Istana kota Carisbrooke

Istana kota Carisbrooke yang terletak di Pulau Wight ("Isle of Wight") mempunyai sejarah yang panjang sejak zaman Norman lagi. Carisbrooke merupakan ibukota bagi Pulau Wight mempunyai struktur kubu Norman yang didirikan tinggi di atas bukit, berdasarkan kubu Saxon yang terdapat ditempat tersebut sejak kurun ke-8.

Istana kota Carisbrooke
Carisbrooke, Isle of Wight, England

Dalaman Istana kota Carisbrooke
Istana kota Carisbrooke is located in Bumi
Istana kota Carisbrooke
Istana kota Carisbrooke (Bumi)
Jenis Istana kota
Koordinat rujukan grid SZ486877
Dibina Bermula pada kurun ke-12
Digunakan  Until 1944
Keadaan
sekarang
Siap
Pemilik
sekarang
Di uruskan oleh warisan England
Dibuka kepada
 awam
Yes
Penghuni Isabella de Fortibus, Charles I dari England (tahanan), Puteri Beatrice dari United Kingdom

Istana kubu 'motte dan bailey' dibina pada kurun ke--11 dan Menara Ibu ("Keep") ditambah pada pertengahan kurun ke-12, di bina diatas busut buatan. Pada masa yang sama tembok pertahanan di bina, mengiringi menara sisi ke tenggara dan baratdaya mengelilingi lapangan bailey.

Disebelah barat tembok pertahanan terletak rumah pintu menara berkembar, yang kesan pengadangnya ("portcullise") masih dapat dilihat. Rumah pintu yang tersergam megah ini, bertarikh sejak kurun ke-14/15 menggantikan pintu masuk yang dibina sebelumnya oleh keluarga Redvers, yang memerintah pulau tersebut sehingga 1293. Berikutan dengan perpindahan keluarga tersebut dari Carisbrooke, istana kota tersebut dibeli oleh Edward I.

Istana kota tersebut memiliki dua telaga zaman pertengahan, satunya terletak di dalam menara utama dan satu lagi di halaman depan. Menara utama mengandungi telaga asal, sedalam 49 meter (160 kaki) dicapai melalui 71 anak tangga. Tetapi selepas kegagalan air yang teruk pada pertengahan kurun ke 12, perigi kedua di gali di halaman depan. Perigi ini digunakan bagi membekalkan air pada istana kota ini sehingga awal kurun ke-20. Satu roda berputar, kemungkinannya pada suatu masa, dikendali oleh pesalah digunakan bagi mengambil air dari telaga. Roda pertama telah lama lenyap, tetapi yang masa kini dipasang pada kurun ke-16, ketika rumah telaga dibina. Menjelang kurun ke-18, keldai dibawa bagi memancu gear penarik dengan berjalan pada roda. Pada masa kini sekumpulan kecil keldai dilaih bagi melakukannya, dan ia masih digunakan bagi membuat pertunjukkan bagaimana alat kejuruteraan awal ini menaikkan air.

Kebanyakan bangunan kediaman di Carisbrooke bertarik sejak kurun ke-13, termasuk Menara Besar yang memaparkan pendiang api yang mengkagumkan yang dipasang oleh William de Montacute. Sungguhpun perubahan dilakukan oleh setiap generasi, ia amat mudah bagi mengenalpasti fasa berlainan bagi pengubahsuaian dan pembinaan.

Semasa pemerintahan ratu Elizabeth I, program permodenan dan pengukuhan kubu berskala besar dilakukan oleh Sir George Carey, sepupu Ratu dan Gabenor istana kota. Dengan ancaman penjajahan berterusan dari Sepanyol, Carey mendesak supaya pertahanan Carisbrooke dperkukuhkan dan dikembangkan, tetapi dia turut membina sebuah rumah agam sepanjang tepi barat laman hadapan, yang hanya batu asasnya terselamat.

Salah satu tempat menarik di istana kota ini adalah gereja kecil ("chapel") kurun ke-13 yang dibaikpulih. Ia dibina oleh Countes Isabella. Sungguhpun hampir binasa, keindahan dan kemewahan gereja kecil ini sebagaimana dilihat adalah berdasarkan reka bentuk asal Countes.

Semasa kurun ke-12, gereja kecil ini akhirnya dibaikpulihkan sempena memperingati Raja Charles I, yang dipenjara di Carisbrooke buat lebih satu tahun. Kemudian ia diputuskan bahawa gereja kecil itu patut dijadikan peringatan bagi kesemua penduduk pulau yang terkorban semasa Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua.

Istana kota Carisbrooke dibina padat dan memiliki bangunan yang luar biasa yang merentasi 1,200 tahun. Dari serpihan tembok Saxon, menjalar di bawah Menara Utama Norman, sehingga pengaruh Elizebert dan Jacobean kesemuanya meningkatkan daya penarik binaan kurun ke-13.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting