Inoue Orihime (井上) ialah salah satu watak utama dalam manga dan siri anime Bleach. Dia ialah rakan sekelas dan sahabat Kurosaki Ichigo, protagonis bagi cerita ini. Seperti kawan-kawan Ichigo yang lain, dia telah membangkitkan kuasa semangat sendiri setelah Ichigo menjadi shinigami.

Inoue Orihime
Watak Bleach
Inoue Orihime dalam pakaian shinigami.
Dicipta oleh

Tite Kubo
Disuarakan oleh

Yuki Matsuoka (Bahasa Jepun)
Stephanie Sheh (Bahasa Inggeris)
Profil
SpesiesManusia
JantinaPerempuan
SaudaraKurosaki Ichigo (suami)
Kurosaki Kazui (anak lelaki)
Inoue Sora (abang, meninggal dunia)
Kurosaki Isshin (bapa mertua)
Kurosaki Masaki (ibu mertua, meninggal dunia)
Kurosaki Yuzu (adik ipar perempuan)
Kurosaki Karin (adik ipar perempuan)
Senjata

Shun Shun Rikka

Templat:Spoiler

Watak dan Perwatakan sunting

Orihime mempunyai rambut panjang yang berwarna jingga keperangan. Dia sentiasa mengenakan pin rambut dan rambut bahagian hadapan disisirkan ke belakang telinganya. Dia tidak pernah menanggalkan pin rambutnya kerana pin tersebut merupakan pemberian arwah abangnya. Dia menyimpan rambut panjang sebagai tanda penghormatan kepada Arisawa Tatsuki yang berjanji untuk melindungi Orihime. Dia juga mempunyai kepala yang agak keras dan pernah mencederakan Ishida, Chad dan Ichigo. Mata Orihime berwarna perang dalam manga berwarna tetapi berwarna biru-kelabu dalam siri anime. Payudaranya juga agak besar pula sentiasa menjadi sasaran kenakalan Kon (dia langsung tidak berjaya walau bagaimanapun).

Orihime adalah seorang yang mesra, sensitif dan murah hati. Dia dipaparkan sebagai seorang yang naif dan lembab walhal markah peperiksaannya di sekolah sentiasa tinggi. Yang pasti, dia tidak tahu apa-apa tentang teknologi. Salah seorang daripada ahli Kelab Kraftangan mengatakan bahawa Orihime tidak cukup bijak untuk menggunakan telefon bimbit. Maka, dia tidak mempunyai sebuah telefon bimbit. Dia juga sering belajar seni mempertahankan diri daripada Tatsuki. Oleh itu, Orihime boleh berlawan secara fizikal seperti pemegang tali pinggang hitam tahap pertama dalam karate.

Orihime suka memasak dan makan makanan yang pelik di rumah walaupun dia juga menggemari makanan normal. Hanya Matsumoto Rangiku dan kemungkinan juga Tsukabishi Tessai yang berkongsi selera makan yang sama dengan Orihime. Makanan kegemarannya ialah keju dan mentega dan dia suka melepa keledek dengan mentega. Dia terpaksa berpindah rumah di pertengahan manga kerana sesuatu sebab yang tidak diketahui dan menetap di sebuah hotel.

Orihime cenderung untuk masuk campur dalam sesuatu situasi tanpa berfikir dahulu dan kadang kala tindakan ini mengaibkan diri sendiri. Seorang rakan perempuan pernah bertanya kepada Rukia jika dia menyukai Ichigo secara diam-diam. Orihime berasa kecewa apabila Rukia tidak mempunyai apa-apa perasaan terhadap Ichigo (tidak seperti dirinya) kerana jika Rukia benar-benar mencintai Ichigo, maka dua orang gadis akan merebutkan seorang lelaki (dan jelas sekali, pemikiran sedemikian langsung tidak masuk akal). Dia juga kuat berimaginasi dan suka memikirkan senario yang luar biasa (dia pernah membayangkan dirinya sebagai robot pemusnah yang hebat apabila diminta untuk menghantar lukisan yang bertemakan "Diri Saya Di masa Hadapan").

