Inti (sains komputer)

Inti merupakan komponen pusat untuk kebanyakan sistem pengendalian yang mengatur penggunaan ingatan, peranti masukan dan keluaran, proses-proses, penggunaan fail pada sistem fail dan lain-lain dalam sains komputer. Kernel juga menyediakan sekumpulan layanan yang digunakan untuk mengakses kernel yang disebut panggilan sistem. Panggilan sistem ini digunakan untuk mengimplementasikan berbagai-bagai layanan yang diberikan oleh sistem pengendalian. Program sistem dan semua program-program lainnya yang dijalankan di atas inti disebut mod pengguna.

Inti Linux terdiri dari beberapa bahagian penting, seperti: pengurusan proses, pengurusan ingatan, pemacu perkakasan, pemacu sistem fail, pengurusan jaringan dan lain-lain. Namun bahagian yang terpenting ialah pengurusan proses dan pengurusan ingatan. Pengurusan ingatan meliputi penggunaan ingatan, kawasan pertukaran, bahagian-bahagian kernel dan untuk cache penimbal (buffer cache). Pengurusan proses menangani penggunaan proses-proses dan penjadualan proses. Pada bahagian dasar kernel terdapat pemacu perkakasan untuk setiap jenis perkakasan komputer yang disokong.

Fungsi-fungsi inti sunting

Pengurusan proses sunting

Tugas utama sebuah inti ialah membenarkan aplikasi yang lain untuk berjalan dan menyokong mereka dengan ciri-ciri tambahan, seperti pengabstrakan perkakasan, untuk menjalan proses, inti mesti memuat turun failnya kepada ingatan, menyediakan tindanan untuk program dan pergi ke lokasi yang diberikan di dalam program, lalu memulakan perlakuan sesebuah program, cara ini dipanggil penjadualan. Dalam sistem penugasan berbilang pra-hampa, inti secara asasnya akan memberikan setiap program sedikit masa dan menukarkan dari proses ke proses dengan cepat dengan itu ia akan muncul kepada pengguna jika proses-proses ini dilakukan secara serentak. Inti mesti juga menyediakan proses ini untuk berkomunikasi, ini dikenali sebagai komunikasi antara-proses. Program dan urutan boleh dijalankan di atas pemproses berlainan sekiranya sistem pengendalian menyokong pemprosesan berbilang.

Pengurusan ingatan sunting

Inti mempunyai capaian penuh dalam ingatan sistem dan menyediakan cara-cara untuk membenarkan pengguna dan program untuk mencapai memori ini dengan selamat. Langkah pertama untuk mengurus ingatan ialah pengalamatan maya, biasanya diarkibkan dengan penghalamanan dan/atau pembahagian. Pengalamatan maya membenarkan inti untuk memberikan alamat fizikal yang muncul sebagai alamat yang lain iaitu alamat maya, ini membenarkan setiap program bertindak seakan hanya ada satu program (sebahagian daripada inti) yang berjalan, dan ini mengelakkan gunaan daripada bertembung antara satu sama lain.

Pengurusan peranti sunting

Dalam arahan untuk melakukan sesuatu tugas, inti perlu untuk mengakses pelbagai peranti yang bersambungan di dalam komputer, sebagai contoh, dalam arahan untuk memaparkan pengguna apa-apa sahaja, pemacu monitor perlu untuk muncul, peranti ini boleh dikawal melalui pemacu, di mana ia mesti dibuat oleh pembangun dan/atau disediakan oleh pengilang sesuatu peranti tersebut.

Pengurus peranti pertamanya akan melakukan semakan keatas bas perkakasan yang berbeza (seperti USB, PCI), dalam arahan untuk mengesan semua peranti yang telah dipasang dan kemudiannya mencari pemacu yang bersesuaian, selepas ini, semuanya bergantung kepada jenis inti dan rekaan inti.

Sistem panggilan sunting

Dalam arahan untuk menyediakan kerja yang berguna, program userland mesti mempunyai akses kepada semua perkhidmatan yang disediakan oleh inti. Ini dilaksanakan secara berbeza-beza oleh inti yang berlainan, tetapi mesti disediakan oleh C library, dimana ia menukarkan kelemahan kesemua system panggilan, sama ada diberikan atau melalui memori yang dikongsi.

Cangkerang sunting

Cangkerang ialah perisian atau gunaan yang menjadi alat untuk perhubungan antara pengguna untuk berhubung dengan sistem operasi, kerangka akan membaca apa sahaja yang dimasukkan oleh pengguna dan memahaminya sebagai arahan untuk menjalankan perisian lain, memanipulasi fail, dan memberikan output. Kerangka juga turut dikenali sebagai antaramuka baris perintah.

Terdapat pelbagai cangkerang untuk Unix/Linux. Cangkerang Korn atau cangkerang POSIX adalah cangkerang umum di kebanyakan jenis unix atau linux.

Kedudukan inti dalam sistem komputer sunting

Kedudukan inti pada sistem komputer adalah pada direktori akar yang mengandungi kedua-dua boot program dan fail yang mengandungi inti untuk sistem. Inti biasanya menpunyai pelbagai nama, berbeza dari pengilang mesin antara satu sama lain, tetapi kebiasannya ia mempunyai perkataan nix supaya pengguna dapat mencarinya dengan wildcard characters.

Sebagai contoh:

ls /*nix* -rwxr----- 1 root 1558734 Sep 24 1992 /vmunix

Kesimpulan sunting

Dengan tugasan yang telah diberikan pelajar dapat mengetahui apa itu inti, pelajar juga dapat menyatakan maksud inti, pelajar juga dapat menyenaraikan fungsi-fungsi inti seta menghuraikan fungsi-fungsi inti yang ada. Pelajar juga dapat menyatakan kedudukan inti dalam sistem komputer dan dapat menyatakan gambar rajah model unix atau linux yang boleh memberikan gambaran bahagian dan cara inti berfungsi dalam sistem tersebut.

Rujukan sunting

  1. http://unixhelp.ed.ac.uk/concepts/kernel1.1.html Diarkibkan 2006-07-19 di Wayback Machine
  2. http://kernel.org/
  3. http://en.wikipedia.org/wiki/Kernel

Lihat juga sunting