Institut Jerman-Malaysia

Institut swasta di Malaysia

German-Malaysian Institute (GMI) (Jerman: Deutsch-Malaysisches Institut; Melayu: Institute Jerman-Malaysia) ialah sebuah pusat latihan kemahiran yang terletak di Kajang, Selangor, Malaysia.

Sejarah sunting

Ditubuhkan pada tahun 1991 di Cheras, Kuala Lumpur, Institut Jerman-Malaysia menawarkan kursus intensif dengan praktikal amali dan teori di bidang Teknologi Produksi dan Industri Elektronik dengan pengkhususan dalam bidang Cetakan, Tool & Die, Product Design & Manufaktur, Mekatronik, Proses Instrumentasi & Kawalan, Electronics & Information Technology dan Network Security. Semua program yang luar biasa GMI berasaskan industri, tindakan-dikemas dan berorientasikan keputusan demikian, mengakibatkan reputasi yang mapan kerana kemampuannya untuk menghasilkan pelajar yang ahli di bidang multi-terutama berkaitan dengan sektor industri.

Pembentukan GMI adalah hasil daripada sebuah projek patungan antara Kerajaan Malaysia dan Jerman. Hal ini diatur oleh 10 Lembaga Pengarah yang terdiri daripada wakil-wakil daripada industri dan juga badan kerajaan. Lembaga ini ditubuhkan sebagai suatu Company Limited oleh Penjaminan dimana pengasas Majlis Amanah Rakyat (MARA) dan Jerman Malaysia Chamber of Commerce & Industry (MGCC). GMI mempunyai pendaftaran pelajar pertama pada tahun 1992 dan jumlahnya terus tumbuh sampai sekarang.

GMI tujuan utama adalah untuk memenuhi keperluan sektor industri di Malaysia untuk menghasilkan anak didik yang baik-bulat ciri-ciri dalam pelbagai bidang khususnya yang berkaitan dengan industri pembuatan dan kejuruteraan. Sepanjang tahun beroperasi, GMI telah terbukti berjaya dalam menghasilkan pelajar yang mahir dan cekap di berbagai bidang iaitu rekaan, penghasilan, pengendalian, penyelenggaraan, analisis kesalahan dan pembaikan kompleks kilang pengeluaran, mesin, kelengkapan, peralatan dan produk penghasilan. Mampu menggabungkan kedua teori, 'tahu-kenapa' dengan pengetahuan praktikal dalam bidang pengkhususan mereka, pelajar GMI mempunyai ciri yang penting jelas membezakan mereka daripada yang lain dalam sektor industri. Tidaklah menghairankan untuk melihat lulusan institut ini berkaliber tinggi untuk bekerja dalam pelbagai syarikat ternama di seluruh Malaysia.

Visi dan misi sunting

Visi

Kami adalah organisasi pendidikan antarabangsa berkompetitif serta berkualiti tinggi di dalam pendidikan teknikal, latihan dan perkhidmatan respons terhadap tuntutan industri global.

Misi

Sebagai organisasi pendidikan yang memberikan pendidikan dan latihan teknikal digabungkan dengan menggunakan metodologi untuk pembelajaran seumur hidup, perkhidmatan yang berorientasikan pelanggan, penyelesaian industri yang berkualiti tinggi dan pra universiti bagi persiapan universiti.

Pengajian sunting

Terdapat empat jenis pengajian yang ditawarkan[1]:

  1. Program Diploma Sepenuh Masa (Full Time Diploma/FTD)
  2. Program Persediaan Pra-Universiti Jerman (GAPP)
  3. Program Pengajian Asasi GMI-UTP (GUFP)
  4. Program Separuh Masa

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting