Jackie Chan

pelakon, penyanyi dan pengarah Hong Kong

Chan Song Kang (陳港生; lahir 7 April 1959) atau lebih dikenali dengan nama pentas Jackie Chan ialah seorang artis seni bela diri, pelakon, pengarah filem, penerbit, pelagak ngeri dan penyanyi di Hong Kong. Dalam filemnya, beliau terkenal dengan gaya berlawan akrobatik, penggunaan mengubah senjata dan lagak ngeri, yang mana dia biasa melakukannya sendiri. Chan mempunyai latihan dalam Wushu, Kung fu dan Hapkido. Dia mula berlakon sejak tahun 1962 dan telah berlakon lebih dari 150 buah filem.

Datuk
Jackie Chan
Kelahiran
Chan Song Kang

(1959-04-07) 7 April 1959 (umur 64)
Victoria Peak, Hong Kong British
Nama lain
  • Yuen Lou
    (1962 - 1971)
  • Chen Yuen Lung
    (1972 - 1975)
  • Jacky Chan
    (1976 - 1979)
  • Jackie Chan
    (1980 - kini)
Pusat pendidikanSekolah Opera Peking (1962 - 1971)
Pekerjaan
  • Pelakon
  • Penyanyi
  • Pengarah filem
  • Penerbit filem
  • Penulis skrip
  • Pengarah aksi
  • Koreografi aksi
  • Pelagak ngeri
  • Pengarah lagak ngeri
  • Koordinator lagak ngeri
Tahun aktif1962–kini
Terkenal kerana
PasanganJoan Lin (k. 1982)
Anak-anakJaycee Chan
Ibu bapaCharles Chan (ayah)
Lee-Lee Chan (ibu)
Kerjaya muzik
GenreCantonpop, Mandopop, Pop Inggeris, J-pop
InstrumenVokal
Tahun aktif1962–kini
Laman web rasmijackiechan.com

Chan juga merupakan seorang bintang pop yang utama di Asia dan telah menerbitkan melebihi 100 judul lagu dalam 20 album sejak 1984. Beliau juga boleh bertutur dalam banyak bahasa, termasuk bahasa Inggeris, Kantonis, Mandarin, Jepun dan Melayu. Chan juga menyanyikan banyak daripada lagu tema dalam filem-filemnya. Dia juga adalah seorang dermawan. Pada tahun 2015, majalah Forbes dianggarkan dia bernilai bersih menjadi kepada $350 juta.

Biografi sunting

Dilahirkan di Puncak Victoria, Hong Kong, China (kini sebahagian Republik Rakyat China), Chan adalah anak lelaki kepada Lee-Lee Chan dan Charles Chan yang berhijrah ke Canberra, Australia pada tahun 1960 sebagai pelarian daripada Perang Saudara Cina. Sebelum meninggalkan China, Lee-Lee dan Charles masing-masing bekerja sebagai pembantu rumah dan butler kepada Duta Besar Perancis di Hong Kong. Chan menghabiskan tempoh pembentukannya di dalam kawasan kediaman duta. Nama lahir Cinanya ialah Chan Kong-Sang yang bermakna "dilahirkan di Hong Kong".

Sebelum Chan menerimaguna nama kebaratan, "Jacky" dan kemudiannya "Jackie", beliau dikenali dengan sebilangan nama samaran yang lain. Sebagai bayi yang berat (5.5 kg (12 paun) pada kelahirannya, Chan mendakwa bahawa beliau menghabiskan 12 bulan dalam rahim), ibunya memberinya nama samaran "Pao Pao" (yang bermakna "Peluru Meriam"). Kemudian, semasa beliau belajar di Sekolah Opera Peking, beliau dikenali sebagai "Yuen Lo" sebagai tanda hormat kepada gurunya, Yu Jim-Yuen.

