Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia

agensi kerajaan Malaysia

Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (Tulisan Jawi: ڤيهق بركواس ڤنربڠن عوام مليسيا) merupakan satu agensi kerajaan Malaysia. Ibu pejabatnya terletak di Putrajaya.[1]

Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia
Civil Aviation Authority of Malaysia (CAAM)
ڤيهق بركواس ڤنربڠن عوام مليسيا
马来西亚民航管理局
Kerajaan Malaysia
Logo CAAM
Intisari agensi
Dibentuk1969
Agensi terdahulu
  • Jabatan Penerbangan Awam Malaysia
    Department of Civil Aviation (DCA)
JenisKerajaan
Bidang kuasa
Malaysia
Ibu pejabatNo. 27 Persiaran Perdana, Aras 1-4 Blok Podium, 62618 Putrajaya, Malaysia
Kakitangan910 (2018)
Belanjawan tahunanRM 139,323,500 (2018)
Menteri bertanggungjawab
Eksekutif Kerajaan
  • Tan Sri Mohd Khairul Adib Bin Abd Rahman, Pengerusi
  • 1. Captain Chester Voo Chee Soon
    2. Kapten Ahmad Ridzwan Mohd Salleh, Ketua Pegawai Eksekutif
Agensi induk
Kementerian Pengangkutan Malaysia
Dokumen penting
  • Akta Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia 2017
Laman sesawang
www.dca.gov.my
www.caam.gov.my
lokasi ibu pejabat Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia, di Putrajaya

Jabatan Penerbangan Awam Malaysia (DCA) terletak di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di Sepang, Selangor. Jabatan ini sebuah jabatan yang terletak di bawah Kementerian Pengangkutan Malaysia yang mengurus hal ehwal industri penerbangan awam negara.

Tanggungjawab agensi ini menyediakan kawalan trafik udara yang sistematik kepada semua negara yang ingin memasuki ke negara ini melalui jalan udara. Setiap laluan ruang udara di Malaysia dibawah kawalan jabatan ini. Jabatan Penerbangan Awam (DCA) KLIA yang menentukan pergerakkan setiap pesawat antarabangsa yang ingin keluar dan masuk melalui ruang udara di negara ini.

Sejarah sunting

 
Logo Jabatan Penerbangan Awam (DCA).

Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (Singkatan: CAAM, Tulisan Jawi: ڤيهق بركواس ڤنربڠن عوام مليسيا, Bahasa Mandarin: 马来西亚民航管理局, Pinyin: Mǎláixīyà mínháng guǎnlǐ jú), sebelumnya dikenali sebagai Jabatan Penerbangan Awam (Singkatan: DCA), ialah sebuah agensi kerajaan yang telah ditubuhkan di bawah Kementerian Pengangkutan Malaysia pada tahun 1969. Berkuat kuasa pada 19 Februari 2018, DCA telah diperbadankan ke dalam badan berkanun yang dikenali sebagai CAAM.

Penggabungan CAAM adalah selaras dengan keperluan Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) yang telah menyeru negara-negara pekontrak untuk Konvensyen Chicago untuk mewujudkan pihak berkuasa penerbangan awam autonomi untuk memastikan pengurusan keselamatan dan keselamatan penerbangan awam yang cekap. Di bawah payung baharu ini, CAAM sedang mengorak langkah besar untuk mengukuhkan piawaian penerbangan negara serta menangani cabaran sedia ada, untuk memajukan Malaysia dalam sektor penerbangan selaras dengan aspirasi negara untuk menjadi hab peneraju industri di peringkat serantau dan juga global.

Tanggungjawab pengawalseliaan hal teknikal penerbangan awam terletak pada CAAM. Peranan utama CAAM adalah untuk menyumbang kepada pembangunan sektor teknikal penerbangan awam Malaysia dan diberi mandat untuk mematuhi piawaian ICAO untuk memastikan penerbangan selamat, terjamin dan cekap.

Malaysia telah menjadi ahli Majlis yang membanggakan ICAO dari 2007 dan sejak itu mengekalkan keahliannya dalam Majlis selama tiga penggal berturut-turut sambil membuat sumbangan besar kepada pembangunan keselamatan dan keselamatan penerbangan awam.

