, termasuk pasar tradisional, sehingga setiap gudang dapat melayani masing-masing kawasan geografi dalam waktu yang sesingkat boleh. Indomie boleh dibeli secara unit per bungkusdi samping dibeli dengan paket per 5 pek dan pakej 1 kadbod yang mengandungi 30 atau 40 bungkus indomie. Harga Indomie secara bandingannya murah. Di Indonesia pada tahun 2010, Indomie berharga Rp 1350,00 dalam satu pek atau sekitar 10 sen dolar Amerika. Di Australia, pada tahun 2009, Indomie dijual dengan harga 25 sen dalam satu pek atau AUD 10 untuk satu kadbod mengandungi 40 pek indomie, sedangkan di Amerika Syarikat, pada tahun 2009, Indomie selalunya dijual dengan harga 1 dolar dalam tiga peknya, dan boleh ditemui di pelbagai pasar raya Asia seperti Lion Supermarket, Marina Food, dan 99 Ranch.

Satu pek Indomie standard mempunyai berat 85 gram, dan terdapat 2 uncang mengandungi 5 bumbu-bumbuan yang disertakan iaitu kicap manis, sos cili, minyak sayur, serbuk perasa dan bawang goreng.

Indomie juga terdapat dalam versi jumbo dengan berat 129 gram khusus Indomie Mi Goreng Khas dan Rasa Ayam Panggang.

Jenis sunting

  • Indomie Goreng [1]
    • Indomie Goreng Perisa Asli
    • Indomie Goreng Perisa Spesial
    • Indomie Goreng Perisa Pedas
    • Indomie Goreng Satay
    • Indomie Goreng Perisa Iga Penyet
    • Indomie Goreng Perisa Cili hijau
    • Indomie Goreng Perisa Sambal matah
    • Indomie Goreng Perisa Sambal rica-rica
  • Indomie Kuah [2]
    • Indomie Kuah Perisa Kari Ayam
    • Indomie Kuah Perisa Kaldu Ayam
    • Indomie Kuah Perisa Kaldu Udang
    • Indomie Kuah Perisa Ayam Bawang
    • Indomie Kuah Perisa Ayam Spesial
    • Indomie Kuah Perisa Soto
    • Indomie Kuah Perisa Soto Spesial

Indomie Jumbo [3] sunting

  • Indomie Goreng Jumbo
  • Indomie Goreng Perisa Ayam Panggang Jumbo
  • Indomie Goreng Perisa Rendang Jumbo

Indomie Selera Indonesia [4] sunting

Indomie Ketak [5] sunting

  • Indomie Ketak Goreng Spesial
  • Indomie Ketak Perisa Ayam Panggang

Indomie Real Meat sunting

  • Indomie Real Meat Mushroom Chicken (Mi Keriting Goreng Ayam Jamur)
  • Indomie Real Meat Pepper Chicken (Mi Keriting Goreng Ayam Lada)

Indomie Hype Abis sunting

Iklan sunting

Iklan televisyen sunting

Iklan cetak sunting

Papan iklan sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-04-29. Dicapai pada 2012-11-10.
  2. ^ [1]
  3. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-11-25. Dicapai pada 2012-11-10.
  4. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-06. Dicapai pada 2012-11-10.
  5. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-11-17. Dicapai pada 2012-11-10.

Pautan luar sunting