Orihime mudah mendalami jiwa seseorang terutamanya Ichigo. Dia sebenarnya mencintai Ichigo dan dalam manga serta anime, perasaan ini kian kukuh apabila masa berlalu. Dia telah meluahkan perasaan ini kepada Matsumoto Rangiku dan Ichigo sendiri ketika dia sedang tidur. Orihime juga berupaya mengesan lokasi Ichigo dengan menjejaki bau dan kuasa semangatnya walaupun kedua-dua perkara ini telah diselindung oleh vizard.

Peranannya semakin berkembang dalam manga. Watak Orihime juga menjadi lebih rumit. Pada permulaan cerita, dia dipaparkan sebagai seorang yang ceria dan riang. Dalam babak manga terkini, jiwanya bergelora dengan konflik dalaman dan anggapan bahawa dirinya hanyalah satu beban.

Sekolah sunting

Orihime mendapat tempat ketiga dalam peperiksaan selepas Ishida Uryū dan Kunieda Ryō. Walaupun cerdik, Orihime nampaknya tidak berapa bijak dalam menangani urusan dan kehidupan harian. Dia menganggotai Kelab Kraftangan bersama-sama dengan Ishida dan suka mencipta permainan yang ganjil dengan Tatsuki (seperti "baseccer"; gabungan bola lisut (baseball) dengan bola sepak (soccer) - mereka menggunakan pemukul bola lisut untuk memukul bola sepak). Seperti Chad dan Ishida, dia berada dalam kelas yang sama dengan Ichigo. Dia sentiasa menemani sahabat baik dan kawan sepermainan Ichigo, Tatsuki.

Sejarah sunting

Orihime tinggal sendirian di Bandar Karakura dan disara oleh saudara mara yang menetap di tempat lain. Sebelum itu, dia tinggal bersama-sama dengan arwah abangnya, Sora yang berumur 15 tahun lebih tua daripadanya. Sora dan Orihime dibesarkan oleh ayah yang pemabuk dan ibu yang berlaku curang. Kedua-dua ibu bapa mereka sentiasa bergaduh dan memukul anak-anak mereka untuk melepaskan geram. Adalah tidak diketahui jika mereka masih hidup.

Apabila Sora mencecah usia 18 tahun, dia melarikan diri dari rumah dengan Orihime dan berusaha untuk membesarkan adik perempuannya. Selama enam tahun, mereka hidup dengan harmoni walaupun Orihime sering dibuli di sekolah kerana rambut panjangnya. Pada suatu hari, Sora menghadiahi Orihime sepasang pin rambut. Tetapi, Orihime tidak mahu menggunakan aksesori tersebut kerana kelihatan keanak-anakan. Pada hari yang sama, Sora terbunuh dalam satu kemalangan jalan raya dan meninggal di Klinik Kurosaki. Sejak peristiwa itu, Orihime sentiasa memakai pin rambut tersebut. Setahun selepas kematian Sora, Orihime bertemu dengan Tatsuki yang mempertahankannya daripada kaki buli. Mereka berdua menjadi sahabat baik selepas peristiwa itu.

Sinopsis sunting

Kisah awal sunting

Orihime diperkenalkan sebagai kawan sekelas Ichigo yang menyukai Ichigo secara diam-diam walaupun dibantah oleh sahabat karibnya, Tatsuki. Pendedahan pertamanya kepada dunia paranormal berlaku apabila arwah abangnya, Inoue Sora menjadi hollow Acidwire. Berang, dia menyerang Orihime dan Tatsuki (yang diajak ke rumahnya untuk makan malam) dan memukul roh Orihime keluar daripada badannya. Dalam bentuk roh, dia menyaksikan pertarungan antara Ichigo dengan Sora. Ichigo mampu memenangi pertarungan itu tetapi perlawanan tersebut hanya berakhir apabila Orihime masuk campur. Sora menikam dirinya dengan zanpakutō Ichigo sekaligus membersihkan jiwanya, Orihime berpeluang mengucapkan selamat tinggal kepada Sora memandangkan dia tidak dapat berbuat demikian pada hari kematian abangnya.