Gambaran Keseluruhan sunting

  • Transformasi Jabatan Penerbangan Awam kepada Pihak Berkuasa Penerbangan Awam adalah untuk mengawal selia, memudahkan dan mempromosikan industri penerbangan/aeroangkasa negara dengan lebih baik. Rombakan itu adalah untuk membolehkan lebih fleksibiliti dalam latihan dan pengambilan kakitangan teknikal yang berkelayakan untuk memastikan bahawa kewajipan negara dan antarabangsa Malaysia dalam perkara yang berkaitan dengan penerbangan awam dapat dilaksanakan, dan piawaian dan keperluan keselamatan dan keselamatan sejagat dalam penerbangan awam. dilaksanakan, dipatuhi dan diselenggara dengan baik. Penubuhan CAAM juga adalah untuk memastikan hal ehwal yang melibatkan industri penerbangan awam Malaysia memenuhi piawaian dan prosedur keselamatan yang disyorkan oleh ICAO.
  • CAAM menetapkan dasar komprehensif merangkumi semua aspek utama penerbangan, memfokuskan pada bidang pertumbuhan, objektif pembangunan strategik, strategi jangka panjang dan pendekatan transformasi. Salah satu peranan penting CAAM ialah mengekalkan kelebihan daya saing negara dalam sektor penerbangan global. Sebagai badan kawal selia, tanggungjawab CAAM termasuk melindungi operasi penerbangan awam di Malaysia; menjalankan pengawasan pengawalseliaan keselamatan penerbangan awam; mengawal selia operasi perkhidmatan dan kemudahan aerodrome di Malaysia; menyediakan perkhidmatan navigasi udara di dalam Wilayah Maklumat Penerbangan Kuala Lumpur dan Kota Kinabalu; menyelaraskan operasi mencari dan menyelamat; serta bekerjasama dengan mana-mana pihak berkuasa yang bertanggungjawab dalam penyiasatan kemalangan pesawat dan kejadian serius.
  • Di luar fungsi pengawalseliaan dan pengawasan, CAAM juga menggalakkan; mempromosikan; memudahkan; dan membantu dalam pembangunan dan peningkatan keupayaan, kemahiran dan perkhidmatan penerbangan awam di Malaysia dengan menyediakan perkhidmatan teknikal dan perundingan yang berkaitan dengan penerbangan awam, serta menyediakan pendidikan dan latihan dalam industri ini dan mempromosikan penyelidikan dan pembangunan sektor penerbangan awam.
  • Satu perkembangan utama yang telah diusahakan oleh CAAM ialah perkhidmatan dalam talian. CAAM diberi mandat untuk menyediakan perkhidmatan pelanggan yang lebih baik yang bertujuan menyediakan satu sistem terpusat untuk memproses permohonan dan kelulusan untuk lesen dan sijil.
  • Dari segi alam sekitar, CAAM telah bekerjasama dengan Kerajaan dan pihak berkepentingan untuk meminimumkan kesan alam sekitar akibat aktiviti penerbangan. Dalam hal ini, CAAM telah memberikan persetujuannya kepada ICAO mengenai pelaksanaan Skim Pengimbangan dan Pengurangan Karbon untuk Penerbangan Antarabangsa (CORSIA).
  • Berkenaan dengan perkhidmatan trafik udara, CAAM kini berada di peringkat akhir pembinaan Kompleks Pusat Kawalan Trafik Udara Kuala Lumpur (KLATCC) baharu yang dianggarkan siap pada 2021. Kompleks KLATCC baharu, terletak berhampiran dengan Kuala Lumpur International Lapangan Terbang (KLIA) di Sepang, Selangor, bakal menjadi mercu tanda baharu dalam industri penerbangan awam negara. Kompleks bernilai RM650 juta itu akan menempatkan operasi kawalan trafik udara bagi Wilayah Maklumat Penerbangan Kuala Lumpur (KL FIR), menjadi tulang belakang kawalan trafik udara negara serta pusat penyelarasan pusat bagi sistem Mencari dan Menyelamat (SAR) CAAM. KLATCC baharu akan menyediakan operasi kawalan trafik udara yang lebih cekap dan lancar, peningkatan Sistem Pengawasan Ruang Udara KL FIR, penambahbaikan Sistem Navigasi Ruang Udara KL FIR untuk membolehkan pelaksanaan Navigasi Berasaskan Prestasi (PBN) dan akan membolehkan lebih banyak pesawat mendarat pada waktu puncak atau premium slot, meningkatkan kapasiti pendaratan di KLIA daripada 78 kepada 108 pesawat sejam, yang merupakan antara yang tertinggi di dunia.

