Insentif ialah sesuatu yang mendorong seseorang untuk melakukan sesuatu atau berkelakuan dengan cara tertentu.[1] Terdapat dua jenis insentif yang mempengaruhi keputusan manusia. Ini ialah: insentif intrinsik dan ekstrinsik. Insentif intrinsik ialah yang mendorong seseorang untuk melakukan sesuatu daripada kepentingan atau keinginan mereka sendiri, tanpa tekanan dari luar atau hadiah yang dijanjikan.[2] Walau bagaimanapun, insentif ekstrinsik didorong oleh ganjaran seperti kenaikan gaji untuk mencapai hasil tertentu; atau mengelakkan hukuman seperti tindakan tatatertib atau kritikan akibat tidak melakukan sesuatu.[1][2]

Seorang penjual bunga menawarkan insentif "beli satu, percuma satu" untuk mendorong pembelian bunga tertentu.

Beberapa contoh insentif ekstrinsik ialah nilai huruf dalam sistem sekolah formal, bonus wang untuk peningkatan produktiviti atau penahanan gaji untuk prestasi rendah di tempat kerja.[2] Contoh insentif intrinsik termasuk ingin belajar bahasa baru untuk dapat berbicara dengan penduduk tempatan di negara asing atau belajar bagaimana melukis untuk kesenangan diri.

Dalam konteks ekonomi, insentif paling banyak dikaji di bidang ekonomi kakitangan di mana amalan pengurusan sumber manusia berfokus pada bagaimana firma menguruskan insentif pekerja seperti masalah gaji dan kerjaya, pampasan dan penilaian prestasi.[3]

Rujukan sunting

  1. ^ a b Armstrong, Michael (2015) [2005]. Armstrong's handbook of reward management practice: improving performance through reward (ed. 5th). London; Philadelphia: Kogan Page. ISBN 9780749473891. OCLC 910859327.
  2. ^ a b c Krugman, Paul (2 October 2020). "Understanding Incentives in Economics: 5 Common Types of Economic Incentives". MasterClass. Dicapai pada 18 October 2020.
  3. ^ Lazear, Edward. P; Shaw, Kathryn. L (2007). "Personnel Economics: The Economist's View of Human Resources" (PDF). Journal of Economic Perspectives. 21 (4): 91–114. doi:10.1257/jep.21.4.91.