Istana Musim Sejuk

Istana Musim Sejuk (Bahasa Rusia: Зи́мний дворе́ц,IPA: [ˈzʲimnʲɪj dvɐˈrʲɛts]) di Saint Petersburg, Rusia, adalah, dari tahun 1732 hingga 1917, tempat kediaman raja-raja Rusia. Hari ini, istana yang dipulihkan menjadi sebahagian daripada kompleks bangunan yang menempatkan Muzium Hermitage. Terletak di antara Istana Benteng dan Dataran Istana], bersebelahan dengan tapak Istana Musim Sejuk asal Pyotr Agung, istana Winter sekarang dan keempat dibina dan diubah hampir terus antara Lewat 1730-an dan 1837, apabila ia rosak teruk oleh api dan segera dibina semula.[1] Serangan istana pada tahun 1917 seperti yang digambarkan dalam lukisan Soviet dan filem 1927 Eisenstein Oktober menjadi simbol ikon Revolusi Rusia.

Istana Musim Sejuk, dari Dataran Istana
Istana Musim Sejuk, dari Benteng Istana
Istana Musim Sejuk, dari atas

Istana ini dibina pada skala monumental yang bertujuan untuk mencerminkan kekuatan dan kuasa Kemaharajaan Rusia. Dari istana, Tsar[2] memerintah ke atas 22,400,000 kilometer persegi (8,600,000 bt2) (Hampir 1/6 daripada landasan bumi) dan lebih daripada 125 juta subjek menjelang akhir abad ke-19. Ia direka oleh banyak arkitek, terutamanya Bartolomeo Rastrelli, dalam apa yang dikenali sebagai gaya Elizabethan Baroque. Istana hijau dan putih mempunyai bentuk segi empat panjang yang panjang, dan permukaan utamanya ialah 250 meter (820 ka) panjang dan 30 m (98 ka) tinggi. Istana Musim Sejuk telah dikira mengandungi 1,786 pintu, 1,945 tingkap, 1,500 bilik dan 117 tangga. Berikutan kebakaran yang serius, pembinaan semula istana tahun 1837 meninggalkan bahagian luar yang tidak berubah, tetapi sebahagian besar kawasan pedalaman telah direka semula dalam pelbagai citarasa dan gaya, memimpin istana digambarkan sebagai "istana abad ke-19 yang diilhamkan oleh model dalam gaya Rococo".[3]

Pada tahun 1905, pembunuhan beramai-ramai berlaku ketika penunjuk perasaan berarak ke Istana Musim Sejuk, tetapi pada masa ini keluarga Imperial memilih untuk tinggal di Istana Aleksandr yang lebih selamat dan terpencil di Tsarskoe Selo, dan kembali ke Istana Musim Dingin hanya untuk majlis rasmi dan negeri. Berikutan Revolusi Februari tahun 1917, istana itu untuk sementara waktu menjadi tempat duduk Kerajaan Sementara Rusia, yang dipimpin oleh Aleksandr Kerensky. Kemudian pada tahun yang sama, istana itu diserang oleh pasukan tentera Tentera Merah dan pelaut-masa yang jelas ketika kelahiran negara Soviet. Pada nota yang lebih mulia, penjarahan wain bawah tanah wain istana selama sebulan ini membawa kepada apa yang digambarkan sebagai "kegembiraan terbesar dalam sejarah".

Pyotr Palace Musim Sejuk (1711-1753) sunting

 
Istana Musim Sejuk yang pertama, direka pada 1711 untuk Pyotr Agung, oleh Domenico Trezzini yang, 16 tahun kemudian, merancang Istana Musim Sejuk yang ketiga.

Selepas kembali dari Kedutaan Besar pada tahun 1698, Pyotr I dari Rusia memulakan dasar pembaratan dan pengembangan yang mengubah Ketsaran Russia menjadi suatu empayar besar dan kuasa Eropah utama.[4] Dasar ini ditunjukkan dalam batu bata dan mortar dengan penciptaan sebuah bandar baru, Saint Petersburg, pada tahun 1703.[5] Kebudayaan dan reka bentuk bandar baru itu ditujukan sebagai penolakan yang sadar Byzantine tradisional - seni bina Rusia yang dipengaruhi, seperti Naryshkin Baroque, yang memihak kepada arsitektur klasik yang diilhamkan Yang berlaku di bandar-bandar besar Eropah. Tsar bermaksud bahawa bandar barunya akan direka bentuk dalam gaya kebangkitan Flemish, yang kemudian dikenali sebagai Petrine Baroque, dan ini gaya yang dipilihnya untuk istana barunya di bandar. Kediaman Diraja yang pertama di laman web ini adalah kabin log yang rendah dan kemudian dikenali sebagai Domik Petra I, yang dibina pada tahun 1704, yang menghadap Sungai Neva. Pada tahun 1711 ia diangkut ke Petrovskaya Embankment, di mana ia masih berdiri.[6] Dengan tapak tersebut dibersihkan, Tsar kemudian memulakan pembinaan sebuah rumah yang lebih besar antara 1711 dan 1712. Rumah ini, hari ini disebut sebagai Istana Musim Sejuk yang pertama, telah direka oleh Domenico Trezzini.[7]

Abad ke-18 merupakan zaman pembangunan yang hebat dalam seni bina diraja Eropah, kerana keperluan untuk sebuah kediaman bertembek secara beransur-ansur berkurangan. Proses ini, yang bermula pada abad ke-16, kastil-kastil yang dipercepat dan hebat klasik dengan cepat menggantikan kastil yang diperkuat di seluruh negara-negara Eropah yang lebih berkuasa. Salah satu contoh yang paling awal dan paling ketara ialah Versailles Louis XIV. Sebahagian besarnya diselesaikan pada tahun 1710, Versailles-dengan saiz dan kemegahan -negangi persaingan di antara kedaulatan Eropah. Pyotr Agung dari Rusia, berminat untuk mempromosikan semua konsep barat, ingin memiliki istana moden seperti rakan-rakannya yang berdaulat. Bagaimanapun, tidak seperti beberapa penggantinya, Pyotr saya tidak pernah bercita-cita untuk menyaingi Versailles.

 
Istana Musim Sejuk yang ketiga pada tahun 1727. Dirancang oleh Domenico Trezzini yang menggabungkan Istana Musim Sejuk kedua 1721 oleh Georg Mattarnovy sebagai salah satu pavilion yang menamatkannya.

Istana Musim Sejuk yang pertama adalah bangunan sederhana dua tingkat utama di bawah bumbung batu tulis.[8] Nampaknya Pyotr tidak lama lagi bosan dengan istana pertama, kerana pada tahun 1721, versi kedua Istana Musim Sejuk dibina di bawah arahan arkitek Georg Johann Mattarnovy, Georg Mattarnovy. Istana Mattarnovy, walaupun masih sangat sederhana berbanding dengan istana diraja di ibukota Eropah yang lain, berada di dua tingkat di atas lantai bawah tanah yang dikerjakan, dengan unjuran pusat di bawah pediment yang disokong oleh tiang. Ralat petik: Tag <ref> tidak ditutup dengan </ref> Ini adalah arahan tidak popular; Saint Petersburg diasaskan atas rawa, dengan cahaya matahari yang sedikit, dan dikatakan hanya kubis dan lobak akan tumbuh di sana. Ia dilarang untuk menebang pokok untuk bahan bakar, jadi air panas hanya dibenarkan sekali seminggu. Hanya isteri kedua Pyotr, Maharani Yekaterina, berpura-pura menikmati kehidupan di bandar baru.[9]

Akibat buruh hamba yang ditekan dari seluruh Empayar,[10] pekerjaan di bandar berkembang pesat. Dianggarkan 200,000 orang mati dalam dua puluh tahun semasa membina bandar.[10] Seorang diplomat masa itu, yang menggambarkan bandar sebagai "tumpukan kampung yang dihubungkan bersama, seperti ladang di Hindia Barat", hanya beberapa tahun kemudian ia menyebutnya sebagai "keajaiban dunia, memandangkan istana-istana yang luar biasa".[11] Beberapa istana baru di gaya Flemish Baroque yang dikasihi oleh Pyotr, seperti Kikin Hall dan Menshikov Palace, masih berdiri.

Istana 1725–1855 sunting

 
Tangga utama atau "Tangga Jordan", (8 di pelan bawah) yang dipanggil kerana pada hari raya Epifani (Epifani), Tsar turun Tangga Kemaharajaan ini untuk majlis "Keberkatan air." Ini adalah salah satu daripada beberapa bahagian istana yang mengekalkan gaya rococo abad ke-18 Rastrelli. Lajur granit kelabu besar, bagaimanapun, ditambah pada pertengahan abad ke-19. Lukisan oleh Konstantin Ukhtomsky.[12]

Pada kematian Pyotr Agung pada tahun 1725, bandar Saint Petersburg masih jauh dari pusat kebudayaan dan tamadun barat yang telah dibayangkannya. Kebanyakan bangsawan yang dipaksa oleh Tsar untuk tinggal di Saint Petersburg. Wolves menjelajah dataran pada waktu malam sementara kumpulan-kumpulan yang dipinggirkan serf, yang diimport untuk membina bandar baru Tsar dan armada Baltic, sering memberontak.

Pyotr I telah digantikan oleh balunya, Yekaterina I, yang memerintah sehingga kematiannya pada tahun 1727. Dia kemudiannya digantikan oleh Pyotr II, cucunda Pyotr I yang pada tahun 1727 telah istana Mattarnovy sangat diperbesar oleh Arkitek Domenico Trezzini.[6] Trezzini, yang telah merancang Istana Musim Panas pada tahun 1711, merupakan salah satu daripada eksponen terbesar gaya Petrine Baroque, yang kini telah diubahsuai sepenuhnya dan memperluaskan Istana Musim Sejuk Mattarnovy sehingga tahap keseluruhan istana Mattarnovy menjadi satu daripada dua Menamatkan pavilion Istana Musim Sejuk yang baru dan ketiga.[13] Istana ketiga, seperti yang kedua, berada dalam gaya Petrine Baroque.

Pada tahun 1728, sejurus selepas istana ketiga selesai, Mahkamah Kemaharajaan meninggalkan Saint Petersburg untuk Moscow, dan Istana Musim Sejatus kehilangan statusnya sebagai kediaman kekaisaran utama. Moscow sekali lagi telah ditetapkan sebagai ibu kota, status yang telah diberikan kepada Saint Petersburg pada tahun 1713. Setelah kematian Pyotr II pada 1730, takhta itu diserahkan kepada keponakan Pyotr I, Anna of Russia, Anna Ivanovna, Duchess of Courland]].

