Institusi Pendidikan Hira'

Institusi Pendidikan Hira' (IPH atau IPHira') merupakan sebuah institusi pendidikan yang menyediakan pendidikan yang seimbang dan bersepadu yang terletak di Selangor, Malaysia. IPH menawarkan sistem pendidikan Islam yang merangkumi kurikulum akademik, deeniyyah (agama), kegiatan ko-kurikulum dan aktiviti-aktiviti luar darjah bagi membentuk para pelajar dengan keperibadian muslim yang unggul. Institusi Pendidikan Hira' telah ditubuhkan pada 1985 dengan hanya sebuah sekolah rendah. Kini setelah lebih 30 tahun penubuhannya, terdapat 2 buah sekolah rendah, sebuah sekolah menengah, sebuah maahad tahfiz dan 3 buah tadika telah berjaya ditubuhkan.

Institusi Pendidikan Hira'
Lokasi
Klang, Kuala Selangor & Shah Alam, Selangor
Malaysia
Maklumat
JenisSekolah Agama Persendirian (Swasta)
Afiliasi agamaIslam
Ditubuhkan1985
GredTadika - Tingkatan 5
JantinaLelaki & Perempuan
Julat umur5 - 17 tahun
Bahasa pengantarMelayu, Inggeris, Arab
KampusBatu Belah, Jeram, Shah Alam
LaguGenerasi Hira'
PenerbitanBuletin Hira'
AfiliasiSekolah-Sekolah Islam Malaysia
AlumniAlumni Hira' (ALIPH)
Laman sesawang

Sejarah sunting

Institusi Pendidikan Hira' bermula dengan penubuhan Sekolah Rendah Islam Hira' (SRIH) pada tahun 1985 di Seksyen 3 Shah Alam, Selangor. Bagi menampung pertambahan pelajar, pada tahun 1987, SRIH telah berpindah ke tapak yang disewa di Lot 237 -S, Kampung Batu Belah, 42100 Klang, Selangor. SRIH telah mengambil bahagian dalam peperiksaan UPSR dan SDE (SPRA) mulai 1993.

Sehingga tahun 1990, genap tahap persekolahan dari tahun 1 hingga tahun 6. Generasi pertama SRIH telah melanjutkan pengajian mereka di SMI Al-Amin Kuala Lumpur di tingkatan satu. Awal 1992, pelajar-pelajar ini kembali menyambung persekolahan di Sekolah Menengah Islam Hira' (SMIH) di Kampung Batu Belah, Klang. Mereka telah menduduki PMR pada tahun 1993 dan SPM pada tahun 1995. Menjelang 1999 SMIH telah berpindah ke tapak sendiri di Jeram, Kuala Selangor.

Beberapa orang pelajar telah menyambung pengajian Al-Quran di Maahad Tahfiz Al-Qu'ran Hira'. Beberapa orang pelajar pernah mendapat biasiswa pelajaran ke Kuwait.

Kebanyakan pelajar lepasan SMIH berjaya melanjutkan pelajaran di IPTA dan IPTS di dalam mahupun luar negara. Dalam tahun 1995 juga pihak Institusi telah mengambil alih sebuah tadika dan telah diuruskan sepenuhnya dengan nama Tadika Islam Hira' Rantau Panjang. Kemudian tadika dibuka di Batu Belah dan Jeram.

Faktor Penubuhan sunting

  1. Memenuhi hasrat pendidikan Hira' itu sendiri untuk berkembang atau menubuhkan cawangan
  2. Tenaga pendidikan Hira' yang sedia ada telah berpengalaman dan dirasakan mampu menyebarkan Falsafah Pendidikan Hira' untuk dirasai oleh masyarakat.
  3. Setiap tahun kemasukan murid tahun satu di Batu Belah terlebih daripada kemudahan kelas yang disediakan iaitu 80 hingga 100 murid
  4. Memulakan proses mentadbir pendidikan secara profesional untuk menawarkan kepercayaan kepada masyarakat terhadap sistem pendidikan Islam adalah pilihan yang terbaik.
  5. Untuk SMI, kemampuan SMI di Jeram adalah terhad untuk 2 dan 3 tahun ke hadapan nanti sedangkan permintaan semakin meningkat.
  6. Memberi peluang kepada SMI Hira' di Jeram bagi merancangkan pembangunan infrastruktur dengan lebih sempurna iaitu dengan memberi ruang masa 2 hingga 3 untuk mengumpulkan dana yang secukupnya bagi menyiapkan kompleks IPH.
  7. Memberi peluang kepada pelajar-pelajar SRI yang tidak mahu tinggal di asrama tetapi ingin meneruskan pengajian mengikut kurikulum pendidikan Hira'.

Rangkaian sunting

Sekolah Rendah Islam Hira' sunting

Sekolah Rendah Islam Hira’ (SRIH) telah ditubuhkan pada tahun 1985 dan berpindah ke Kg. Batu Belah Klang pada 1987 hingga sekarang. SRIH telah berdaftar dengan JAIS pada tahun 1993 (No:002/1dibawah Enakmen no .2 1988) dan dengan KPM pada tahun 1999 (No: Sel/ 1694/ 99) Baru (B1C 0039). Pada tahun 2003, sekali lagi SRIH telah didaftarkan semula dengan JAIS dengan pendaftaran sementara di bawah Enakmen No.2 1988 Pindaan No.7 2001. SRIH menjalankan sistem pendidikan bersepadu dengan KBSR dan kurikulum diniyyah (MGBSIM/MUSLEH) serta Kurikulum Bersepadu Hira’.