Ingatan Tatsuki dan Orihime diubah oleh Kuchiki Rukia tetapi peristiwa tersebut telah membangkitkan kuasa semangat mereka berdua. Mereka sekali lagi dipengaruhi oleh kuasa semangat Ichigo apabila Ichigo membantu Don Kanonji menewaskan hollow dalam satu rancangan TV. Dia juga bersemuka dengan hollow apabila Ishida sengaja mengumpan hollow ke Bandar Karakura untuk bertarung dengan Ichigo. Hollow Numb Chandeliar menggunakan keupayaannya untuk mengawal beberapa pelajar lain dan memaksa mereka menyerang Orihime. Apabila Tatsuki cuba menghalangnya dan melindungi Orihime, dia berjaya dikawal oleh hollow tersebut pula. Apabila melihat mata Tatsuki bergenang, Orihime berkeputusan bahawa sudah tiba masanya untuknya melindungi Tatsuki. Hajat ini menukarkan pin rambutnya kepada enam roh berupa dewa dan dewi. Keenam-enam roh ini menggelar diri mereka sebagai "Shun Shun Rikka". Mereka menerangkan kuasa masing-masing kepada Orihime dan menggunakan kuasa tersebut untuk menewaskan hollow.

Selepas itu, Urahara Kisuke tiba di tempat kejadian dan membawanya serta Chad ke kedainya. Di sana, dia menerangkan kuasa baharu yang dipunyai mereka dan mengajak mereka menyaksikan pertarungan antara Ichigo dan Ishida dengan Menos Grande. Pada masa ini, Orihime mendedahkan bahawa walaupun Rukia telah mengubah memorinya semasa insiden kepulangan Sora sebagai hollow, dia tidak pernah melupakan peristiwa tersebut. Dia cuma tidak mahu mengingatinya kerana tidak sampai hati melihat Ichigo dan abangnya bertarung demi dirinya.

Babak Soul Society sunting

 
Orihime dan Ishida yang sedang menyamar sebagai shinigami

Selepas Rukia dibawa pulang ke Soul Society, Orihime berkeputusan untuk mengikuti Ichigo, Chad, Ishida dan Shihouin Yoruichi untuk menyelamatkan Rukia. Pada kebanyakan masa misi ini berlangsung, Orihime ditemani oleh Ishida. Mereka berdua lebih berhati-hati dan tidak banyak menarik perhatian daripada shinigami lain berbanding dengan yang lain yang terpaksa bertarung di hampir setiap jalan yang dilalui.

Sebaik sahaja menjejakkan kaki ke Soul Society, mereka bertarung dengan Ikkanzaka Jirōbō dari Bahagian ke-7 yang menjadikan Orihime sebagai sasaran kerana Ishida lebih handal dalam kombat. Namun, Ishida dapat menewaskannya dengan mudah. Orihime mendapat idea untuk mencuri sepasang pakaian seragam shinigami supaya tidak mudah dijumpai. Apabila dua orang shinigami dari Bahagian ke-12 muncul, Ishida masih teragak-agak untuk menyerang mereka. Jadi, dia hanya menyaksikan Orihime membelasah dan memengsankan mereka berdua seorang diri. Orihime kemudiannya menjelaskan bahawa Tatsuki banyak melatihnya seni mempertahankan diri. Jadi, dia dapat berlawan seperti pemegang tali pinggang hitam dalam karate. Tetapi, apabila mereka bersemuka dengan Kaptan Bahagian ke-12, Kurotsuchi Mayuri, Ishida memaksa shinigami Aramaki Makizō dari Bahagian ke-11 untuk membawa Orihime keluar dari medan pertarungan.

Selepas itu, dengan bantuan daripada Kaptan Bahagian ke-11, Zaraki Kenpachi dan leftenannya Kusajishi Yachiru, Orihime dapat berjumpa semula dengan Chad, Ishida dan Shiba Ganju. Mereka berjaya menyelamatkan Rukia tetapi gagal menghalang Aizen Sōsuke, dalang bagi segala kejadian yang berlaku di Soul Society daripada bertolak ke Hueco Mundo.

