Kata indeks

(Dilencongkan dari Istilah Indeks)

Istilah indeks, istilah subjek, tajuk subjek, atau deskriptor, dalam pengambilan maklumat, adalah istilah yang menangkap inti dari topik dokumen. Istilah Indeks membentuk perbendaharaan kata yang terkawal untuk digunakan dalam rekod bibliografi. Mereka adalah sebahagian daripada kawalan bibliografi, yang merupakan fungsi di mana perpustakaan mengumpul, menyusun dan menyebarkan dokumen. Ia digunakan sebagai kata kunci untuk mendapatkan dokumen dalam sistem maklumat, contohnya katalog atau enjin carian. Bentuk kata kunci yang popular di web adalah teg yang boleh dilihat terus dan boleh ditugaskan oleh bukan pakar. Istilah Indeks boleh terdiri daripada istilah perkataan, frasa, atau alfanumerik. Mereka dicipta dengan menganalisis dokumen sama ada secara manual dengan pengindeksan subjek atau secara automatik dengan pengindeksan automatik atau kaedah pengekstrakan kata kunci yang lebih canggih. Istilah Indeks boleh berasal dari perbendaharaan kata yang dikawal atau diberikan secara bebas.

Kata kunci disimpan dalam indeks carian. Kata-kata biasa seperti artikel (a, a, the) dan konjungsi (dan, atau, tetapi) tidak dianggap sebagai kata kunci kerana ia tidak cekap. Hampir setiap laman bahasa Inggeris di Internet mempunyai artikel "the", dan jadi tidak masuk akal untuk mencarinya. Enjin carian yang paling popular, Google mengalih keluar kata - kata berhenti seperti "the" dan "a" dari indeksnya selama beberapa tahun, tetapi kemudian memperkenalkan semula mereka, membuat beberapa jenis pencarian yang tepat sekali lagi.

Istilah "deskriptor" dicipta oleh Calvin Mooers pada tahun 1948. Ini khususnya digunakan mengenai istilah yang diutamakan dari kamus.

Bahasa Sistem Organisasi Pengetahuan Mudah (SKOS) menyediakan cara untuk mengekspresikan istilah indeks dengan Kerangka Keterangan Sumber untuk digunakan dalam konteks Web Semantik.[1]

Rujukan sunting

  1. ^ Svenonius, Elaine (2009). The intellectual foundation of information organization (ed. 1st MIT Press pbk.). Cambridge, Massachusetts: MIT Press. ISBN 9780262512619.

Bacaan lanjut sunting

  • Ferris, Anna M. (2018). "Birth of a Subject Heading". Library Resources & Technical Services. 62 (1): 16–27.