Ismail Haniyeh

(Dilencongkan dari Ismail Haniya)

Ismail Haniyeh (kadang-kadang dieja Ismail Haniyah), lahir pada Januari 1963, (Bahasa Arab: إسماعيل هنية) ialah seorang ahli politik Palestin yang menjadi pemimpin politik utama kumpulan perjuang Islam, Hamas. Beliau dilantik sebagai Perdana Menteri Palestin pada Jun 2006 hingga Jun 2007.

Ismail Haniyeh
إسماعيل هنية
Ketua Biro Politik Hamas
Memegang jawatan
6 Mei 2017
TimbalanSaleh al-Aruri
Didahului olehKhaled Meshal
Perdana Menteri Palestin
Dalam jawatan
29 Mac 2006 – 2 Jun 2014
PresidenMahmud Abbas
Aziz Dweik
Didahului olehAhmed Qurei
Digantikan olehRami Hamdallah
Ketua Hamas
di Genting Gaza
Dalam jawatan
2012–2017
Didahului olehNizar Awadallah
Digantikan olehYahya Sinwar
Butiran peribadi
Lahir (1962-01-29) 29 Januari 1962 (umur 62)
Kem pelarian Al-Shati, Genting Gaza
Parti politik Hamas

Pemecatan sunting

Selepas Hamas merampas Gaza daripada Fatah pada tahun 14 Jun 2007, beliau telah dipecat oleh Presiden Mahmud Abbas. Sebenarnya Mahmud Abbbas selaku Presiden Palestin, tiada ada kuasa membubarkan kabinet Ismail Haniyeh. Oleh kerana itu Ismail Haniyeh menolak pembubaran dan pemecatan itu kerana tidak perlembagaan.

Perdana Menteri Hamas sunting

Haniyeh dilantik sebagai Perdana Menteri pada 16 Februari 2006 berikutan Hamas diubah dan dibentuk semula pada selepas Hamas menang dalam Pilihan raya legislatif Palestin 25 Januari 2006. Beliau mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri pada 29 Mac 2006. Kemudian beliau meletak jawatan pada 15 Februari 2007 untuk membentuk kerajaan perpaduan antara Hamas dan Fatah. Beliau sekali lagi mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri pada 18 Mac 2007.

Biodata sunting

Haniyeh lahir di kem pelarian Al-Shati di Genting Gaza. Pada 1948 ibu bapanya melarikan diri selepas serangan-serangan bom Israel dan tempat itu kini dikenali sebagai Ashkelon di Israel. Pada 1987, Ismail mendapat ijazah kesusasteraan Arab dari Universiti Islam Gaza. Pada 1989 dia dikurung selama 3 tahun oleh pihak keselamatan Israel dan dibebaskan pada 1992. Selepasa itu diusir oleh Lubnan. Dia pulang ke Gaza dan dilantik sebagai dekan Universiti Islam.

Pimpinan Hamas sunting

Selepas pemimpin rohaniah Syeikh Ahmed Yassin dibebaskan pada 1997, Haniyeh dilantik menjadi pengerusi Hamas. Tapi Israel mensasarkannya sebagai orang yang bertanggungjawab membunuh rakyat Israel.

Pada 2003 dia cedera di tangan selepas tentera udara Israel melepas tembakan di Baitulmaqdis. Serangan Israel ini berikutan tindakan pejuang Hamas meletupkan diri dan mencederakan warganegara Israel. Pengaruhnya semakin meningkat selepas Kebangkitan Intifada terutama kerana hubungan erat dengan Syeikh Ahmed Yassin dan ramai pemimpin Hamas dibunuh oleh pihak keselamatan Israel.

Pada Disember 2005, Haniyeh telah dilantik mengetuai parti Hamas dan Januari 2006 memenangi pilihan raya Palestin.

Pada 16 Februari 2006, Hamas mencadangkan Ismail Haniyeh sebagai Perdana Menteri Palestin. Pada 30 Jun 2006 kerajaan Israel mengancam membunuh Haniyeh jika militan Hamas tidak membebaskan Gilad Shalit. Gilad Shalit ialah tentera Israel yang telah menceroboh dan mengintip di kawasan Gaza. Gilad tidak mengalami sebarang kecederaan.

Kerjasama Hamas-Fatah sunting

Pada 20 Oktober 2006 Ismail Haniyeh mahu Fatah dan Hamas bersatu dan tidak bertempur sesama sendiri. Malam itu, Ismail terselamat dari serangan ketika sedang dalam konvoi untuk menemui Mahmud Abbas di Gaza. Serangan itu bukan satu pakatan bunuh, sebaliknya seorang anggota Fatah yang mengamuk selepas bergaduh dengan Hamas.

Larangan sunting

Pada 14 Disember 2006, Ismail Haniyeh dilarang masuk ke Gaza melalui sempadan Rafah, Mesir. Beliau dilarang masuk oleh Menteri Pertahanan Israel Amir Peretz.

Anak sulung Ismail Haniyeh cedera ketika melintasi sempadan Mesir-Gaza.

Reaksi Israel sunting

Israel menilai Ismail Haniyeh sebagai bahaya kerana tidak mengiktiraf kewujudan negara Israel. Ismail Haniyeh juga enggan mematuhi syarat meletakkan senjata.

Oleh itu langkah de facto sekatan ekonomi dilakukan. Kerajaan Israel enggan menyerahkan lebih USD600 juta wang cukai milik sah warga Palestin di Gaza.

Ismail Haniyeh menjawab beliau dilantik secara demokrasi oleh warga Palestin dan Israel tidak boleh menekannya. Israel tidak sepatutnya memberi layanan berbeza. Peruntukan wang cukai itu adalah hak sah rakyat Palestin, bukan sedekah daripada Israel.

Amerika juga menganggap Hamas sebagai organisasi pengganas. Amerika mengarahkan 50 juta dolar tidak dikeluarkan dari bank-bank asing untuk membantu kerajaan Hamas di Palestin. Menteri Ekonomi Palestin Mazen Sonokrot bersetuju memulangkan semula bantuan Amerika.

Ismail Haniyeh berkata,

"Pihak Barat sentiasa saja menggunakan wang bantuan kemanusiaan untuk menekan kembali penduduk Palestin yang dibantu."

Hamas mahu Israel terlebih dahulu mengiktiraf negara Palestin sebagaimana peta 1967, membebaskan banduan di penjara Israel, mengiktiraf hak pelarian untuk pulang ke Palestin. Jika tidak mereka akan terus berjihad sehingga Baitulmaqdis dibebaskan. Malangnya Israel terus menghalang penduduk palestine untuk terus bekerja di tanah mereka, merampas tanah mereka dan melakukan pembunuhan demi pembunuhan.

Didahului oleh
Ahmed Qurei
Perdana Menteri Palestin
29 Mac 20062 Jun 2014*
Diikuti oleh:
Salam Fayyad

Rujukan sunting