Babak Bount sunting

Dalam anime, Orihime pulang ke sekolah dan mula berbual-bual dengan Arisawa Tatsuki. Pada pagi itu, Abarai Renji muncul di perkarangan sekolah dalam bentuk gigai dan melaungkan nama Ichigo (Ichigo berlari keluar dari kelas untuk mendiamkan Renji). Lewat petang kemudian, Orihime didatangi oleh roh arwah abangnya yang memberitahunya bahawa dia kini berada di Soul Society dan tidak akan menjadi hollow lagi. Sementara itu, telefon bimbit Renji mengesan sumber kuasa semangat di sekitar rumah Orihime dan memaklumkan Ichigo tentang berita ini. Chad dan Ishida turut merasai kuasa tersebut. Di rumah Orihime, abangnya mula berkelakuan pelik dan mencadangkan mereka berdua keluar dari rumah sebentar. Apabila Renji, Ichigo, Chad dan Ishida tiba di tempat kejadian, sebuah pintu gergasi (seakan-akan gerbang Neraka) terapung-apung di luar rumah Orihime. Dia kemudiannya disedut masuk ke dalam pintu sementara tiga lembaga berdiri di atas bumbung rumah sambil bergelak ketawa. Keesokan harinya, semua orang, termasuklah Tatsuki tidak mempunyai sebarang ingatan tentang kewujudan Orihime.

Lembaga yang muncul pada malam semalam mengajak Ichigo dan rakan-rakan untuk bermain satu permainan jika mereka mahu mendapatkan Orihime semula. Tetapi, mereka menculik Chad pula dan tidak memulangkan Orihime. Salah seorang daripada tiga lembaga tersebut menyamar sebagai Orihime dan kemudiannya mendedahkan rupa sebenarnya; seorang lelaki tinggi lampai dengan misai, kaca mata dan topi tinggi bernama Kuroud. Seorang remaja kurus dengan penutup muka berzip turut muncul - namanya ialah Nova. Akhir sekali, datang seorang budak perempuan yang menelefon Ichigo. Namanya Ririn. Chad disedut ke dalam pintu besar dan mengurangkan bilangan ahli kumpulan Ichigo kepada tiga.

Selepas beberapa siri permainan, identiti tiga orang yang dikenali itu dibongkarkan sebagai roh modifikasi yang berada dalam bentuk gigai. Mereka memulangkan Orihime dan Chad tetapi mendedahkan bahawa salah seorang daripada lima sahabat itu adalah palsu. Permainan yang seterusnya mengkehendaki mereka mengenal pasti si palsu itu sebelum tamatnya waktu persekolahan atau rakan-rakan sekolahnya akan "menghilangkan diri". Setelah itu, Chad telah diketahui sebagai yang palsu. Dugaan terakhir adalah satu misi untuk menyelamatkan Chad. Ichigo kemudiannya menyedari bahawa Urahara telah merancang kesemua permainan ini.

Sebentar kemudian, Urahara mengatakan bahawa Ishida telah kehilangan kuasa Quincynya. Yoruichi muncul dan memberitahu mereka bahawa Bount telah muncul semula. Urahara menerangkan asal usul Bount kepada kumpulan Ichigo dan kerana mereka mempunyai kuasa semangat yang tinggi, mereka mungkin akan menjadi sasaran Bount yang seterusnya. Tiga roh modifikasi tersebut sebenarnya mengandungi alat pengesan Bount di dalam tubuh mereka. Jadi, dia mengarahkan Orihime untuk mengambil Kuroud dan di rumah, pil roh modifikasinya dimasukkan ke dalam sebuah beg arnab. Semasa dia memuji kecomelannya, Kon, Chad dan Nova (dalam bentuk patung kura-kura) muncul. Semasa berbual-bual, Nova dan Kuroud mengesan kehadiran Bount dan bergegas ke sana untuk menghalangnya menyerap roh manusia. Mereka terlewat dan berhadapan dengan Bount Utagawa Ryō yang kemudiannya meninggalkan tempat kejadian. Mereka juga merasai bahawa Ichigo sedang diancam bahaya dan berkejar ke lokasinya hanya untuk mendapati Utagawa Ryō melarikan Sōma Yoshino. Orihime sedar bahawa Kuchiki Rukia telah tiba di dunia manusia dan mengajaknya mencuba makanan di sebuah restoran sementara Ichigo dan Chad melihat kerenah mereka dengan hairan.

Selepas menerangkan kejadian sebenar kepada Rukia, mereka pulang ke rumah Ichigo dan mula bercakap. Tetapi, Renji tiba-tiba memecah masuk ke dalam bilik Ichigo. Orihime meneruskan usaha membantu Ichigo dan berlawan dengan Bount untuk menyelamatkan Ishida yang ingin diculik oleh Bount kerana nilainya sebagai Quincy. Orihime kemudiannya terpaksa bertarung dengan Rukia yang dirasuk oleh doll Mabashi, Ritz. Walaupun tidak sampai hati untuk mencederakan Rukia dan Bount tersebut, keupayaan Rukia untuk menguasai dirinya buat beberapa ketika memberi harapan kepada Orihime untuk menyelamatkan Rukia.

Orihime menemani Ichigo dan rakan-rakan ke Soul Society selepas Bount bertolak ke sana untuk membalas dendam atas penciptaan mereka. Di sana, kumpulan Ichigo terpaksa berpisah untuk mencari Bount di Rukongai. Dalam proses itu, Orihime menjumpai Ichigo. Sementara mereka membuat deduksi tentang lokasi Bount, mereka mengesan bahawa Rukia berada dalam bahaya. Mereka ingin membantu Rukia tetapi tiba di sana selepas pertarungan selesai; Kuchiki Byakuya telah menyelamatkan Rukia dan membawanya ke rumah Keluarga Kuchiki. Di sana, Ichigo dan Orihime diberitahu bahawa nyawa Rukia tidak terancam.

Selepas itu, kumpulan Ichigo mendapat maklumat tentang kedudukan Bount. Maka, mereka sekali lagi berpecah. Kali ini, Ichigo dan Ishida mengesan Kariya Jin yang sedang bertarung dengan Byakuya. Orihime dan Chad muncul semula apabila Ichinose Maki cuba menghalang kumpulan tersebut (sekarang mengandungi Hitsugaya Tōshirō, Abarai Renji dan Matsumoto Rangiku). Ichinose cuba membunuh semua orang di sana tetapi Zaraki Kenpachi tiba di tempat kejadian dan menghalang tindakan Ichinose. Mereka pulang ke Seireitei dan mendapati pengawal pintu Jidanbō cedera selepas dikalahkan oleh Bount. Orihime berkeputusan untuk tinggal di Rukongai agar dapat merawat luka Jidanbō. Beberapa lama kemudian, Orihime bertemu semula dengan rakan-rakannya dan menyembuhkan kecederaan Ishida dan Chad.

Babak Arrancar sunting

Kepulangan kumpulan Ichigo ke alam nyata turut menandakan bermulanya semester baru persekolahan. Tetapi, kemunculan pelajar baru Hirako Shinji telah membawa beberapa siri masalah. Setelah mendapati perubahan sikap Ichigo secara tiba-tiba, Orihime dan Chad berhadapan dengan Shinji selepas mendengar perbualannya dengan Sarugaki Hiyori. Sebelum mereka sempat mengetahui apa-apa, Hiyori dibawa pergi oleh Shinji.

Tidak lama kemudian, dunia manusia diceroboh oleh dua orang arrancar, Ulquiorra dan Yammy. Orihime dan Chad berjaya menyelamatkan Tatsuki yang berada di tempat kejadian apabila arrancar tersebut menjejakkan kaki ke alam nyata. Ichigo turut tiba di sana tetapi tidak dapat bergerak apabila hollow dalamannya cuba mengambil alih minda dan tubuhnya. Ichigo, Chad dan Orihime dicederakan dengan serius oleh Yammy dan roh Orihime yang mempunyai kuasa pemusnahan, Tsubaki, musnah sepenuhnya. Mereka diselamatkan oleh Yoruichi dan Urahara.

