Institut Matematik Clay

Institut Matematik Clay atau Clay Mathematics Institute ( CMI ) merupakan sebuah yayasan persendirian bukan untung yang didedikasikan untuk meningkatkan dan menyebarkan pengetahuan matematik . Dahulunya berpangkalan di Peterborough, New Hampshire, [1] alamat korporat kini di Denver, Colorado . Aktiviti saintifik CMI diuruskan dari pejabat Presiden di Oxford, United Kingdom. Ia memberikan pelbagai anugerah dan tajaan kepada ahli matematik yang menjanjikan. Institut ini diasaskan pada tahun 1998 melalui tajaan ahli perniagaan Boston, Landon T. Clay . Ahli matematik Harvard, Arthur Jaffe ialah presiden pertama CMI.

Walaupun institut ini terkenal dengan Millennium Prize Problems, ia menjalankan pelbagai aktiviti, termasuk program pasca doktoral (sepuluh Felo Penyelidik Tanah Liat disokong pada masa ini[perlu rujukan] ), persidangan, bengkel dan sekolah musim panas.

Tadbir urus sunting

Institut ini dijalankan mengikut struktur standard yang terdiri daripada jawatankuasa penasihat saintifik yang membuat keputusan mengenai pemberian geran dan cadangan penyelidikan, dan lembaga pengarah yang menyelia dan meluluskan keputusan jawatankuasa itu. Setakat September 2021 , lembaga terdiri daripada ahli keluarga Clay, manakala jawatankuasa penasihat terdiri daripada Simon Donaldson, Michael Hopkins, Carlos Kenig, Andrei Okounkov, dan Andrew Wiles . Martin R. Bridson ialah presiden semasa CMI.

Millennium Prize Problems sunting

Institut ini terkenal kerana menubuhkan Millennium Prize Problems pada 24 Mei 2000. Tujuh masalah ini dianggap oleh CMI sebagai "soalan klasik penting yang telah menentang penyelesaian selama ini." Bagi setiap masalah, orang pertama yang menyelesaikannya akan diberikan $1,000,000 oleh CMI. Semasa mengumumkan hadiah, CMI membuat persamaan dengan masalah Hilbert, yang dicadangkan pada tahun 1900, dan mempunyai kesan yang besar pada matematik abad ke-20. Daripada 23 masalah Hilbert awal, kebanyakannya telah diselesaikan, hanya hipotesis Riemann (dirumuskan pada tahun 1859) dimasukkan ke dalam tujuh Masalah Hadiah Milenium. [2]

Untuk setiap masalah, Institut mempunyai seorang ahli matematik profesional menulis pernyataan rasmi masalah itu, yang akan menjadi piawaian utama yang mana penyelesaian yang diberikan akan diukur.

Beberapa ahli matematik yang terlibat dalam pemilihan dan pembentangan tujuh masalah tersebut ialah Michael Atiyah, Enrico Bombieri, Alain Connes, Pierre Deligne, Charles Fefferman, John Milnor, David Mumford, Andrew Wiles, dan Edward Witten .

Anugerah Penyelidikan Clay sunting

Sebagai mengiktiraf kejayaan besar dalam penyelidikan matematik, institut ini mempunyai hadiah tahunan - Anugerah Penyelidikan Clay. Penerimanya setakat ini ialah Ian Agol, Manindra Agrawal, Yves Benoist, Manjul Bhargava, Tristan Buckmaster, Danny Calegari, Alain Connes, Nils Dencker, Alex Eskin, David Gabai, Ben Green, Mark Gross, Larry Guth, Christopher Hacon, Richard S. Hamilton, Michael Harris, Philip Isett, Jeremy Kahn, Nets Katz, Laurent Lafforgue, Gérard Laumon, Aleksandr Logunov, Eugenia Malinnikova, Vladimir Markovic, James McKernan, Jason Miller, Maryam Mirzakhani, Ngô Bảo Châu , Jean - Rahul Pandhari François Quint, Peter Scholze, Oded Schramm, Scott Sheffield, Bernd Siebert, Stanislav Smirnov, Terence Tao, Clifford Taubes, Richard Taylor, Maryna Viazovska , Vlad Vicol, Claire Voisin, Jean-Loup Waldspurger, Andrew Wiles, Geordie dan Williamson Wei Zhang.

Rujukan sunting

  1. ^ Brooks, David (19 January 2016). "New Hampshire is home to a million-dollar prize in mathematics (wait - mathematics ?!?)". Concord Monitor. Steve Leone. Newspapers of New England. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 October 2017. Dicapai pada 24 April 2022.
  2. ^ Arthur Jaffe's first-hand account of how this Millennium Prize came about can be read in The Millennium Grand Challenge in Mathematics.
  • Keith J. Devlin, Masalah Milenium: Tujuh Teka-teki Matematik Tidak Terselesai Terhebat Masa Kita, Buku Asas (Oktober, 2002),ISBN 0-465-01729-0 .

Pautan luar sunting