Anna (1730–1740) sunting

Maharani baru mengambil lebih banyak perhatian untuk Saint Petersburg daripada pendahulu terdekatnya; Dia mendirikan kembali istana Kemaharajaan di Istana Musim Sejuk dan, pada tahun 1732, Saint Petersburg sekali lagi secara rasmi menggantikan Moscow sebagai ibu negara Rusia, kedudukannya bertahan hingga 1918.

Mengabaikan Istana Musim Sejuk yang ketiga, Permaisuri ketika kembali ke Saint Petersburg mengambil tempat tinggal di Istana Apraksin yang bersebelahan.[6] Pada tahun 1732, Tsaritsa menugaskan arkitek Francesco Bartolomeo Rastrelli untuk sepenuhnya membina semula dan meluaskan Istana Apraksin, menggabungkan rumah-rumah jiran lain.[14] Oleh itu, inti Istana Musim Keempat dan terakhir tidak Istana Pyotr Agung, tetapi istana Laksamana Umum Fyodor Matveyevich Apraksin.[6]

Permaisuri Anna, walaupun tidak popular dan dianggap "kusam, kasar, gemuk, kasar dan nakal",[15] berminat memperkenalkan udara yang lebih beradab dan berbudaya ke mahkamahnya. Dia merancang liveries baru untuk hamba-hambanya dan, atas arahannya, mead dan vodka digantikan dengan champagne dan Burgundy. Dia mengarahkan Boyars untuk menggantikan perabot mereka dengan mahoni dan kayu hitam,[16] sambil cita rasa sendiri di dalam hiasan dalaman berlari ke meja perhiasan emas padat dan "bangku easing"] perak, disemat dengan batu permata. Ia bertentangan dengan latar belakang yang luar biasa dan kebesaran yang dia berikan bola pertamanya di galeri baru di Istana Musim Sejuk, yang, di tengah-tengah musim sejuk Rusia, menyerupai pokok jeruk.[17] Ini, versi keempat Istana Musim Sejuk, menjadi projek yang sedang berlangsung untuk arkitek Rastrelli sepanjang pemerintahan Empress Anna.

Elizabeth (1741-1762) sunting

Bayi Tsar Ivan VI, yang menggantikan Anna pada tahun 1740, tidak lama kemudian diturunkan dalam kudeta tanpa darah oleh Grand Duchess Elizabeth, anak perempuan Pyotr Agung. Mengagihkan hampir semua kuasa kepada kegemarannya, Permaisuri Elizabeth yang baru itu menganggap kehidupan keseronokan yang memimpin mahkamah di Istana Musim Sejuk digambarkan kemudian oleh ahli sejarah Rusia Vasily Klyuchevsky sebagai tempat "penyumbat emas".[18]

Semasa pemerintahan Elizabeth, Rastrelli, yang masih bekerja untuk rancangan asalnya, telah membuat satu skim baru pada tahun 1753, pada skala besar-Istana Musim Sejuk ini. Penyiapan istana yang dipercepat menjadi hal yang terhormat kepada Permaisuri, yang menganggap istana sebagai simbol kebanggaan nasional. Bekerja di bangunan terus sepanjang tahun, walaupun pada bulan-bulan teruk musim sejuk. Kekurangan kepada rakyat Rusia dan tentera yang disebabkan oleh Perang Tujuh Tahun tidak dibenarkan menghalang kemajuan. 859,555 rubel telah diperuntukkan kepada projek itu, jumlah yang dibangkitkan oleh cukai ke atas bar milik negara.[19] Walaupun buruh memperoleh upah bulanan hanya satu ruble, kos projek itu melebihi anggaran, sehingga pekerjaan terhenti akibat kekurangan sumber daya meskipun keinginan baginda 'terlalu sibuk untuk menyelesaikannya. Pada akhirnya, cukai meningkat pada garam dan alkohol untuk membiayai kos tambahan, walaupun orang Rusia sudah dibebani cukai untuk membayar perang. Kos akhir ialah 2,500,000 rubel.[20] Menjelang 1759, sejurus sebelum kematian Elizabeth, sebuah Istana Musim Sejuk yang benar-benar layak nama itu hampir selesai.

Yekaterina II (1762-1796) sunting

Ia adalah Permaisuri Elizabeth yang memilih puteri Jerman, Sophie dari Anhalt-Zerbst, sebagai pengantin perempuan untuk anak saudara lelaki dan penggantinya, Pyotr III. Perkahwinan itu tidak berjaya, namun puteri mereka, seperti Yekaterina Agung, mula dikaitkan dengan Istana Musim Sejuk. Pada 1762, selepas rampasan kuasa, di mana suaminya dibunuh, Yekaterina mengadap anak perempuannya yang berusia tujuh tahun, Pavel, di balkoni Istana Musim Sejuk kepada orang ramai yang teruja di bawah.[21] Dia tidak membentangkan puteranya sebagai penguasa baru dan sah Rusia, namun; Yang menghormati dia merebut dirinya.

Fail:St George'sHallWP.jpg
Dewan St George (13 [ada pelan di atas), balai rong seri utama Tsars of Russia. Bilik itu adalah tambahan lewat ke Istana untuk Yekaterina II. Lukisan oleh Konstantin Ukhtomsky

Arkitek Catherine Starov dan Giacomo Quarenghi melihat istana lebih besar diperbesarkan dan diubah.[3] Pada masa ini sebuah rumah opera yang telah wujud di sayap barat daya istana telah dihanyutkan untuk menyediakan pangsapuri untuk ahli keluarga Yekaterina. Pada tahun 1790, Quarenghi telah merangka semula lima bilik Rastrelli untuk mewujudkan tiga dewan luas Neva enfilade. Yekaterina bertanggungjawab ke atas tiga istana yang bersebelahan, yang dikenali secara kolektif sebagai Hermitage-nama yang mana seluruh kompleks, termasuk Istana Musim Sejuk, diketahui 150 tahun kemudian.

Yekaterina telah terkesan oleh arkitek Perancis Jean-Baptiste Vallin de la Mothe yang merancang Akademi Kesenian Kemaharajaan (juga di Saint Petersburg) dan menugaskannya untuk menambah sayap baru ke Istana Musim Sejuk.[22] Ini dimaksudkan sebagai tempat berundur dari formalitas dan upacara pengadilan. Yekaterina membaptisnya Hermitage (14) , nama yang digunakan oleh pendahulu baginda Tsaritsa Elizabeth untuk menggambarkan bilik persendiriannya di dalam istana.

Bahagian sayap Hermitage itu bertujuan untuk menjadi kontras sederhana dengan Istana Musim Sejuk. Sesungguhnya, dikatakan bahawa konsep Hermitage sebagai tempat berundur dicadangkan kepada Yekaterina oleh penasihat kehidupan mudah, Jean Jacques Rousseau.[23] Pada hakikatnya, ia adalah satu lagi istana besar yang tersambung ke istana utama dengan siri laluan pejalan kaki yang dilindungi dan halaman yang dipanaskan di mana terbang burung-burung eksotik yang jarang ditemui.[24] Dikenali untuk portico halus dan perhatian kepada butiran sifat yang halus,[22] ia kaya dengan koleksi seni yang semakin berkembang.

 
Potret seorang lelaki muda yang memegang sarung tangan Frans Hals, dibeli untuk Istana Musim Sejuk pada tahun 1764

Koleksi seni istana itu dipasang secara sembunyi-sembunyi dengan cara eklektik, sering dengan mata terhadap kuantitas dan bukannya kualiti. Banyak karya seni yang dibeli untuk istana-istana itu tiba sebagai bahagian dari tempat kerja sebagai koleksi yang diperoleh sepenuhnya dari koleksi yang siap pakai. Duta-duta permaisuri di Rom, Paris, Amsterdam dan London diarahkan untuk mencari dan membeli beribu-ribu karya seni yang tidak ternilai bagi pihaknya. Ironinya, sementara masyarakat Saint Petersburg yang tinggi dan keluarga Romovov yang diperluas membantah Maharani terakhir untuk memberikan istana "perintah mel" dari Maple dari London, dia mengikuti amalan Yekaterina the Great, yang, jika tidak betul-betul dengan "pesanan mel", pastinya membeli "pemandangan yang tidak kelihatan."[24]

Dengan cara ini, antara 1764 dan 1781 Yekaterina the Great memperoleh enam koleksi utama: Johann Ernst Gotzkowsky; Heinrich von Brühl; Pierre Crozat; Horace Walpole; Sylvestre-Raphael Baudouin; Dan akhirnya pada tahun 1787, Koleksi John Lyde-Brown.[25] Kumpulan besar seni ini termasuk karya-karya oleh tuan-tuan seperti Rembrandt, Rubens, Titian, Raphael, Tiepolo, Van Dyck dan Reni.[24] Pengambilalihan 225 lukisan yang membentuk koleksi Gotzkowsky merupakan sumber kebanggaan peribadi kepada Yekaterina. Ia telah disatukan oleh Gotzkowsky untuk musuh Yekaterina, Frederick the Great of Prussia yang, akibat perangnya dengan Rusia, tidak mampu membayarnya. Koleksi ini termasuk beberapa karya Flemish dan Belanda yang hebat, terutamanya Frans Hals '"Potret seorang Lelaki Muda dengan Sarung Tangan."[26] Pada tahun 1769, koleksi Bruhl dibawa ke Istana Musim Sejuk dua lagi kerja oleh Rembrandt, Potret seorang Scholar dan Potret seorang lelaki tua di Merah .

Walaupun beberapa aspek pengumpulan manik ini boleh menjadi manifestasi keinginan Yekaterina untuk pengiktirafan konsep intelektualnya,[27] terdapat juga motivasi yang lebih asas: keperluan. Hanya dua puluh tahun yang lalu, sangat jarang perabotan istana-istana Kemaharajaan yang katil, cermin, meja dan kerusi harus disampaikan antara Moscow dan Saint Petersburg setiap kali pengadilan dipindahkan.[28]

Sebagai istana penuh dengan seni, ia melimpah ke Hermitage. Begitu besarnya koleksi seni Yekaterina akhirnya menjadi penting untuk komisen arkitek terlatih Jerman Yury Velten untuk membina perpanjangan kedua dan besar ke istana, yang kemudiannya dikenali sebagai Old Hermitage ( 15 ). Kemudian, Yekaterina menugaskan lanjutan ketiga, Teater Hermitage, yang direka oleh Giacomo Quarenghi.[29] Pembinaan ini memerlukan pembongkaran Pyotr Agung yang kini meruntuhkan istana musim sejuk ketiga.

 
Portrait of a Scholar Rembrandt dibeli pada tahun 1769. Lukisan ini adalah salah satu daripada beberapa oleh Rembrandt dalam bekas Koleksi Kemaharajaan.