Kejadian ini menyebabkan Soul Society mengerahkan sekumpulan shingami untuk mempertahankan dunia manusia. Rukia adalah salah seorang daripada pasukan tersebut. Kepulangan Rukia berjaya membangkitkan semangat Ichigo (yang sedang kemurungan) tetapi menyebabkan Orihime berasa cemburu dan bersyukur pada masa yang sama. Selepas meluahkan perasaannya kepada Matsumoto Rangiku (yang sedang menumpang di rumah Orihime), dia menjadi positif semula dan berazam untuk menjadi lebih kuat.

Selepas serangan kedua di dunia manusia oleh Grimjjow Jaggerjack dan lima arrancar lain, Soul Society akhirnya menyedari muslihat sebenar Aizen Sōsuke dan meminta Orihime menyampaikan sesuatu informasi kepada rakannya. Dia dapat menjejaki Ichigo yang sedang berada di ibu pejabat vizard dan menembusi benteng penghadang vizard tanpa banyak masalah. Hal ini mengejutkan Ushōda Hachigen yang mencipta benteng tersebut.

Orihime kemudiannya diminta untuk pergi ke kedai Urahara. Di sana, dia diarahkan untuk tidak melibatkan diri dalam apa-apa pertarungan. Sebahagian daripada tujuan ini adalah kelemahan kemahiran kombat Orihime, tetapi objektif sebenar Urahara adalah menghalang kuasa Orihime daripada menarik perhatian Aizen. Orihime yang tidak bersemangat menjadi lebih berkeyakinan setelah bercakap dengan Rukia. Tambahan pula, Tsubaki dipulihkan semula oleh Hachigen. Dia dan Rukia bertolak ke Soul Society untuk berlatih bersama-sama.

Malangnya, kebolehan Orihime telah berjaya menarik perhatian Aizen. Selepas melihat klip video yang dibawa pulang oleh Ulquiorra, dia berhasrat untuk menangkap Orihime. Rancangannya berjaya; Ulquiorra menculik Orihime semasa dia sedang bergerak menerusi terowong. Orihime terpaksa mengikuti arrancar tersebut setelah diugut dengan keselamatan rakan-rakannya.

Orihime diberi peluang untuk mengucapkan selamat tinggal kepada seseorang dan menggunakan masa ini untuk meluahkan perasaan cintanya kepada Ichigo. Dia juga cuba mencium Ichigo yang sedang tidur. Sebelum dia meninggalkan dunia manusia, Orihime meninggalkan beberapa nota yang tidak mengandungi maksud tertentu dalam sebuah buku catatan.

Babak Hueco Mundo sunting

Apabila Orihime tiba di Las Noches, kubu pertahanan arrancar, Orihime diarahkan oleh Aizen untuk mendemonstrasi kuasanya kepada arrancar lain dengan memulihkan tangan Grimmjow. Selepas itu, Grimmjow meminta Orihime memulihkan tattoo nombor enamnya yang memberi signifikasi bahawa dia masih merupakan seorang Espada. Grimmjow kemudiannya membunuh Luppi untuk mendapatkan jawatannya semula.

Orihime diberikan sebuah bilik yang biasa sementara Ichigo, Ishida dan Chad berusaha untuk menyelamatkannya. Dia juga menerima pakaian baru yang kelihatan seperti seragam arrancar dan dimaklumkan oleh Ulquiorra bahawa Ichigo dan rakannya (kini melibatkan Rukia, Renji dan tiga hollow "baik") sedang cuba menyelamatkannya. Orihime juga nampaknya telah berpihak kepada Aizen. Dia diarahkan oleh Aizen untuk memabaiki Sfera Pembiasan yang telah rosak (digunakan secara keterlaluan untuk menukarkan banyak hollow kepada arrancar) dengan membalikkan masa dan memulangkan Sfera tersebut kepada keadaan asal iaitu sebelum digunakan oleh Aizen. Tetapi, sebenarnya Orihime merancang untuk memusnahkan Sfera tersebut dengan menghapuskan terus kewujudannya.

Apabila kumpulan Ichigo berpecah di Las Noches, dia mengesan kekalahan Chad kepada Noitora. Ulquoirra turut tiba di biliknya dan cuba menasihatinya untuk makan. Orihime pula berkeras mengatakan bahawa Chad masih hidup. Geram, Ulquoirra memberitahunya bahawa kesemua sahabatnya akan ditewaskan dan hanya si bodoh sahaja yang akan datang ke Hueco Mundo tanpa menyedari kekuatan diri. Orihime menampar Ulquoirra yang meninggalkan bilik Orihime apabila dia mula menangis.

