International Baccalaureate

International Baccalaureate (IB) dahulunya International Baccalaureate Organization (IBO), ialah sebuah yayasan bukan untung yang berpusat di Geneva, Switzerland dan ditubuhkan pada 1968.[1][2] Yayasan ini merupakan yayasan yang menubuhkan satu sukatan pendidikan antarabangsa dengan empat program pendidikan: IB Diploma Programme dan IB Career-related Programme bagi pelajar 15 hingga 19 tahun, IB Middle Years Programme bagi pelajar 11 hingga 16 tahun, dan IB Primary Years Programme bagi kanak-kanak 3 hingga 12 tahun.[3] Sekolah-sekolah yang ingin menawarkan program IB perlu mendapat pengiktirafan daripada pihak IB. Setakat May 2021, IB diketuai oleh Olli-Pekka Heinonen, ahli politik Finland merangkup pengarah Agensi Pendidikan Kebangsaan Finland.[4]

International Baccalaureate
Kerangka
Cogan kataVérité et connaissance ("Kebenaran dan Ilmu")
Jenis/bentuk sahHigh school diploma Sunting ini di Wikidata
Bahasa rasmiBahasa Inggeris, bahasa Perancis, bahasa Sepanyol Sunting ini di Wikidata
Tapak webwww.ibo.org
Facebook: IBO.org Twitter: iborganization Instagram: iborganization Sunting ini di Wikidata
Sejarah
DibentukOctober 25, 1968; 55 tahun yang lalu (October 25, 1968)
Maklumat lain
Dahulunya dikenali sebagaiInternational Baccalaureate Organization
Lokasi
Ibu pejabatGeneva, Switzerland
Lokasi
  • Switzerland Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Rujukan sunting

  1. ^ "IB headquarters Diarkibkan 19 Mei 2009 di Wayback Machine." International Baccalaureate. Dicapai pada 25 September 2009.
  2. ^ "Overview of the International Baccalaureate Organization". Diarkibkan daripada yang asal pada 22 November 2014. Dicapai pada 7 Disember 2006.
  3. ^ "Programmes". Dicapai pada 12 October 2016.
  4. ^ Organization, International Baccalaureate. "International Baccalaureate appoints Olli-Pekka Heinonen as eighth Director General". International Baccalaureate® (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-03-05.