Kehidupan Maharani Yekaterina dalam Hermitage, dikelilingi oleh seni dan rakannya, lebih mudah daripada di Istana Musim Sejuk bersebelahan; Di sana, Maharani Yekaterina memberikan suplemen intim kecil. Hamba-hamba dikecualikan daripada suplemen ini dan tanda di dinding membaca "Duduk di mana anda memilih, dan apabila anda sila tanpa ia diulang kepada anda seribu kali."[24]

Yekaterina juga bertanggungjawab memperkenalkan kasih sayang yang kekal untuk semua perkara Perancis ke mahkamah Rusia. Walaupun dia secara peribadi tidak menyukai Perancis, rasa tidak senonohnya tidak meluas dalam budaya dan adabnya.[27] Perancis menjadi bahasa pengadilan; Rusia diturunkan untuk digunakan hanya apabila bercakap kepada hamba dan inferiors. Bangsawan Rusia digalakkan memeluk falsafah Molière, Racine dan Corneille.[27] Istana Musim Sejuk berfungsi sebagai model bagi banyak istana Rusia milik bangsawan Yekaterina, semuanya, seperti Istana Musim Sejuk sendiri, yang dibina oleh buruh hamba abdi Rusia. Kecanggihan dan perilaku yang diamati di dalam Istana Musim Sejuk sangat bertentangan dengan realiti kehidupan yang luar biasa di luar dindingnya yang dilapis dinding. Pada tahun 1767, ketika Istana Musim Sejuk berkembang dengan kekayaan dan kemegahan, Maharani Yekaterina menerbitkan sebuah edaran yang memperluas serfdom Rusia. Semasa pemerintahannya, baginda terus mengerah lebih sejuta petani.[30] Kerja terus ke Istana Musim Sejuk hingga ke hari kemangkatan Maharani Yekaterina pada tahun 1796.

Pavel I, Aleksandr I, dan Nikolai I (1796–1855) sunting

 
The Rotunda (26). Balai bulat ini, yang bermula dari abad ke-19, menghubungkan bilik-bilik kerajaan dan swasta istana, dan mewakili peringkat terakhir dan neoklasik evolusi istana. Lukisan oleh Yefim Tukharinov

Yekaterina Agung digantikan oleh puteranya Pavel I. Pada hari-hari pertama pemerintahannya, Tsar baru (yang dilaporkan oleh Duta Besar British untuk "tidak dalam deria"[31]) menambah jumlah tentera yang ditempatkan di Istana Musim Sejuk, meletakkan kotak sentry setiap beberapa meter di sekitar bangunan. Akhirnya, bimbang akan keselamatan baginda dan tidak menyukai sesuatu yang berkaitan dengan ibu baginda,[32] baginda menolak Istana Musim Sejuk sepenuhnya dan membina Istana Santo Mikhail sebagai kediamannya di Saint Petersburg, di tempat kelahirannya. Baginda turut menyataklan hasratnya untuk melepaskan nafas terakhirnya di tanah keputeraannya. Dia dibunuh di sana tiga minggu selepas tinggal di 1801.[33] Pavel I digantikan oleh anak baginda yang berusia 24 tahun, Aleksandr I, yang memerintah Rusia semasa tempoh huru-hara Peperangan Napoleon. Selepas kekalahan Napoleon pada tahun 1815, kandungan Istana Musim Sejuk semakin dipertingkat ketika Aleksandr saya membeli koleksi seni bekas Empress Perancis, Joséphine de Beauharnais|Joséphine]]. Koleksi ini, yang sebahagiannya menjarah rompakan yang diberikan kepadanya oleh bekas suaminya Napoleon, yang terkandung di antara keturunannya yang keturunan lukisan karya agung lama Rembrandt "The Descent from the Cross" dan empat patung arca oleh Antonio Canova.[26]

Takhta Aleksandr diambil alih kakandanya Nikolai I pada tahun 1825. Nikolai bertanggungjawab terhadap penampilan dan susun atur istana ini. Dia bukan sahaja membuat banyak perubahan pada pedalaman istana, tetapi bertanggungjawab untuk membina semula sepenuhnya setelah api tahun 1837.[34]

Seni bina sunting

Setelah selesai, bentuk luar bangunan seni bina Istana Musim Sejuk, dengan dekorasinya berupa bangunan statuaria dan mewah di pedesaan di atas bangunan dan tingkap, adalah Baroque. Eksterior tetap selesai pada masa pemerintahan Empress Elizabeth. Bangunan utama, yang menghadap Palace Square dan sungai Neva, sentiasa dapat diakses dan dapat dilihat oleh orang ramai. Hanya faedah tepi yang tersembunyi di balik dinding granit, menyembunyikan taman yang dicipta semasa pemerintahan Nikolai II.[35] Bangunan itu dianggap sebagai istana bandar, bukannya istana peribadi di dalam taman, seperti raja-raja Perancis di Versailles.

 
Dewan Nikolai (6 on plan) adalah bilik penerimaan utama, di pusat Neva enfilade. Bilik ini adalah penetapan untuk bola mahkamah. Lukisan oleh Konstantin Ukhtomsky[23]

Tema seni bina berterusan di seluruh pedalaman istana. Lantai pertama, sebagai piano nobile, dibezakan oleh tingkap yang lebih tinggi daripada lantai-lantai di atas dan bawah. Setiap tetingkap dibahagikan kepada jirannya oleh seorang pilaster. Monotoni berulang dari ketinggian panjang dipecahkan hanya oleh simetri yang diletakkan sedikit menonjol teluk, banyak dengan portico mereka sendiri. Tema ini telah berterusan semasa semua pembentukan semula dan perubahan seterusnya ke istana. Satu-satunya perubahan luar telah berwarna: pada pelbagai masa dalam sejarahnya istana telah dicat warna yang berbeza. Pada abad kelapan belas, istana itu dicat jerami kuning dengan perhiasan putih dan berlapis emas. Di bawah Nikolai I pada tahun 1837, ia dicat merah merah, yang kekal melalui revolusi dan masa awal Soviet. Berikutan kerja pemulihan selepas Perang Dunia II, ia dicat hijau dengan perhiasan yang digambarkan dalam warna putih, skema warna Soviet standard untuk bangunan Baroque. (Istana Stroganov), contohnya, juga hijau dan putih dalam tempoh ini.)[perlu rujukan]

Secara dalaman, istana itu muncul sebagai kombinasi Baroque dan Neoklasik. Sedikit reka bentuk dalaman rococo Rastrelli telah terselamat; Hanya Tangga Yordania dan Gereja Besar kekal dalam gaya asalnya. Perubahan dalam pedalaman sebahagian besarnya disebabkan oleh pengaruh arkitek yang digunakan oleh Yekaterina the Great pada tahun-tahun terakhir hidupnya, Starov dan Quarenghi, yang mula mengubah banyak Dari pedalaman istana seperti yang dirancang oleh Rastrelli. Yekaterina selalu menginginkan fesyen terkini, dan semasa pemerintahannya, pengaruh senibina [[neoklasik seni bina Neoklasik] yang lebih parah, bergaya di Eropah Barat dari akhir 1760-an, perlahan-lahan merayap ke arah Saint Petersburg.[3] Bahagian dalaman neoklasik ditekankan dan diperluaskan semasa pemerintahan cucu Yekaterina, Nikolai I.

Quarenghi dikreditkan dengan memperkenalkan gaya Neoklasik ke Saint Petersburg.[3] Kerjanya, bersama-sama dengan Karl Ivanovich Rossi dan Auguste de Montferrand, secara beransur-ansur mengubah Saint Petersburg menjadi "Town Empire". Montferrand bukan sahaja mencipta bahagian dalaman neoklasik terbesar di istana, tetapi juga bertanggungjawab untuk pendirian Kolom Aleksandr semasa pemerintahan Nikolai I di Dataran Istana Rossi yang baru direka.

Untuk masa yang lama Istana Musim Sejuk adalah bangunan tertinggi di bandar St Petersburg. Pada tahun 1844, Nikolai I memberikan perintah bahawa rumah persendirian harus sekurang-kurangnya 1 sazhen (2.13 m) lebih rendah daripada Istana Musim Sejuk. Peraturan ini berkuatkuasa sehingga tahun 1905.[36]

Bahagian dalam sunting

 
Bilik Takhta Kecil (10 atas rancangan) dibuat oleh Auguste de Montferrand pada tahun 1833. Ia mempunyai lajur jasper. Diplomat berkumpul di sini pada Hari Tahun Baru untuk menawarkan harapan yang baik kepada Maharaja.[23]

Istana Musim Sejuk dikatakan mengandungi 1,500 bilik, 1,786 pintu dan 1,945 tingkap.[37] Facade utama adalah 500 ka (150 m) panjang dan 100 ka (30 m) tinggi.[3] Lantai bawah terdapat kebanyakan pejabat birokrasi dan domestik, sementara lantai dua diberikan kepada pangsapuri untuk para pegawai kanan dan pegawai tinggi. Bilik-bilik utama dan tempat tinggal keluarga Imperial terletak di tingkat pertama, piano nobile.[38] Bilik-bilik negara yang besar, yang digunakan oleh Mahkamah, disusun dalam dua enfilade, dari atas tangga Jordan. Suite Baroque asli Tsaritsa Elizabeth yang berjalan di barat, menghadap Neva, telah direka semula sepenuhnya pada 1790-93 oleh Giacomo Quarenghi. Dia mengubah enfilade asal lima bilik negeri ke dalam tiga ruang yang luas, dihiasi dengan lajur marmar palsu, bas relief dan patung-patung.[39]

Fail:Division of WinterPalace.jpg
Pelan yang menunjukkan penggunaan dan pembahagian lantai utama, seperti yang diduduki pada tahun 1840-an. 1 (merah): Bilik negeri dan paling formal; 2 (hijau gelap): Pangsapuri dari Tsar; 3 (merah jambu): Pangsapuri Maharani; 4: Pangsapuri Tsarevich, pada masa lain sebahagian daripada suite tetamu utama; 5: Pangsapuri Tsarevna; 6: Pangsapuri dikhaskan untuk tetamu pangkat tertinggi dan ahli keluarga Imperial; 7: Nurseri dari ke-3 dan ke-4 ke milik takhta; 8: Bilik peribadi am keluarga Imperial; 9: Suite tetamu utama, digunakan sebaik sahaja selepas perkahwinan mereka oleh Grand Duchess Maria Nikolaevna dan suaminya