Seketika selepas Ulquoirra meninggalkanya, datang dua gadis Arrancar, Lolly dan Menoly lalu memukul Orihime kerana merasakan cemburu terhadap tindakan Aizen yang memberi layanan istimewa kepada Orihime. Orihime yang dipukul oleh mereka masih mampu memberikan pandangan bersahaja malah tidak melawan. Kemudian datang pula Grimmjow yang mempersoalkan tindakan Lolly dan Menoly yang curi masuk ke bilik Orihime ketika Ulquoirra tiada. Grimmjow kemudiannya membunuh Menoly dan mematahkan kaki Lolly sebagai "membayar" hutang Orihime kerana menyembuhkan tanganya. Grimmjow kemudiannya membawa Orihime ketempat dimana Ichigo sedang terbujur kaku. Sebelum dibawa pergi, Orihime telah mengembalikan kaki Lolly malah nyawa Menoly yang menyebabkan dia di anggap raksasa oleh mereka berdua.

Ditempat Ichigo, Nell menangis sambil memberitahu Orihime bagaimana Ichigo menentang Ulquoirra sebelum Grimmjow mangarahkan Nell untuk diam. Sedang Orihime menyembuhkan Ichigo, datang lagi Ulquoirra yang mempersoalkan tindakan Grimmjow. Berlaku satu perkelahian antara mereka berdua yang menyebabkan Ulquoirra dikurung di dimensi lain buat sementara tetapi turut mencederakan tangan Grimmjow.

Grimmjow mengarahkan Orihime untuk cepat memandangkan kuasa Ulquoirra mampu membuka kembali kurungan itu dalam beberapa jam. Orihime membantah kerana Grimmjow pasti akan mencederakan Ichigo lagi selepas dia menyembuhkannya. Namun sebaliknya Ichigo meminta Orihime untuk menyembuhkannya beserta tangan Grimmjow kerana dia ingin mereka bertarung secara adil.

Pertarungan tercetus dan Ichigo menggunakan kuasa Vaizard yang menyebabkan Orihime bagai ketakutan kerana teringatkan abangnya. Dalam satu situasi yang menghimpit Ichigo, Nell telah meminta Orihime agar memberi galakan kepada Ichigo dan menjelaskan Ichigo datang ke Hueco Mundo demi dirinya dan menggunakan kuasa tersebut juga demi dirinya. Orihime yang sedar mula memberikan galakan dan mengatakan yang dia hanya mahu Ichigo terus hidup dan tidak kisah jika dia kalah. Ichigo yang seolah-olah mendapat semangat baru akhirnya berjaya mengalahkan Grimmjow.

Kuasa sunting

 
Orihime bersama-sama dengan Tsubaki (kiri) dan Shun'ō
 
Mengikut arah jam dari kiri-atas: Hinagiku, Baigon, Lily, Ayame dan Shun'ō di tengah

Kuasa Orihime dikenali sebagai Shun Shun Rikka (盾舜六花, Enam Kuntum Perisai Bunga Raya) dan kelihatan seperti enam roh dewa-dewi yang tinggal di dalam pin rambutnya (berbentuk bunga dengan enam kelopak; setiap roh diberi dua kelopak pada pin) apabila tidak aktif. Dengan kombinasi roh yang berlainan, Orihime dapat menggunakan kuasa untuk menafikan nasib dengan menolak atau membalikkan masa. Kuasanya dapat digunakan untuk menyerang, mempertahankan atau merawat. Mood Orihime akan mempengaruhi kekuatan kuasanya secara langsung. Kebimbangan dan syak wasangka akan melemahkan kuasanya manakala keyakinan akan bertindak sebaliknya. Pada tahap maksimum, kuasanya seakan-akan seorang dewi dari segi kekuatan.