Bahagian sunting

  • CAAM terdiri daripada bahagian berikut:
    • Kualiti dan Standard
    • Operasi Penerbangan
    • Keselamatan Penerbangan
    • Piawaian Perkhidmatan Navigasi Udara
    • Kelayakan udara
    • Piawaian Aerodrom
    • Akademi Penerbangan Malaysia
    • Penentukuran Penerbangan
    • Pengurusan Trafik Udara
    • Pejabat Wilayah CAAM
      • Semenanjung
      • Sabah
      • Sarawak
    • Perkhidmatan Pengurusan
    • Pengurusan Kewangan
    • Penasihat Undang-Undang
    • Integriti
    • Komunikasi Korporat

Mendapat semula Kategori 1 sunting

Pengembalian semula penarafan Penilaian Keselamatan Penerbangan Antarabangsa (IASA) Malaysia kepada Kategori 1 (Cat1) oleh Pentadbiran Penerbangan Persekutuan (FAA) Amerika Syarikat (AS) akan mengukuhkan kedudukan Malaysia sebagai hab penerbangan dan meningkatkan ketersambungan rangkaiannya.[3]

menurut Pihak Pengarah Urusan Malaysia Airports Holdings Bhd iaitu, Datuk Iskandar Mizal Mahmood, berkata:

Kementerian Pengangkutan Malaysia (MOT) dan Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM) telah melakukan usaha besar-besaran untuk memastikan penarafan IASA Cat1 Malaysia dikembalikan semula.

[3]

lalu ditekankan dengan sebagai berikut:

Sungguh membanggakan memandangkan ini dilakukan ketika industri penerbangan negara masih menangani kesan selepas pandemik Covid-19.

[3]

dan diakhiri dengan sebagai berikut:

"Pengembalian semula itu akan meningkatkan keyakinan global terhadap kualiti perkhidmatan navigasi udara kami,"

[3]

lalu dari pihak Kementerian Pengangkutan Datuk Seri Dr Wee Ka Siong, ada berkata:

Malaysia telah memperoleh semula penarafan keselamatan Penilaian Keselamatan Penerbangan Antarabangsa (IASA) Cat1.

[3]

dan diakhiri dengan sebagai berikut:

Sangat gembira untuk mengumumkan bahawa Malaysia telah memperoleh semula penarafan keselamatan IASA Kategori 1 beliau daripada Pentadbiran Penerbangan Persekutuan AS.

[3]

dan dari pihak delegasi Malaysia kepada Perhimpunan ke-41 Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa di Montreal, Kanada. iaitu Iskandar berkata:

dari perspektif MAHB, ini akan membantu dalam usaha pemasarannya untuk menarik lebih banyak syarikat penerbangan untuk beroperasi di Malaysia sekali gus meningkatkan ketersambungan rangkaian negara dan potensi hab.

[3]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Contact Us." (Archive) Department of Civil Aviation. Retrieved on 29 April 2012. "No. 27 Persiaran Perdana Aras 1-4 Blok Podium 62618 Putrajaya"
  2. ^ "Aviation Security Division." (Archive) Jabatan Penerbangan Awam Malaysia. Dicapai pada 29 April 2012.
  3. ^ a b c d e f g NST, Business (1 Oktober 2022). "Cat1 reinstatement by FAA to bolster Malaysia's position as aviation hub". www.nst.com.my (dalam bahasa Inggeris). New Strait Times (Malaysia). Dicapai pada 3 Oktober 2022. Malaysia’s air safety rating in the United States (US) has been restored to Category 1 after all 33 issues raised by the Federal Aviation Administration (FAA) were resolved, said Transport Minister Datuk Seri Dr Wee Ka Siong.

Bacaan lanjut sunting

  • Aircraft Accident Report, 1/78: Boeing 737 9M-MBD, Report 1/78, Accident Near Gelang Patah, Negeri Johor on 4th December 1977. Government Printing Department, 1978.

Pautan luar sunting