Kearuhan

(Dilencongkan dari Induktans)

Kearuhan (atau induktans) merupakan nisbah fluks magnet kepada arus elektrik yang mengalir dalam sesuatu pengalir. Arus elektrik, i yang mengalir dalam litar elektrik menghasilkan medan magnet dan selanjutnya fluks magnet, dalam litar.

Unit SI induktans ialah henry (H). 1 henry = 1 weber per ampere.

Takrifan sunting

Takrifan kuantiti induktans, L ialah:

 

di mana

i ialah arus dalam unit ampere
  ialah fluks magnet dalam unit weber

Sejarah sunting

Sejarah aruhan elektromagnet, satu aspek elektromagnetisme, bermula dengan pemerhatian zaman dahulu: cas elektrik atau elektrik statik (menggosok sutera pada ambar), arus elektrik (kilat), dan tarikan magnet (batu lode). Memahami kesatuan kuasa alam ini, dan teori saintifik keelektromagnetan bermula pada akhir abad ke-18.

Aruhan elektromagnet pertama kali diterangkan oleh Michael Faraday pada tahun 1831.[7][8] Dalam eksperimen Faraday, dia membalut dua wayar di sekeliling sisi bertentangan cincin besi. Dia menjangkakan bahawa, apabila arus mula mengalir dalam satu wayar, sejenis gelombang akan bergerak melalui gelang dan menyebabkan beberapa kesan elektrik pada bahagian yang bertentangan. Menggunakan galvanometer, dia memerhati aliran arus sementara dalam gegelung kedua wayar setiap kali bateri disambungkan atau diputuskan daripada gegelung pertama.[9] Arus ini disebabkan oleh perubahan fluks magnet yang berlaku apabila bateri disambungkan dan diputuskan.[10] Faraday menemui beberapa manifestasi lain aruhan elektromagnet. Sebagai contoh, dia melihat arus sementara apabila dia dengan cepat menggelongsor magnet bar masuk dan keluar dari gegelung wayar, dan dia menghasilkan arus stabil (DC) dengan memutarkan cakera kuprum berhampiran magnet bar dengan plumbum elektrik gelongsor ("cakera Faraday ").[11]

Lihat juga sunting