It's Okay to Not Be Okay

It's Okay to Not Be Okay (Hangul사이코지만 괜찮아; RRSaikojiman gwaenchana; lit. Psiko tetapi tidak mengapa) adalah tahun siri televisyen romantis Korea Selatan tahun 2020 yang dibintangi oleh Kim Soo-hyun dan Seo Ye-ji. Siri ini menceritakan kisah percintaan yang tidak biasa antara dua orang yang akhirnya saling menyembuhkan luka emosi dan psikologi. Ia disiarkan di tvN setiap hari Sabtu dan Ahad jam 21:00 (KST) dari 20 Jun hingga 9 Ogos 2020 untuk 16 episod. Siri ini boleh didapati di seluruh dunia di Netflix.[2][3]

It's Okay to Not Be Okay
Genre
PenciptaStudio Dragon[1]
Ditulis olehJo Yong
PengarahPark Shin-woo
Dibintangi oleh
Negara asalKorea Selatan
BahasaKorea
Bilangan episod16
Penerbitan
Penerbit eksekutif
Penerbit
  • Jo Do-youn
  • Kim Youn-jin
Syarikat penerbitan
Syarikat pengedaran
Penyiaran
Saluran asaltvN
Format audioDolby Digital
Siaran asal20 Jun 2020 (2020-06-20) – 9 Ogos 2020 (2020-08-09)
Pautan luar
Laman sesawang

Sinopsis sunting

Drama ini mengisahkan tentang Moon Gang-tae (Kim Soo-hyun), seorang pekerja kesihatan masyarakat di wad psikiatri yang tidak mempunyai masa untuk cinta, dan Ko Moon-young (Seo Ye-ji), seorang pengarang buku kanak-kanak yang berjaya yang tidak pernah tahu bagaimana perasaan cinta. Setelah bertemu, kedua-duanya perlahan-lahan mula menyembuhkan luka emosi masing-masing. Seiring berjalannya cerita, kebenaran di sebalik masa lalu mereka yang saling terkait yang menghantui mereka terungkap.

Pelakon sunting

Utama sunting

  • Kim Soo-hyun sebagai Moon Gang-tae[4]
    • Moon Woo-jin sebagai muda Moon Gang-tae
Pengasuh anak yatim yang bekerja di Hospital Psikiatri OK. Walaupun bersikap empati terhadap semua orang di sekitarnya, dia berjuang untuk memberikan cinta kepada dirinya sendiri akibat pengalamannya yang lalu dalam hidup dan menghindari hubungan yang dekat dengan orang lain selain kakaknya. Kerana pengalaman trauma saudaranya, dia sering berpindah dari bandar ke bandar bersamanya dan tidak pernah menjalani kehidupan normal.
  • Seo Ye-ji sebagai Ko Moon-young[1]
    • Kim Soo-in sebagai muda Ko Moon-young
Pengarang buku kanak-kanak yang popular dengan gangguan keperibadian antisosial. Dia mempunyai masa kecil yang bermasalah dan hubungan yang bergolak dengan orang tuanya. Dia mengembangkan obsesi romantis terhadap Moon Gang-tae setelah pertemuan kebetulan dan sering berusaha keras untuk menarik perhatiannya.
  • Oh Jung-se sebagai Moon Sang-tae[5]
    • Lee Kyu-sung sebagai muda Moon Sang-tae
Kakak Moon Gang-tae yang di spektrum. Dia peminat Ko Moon-young, dan juga ilustrator yang bercita-cita tinggi. Dia adalah satu-satunya saksi pembunuhan ibunya, yang mengakibatkan ketakutan tidak rasional rama-rama. Ketakutan ini berkembang menjadi mimpi buruk setiap musim bunga yang memaksa Gang-tae untuk memindahkan bandar dengan Sang-tae untuk "lari dari rama-rama".
Seorang jururawat dan rakan sekerja Moon Gang-tae di Hospital Psikiatri OK. Dia sangat menyukai Moon Gang-tae, dan terbukti pemalu dan mudah cemburu pada orang lain yang dekat dengan minat romantisnya. Dia tidak menyukai Ko Moon-young, yang dengannya dia mempunyai persahabatan singkat di sekolah rendah. Ju-ri tinggal bersama ibunya Kang Soon-deok, tukang masak di hospital.

Rujukan sunting

  1. ^ a b c Yun Seong-yeol (Februari 27, 2020). "서예지, 김수현과 로맨스 호흡..'사이코지만 괜찮아' 캐스팅(공식)". StarNews (dalam bahasa Korea). Dicapai pada Mac 24, 2020.
  2. ^ a b Kang, Minji (Mac 23, 2020). "Korean Romance Drama It's Okay to Not Be Okay To Premiere on Netflix in June". Netflix Media Center. Seoul. Dicapai pada Mac 24, 2020.
  3. ^ Kim, Doo-yeon (May 21, 2020). "'사이코지만 괜찮아' 티저 영상 공개…김수현·서예지의 '조금 이상한 로코'". Sports Hankook (dalam bahasa Korea). Dicapai pada Mei 21, 2020.
  4. ^ Lim, Jang-won (Februari 7, 2020). "Actor Kim Soo-hyun to star in tvN drama 'Psycho but It's Okay'". The Korea Herald (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada Mac 23, 2020.
  5. ^ "Oh Jung-se Joins Kim Soo-hyun in "Psycho, But It's Okay"". HanCinema (dalam bahasa Inggeris). Mac 2, 2020. Dicapai pada March 23, 2020.
  6. ^ Lee Seung-hun (Februari 18, 2020). "박규영, '사이코지만 괜찮아' 남주리 役 출연 확정..김수현과 호흡 [공식]". Naver (dalam bahasa Korea). Osen. Dicapai pada Mac 24, 2020.

Pautan luar sunting