Suite kedua bilik-bilik mewah yang menghadap selatan ke Gereja Besar telah dicipta untuk Yekaterina II. Antara 1787-95, Quarenghi menambah sayap timur baru untuk suite ini yang mengandungi balai rong seri yang hebat, yang dikenali sebagai Dewan St George (13),[39] yang menghubungkan Istana Musim Sejuk ke istana Yekaterina yang kurang formal, Hermitage, di sebelahnya. Suite ini diubah pada tahun 1820 apabila Galeri Tentera (11) dicipta dari satu siri bilik kecil, untuk meraikan kekalahan Napoleon. Galeri ini, yang dikarang oleh Aleksandr I, telah direka oleh Carlo Rossi dan dibina antara bulan Jun dan November 1826 di bawah Nicolas I; Ia telah dirasmikan pada 25 Oktober 1826.[40] Untuk Galeri 1812, Tsar menugaskan 332 potret jeneral yang berperanan dalam kekalahan Perancis. Seniman itu ialah George Dawe, yang mendapat bantuan dari Aleksandr Polyakov dan Aleksandr Polyakov dan Wilhelm August Golicke.[26]

Nikolai I juga bertanggungjawab untuk penciptaan Galeri Pertempuran (19), yang menduduki bahagian tengah muka hadapan Dataran Istana. Mereka direka bentuk semula oleh Aleksandr Briullov untuk memperingati kemenangan Rusia sebelum tahun 1812. Menariknya, dengan serta-merta bersebelahan dengan galeri-galeri ini meraikan kekalahan Perancis, adalah bilik-bilik (18) di mana Maximilian, Duke of Leuchtenberg, Stepson Napoleon dan menantunya Tsar, hidup pada hari-hari awal perkahwinannya.[41]

Kebakaran 1837 sunting

Pada tahun 1833, de Montferrand telah diupah untuk mengubah reka bentuk bilik-bilik negeri timur dan mencipta Dewan Marshal Field dan Bilik Takhta Kecil (9 & 10). Pada tahun 1837, kebakaran berlaku. Sebabnya tidak diketahui, tetapi penyebarannya disalahkan di Montferrand. Arkitek sedang tergesa-gesa oleh Tsar untuk penyelesaian awal, jadi dia menggunakan bahan kayu di mana batu pasti lebih baik. Di samping itu, di antara tembok dinding dinding yang dibina dengan tergesa-gesa dibongkar perapian tersembunyi; Cerobong mereka, ditambah dengan aci pengudaraan sempit, bertindak sebagai api untuk api, membolehkan ia untuk menyebarkan tidak diketahui antara dinding dari bilik ke ruangan sehingga terlambat untuk memadamkan.[42]

 
Kebakaran di Istana Musim Sejuk oleh Boris Green

Sebaik sahaja dikesan, api terus menyebar, tetapi perlahan-lahan bahawa pengawal istana dan kakitangan dapat menyelamatkan banyak kandungan, menyebarkannya di salju di Dataran Istana. Ini bukanlah satu pencapaian yang bermakna, kerana khazanah Istana Musim Sejuk sentiasa perabot berat dan hiasan rapuh daripada lukisan yang lebih terang.[43] Untuk mencipta pemadaman api, Tsar memerintahkan pemusnahan tiga laluan yang mengarah kepada Hermitage, perbuatan yang menyelamatkan bangunan dan koleksi seni yang besar.[44] Penyair Rusia Vasily Zhukovsky menyaksikan kebakaran itu—"api unggun yang besar dengan api yang mencapai langit." Api terbakar selama beberapa hari, dan memusnahkan kebanyakan bahagian dalam Istana Musim Sejuk.[42]

Seolah-olah tidak mengendahkan saiz istana, Tsar memerintahkan supaya pembinaan semula selesai dalam masa setahun. Marquis de Custine menggambarkan "tidak terdahulu usaha" yang diperlukan untuk memudahkannya. "Selama enam bulan beku pekerja 6000 telah digunakan secara berterusan, dari jumlah ini banyak yang meninggal setiap hari, tetapi para korban diganti oleh juara lain yang dibawa ke hadapan untuk binasa."[45] Kerja ini diawasi oleh Pyotr Kleinmichel, yang telah mendapat reputasi kejam semasa berkhidmat di perkampungan tentera di bawah Arakcheev.[46]

Pembinaan semula istana mengambil kesempatan daripada teknik pembinaan terkini industri perindustrian. Bumbung disokong oleh rangka logam, sementara rentang siling di ruang besar disokong oleh girders besi.[44] Berikutan kebakaran, luaran, sebahagian besar suite negara utama, tangga Jordan dan Gereja Besar telah dipulihkan kepada reka bentuk dan hiasan asal mereka oleh arkitek Vasily Stasov. Beberapa bilik, seperti bilik kedua terbesar di Istana Musim Sejuk, Dewan Armorial, menjadi jauh lebih meriah, bagaimanapun, dengan penggunaan berat gilt.[44] Bilik-bilik yang lebih kecil dan lebih peribadi di istana diubah dan dihiasi dalam pelbagai gaya kontemporari abad ke-19 oleh Aleksandr Briullov menurut keinginan dan fesyen penghuni mereka, mulai dari Gothic hingga rococo.[44] Boudoir lembayung Tsarevna (23), di pangsapuri-pangsapuri Kemaharajaan persendirian, adalah pembiakan yang benar dari gaya rococo, yang mana Yekaterina II dan arkiteknya mula menghilangkan dari istana Kurang dari 50 tahun sebelum ini. Salah satu bilik istana yang paling terkenal dicipta sebagai akibat dari kebakaran apabila Bilik Jasper, yang telah dimusnahkan, telah dibina semula sebagai Bilik Hiburan Malachite, bilik penerimaan utama Suite Tsaritsa. Tsar sendiri, kerana semua kehebatan yang diciptakannya di istana baginda, menyukai kesederhanaan yang paling besar. Bilik tidurnya di Istana Musim Sejuk adalah sederhana, tanpa perhiasan kecuali beberapa peta dan ikon, dan dia tidur di atas katil khemah dengan tilam jerami.[47]

Kegunaan istana sunting

 
Dewan Kebangsawan, atau Bilik Pengawal, (11 di pelan) dihiasi dengan stucco pakaian besi yang luas.

Walaupun bilik-bilik negeri menduduki sayap utara dan timur istana dan bilik-bilik swasta Keluarga Imperial menduduki sayap barat, empat sudut bangunan itu mengandungi bilik-bilik yang lebih kecil, yang merupakan pangsapuri anggota keluarga Imperial yang lebih rendah, sering Iaitu dua tingkat. Inilah salah satu sebab mengapa istana itu boleh menampakkan pelbagai jenis dewan atau salun-salun yang besar tanpa tujuan yang jelas di sudut-sudut genting istana. Fakta bahawa Bilik Lukisan Malachite dipisahkan dari Bilik Lukisan Emas yang sama besar dengan satu siri bilik tidur dan kabinet kecil pada mulanya nampaknya luar biasa. Walau bagaimanapun, apabila dipertimbangkan dalam konteks bahawa Bilik Lukisan Malachite adalah ruang penerimaan utama pangsapuri Empress manakala Bilik Lukisan Emas adalah ruang penerimaan utama pangsapuri anak perempuannya, Tsarevna, Susunan bilik lebih masuk akal. Sama seperti Dewan Putih yang luas, setakat ini dari dewan-dewi besar lain, sebenarnya dewan utama Tsarevna dan pangsapuri Tsarevna. Oleh itu Istana Musim Sejuk boleh dilihat sebagai satu siri istana kecil di dalam satu istana besar, dengan bilik-bilik terbesar dan paling besar menjadi awam sementara penduduk tinggal di suite yang bervariasi, diperuntukkan mengikut pangkat.[48]

Sebagai rumah rasmi Tsars Rusia, istana adalah tempat untuk berlembut, kerap dan menghiburkan. Meja makan boleh menyewa 1000 orang tetamu, manakala bilik negara boleh memuatkan sehingga 10,000 orang-semua berdiri, kerana tidak ada kerusi yang disediakan.[49] Bilik-bilik, dewan dan galeri ini dipanaskan hingga suhu sedemikian rupa sehingga sub-sifar di luar, tumbuh-tumbuhan eksotik memancarkan dalam, sementara pencahayaan yang cemerlang memberikan suasana musim panas.[50]

 
Gereja Besar Istana Musim Sejuk hari ini mengekalkan hiasan rococo asalnya. Kubah bawang di atasnya adalah salah satu daripada beberapa konsesi untuk senibina Rusia yang lebih lama yang dibenarkan kelihatan dari luar. Lukisan oleh Eduard Hau

Para tetamu di majlis upacara dan majlis akan mengikuti laluan perancangan yang ditetapkan, tiba di halaman istana melalui gerbang tengah facade selatan, dan kemudian memasuki istana melalui pintu masuk negeri (kadang-kadang dipanggil pintu masuk duta) (38) '. Mereka kemudiannya meneruskan melalui Dewan Jordan di hadapan Yordania sebelum memajukan tangga Kemaharajaan (8), dari mana kedua-dua enfilades bilik negeri tersebar. Pengetua utama atau Jordan, yang dipanggil kerana pada hari raya Epiphany (Epiphany), Tsar turun ke negara untuk upacara Berkat Waters, adalah salah satu dari beberapa bahagian istana Untuk mengekalkan gaya rococo abad ke-18, walaupun lajur granit kelabu besar telah ditambah pada pertengahan abad ke-19.[12]

Salah satu bilik yang paling penting ialah Gereja Besar Istana (16). Memandangkan status katedral, ia mempunyai kepentingan agama yang lebih besar daripada kapel-kapel di kebanyakan istana diraja Eropah. Di sinilah perkahwinan Romanov biasanya disambut dengan tradisi dan protokol yang teguh dan tidak berubah. Malah pakaian pengantin perempuan, dan cara menyumbangkannya, telah ditentukan oleh tradisi. Dipakai oleh Permaisuri, pengantin perempuan dan perarakannya akan lewat dari Ruang Lukisan Malachite ke gereja melalui bilik negara.[51]

Keluarga Imperial bukanlah satu-satunya penduduk istana; Di bawah kerangka logam di attics tinggal tentera hamba. Begitu luasnya pelayan kediaman bahawa bekas hamba dan keluarganya, tanpa pengetahuan kepada pihak berkuasa istana, berpindah ke atap istana. Mereka hanya ditemui dengan bau baja dari lembu yang mereka juga menyeludup ke dalam bangunan dengan mereka untuk menyediakan susu segar.[52] Nampaknya lembu ini bukan satu-satunya lembu di loteng; Lembu lain disimpan di sebelah bilik yang diduduki oleh Maid of Honor, untuk menyediakan susu segar untuk dapur. Amalan ini dihentikan selepas kebakaran 1837.[53]

Muzium Imperial Hermitage sunting

 
Atlantes portico ke lanjutan Hermitage Baru Yekaterina II, galeri seni awam pertama di Rusia.