Kuasa Orihime mula dibangkitkan semasa pertarungan antara Ichigo dengan Ishida semasa cuba melindungi kawannya Tatsuki daripada hollow Numb Chandelier. Dia dilatih untuk menggunakan kuasanya oleh Shihouin Yoruichi sebelum bertolak ke Soul Society untuk menyelamatkan Kuchiki Rukia. Selain itu, kuasa semangat Orihime seakan-akan milik seorang vizard dan mempunyai kuasa seperti vizard Ushōda Hachigen. Biasanya, Orihime memainkan peranan dalam merawat kecederaan kerana keupayaannya untuk berbuat demikian. Walaupun kuasanya cukup tinggi untuk membunuh seseorang, Orihime hanya akan berlaku begitu untuk menyelamatkan nyawa orang lain.

Roh dewa-dewi Orihime mempunyai pelbagai bentuk dan personaliti dan setiap roh diberi nama sejenis bunga:

  • Ayame (あやめ, iris)
  • Baigon (梅巌, kuntum ume)
  • Hinagiku (火無菊, bunga daisy)
  • Lily (リリィ)
  • Shun'ō (舜桜, althea + sakura)
  • Tsubaki (椿鬼, camelia)

Teknik sunting

Teknik Orihime merangkumi jampi-jampi memanipulasi Shun Shun Rika dalam tiga kumpulan. Pada mulanya, Orihime perlu membaca jampi untuk menggunakan kuasanya tetapi setelah menerima latihan, dia tidak perlu lagi menggunakan jampi. Jampi-jampi yang digunakan biasanya melibatkan pembacaan nama ahli Shun Shun Rikka yang digunakan dan diikuti dengan nama teknik serta "Saya menolak" ( (私は拒絶する, watashi wa kyozetsu suru) bertepatan dengan konsep serangannya.

Santen Kesshun (三天結盾, Perisai Rahmat Tiga Rantaian) merupakan teknik pertahanan Orihime. Jampi yang digunakan akan menyusun Hinagiku, Lily dan Baigon untuk membentuk satu segi tiga bagi mencipta perisai untuk menghadang segala objek dari arah yang bertentangan. Oleh sebab penghadang ini menafikan segala kejadian negatif, teknik ini juga bertindak sebagai beg udara yang membenarkan Orihime atau sesiapa sahaja di sekitar untuk mendarat dengan selamatnya setelah terjun dari apa-apa ketinggian.

Sōten Kisshun (双天帰盾, Perisai Rahmat Kepulangan Berkembar ) ialah teknik penyembuhan Orihime . Jampi yang digunakan akan menyeru Ayame dan Shun'ō untuk membentuk satu perisai separuh bulatan lonjong di sekitar sesiapa atau sesuatu sebagaimana yang dikehendaki oleh Orihime. Semasa aktif, perisai ini akan menolak segala kejadian negatif yang telah berlaku kepada objek di dalam perisai. Tidak kira seteruk mana kerosakan yang berlaku kepada objek tersebut, perisai ini mampu memulihkannya kepada bentuk asal seolah-olah ia masih baru dan tidak pernah dirosakkan. Aspek inilah yang menarik perhatian Aizen kerana mengikut kata-kata Aizen, kebolehan ini "melangkaui kebolehan Tuhan".

Koten Zanshun (孤天斬盾, Perisai Pemotong Rahmat Sendirian) merupakan teknik pemusnahan Orihime. Jampi yang digunakan akan menyeru Tsubaki dan dia akan membentuk satu perisai pada kedua-dua belah tubuhnya. Dengan terbang ke arah musuh, perisai ini boleh menolak apa-apa sahaja di sebalik permukaan perisai. Dengan lain kata, perisai ini mampu menembusi musuh seperti sebilah pedang. Tsubaki boleh menembusi apa-apa sahaja secara fizikal tetapi oleh sebab sikap Orihime yang tidak suka akan pertarungan dan sering teragak-agak untuk menggunakan kuasa pemusnahan, kuasa Tsubaki turut berkurangan menjadikannys lebih mudah untuk dielak dan dicederakan.

Templat:Endspoiler

Rujukan dan nota sunting

  1. ^ Kubo, Tite (2006). Buku Watak Rasmi SOULs. Tokyo, Jepun: Shueisha, 38.