Insurans semula, atau reinsurans ialah insurans yang dibeli oleh sebuah syarikat insurans. Dalam kes klasik, insurans semula membolehkan syarikat insurans kekal pelarut selepas peristiwa tuntutan besar, seperti bencana utama seperti taufan dan kebakaran liar. Sebagai tambahan kepada peranan asasnya dalam pengurusan risiko, reinsurance kadangkala digunakan untuk pengurangan cukai dan sebab-sebab lain. Syarikat yang membeli polisi reinsurans disebut sebagai "syarikat penyerahan" atau "cedent" atau "cedant" di bawah kebanyakan perjanjian. Syarikat yang mengeluarkan polisi reinsurans disebut sebagai "penanggung insurans semula".

Sebuah syarikat yang membeli insurans semula membayar premium kepada syarikat insurans semula, yang dalam pertukaran akan membayar sebahagian daripada tuntutan yang ditanggung oleh syarikat pembelian. Penanggung insurans semula mungkin sama ada syarikat insurans semula pakar, yang hanya menjalankan perniagaan reinsurans, atau syarikat insurans lain. Syarikat insurans yang menjual insurans semula merujuk kepada perniagaan sebagai 'insurans semula'.[1]

Rujukan sunting

  1. ^ "The Breadth and Scope of the Global Reinsurance Market and the Critical Role Such Market Plays in Supporting Insurance in the United States" (PDF). U.S. Department of the Treasury. FEDERAL INSURANCE OFFICE, U.S. DEPARTMENT OF THE TREASURY. December 2014. Dicapai pada September 11, 2016.

Pautan luar sunting