Selepas kematian Yekaterina Agung, Hermitage telah menjadi rumah harta swasta dari Tsars, yang terus mengumpul, walaupun tidak pada skala Yekaterina Agung. Pada tahun 1850, koleksi Cristoforo Barbarigo diperolehi. Koleksi ini dari Venice dibawa ke Istana Musim Sejuk lebih lanjut berfungsi oleh Titian, sebagai tambahan kepada banyak karya seni Renaisans abad ke-16.

Nikolai I, menyedari galeri-galeri seni yang hebat di ibukota Eropah yang lain, menyaksikan bahawa Hermitage of Yekaterina the Great (15) telah berkembang luas dan diubah menjadi galeri seni awam yang dibina khas. Pada tahun 1839, arkitek Jerman Leo von Klenze telah membuat perancangan dan pelaksanaannya diawasi oleh Vasily Stasov, dibantu oleh Aleksandr Briullov dan Nikolai Yefimov.[54][55] Dengan banyak arkitek yang terlibat, terdapat banyak konflik mengenai reka bentuk dan pelaksanaannya sepanjang tahun 1840-an, dengan Tsar kerap bertindak sebagai moderator.[56] Akhirnya, selepas sebelas tahun bangunan dan konflik seni bina, muzium seni pertama di Rusia, Imperial Hermitage Museum, dibuka pada 5 Februari 1852.[26] Fasad yang bertubuh bangunan itu diilhamkan oleh seni bina Schinkelesque. Ia didirikan pada marmar kelabu sepanjang tiga halaman dan kompleksnya diperhatikan untuk perancangan asimetris sayap dan lantai.[54] Dengan perintah Tsar, pelawat ke muzium dikehendaki memakai pakaian waktu petang, walaupun pada waktu pagi. Tsar juga menetapkan bahawa topi kelabu adalah "Yahudi" dan mantel pakaian "revolusioner."[57] Setelah merundingkan kod pakaian, apa yang orang ramai melihat adalah seni rupa yang besar, tetapi hanya sebahagian kecil daripada koleksi Imperial, kerana Istana Musim Sejuk dan istana-istana Imperial lain masih ditutup kepada orang ramai.

Tsar-tsar terakhir (1855–1905) sunting

 
Aleksandr II digambar dalam bilik bacaan baginda (24) di Istana Musim Sejuk

Istana Musim Sejuk adalah kediaman rasmi kedaulatan Rusia dari 1732 hingga 1917; Walau bagaimanapun, ia adalah rumah mereka selama lebih daripada 140 tahun. Tsar terakhir yang benar-benar menetap di istana ialah Aleksandr II, yang memerintah dari tahun 1855 hingga 1881, ketika dia dibunuh. Semasa pemerintahannya terdapat lebih banyak penambahan kandungan; Pengambilalihan termasuk koleksi kuno dan arkeologi dari Marchese di Cavelli yang malang pada tahun 1861 dan "Madonna dan Anak" Leonardo da Vinci pada tahun 1865; Kerja kedua karya Leonardo yang sama, yang dipanggil "Benois Madonna", kemudiannya diperoleh pada tahun 1914.[58]

Aleksandr II adalah sasaran berterusan untuk percubaan pembunuhan, salah satunya terjadi di dalam Istana Musim Sejuk itu sendiri. Percubaan pada kehidupan Tsar ini dianjurkan oleh sebuah kumpulan yang dikenali sebagai Narodnaya Volya (Narodnaya Volya) dan dipimpin oleh seorang "fanatik yang tidak bermoral", Andrei Zhelyabov, dan perempuan simpanan Sophia Perovskaya, yang kemudiannya menjadi isterinya.[59] Perovskaya, anak perempuan seorang bekas Gabenor Saint Petersburg, ditempatkan dengan baik untuk mempelajari maklumat mengenai kejadian di dalam istana dan melalui sambungannya belajar tentang pembaikan yang dilakukan di ruang bawah tanah istana.[60] Salah satu kumpulan, seorang tukang kayu terlatih, kemudiannya mendaftar sebagai salah seorang pekerja. Setiap hari dia membawa caj dynamite yang tersembunyi di antara alat-alatnya, meletakkannya di bawah ruang makan peribadi. Begitu besar jumlah dinamit bahawa hakikat terdapat lantai intervensi antara ruang makan dan ruang bawah tanah tidak bermakna.[60] Rancangan dibuat untuk meletupkan bom pada malam 17 Februari [G.L.: 5 Februari] 1880, membunuh keluarga Tsar dan Imperial ketika mereka makan. Nasib baik untuk Romanovs, tetamu yang tiba dari Berlin ditangguhkan, dan untuk kali pertama makan malam tahun ditunda.[60] Ketika keluarganya meninggalkan ruang tamu untuk ruang makan, bom meletup. Begitu hebatnya letupan itu boleh didengar di seluruh Saint Petersburg. Ruang makan telah dirobohkan sepenuhnya dan 11 orang pengawal Pengawal Finland di Bilik Pengawal dibawahnya dibunuh dan 30 lagi cedera.[60] Insiden ini merupakan salah satu kegunaan pertama waktu Bom untuk tujuan politik. New York Times (4 Mac 1880) melaporkan "dinamit yang digunakan telah dimasukkan ke dalam kotak besi, dan meletup oleh sistem jam yang digunakan oleh lelaki Thomas di Bremen beberapa tahun lalu."[61]

Pada tahun 1881, para revolusioner akhirnya berjaya dan Aleksandr II dibunuh ketika keretanya melintas di jalan-jalan di Saint Petersburg. Istana Musim Sejuk tidak pernah benar-benar dihuni semula. Tsar yang baru Aleksandr III dimaklumkan oleh penasihat keselamatannya bahawa tidak mustahil untuk membuat Istana Musim Musim Sejuk selamat.[62] Kerabat Diraja kemudian berpindah ke pengasingan Istana Gatchina, beberapa 40 batu (64 km) dari Saint Petersburg. Sebagai perbandingan dengan Istana Musim Sejuk, bilik 600, yang dipenuhi Istana Gatchina, terletak di dalam hutan, adalah rumah keluarga yang selesa.[62] Semasa di Saint Petersburg, Imperial Family tinggal di Istana Anichkov, sementara Istana Musim Sejuk digunakan untuk fungsi rasmi. Ekonomi besar dibuat dalam makanan dan wain. Tsar sangat berminat dengan kos berjalan di Istana, dengan mengatakan bahawa linen meja tidak akan berubah setiap hari, dan lilin dan sabun tidak diganti sehingga dibelanjakan sepenuhnya. Malah jumlah telur yang digunakan dalam omelette berkurang.[63] Semasa Tsar mengekalkan perbelanjaan isi rumah, dia menambah koleksi seni Imperial dari kedua istana dan Hermitage. Secara rasmi, Muzium Hermitage mempunyai elaun belanja tahunan sebanyak 5,000 rubel, tetapi apabila ini tidak mencukupi, Tsar sendiri akan membeli barang-barang untuk muzium itu.[26]

Maharani Maria Feodorovna (Dagmar of Denmark), isteri Aleksandr III, melihat sebuah taman yang terletak di tengah-tengah halaman utama pada tahun 1885, sebuah kawasan yang sebelum ini berbatu dan kurang tumbuh-tumbuhan. Arkitek Mahkamah Nikolai Gornostayev merancang sebuah taman yang dikelilingi oleh tiang granit dan mata air, dan menanam pokok-pokok di halaman, meletakkan batu kapur di sepanjang dinding istana.[64]

Pada tahun 1894, Aleksandr III digantikan oleh puteranya Nikolai II. Tsar yang terakhir menangguhkan hukuman berkabung untuk bapanya untuk berkahwin dengan isteri Alix of Hesse dalam upacara mewah di istana Musim Dingin.[65] Walau bagaimanapun, selepas upacara pasangan yang baru berkahwin itu bersara kepada Istana Anichkov, bersama dengan Permaisuri Dowager. Di sana mereka memulakan kehidupan nikah mereka di enam bilik kecil.[66]

 
Nikolai II dan Maharani berpakaian seperti Alexis I dan Maria Miloslavskaya, untuk tarian Kemaharajaan terakhir

Pada tahun 1895, Nikolai dan Alexandra mendirikan diri di Istana Aleksandr di Tsarskoe Selo. Ini adalah rumah yang disukai mereka untuk sisa pemerintahan. Bagaimanapun, dari Disember 1895 mereka menetap selama musim sejuk di Istana Musim Sejuk. Arkitek Aleksandr Krasovsky telah ditugaskan untuk menghias semula bilik-bilik di sudut barat-barat istana, termasuk perpustakaan Gothic.[67]

Pada tahun 1896, isteri Nikolai II dikreditkan untuk penciptaan taman lain (35) di kawasan bekas perarakan, di bawah tingkap pangsapuri persendirian keluarga Imperial. Dia telah mendapati ia membingungkan bahawa orang ramai dapat menatap tingkapnya. Taman ini dicipta oleh arkitek lanskap Georg Kuphaldt, pengarah taman bandar dan taman Riga.[68] Ini hanyalah satu daripada dua taman yang kekal pada hari ini di istana.

Semasa pemerintahan Nikolai II, kehidupan mahkamah lebih tenang daripada yang pernah terjadi, disebabkan sifat dan kecurigaan Tsaritsa terhadap masyarakat tinggi Saint Petersburg.[69] Dalam pandangan Empress: "Saint Petersburg adalah sebuah kota busuk, dan bukan satu atom Rusia."[70] Di bawah pengaruhnya, secara beransur-ansur, majlis-majlis dan balai-balai mahkamah yang hebat di Istana Musim Sejuk, yang menawan dan menanam bangsawan yang berkuasa, telah berakhir. Mereka secara ringkas digantikan oleh teater yang diadakan di Hermitage yang "tidak ada yang dinikmati",[69] pada masa itu walaupun ia sandiwara telah berakhir.[69]

Pertemuan Imperial terakhir yang hebat di Istana Musim Sejuk adalah bola pakaian bertema mewah yang merayakan pemerintahan Alexei I, yang berlangsung pada 11 dan 13 Februari 1903 (Ball 1903 di Istana Musim Dingin) ]). Grand Duke Aleksandr Mikhailovich mengingatkan semula peristiwa itu sebagai "bola hebat yang terakhir dalam sejarah kerajaan... [tetapi] Rusia yang baru dan bermusuhan memandang melintasi tingkap besar istana... sementara kami menari, para pekerja mencolok dan awan di Timur Jauh tergantung rendah."[71] Seluruh keluarga Imperial, Tsar sebagai Alexei I, Permaisuri sebagai Maria Miloslavskaya, yang semuanya berpakaian kaya abad ke-17, berpose di teater Hermitage, banyak yang memakai barang-barang asal yang tidak ternilai yang dibawa khas dari Kremlin,[72] untuk apa yang menjadi gambar terakhir mereka bersama.[73]

Pada tahun 1904, Rusia berada di perang dengan Jepun, dan bayi yang baru lahir Tsarevich secara rahsia sakit; Tsar dan Permaisuri secara kekal ditinggalkan Saint Petersburg, Istana Musim Sejuk, dan masyarakat yang tinggi (dianggap oleh Permaisuri untuk menjadi dekaden dan tidak berakhlak[74]) untuk keselesaan, keselamatan dan privasi yang lebih besar dari Tsarskoe Selo. Oleh itu, Istana Musim Sejuk, yang direka dan bertujuan untuk menarik perhatian, mencerminkan dan memperkuat kuasa Romanov, kehilangan raison d'être selama satu dekad sebelum kejatuhan dinasti itu ditujukan Untuk rumah dan memuliakan.

