Integriti adalah amalan bersikap jujur ​​dan menunjukkan kepatuhan yang tanpa kompromi terhadap prinsip dan nilai moral serta etika yang kuat.[1][2][3] Dalam etika, integriti dianggap sebagai kejujuran dan kebenaran atau ketepatan tindakan seseorang. Integriti mungkin bertentangan dengan kemunafikan,[4] bahawa menilai dengan standard integriti melibatkan mengenai konsistensi dalaman sebagai sifat murni, dan menyarankan agar pihak-pihak yang memiliki nilai-nilai yang bertentangan dalam diri mereka harus mempertimbangkan perbezaan atau mengubah kepercayaan mereka. Perkataan integriti berkembang daripada perkataan integer iaitu kata sifat Latin, yang bermaksud keseluruhan atau lengkap.[1] Dalam konteks ini, integriti adalah rasa "keutuhan" dalaman yang berasal daripada kualiti seperti kejujuran dan sifat ketekalan. Dengan demikian, seseorang dapat menilai bahawa orang lain "memiliki integriti" sejauh mana mereka bertindak sesuai dengan nilai, kepercayaan dan prinsip yang mereka dakwa.

Dalam etika, seseorang individu dikatakan memiliki nilai integriti jika tindakan individu itu berdasarkan rangka kerja prinsip yang konsisten secara dalaman.[5][6] Prinsip-prinsip ini harus secara seragam mematuhi aksiom atau postulat yang logik. Seseorang boleh menggambarkan seseorang sebagai mempunyai integriti etika sehingga ke tahap tindakan, kepercayaan, kaedah, langkah dan prinsip individu itu semuanya diperoleh daripada satu kumpulan teras nilai. Oleh itu, seseorang individu mesti fleksibel dan bersedia untuk melaraskan nilai ini untuk mengekalkan konsistensi apabila nilai ini dicabar. Oleh kerana fleksibiliti sedemikian adalah satu bentuk akauntabiliti, ia dianggap sebagai tanggungjawab moral dan juga kebaikan.

Dalam politik sunting

Integriti adalah penting bagi ahli politik kerana mereka dipilih, dilantik, atau dipilih untuk berkhidmat kepada masyarakat. Untuk dapat berkhidmat, ahli politik diberi kuasa untuk membuat, melaksanakan, atau mengawal dasar. Mereka mempunyai kuasa untuk mempengaruhi sesuatu atau seseorang, yang boleh membawa akibat penting. Walau bagaimanapun, terdapat risiko bahawa ahli politik tidak akan menggunakan kuasa ini untuk berkhidmat kepada masyarakat, dan bertentangan dengan tanggapan integriti.[7] Menurut Aristotle dalam karyanya Politik, beliau berkata bahawa oleh kerana pemerintah mempunyai kuasa, mereka akan tergoda untuk menggunakannya untuk kepentingan peribadi.

Dalam buku The Servant of the People, Muel Kaptein menerangkan bahawa integriti harus bermula dengan ahli politik mengetahui apa yang diperlukan oleh kedudukan mereka, kerana integriti berkaitan dengan kedudukan mereka. Integriti juga menuntut pengetahuan dan pematuhan kepada semangat peraturan bertulis dan tidak bertulis. Integriti juga bertindak secara konsisten bukan sahaja dengan apa yang diterima umum sebagai moral, apa yang orang lain fikirkan, tetapi terutamanya dengan apa yang beretika, apa yang ahli politik harus lakukan berdasarkan hujah yang munasabah.[8] Nilai penting ahli politik ialah kesetiaan, kerendahan hati,[8] dan akauntabiliti.

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Definition of integrity in English". OxfordNOOB Living Dictionaries. Oxford University Press. Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-03-27. Dicapai pada February 26, 2019. line feed character in |work= at position 36 (bantuan)
  2. ^ "Meaning of integrity in English". Cambridge Dictionary. Cambridge University Press. Dicapai pada February 26, 2019.
  3. ^ Integrity: Doing the Right Thing for the Right Reason. McGill-Queen's University Press. 2010. m/s. 12. ISBN 9780773582804. Dicapai pada 2013-10-15. Integrity is a personal choice, an uncompromising and predictably consistent commitment to honour moral, ethical, spiritual, and artistic values and principles.
  4. ^ John Louis Lucaites; Celeste Michelle Condit; Sally Caudill (1999). Contemporary rhetorical theory: a reader. Guilford Press. m/s. 92. ISBN 1-57230-401-4.
  5. ^ Gerald Cushing MacCallum (1993). Legislative Intent and Other Essays on Law, Politics, and Morality. Univ of Wisconsin Press. m/s. 152. ISBN 978-0299138608. Dicapai pada 12 July 2014.
  6. ^ Krishna Pillai (2011). Essence of a Manager. Springer Science & Business Media. m/s. 163. ISBN 978-3642175817. Dicapai pada 12 July 2014.
  7. ^ Aristotle (1976). The Nicomachean Ethics By Aristotle, James Alexander, Kerr Thomson, Hugh Tredennick, Jonathan Barnes translators. ISBN 978-0140449495. Dicapai pada 2012-03-11.
  8. ^ a b Kaptein, Muel (2014). "The Servant of the People: On the Power of Integrity in Politics and Government". Social Science Research Network. SSRN 2498730. Cite journal requires |journal= (bantuan)

Pautan luar sunting