Islam budaya adalah istilah umum digunakan untuk merjukkan pada sekumpulan orang yang dikenali mengikut perkaitan dengan masyarakat Islam daripada kepercayaan atau upacara amal Islam.

Konsep sunting

Pada umumnya, seorang Muslim ditakrifkan mengiktu kepercayaan dalam agama Islam; meskipun, dalam dunia moden ada individu-individu yang tidak mengamal agama, agnostik atau ateis yang masih mengenalikan diri dengan kebudayaan Islam oleh kerana latar belakang kelaurga, pengalaman peribadi, atau ketakutan hukuman oleh kerana murtad. Malise Ruthven membincang istilah yang berikut:[1]

Adanya, sungguhpun, makna menangah pada Islam yang dapat meredup ke dalam yang pertama. Seorang Muslim dilahir kepada seorang bapa Islam yang mengambil pada pengenalan pengakuan ibu bapanya tanpa seharusnya melanggan pada kepercayaan dan amalan berkaitan dengan agama, seperti mana seorang Yahudi dapat menjelaskan dirinya sebagai Yahudi tanpa memerhatikan Halacha. Dalam masyarakat-masyarakat bukan Islam, sebarang umat Islam dapat melanggan pada, dan dipentingkan dengan, pengenalan sekular. Umat Islam Bosnia, keturunan bangsa Slav yang telah memeluk Islam di bawah pemerintahan Uthmaniyyah, tidak sentiasa dinyatakan dengna kehadiran di solat, tindakan tidak jauhkan diri dari alkohol, pengasingan wanita dan amalan sosial lain berkaitan dengan umat Islam warak di bahagian lain dunia. Mereka dilantik sebagai Islam mengikut warga negara untuk membezakan mereka dari Serbia Ortodoks dan Croatia Katolik di bawah bekas rejim Yugoslavia. Label Islam menandakan etnik dan kesetiaan kumpulan, tetapi tidak seharusnya kepercayaan agama mereka. Dalam konteks terhad ini (yang dapat digunakan pada minoriti Islam di Eropah dan Asia), mungkin tiada pertentangan di antara menjadi Muslim dan menjadi ateis atau agnostik, seperti sahaja adanya ateis Yahudi dan agnostik Yahudi... Ia harus dinyatakan, sungguhpun, bahawa takrifan sekular Islam (kadang-kadang istilah Islam budaya atau Islam nominal digunakan) adalah sangat jauh dari dijadikan tidak dipertikaikan.

Budaya Islam dibandingkan dengan agama sunting

Umat Islam beramal mempercayai dan mengamal Islam pada pelbagai peringkat. Umat Islam budaya lebih lagi mempercayai dalam Islam, tetapi mengekalkan sestengah malam untuk sosial dan kebudayaan daripada alasan agama. Sesetengah aspek budaya Islam dijelaskan di bawah.

Pertikaian sunting

Umat Islam beramal sering bertentangan dengan kegunaan istilah Islam budaya, sebagai takrifan Islam adalah secara dasarnya suatu yang milik agama; oleh itu budaya Islam dan Islam budaya persamaannya tidak bermakna pada mereka.

Turki sunting

Secara rasmi, lebih kurang 99.8% dari penduduk Turki dilaporkan uamt Islam.[2] Menurut dengan tinjauan pendapat 2009 pada agama, walaupun 88 peratus dari penduduk mendakwa kepercayaan pada prinsip-prinsip Islam, hanya 38 peratus mengamal namaz lebih daripada sekali seminggu.[3]

Republik Soviet Asia Tenggara sunting

Banyak umat Islam menjadi ahli-ahli aktif Parti Komunis yang ateis, sementara mengekalkan pengenalan agama-etnik mereka. Fenomena ini kelihatan berlainan dari di kalangan umat Kristian yang seharusnya membuang, sekurang-kurangnya secara awam, pengenalan agama mereka apabila menjadi ahli Parti. Jadi sementara percanggahan agama dan politik secara terbuka bermuncul dalam masyarakat-masyarakat Komunis yang kebanyakannya Kristian, banyak umat Islam dapat memuatkan penuh keyakinan agama mereka dengan Komunisme Soviet.[4]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Islam: A Very Short Introduction, by Malise Ruthven, Oxford University Press, 2000.
  2. ^ "CIA World factbook". Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-07-02. Dicapai pada 2010-12-03.
  3. ^ Religiosity in Turkey (Turkish)
  4. ^ Paul Froese, Baylor University "I am an Atheist and a Muslim: Ideological Competition and Accommodation in Central Asia"