Kejatuhan Rumah Romanov (1905-1918) sunting

 
Nikolai II, Tsar terakhir Rusia, di Dewan Nikolai. Potret oleh Earnest Lipgart, awal 1900-an.

Berikutan perpindahan Keluarga Imperial ke istana Aleksandr di Tsarskoe Selo,[75] Istana Musim Sejuk menjadi lebih sedikit daripada blok pejabat pentadbiran dan tempat yang menghiburkan rasmi yang jarang berlaku. Sepanjang tahun, keluarga berpindah dari satu istana ke tempat lain: pada bulan Mac, ke Livadia; Pada Mei hingga ke Peterhof (bukan istana yang hebat, tetapi sebuah vila abad ke-19 dengan alasannya); Pada bulan Jun, mereka melaju ke kapal layar Yacht Imperial, Standart; Ogos dibelanjakan di Poland, di Spala, September dibelanjakan kembali di Livadia, sebelum kembali ke Tsarskoe Selo untuk musim sejuk.[76]

Tsar mengkhianati pandangan pribadinya di Saint Petersburg pada tahun 1912, sambil mengucapkan selamat tinggal pesta kenamaan dan keluarga yang membida dia selamat tinggal, ketika keluarganya meninggalkan tempat yang lebih hangat: "Saya hanya menyesal untuk kamu yang harus tetap dalam rawa ini."[76] Walau bagaimanapun, kepada subjek biasa Tsar, Istana Musim Sejuk dilihat bukan sahaja sebagai rumah Tsars, tetapi sebagai simbol kuasa Imperial. Dalam peranan ini, ia berada di tengah-tengah beberapa kejadian paling penting dalam sejarah awal abad ke-20 di Rusia. Tiga peristiwa ini menonjol dalam sejarah Rusia: Pembunuhan berdarah Minggu pada tahun 1905; Pembukaan Duma Negeri pertama pada tahun 1906, yang dibuka di St George's Hall (13); Dan akhirnya pengambilan istana oleh para revolusioner pada tahun 1917.

Pembunuhan beramai-ramai Ahad adalah akibat ketidaktahuan orang ramai di tempat kediaman Tsar. Ia berlaku pada 22 January [G.L.: 9 January] 1905 Semasa demonstrasi perarakan oleh pekerja ke Istana Musim Sejuk. Penembakan terdekat penunjuk perasaan berlaku berhampiran Katedral St. Isaac di pintu masuk ke Aleksandr Gardens yang menuju ke Palace Square di hadapan Istana Musim Sejuk. Pembunuhan beramai-ramai berlaku ketika seorang imam Ortodoks Rusia dan pemimpin kelas pekerja yang terkenal, Bapa Gapon, mengumumkan niatnya untuk memperjuangkan protes aman 100,000 pekerja yang tidak bersenjata untuk membentangkan petisyen kepada Tsar, untuk memanggil asas Pembaharuan dan penubuhan sebuah parlimen konstituen.[77] Para penunjuk perasaan tidak menyedari bahawa istana itu sedikit lebih daripada ikon kekuasaan Imperial yang tidak didiami, dan Tsar tidak lagi tinggal di sana. Tsar tidak dimaklumkan mengenai protes yang dirancang sehingga petang tadi, sementara tidak ada cadangan yang dibuat bahawa Tsar sepatutnya bertemu dengan deputasi atau menghantar wakil untuk menerima petisyen itu.[77] Sebaliknya, Menteri Dalam Negeri menggubal tentera tambahan. Ketika penyerang menghampiri istana yang menimbulkan ikon keagamaan dan menyanyikan lagu Imperial, tentera Tsar melepaskan tembakan. Walaupun jumlah mangsa kecederaan dipertikaikan, purata anggaran purata sekitar 1,000 lelaki, wanita dan kanak-kanak dibunuh atau cedera. Pembunuhan beramai-ramai, yang kemudiannya dikenali sebagai Ahad Berdarah, adalah kesalahan yang serius di pihak Okhrana dan akan mempunyai akibat yang serius bagi rejim Tsarist. Ia juga menjadi pemangkin bagi Revolusi 1905.[78]

 
Dewan St George (13), 1906: Takhta terbungkus dan diapit oleh Imperial Romanov regalia, Di sebelah kiri takhta) dan Duma Negeri Pertama menyaksikan Tsar membuka Duma pertama. Kakak Tsar percaya: "Para pekerja.... kelihatan seperti mereka membenci kita."[79]

Seterusnya, sedikit berubah politik di Rusia dalam tempoh ini, dan Istana Musim Sejuk kekal dalam kegelapan. Pada tahun 1913 dinasti Romanov merayakan ulang tahun ke-300 dinasti Romanov|tercentenary]], tetapi orang ramai yang berbondong-bondong melihat perarakan itu nipis, Permaisuri kelihatan tidak puas dan pewarisnya sakit. Tsar dan Empress menolak untuk mengadakan bola perayaan di Istana Musim Sejuk, sebaliknya memegang dua majlis kecil, yang keduanya Permaisuri gagal hadir.[80] Pada tahun 1914, Rusia terpaksa pergi ke perang sebagai hasil dari Triple Entente Alliance. Tsar dan Empress tiba-tiba kembali ke Istana Musim Sejuk untuk berdiri di balkoni mereka untuk menerima salut dan penghormatan dari tentera yang berlepas. Ironinya, tidak seperti raja-raja di Eropah yang berdiri di atas balkoni yang dihiasi dengan beludru, diapit oleh keluarga mereka, Tsar dan Empress berdiri, sendirian, di satu sudut balkoni yang tidak berdaun, tampak hampir hilang di sebelah simbol imperial yang besar, tidak lama lagi akan robek Oleh subjek mereka sendiri. Ketika tentera yang berlepas menyapa raja mereka di hadapan istana, rancangan sedang dibuat untuk menyimpan kandungan istana dan menukar bilik negara ke sebuah hospital untuk menerima tentera yang pulang.

Fail:Romanovs on Balcony.jpg
Pada tahun 1914, Tsar dan Empress memberkati tentera mereka dari balkoni Istana Musim Sejuk. Mereka berdiri di satu sudut balkoni berdaun yang luas, kecil berbanding dengan lambang besar. Lambang itu telah hancur tiga tahun kemudian.

Pada peringkat awal perang, Rusia mengalami kerugian besar di Masurian Lakes dan Tannenberg dan ke Istana Musim Sejuk yang banyak Yang cedera kembali. Diwarnai Hospital Tsarevich Alexey Nikolayevich, dari Oktober 1915, istana adalah sebuah hospital yang lengkap, stateroomnya berubah menjadi wad hospital. Dewan Fieldmarshals 'menjadi stesen pakaian, Armorial Hall sebuah teater operasi. Bilik takhta kecil menjadi ruang kotor doktor, sementara kakitangan yang lebih rendah ditempatkan di Nikolai Hall dan Anteroom. Jururawat ditempatkan di pangsapuri yang lebih intim sekali disediakan untuk ahli keluarga Romanov yang dilanjutkan. Galeri 1812 menjadi ruang simpan, pintu masuk Jordan tangga kantin hospital, dan pejabat pendaratannya.[81]

Fail:Winterpalace1914hosp.jpg
1915, Dewan Nikolai, ditukar ke wad hospital.

Ketika perang meletus ke Rusia, bencana itu tercermin di Saint Petersburg. Tsar telah memutuskan untuk memimpin dari depan, meninggalkan Empress untuk memerintah Rusia secara berkesan dari Tsarskoe Selo. Ia adalah satu langkah yang tidak popular dengan kedua-dua subjek Tsar dan keluarga Romanov, kerana Empress disewa dan dipecat secara pandang bulu seringkali, ia sepatutnya, atas nasihat kegemarannya, Rasputin. Berikutan pembunuhan Rasputin oleh anak saudara Tsar pada bulan Disember 1916, keputusan dan pelantikan Empress menjadi lebih tidak menentu dan keadaan semakin buruk dan Saint Petersburg jatuh ke tangan penuh revolusi.

Dipaksa menerima kekecewaan kedua-dua perang dan keadaan di rumah, pada 15 Mac 1917, Nikolai II menyerahkan kepada saudaranya, Duke Besar Mikhail Alexandrovich. Duke Grand segera menolak menerima takhta tanpa sokongan tentera dan bangsanya. Satu Kerajaan Sementara telah dilantik dan banyak ahli keluarga bekas Kaisar ditangkap, termasuk bekas Tsar, Maharani dan anak-anak mereka. Tidak ada anggota keluarga Romanov yang tinggal di Istana Musim Sejuk sejak penebusan pada tahun 1917 dan sangat jarang dilakukan selepas 1905. Nikolai II, isterinya dan anak-anak semuanya ditahan dalam tahanan sehingga mereka ditembak di Yekaterinburg pada tahun 1918. Lain-lain Anggota bekas keluarga Imperial sama ada bertemu dengan nasib yang sama atau melarikan diri ke pengasingan.

Kerusi Kerajaan Sementara (1917) sunting

 
Reka bentuk Neva Rastrelli yang mana Aurora melatih senapangnya

Ia adalah tempoh bergelora dalam sejarah Rusia, yang dikenali sebagai Revolusi Februari, yang buat seketika menyaksikan Istana Musim Sejuk ditubuhkan semula sebagai kerusi kerajaan dan titik pusat bekas Empayar Rusia. Pada bulan Februari 1917, Kerajaan Tempatan Rusia, yang dipimpin oleh Aleksandr Kerensky, yang berpusat di utara barat istana dengan Bilik Malachite (4) sebagai dewan ketua majlis. Kebanyakan bilik-bilik negeri bagaimanapun, masih diduduki oleh hospital tentera.

