Dalam NATO dan kebanyakan negara barat lain, infantri motoris atau infantri bermotor adalah infantri yang di angkut oleh trak atau lain-lain kenderaan motor yang tiada perlindungan. Ia berbeza daripada infantri mekanis, yang dibawa didalam pengangkut anggota berperisai atau kenderaan tempur infantri, dan daripada infantri ringan, yang biasanya boleh beroperasi secara autonomi daripada elemen-elemen bantuan dan kenderaan untuk tempoh yang panjang dan mungkin angkutan udara.

Infantri motoris Estonia
Snow Trac era Perang Dingin (1975) sedang meronda di Norway

Di Rusia dan bekas Soviet Union, istilah motostrelki (мотострелки dalam Abjad Cyril) diguna untuk menunjukkan infantri mekanis; dan semasa Perang Korea penggunaan ini wujud dalam semua negara-negara Pakatan Warsaw.

Infantri motoris adalah langkah pertama kearah penjenteraan sesebuah tentera darat. Trak awam telah sedia disesuaikan dengan kegunaan tentera mengangkut askar, menunda meriam, dan membawa peralatan dan bekalan. Ini akan meningkatkan mobiliti strategik unit-unit infantri, yang mana jika tidak bergantung pada berjalan kaki atau keretapi. Pada praktiknya, tentera darat mendapat faedah dengan membangunkan lori-lori kepada spesifikasi tentera, seperti pacuan semua roda, supaya kenderaan tersebut dapat berfungsi dengan baik didalam keadaan cuaca dan rupa bumi yang melampau.

Motorisasi tidak menyediakan kelebihan taktikal langsung dalam unit tempur kecil, kerana trak dan jip terdedah kepada tembakan artileri dan senjata kecil. Walau bagaimanapun, didalam pertempuran yang lebih besar, infantri motoris mempunyai kelebihan mobiliti yang membolehkan mereka berpindah ke sektor kritikal medan tempur dengan lebih cepat, membolehkan tindak balas lebih baik terhadap pergerakan musuh, serta keupayaan untuk meneutralkan pihak musuh.

Kelemahan motorisasi ialah formasi tersebut memerlukan banyak kenderaan dan bekalan bahan api menjadi keutamaan.

Pihak British mencipta Pasukan Eksperimen Mekanis antara zaman perang bagi menguji keupayaan semua cabang formasi unit mekanis, ini termasuklah infantri motoris ("Batalion Motor").

Kelebihan infantri motoris yang laju mula menjadi penting pada Perang Dunia II didalam Blitzkrieg Jerman. Walaupun infantri biasa tidak lagi kuat berjalan kaki, kepantasannya menjadi penentu dalam strategi Blitzkrieg kerana ia dapat mengekori pasukan panzer dan mempertahankan bahagian rusuk. Walau apapun kelebihan motorisasi, kebanyakan negara hanya memilih motorisasi separa infantri kerana kos dan implikasi logistik yang disebabkan oleh penggunaan banyak kenderaan.[perlu rujukan]. Bahkan tentera darat yang besar turut terkesan dengan faktor ini. Sebahagian besar infantri Jerman dan Soviet masih kekal berjalan kaki, manakala divisyen infantri A.S. boleh, jika perlu, menghantar aktiviti-aktiviti trak untuk motorisasi sebuah rejimen infantri. Begitu juga, divisyen infantri UK dan Empayarnya boleh motorisasi unit-unit bawahan yang terpilih, tetapi gerakan infantri dengan berjalan kaki tetap diutamakan.

Pada masa ini selepas Perang Dingin, motorisasi infantri menjadi lebih popular semenjak operasi kemanusiaan lebih tersebar dengan tentera yang bertindak sebagai unit separa polis. Terdapat juga trend untuk infantri motoris menambah perisai disebabkan situasi pemberontakan dan terrorisme di Iraq pasca perang.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Notes
Bibliography