SRIH mula mengambil UPSR pada tahun 1995 hingga sekarang . Dalam bidang ko-kurikulum murid tahap 2 diwajibkan mengikuti pakaian seragam Pergerakan Syabab Fatayat Malaysia ( MGBSIM ) dan boleh memilih untuk terlibat dalam persatuan dan kelab seperti Kelab Nasyid dan Kompang, Tae Kwan do dan Silat Gayong.

Sekolah Menengah Islam Hira’ sunting

Sekolah Menengah Islam Hira’ (SMIH atau SMIHira') telah ditubuhkan pada bulan Disember 1991, bertempat di Batu Belah, Klang. Pada ketika itu, hanya terdapat 50 orang dengan enam orang pengajar. Kini pertambahan pelajar telah meningkat kepada 415 orang di sekitar Lembah Klang dengan 42 orang tenaga pengajar.

Sekolah Menengah Islam Hira’ sejak diwujudkan telah mendapat sambutan dan sokongan yang menggalakkan daripada masyarakat Islam untuk menampung jumlah pelajar yang bertambah pada sesi 1998. Pada Disember 1998, Sekolah Menengah Islam Hira’ telah berpindah ke premis baru di Jeram, Kuala Selangor.

Sekolah Menengah Islam Hira’ merupakan sebuah institusi lanjutan daripada Sekolah Rendah Islam Hira’. Ianya mula beroperasi melalui pengambilan pelajar-pelajar dari tingkatan satu hingga tingkatan lima. Permintaan dari pelajar-pelajar baru semakin bertambah pada setiap tahun, namun kuantiti kemasukan terpaksa dihadkan demi memastikan faktor-faktor keberkesanan pengajaran, pembelajaran, pendidikan dan dengan mengambil kira jumlah ruang yang terhad. Ini menunjukkan bahawa masyarakat Islam telah menerima sistem pendidikan Islam bersepadu yang diterajui oleh SMI Hira’.

Sekolah Menengah Islam Hira’ telah menjalankan sistem Pendidikan Islam Bersepadu dengan KBSM dan kurikulum Diniyyah (MUSLEH). SMIH telah beroperasi secara sekolah berasrama penuh pada tahun 1999 di Jeram. Pendidikan di SMIH bermula dari tingkatan satu hingga tingkatan lima. Selepas PMR, pelajar di tingkatan empat meneruskan pengajian dalam dua aliran samada aliran sains agama atau syariah vokasional sebelum menduduki peperiksaan SPM.

Dalam bidang ko-kurikulum, pelajar diwajibkan mengikuti sistem mentor menti, aktiviti pakaian seragam Kadet Remaja Sekolah Musleh (KRSM) dan boleh memilih untuk menyertai apa-apa persatuan dan kelab seperti Persatuan Bahasa, Kelab Nasyid, Tae Kwan Do, Silat Gayong dan sebagainya.

Maahad Tahfiz Al-Qur'an Hira' sunting

Matlamat dan objektif sunting

Matlamat pendidikan Hira' adalah untuk memperkembangkan potensi individu secara menyuluh , seimbang dan bersepadu meliputi aspek-aspek intelek, rohani, emosi dan jasmani bagi melahirkan insan soleh yang dapat menjalankan tanggungjawab sebagai khalifah di atas muka bumi.

Bagi mencapai matlamat di atas, pendidikan di Hira’ akan memberikan tumpuan kepada perkembangan setiap individu pelajar dari peringkat tadika, rendah hingga menengah dan seterusnya ke peringkat Kolej dan Universiti. Tumpuan khusus akan diberikan mengikut peringkat pelajar tersebut di dalam satu proses pendidikan yang berterusan. Objektif tersebut bolehlah diringkaskan seperti berikut:-

  1. Menanamkan asas ad-Deen yang kukuh khususnya di dalam dasar-dasar aqidah, asal-usul ibadat dan cara-cara melaksanakan yang betul.
  2. Menyedarkan tentang kepentingan kesihatan diri dan sentiasa berusaha untuk memeliharanya.
  3. Menggemari dan mencintai ilmu pengetahuan dan sentiasa berusaha untuk menambah serta mengembangkannya.
  4. Membersihkan diri dan hati dari sifat-sifat yang mazmumah (buruk) menanamkan sifat-sifat yang mahmudah (baik)

Visi sunting

Menjadi institusi yang menerajui sistem pendidikan Islam holistik dan Inovatif

Misi sunting

Membina tokoh masyarakat yang bersifat rabbani melalui sistem pendidikan Islam yang menyeluruh, unggul dan dihormati.

Falsafah Pendidikan sunting

Pendidikan yang berteraskan Tauhid bermatlamat untuk membina, membentuk dan melahirkan insan Rabbani yang beriman, berilmu dan berakhlak serta berkemampuan membentuk kehidupan diri, keluarga, masyarakat, negara dan dunia seperti mana yang dituntut oleh Al-Quran dan As-Sunnah melalui sistem pendidikan yang terkini, seimbang, bersepadu, menyeluruh dan berterusan

Polisi sunting

IPH komited untuk memberi perkhidmatan pendidikan yang berkualiti dalam proses melahirkan Insan rabbani yang mampu mengubah diri, keluarga dan masyarakat melalui sistem pengurusan kualiti yang bersepadu, seimbang dan terkini dan dipertingkatkan keberkesanan secara berterusan.

Pautan luar