Ia menjadi pendudukan pendek kedua-dua istana dan kuasa. Menjelang 25 Oktober 1917, Kerajaan Sementara telah gagal dan, menyedari bahawa istana itu adalah sasaran untuk lebih banyak Bolshevik militan, mengarahkan pertahanannya.[82] Semua anggota tentera di bandar itu memberi sokongan kepada Bolsheviks, yang menuduh Kerajaan Kerensky ingin "menyerahkan Petrograd kepada Jerman untuk membolehkan mereka memusnahkan garnisun revolusioner."[82]

Oleh itu, kerajaan sementara, yang dibantu oleh beberapa baki setia pelayan, yang pernah melayani Tsar, membatasi diri di istana.[82] Kebanyakan kakitangan pentadbiran melarikan diri, meninggalkan istana yang sangat dipertahankan oleh beberapa Cossack, Cadet, dan 137 askar wanita dari Wanita Batalion. Makanan yang diarahkan oleh penghuni istana telah diarahkan oleh Bolsheviks, dan, dalam keadaan pengepungan, Istana Musim Sejuk memasuki masa yang paling bergolak dalam sejarahnya. Menurut sejarah Soviet, lima ribu pelayar yang baru tiba dari Kronstadt telah ditugaskan untuk menyerang istana, sementara cruiser Aurora menempatkan dirinya pada Neva, semua senjatanya terlatih ke arah Istana itu. Di seberang air, Bolshevik menangkap Pyotr dan Pavel Fortress dan mengubah artileri ke bangunan yang dikepung. Sebagai Kerajaan sementara, kini tidak bersalah, bersembunyi di bilik-bilik peribadi bekas keluarga imperial, dengan gugup meninjau adegan di luar,[82] Satu demi satu bangunan kerajaan di Palace Square menyerah kepada ahli Bolshevik,[82] Meninggalkan istana seolah-olah hanya beberapa jam dari kemusnahan.

Pada pukul 7:00 malam, Kerajaan mengadakan pertemuan terakhir di Bilik Malachite, dengan telefon dan semua hubungan dengan dunia luar terputus.[82] Perdebatan singkat menentukan bahawa mereka tidak akan meninggalkan istana untuk cuba berdialog dengan orang ramai yang bermusuhan di luar. Dengan istana yang dikelilingi dan dimeteraikan, Aurora memulakan pengebomannya di hadapan Neva façade sebagai Kerajaan menolak ultimatum untuk menyerahkan diri. Selanjutnya senjata mesin dan api artileri ringan diarahkan ke istana ketika Bolshevik mendapat masuk melalui tangga sendiri (36) . Dalam pertempuran berikutnya terdapat korban di kedua belah pihak sehingga akhirnya Bolsheviks, pada pukul 2:00 pagi, menguasai istana. Meninggalkan jejak kemusnahan, mereka mencari bilik selepas bilik sebelum menangkap Kerajaan Sementara di Bilik Makan Kecil apartmen swasta (28), dari mana mereka dibawa ke Dipenjarakan di Kubu di seberang sungai. Kerensky berjaya menghindari penangkapan dan melarikan diri ke Pskov, di mana baginda mengalahkan beberapa tentera setia untuk percubaan untuk merebut semula modal. Pasukannya berjaya menangkap Tsarskoe Selo, tetapi dipukul pada hari berikutnya di Pulkovo.

 
Bilikl Malachite, kerusi Kerajaan Sementara, yang ditangkap di Bilik Makan Persendirian yang bersebelahan. Lukisan oleh Konstantin Ukhtomsky

Berikutan penangkapan Kerajaan, akaun saksi mata yang didakwa oleh sumber yang tidak disebutkan namanya mencatatkan bahawa Bolsheviks mula mengamuk:

"Istana itu dirampas dan dihancurkan dari atas ke bawah oleh anggota Bolshevik... Gambar-gambar yang tak ternilai telah diterkam dari bingkai mereka oleh bayonet. Kotak-kotak yang dibungkus lempeng langka dan... telah pecah dan kandungannya pecah atau dimatikan Perpustakaan... dipaksa terbuka dan menggeledah..... salon Tsaritsa, seperti bilik-bilik lain, dilemparkan ke dalam huru-hara. Penglihatan kristal yang sangat besar, dengan muzik yang tersembunyi, dipecahkan kepada atom-atom. Meja-meja, gambar-gambar, perhiasan—semuanya telah musnah."[82]

Bilik bawah tanah wain Istana Musim Sejuk secara harfiah telah menjana minggu-minggu rompakan dan kerusuhan di bandar yang diikuti. Boleh dikatakan tempat simpanan wain terbesar dan terbaik dalam sejarah,[83] Ia mengandungi vintaj terbaik dunia, termasuk kegemaran Tsar, dan tidak ternilai, Chateau de Calme 1847.[84] Jadi berminat untuk mendapatkan alkohol, bahawa Bolshevik meneroka penyelesaian radikal untuk masalah itu, salah satunya yang melibatkan perpipaan langsung ke Neva. Ini menyebabkan orang ramai berkumpul di sekeliling saliran istana. Satu lagi cadangan, yang dianggap terlalu berisiko, meletupkan ruang bawah tanah. Akhirnya masalah itu diselesaikan oleh perisytiharan undang-undang tentera. Telah dikatakan bahawa Petrograd, "mungkin dengan mabuk terbesar dalam sejarah, akhirnya terbangun dan kembali kepada beberapa perintah."[84]

stana Musim Sejuk kini merupakan simbolik bangunan yang berlebihan dan rosak dari rejim yang dihina, menghadapi masa depan yang tidak menentu. Penyerbuan Istana Musim Sejuk adalah sebuah enakmen semula sejarah yang dianjurkan oleh Bolsheviks pada ulang tahun ke-3 pada tahun 1920. Dengan beribu-ribu Pengawal Merah yang dipimpin oleh Lenin, dan disaksikan oleh 100,000 penonton, reenactment Telah menjadi salah satu peristiwa "yang paling terkenal" dalam Revolusi Rusia.

Ironinya, Pengawal Merah benar-benar memecah masuk ke istana melalui pintu belakang yang dibiarkan terbuka, dijaga oleh rizab yang terluka dan kurang upaya. </ Ref> Nikolai Podvoisky, salah satu troika yang asal, Yang mengetuai pertembungan yang asal, sangat kagum dengan re-enakmen yang dia menugaskan Sergei Eisenstein untuk membuat filemnya Oktober . Ciri-ciri tertentu, seperti lampu-lampu banjir yang muncul dalam filem Eisenstein menunjukkan bahawa Eisenstein lebih dipengaruhi oleh re-enakmen daripada peristiwa asal.[85][86]

Rejim baru sunting

Fail:Leningrad skiers.jpg
Pasukan ski Soviet oleh Istana Musim Sejuk semasa Pengepungan Leningrad
 
Pintu pagar Istana Musim Sejuk. Reka bentuk emas Kemaharajaan Rusia, dirobohkan pada tahun 1917, kini telah dipulihkan sepenuhnya.

Pada 30 Oktober 1917, istana itu diisytiharkan sebagai sebahagian daripada muzium-muzium awam Hermitage. Pameran pertama yang akan diadakan di Istana Musim Sejuk berkenaan sejarah revolusi, dan orang ramai dapat melihat bilik peribadi Keluarga Imperial.[26] Ini pastinya menarik Pengalaman untuk melihat orang ramai, sementara pihak berkuasa Soviet menafikan penjarahan dan kerosakan istana semasa Storming, ahli seni Rusia Aleksandr Alexandrovich Polovtsov, Aleksandr Alexandrovich Polovtsov, yang melawat bilik-bilik ini sebelum dan selepas acara tersebut, Menggambarkan pangsapuri persendirian) sebagai kawasan yang paling buruk di istana.[87] Kandungan bilik negeri telah dihantar ke Moscow untuk keselamatan ketika Hospital telah ditubuhkan, dan Muzium Hermitage sendiri tidak rosak semasa revolusi.

Berikutan Revolusi, terdapat satu dasar untuk menghapuskan semua simbol imperial dari istana, termasuk di atas batu kerja, karya plaster dan besi.[88] Semasa zaman Soviet, banyak khazanah baki istana disebarkan di sekitar muzium dan galeri Kesatuan Soviet. Ada yang dijual untuk mata wang yang keras manakala yang lain diberikan untuk melawat para kenamaan. Kerana kandungan asalnya hilang dan barang-barang lain dari koleksi yang diasingkan mulai dipaparkan di istana, perbezaan antara penggunaan asal dan kemudian bilik menjadi kabur. Walaupun sesetengah bilik telah mengekalkan nama-nama asalnya, dan ada juga pereka dari Rusia Kekaisaran, seperti perhiasan Bilik-bilik Arasy Kecil dan Besar, banyak bilik lain yang dikenali dengan nama-nama kandungan baru mereka, seperti Bilik Seni Jerman.

Berikutan pengepungan 1941-1944 Pengepungan Leningrad, apabila istana itu rosak, suatu dasar pemulihan telah digubal, yang telah memulihkan sepenuhnya istana.[23] Tambahan pula, sebagaimana Kerajaan Rusia tidak mensyaratkan sisa-sisa sisa Era Imperial seperti yang berlaku semasa pemerintahan Soviet, istana sejak itu telah memulihkan lambang-lambang Romanov yang dipulihkan. Elang-elang yang bergelung dan dinobatkan sekali lagi menghiasi dinding, balkoni dan pagar. Istana Musim Sejuk tidak lagi merupakan pusat kerajaan besar, dan Romanov tidak lagi berada di sana, tetapi burung helang Rusia yang dinobatkan sebagai peringatan sejarah istana istana.

Hari ini, sebagai sebahagian daripada muzium paling terkenal di dunia, istana ini menarik pengunjung tahunan sebanyak 3.5 juta pengunjung.[89]

Catatan sunting

  1. ^ Penomboran Istana Musim Sejuk berbeza-beza. Kebanyakan pengadil yang digunakan dalam penulisan halaman ini merujuk kepada istana sekarang sebagai keempat. Itulah: Trezzini, 1711 (I); Mattarnovy, 1721 (II); Trezzini, 1727 (III) dan Rastrelli, 1732 (IV). Oleh itu, untuk bersetuju dengan majoriti dan kerana empat versi ini adalah "istana" yang masing-masing berbeza daripada yang terakhir daripada rekreasi, ini akan menjadi penomoran yang digunakan di sini. Walau bagaimanapun, sumber-sumber lain menghitung kabin log Peter yang Agung sebagai istana pertama, sementara yang lain membongkar kembali pembinaan 1727 Trezzini dan yang lain mengira pembinaan semula 1837 sebagai istana Musim Panas ke-5. [https://web.archive.org/web/20071126025206/http://spbcity.info/eng/content/view/44/30/ Diarkibkan 2007-11-26 di Wayback Machine Satu sumber (tidak digunakan di sini) memberi angka satu struktur kayu sementara yang didirikan untuk menempatkan mahkamah semasa pembinaan istana ini.
  2. ^ Pada tahun 1721, Tsar Peter I menerima gelaran Maharaja dari Senat yang Mengendalikan. Para ulama menggunakan gelaran "Tsar" dan "Kaisar" (dan bentuk feminin mereka) secara bergantian.
  3. ^ a b c d e Budberg, p. 200.
  4. ^ Massie 1981, pp. 234–243
  5. ^ Massie 1981, pp. 355–366
  6. ^ a b c d Petrakova
  7. ^ Swiss Architecture on the Neva. Trezzini, catalogue of works. 1711
  8. ^ Budberg, p. 194.
  9. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Cowles, p.49 tidak disediakan
  10. ^ a b Cowles, p. 58.
  11. ^ Hughes, p. 216.
  12. ^ a b Budberg, p. 198.
  13. ^ Budberg, p196
  14. ^ Patrakova
  15. ^ Cowles, p. 65.
  16. ^ Cowles, p. 64.
  17. ^ Ward, pp. 93–94.
  18. ^ Cowles, p. 68.
  19. ^ Brumfield, William Craft (Oktober 1983). Gold in azure: one thousand years of Russian architecture. D.R. Godine. m/s. 264. Dicapai pada 13 April 2011.
  20. ^ Orloff, Alexander; Shvidkovsky, Dmitri (1996). Saint Petersburg: Architecture of the Tsars. New York: Abbeville Press. ISBN 0-7892-0217-4. Unknown parameter |lastauthoramp= ignored (bantuan)
  21. ^ Cowles, p. 98.
  22. ^ a b Amery, Colin; Curran, Brian (2006). St Petersburg. Frances Lincoln Ltd. m/s. 56. ISBN 978-0-7112-2492-6. Dicapai pada 13 April 2011.
  23. ^ a b c d Budberg, p. 201.
  24. ^ a b c d Cowles, p. 90.
  25. ^ "1787: Purchase of the John Lyde-Brown collection, London". State Hermitage Museum. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 Jun 2010. Dicapai pada 13 April 2011.
  26. ^ a b c d e f "The Great Hermitage". State Hermitage Museum. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 Jun 2011. Dicapai pada 13 April 2011.
  27. ^ a b c Cowles, p. 93.
  28. ^ Kluchevsky, vol IV, p. 356.
  29. ^ Norman, pp. 3–5.
  30. ^ Cowles, p. 95.
  31. ^ Cowles, p.119.
  32. ^ Cowles, p.117.
  33. ^ Cowles, p. 121.
  34. ^ Crankshaw, Edward (1976). The shadow of the winter palace: Russia's drift to revolution, 1825–1917. Viking Press. m/s. 53. ISBN 978-0-670-63782-9. Dicapai pada 13 April 2011.
  35. ^ Budberg, p. 200.; menyatakan kebun itu dicipta oleh Nicholas I; Laman web Muzium Hermitage menyatakan taman-taman berdinding ini adalah penciptaan Alexandra Feodorovna, isteri Nicholas II.
  36. ^ "Winter Palace". StPetersburgRussia.ru. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 Jun 2015. Dicapai pada 14 Jun 2015.
  37. ^ Angka dari Raja, halaman 169. Angka-angka ini dipetik secara meluas. Walau bagaimanapun, sementara angka 1,783 tingkap mungkin, angka 1,500 bilik mesti termasuk bilik bawah tanah tanpa jendela, bilik kembar di loteng dan almari dll. Membandingkan 2000 bilik di Hofburg Palace dan Vienna Hofburg dan 1400 bilik dari Schönbrunn, yang jauh lebih kecil daripada Istana Musim Sejuk. Pelan yang disediakan oleh Muzium Hermitage dan pelan abad ke-18 yang asal tidak menunjukkan 1,057 bilik. Cowles, p88, mendakwa Istana Musim Sejuk mempunyai 1,500 bilik, sebelum mendirikan Hermitage bersebelahan.
  38. ^ Imej banyak bilik utama boleh didapati dari pautan di bawah rancangan
  39. ^ a b "Catherine II (1762–1796)". State Hermitage Museum. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 Jun 2011. Dicapai pada 13 April 2011.
  40. ^ Saint Petersburg Sights: a travel guide to the top 50 attractions in St. Petersburg, Russia (Mobi Sights). MobileReference. m/s. 84. ISBN 978-1-60778-932-1. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 Mei 2016. Dicapai pada 13 April 2011.
  41. ^ Laman web The State Hermitage Museum mencatatkan Duke yang tinggal di bilik-bilik ini, tidak lama selepas perkahwinannya dengan anak perempuan Tsar, pada tahun 1839. Tsar membina Duke dan Duchess Dari Leuchtenberg, Marinsky Palace (diselesaikan pada tahun 1844), dengan itu membolehkan Duke melarikan diri ke kawasan yang kurang memalukan.
  42. ^ a b Norman, pp. 70–71.
  43. ^ "Valse des fleurs". Sitwell, Sacheveral. Dicapai pada 27 April 2008.
  44. ^ a b c d "The Fire of 1837 and Restoration of the Winter Palace". State Hermitage Museum. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 Jun 2011. Dicapai pada 13 April 2011.
  45. ^ de Custine, p. 50.
  46. ^ Hayward, Richard Mowbray (1998). Russia Enters the Railway Age, 1842-1855. Boulder: East European Monographs. m/s. 42–47. ISBN 0-88033-390-1.
  47. ^ Cowles, p. 167.
  48. ^ "The Winter Palace and museum". Saint-Petersburg.com. Dicapai pada 13 April 2011.
  49. ^ Surat kepada Ratu Victoria dari Lord Carrington. Dipetik: Maylunas, ms. 110.
  50. ^ Cowles, p. 164.
  51. ^ Lord Carrington. Dipetik: Maylunas, p. 110.
  52. ^ King, p. 169.
  53. ^ Cowles, p. 169.
  54. ^ a b Watkin, David (5 September 2005). A history of Western architecture. Laurence King Publishing. m/s. 504. ISBN 978-1-85669-459-9. Dicapai pada 13 April 2011.
  55. ^ Persianova, Olʹga (1979). The Hermitage: room-to-room guide. Aurora Art. Dicapai pada 13 April 2011.
  56. ^ "Construction of the Public Museum". State Hermitage Museum. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 Jun 2011. Dicapai pada 13 April 2011.
  57. ^ Cowles, p. 160.
  58. ^ "1914: Purchase of Leonardo da Vinci's Madonna with a Flower (Benois Madonna)". State Hermitage Museum. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 Jun 2010. Dicapai pada 13 April 2011.
  59. ^ Cowles, p. 208.
  60. ^ a b c d Cowles, p. 209.
  61. ^ Quoted in Larabee, Ann (2005). The Dynamite Fiend: The Chilling Tale of a Confederate Spy, Con Artist, and Mass Murderer. Palgrave Macmillan. ISBN 9781403967947., p. 194
  62. ^ a b Cowles, p. 216.
  63. ^ Cowles, p. 221.
  64. ^ "The Last Romanovs". State Hermitage Museum. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 Jun 2011. Dicapai pada 13 April 2011.
  65. ^ Kurth, p. 50.
  66. ^ Massie 1967, p. 61.
  67. ^ Varshavskiĭ, Sergeĭ Petrovich; Rest, B. (1985). The ordeal of the Hermitage: the siege of Leningrad, 1941–1944. Aurora Art Publishers. m/s. 234. ISBN 978-0-8109-1406-3. Dicapai pada 13 April 2011.
  68. ^ Kāvere, Anne (2007). Rīgas dārzu arhitekts Georgs Kūfalts (dalam bahasa Latvian). Riga: Jumava. m/s. 107–108. ISBN 978-9984-38-349-1. OCLC 191090541.CS1 maint: unrecognized language (link)
  69. ^ a b c Cowles, p. 247.
  70. ^ Radziwill, pp 158–59
  71. ^ Maylunas, p. 226.
  72. ^ Maylunas, p. 227.
  73. ^ Kurth, p. 64.
  74. ^ Cowles, p. 246.
  75. ^ Kurth, ms. 94.
  76. ^ a b Massie 1967, p. 169.
  77. ^ a b Kurth, p. 78.
  78. ^ Kurth, p. 81.
  79. ^ Duchess Grand Olga Alexandrovna dari Rusia yang hadir pada pembukaan Negeri Duma 1 pada 1906. Vorres, ms. 121.
  80. ^ Cowles.
  81. ^ "1914: Start of World War I. A hospital is opened in state rooms of the Winter Palace". State Hermitage Museum. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 Jun 2011. Dicapai pada 13 April 2011.
  82. ^ a b c d e f g "How the Bolsheviks took the Winter Palace". The Guardian. UK (eyewitness account of the storming of the Winter Palace). Dicapai pada 13 April 2014.
  83. ^ Figes, Orlando (Mac 1998). A people's tragedy: the Russian Revolution, 1891–1924. Penguin Books. m/s. 494. ISBN 978-0-14-024364-2. Dicapai pada 13 April 2011.
  84. ^ a b Figes, Orlando. "Storming the Palace". Cambridge University, PBS. Dicapai pada 13 April 2011.
  85. ^ Bolshevik Festivals, 1917–1920 by James Von Geldern accessed 5 December 2008
  86. ^ Taylor, Richard. Film Propaganda: Soviet Russia and Nazi Germany. London: Croom Helm Ltd., 1979. 92-94, 101.
  87. ^ Faber, p158
  88. ^ Brown, Douglas (1976). Doomsday 1917: the destruction of Russia's ruling class. Putnam. m/s. 60. ISBN 978-0-399-11615-5. Dicapai pada 13 April 2011.
  89. ^ "St Petersburg: Swiss Architecture on the Neva (Domenico Trezzini 1727)". Presence Switzerland, Berne, Switzerland. m/s. 4. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 Disember 2008. Dicapai pada 11 November 2008.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting

Koordinat: 59°56′25″N 30°18′50″E / 59.9404°N 30.3139°E / 59.9404; 30.3139 Templat:Imperial palaces in Russia Templat:The Winter Palace Templat:Rastrelli Templat:Hermitage ensemble from outside Neva