Semasa kerjaya lagak ngeri dan pelakonannya yang awal (sebelum Penumbuk Keberangan Baru pada tahun 1976), Chan dikenali sebagai "Chen Yueng Lung" (atau Chen Yuen Lung). Dalam autobiografinya, Chan menyatakan bahawa beliau mempergunakan nama ini yang hampir serupa dengan nama opera Sammo Hung, saudara operanya, supaya beliau tidak perlu membubuh nama sendiri pada filem-filem yang dirasainya tidak cukup memuaskan. Chan kemudian dikenali sebagai "Jacky", suatu nama yang diberikan oleh teman-teman sekerja Australia ketika beliau tinggal di sana pada tahun 1976-1977. [1] Bekerja di sebuah tapak binaan bersama-sama dengan seorang buruh yang bernama Jack, teman-teman sekerja Chan memberinya nama samaran "Little Jack" yang kemudian disingkatkan menjadi Jacky. Bagaimanapun, beliau menukarkan nama "Jacky" itu kepada "Jackie" semasa membuat filem, Pergaduhan Besar (The Big Brawl), dan inilah nama yang digunakannya sejak dari masa itu. Oleh sebab nama keluarga bapanya adalah Fong pada asalnya dan hanya diubah ketika tiba di Hong Kong, nama Cina Chan dalam rekod-rekod keluarga ditukarkan bertahun-tahun kemudian kepada "Fong Si Lung". [2]. Beliau juga telah disenaraikan dengan nama "Sing Lung" (bermaksud "sudah menjadi seekor naga" dalam satu percubaan untuk melompat keluar daripada bayangan Bruce Lee), khususnya berhubung dengan muziknya. Oleh itu, wataknya dalam filem Dubuk Yang Tidak Mengenal Takut yang dinamai "Shing Lung" mungkin tidak merupakan suatu kebetulan.

Tahun-tahun awal sunting

Chan belajar di Sekolah Rendah Nan Hua tetapi pembelajarannya merupakan satu kesusahan dan oleh itu, ibu bapanya berasa bahawa beliau tidak sesuai untuk belajar di sekolah itu dan menghantarnya ke Institut Penyelidikan Opera Cina. Bagaimanapun, ibu bapanya kemudian mendaftarkannya di Sekolah Opera Peking (1961-1971) apabila mereka mengalami kesulitan kewangan. Pembelajarannya di sana berlangsung selama 10 tahun dan ketika di sana, beliau diajar kemahiran-kemahiran dalam akrobatik dan kung fu di bawah aturan hidup yang amat tegas. Adalah di sini bahawa Chan menyertai sebilangan murid yang lain yang kemudian menjadi ahli-ahli Tujuh Untung Nasib Kecil (Seven Little Fortunes), murid-murid terbaik sekolah itu, yang akhirnya menjadi pelakon-pelakon sezaman dalam industri filem Hong Kong. Murid-murid itu termasuk Yuen Wah, Corey Yuen, dan Yuen Qiu. Chan juga menjadi kawan rapat kepada Sammo Hung dan Yuen Biao yang kemudian dikenali sebagai Tiga Adik Beradik / Tiga Naga.

Selepas tamat sekolah, Chan menghadapi kepayahan untuk mencari kerja, khususnya kerana kemerosotan kepopularan Opera Cina. Selepas tinggal untuk beberapa waktu dengan ibu bapanya di Australia dan bekerja di tapak-tapak binaan, Chan ke Hong Kong. Serupa dengan bekas-bekas murid sekolahnya, beliau mendapatkan kerja sebagai pelagak ngeri dalam banyak filem, termasuk filem Bruce Lee iaitu Fist of Fury (1972) dan Enter the Dragon (1973), sebelum akhirnya ditawarkan peranan pelakonan. Amat awal dalam kerjayanya pada tahun 1975, Chan berlakon dalam sebuah filem komedi dewasa yang digelar All in the Family. "Aku terpaksa membuat apa-apa saja untuk mencari nafkah 31 tahun dahulu, tetapi aku berasa ini tak hairan kerana Marlon Brando juga pernah mendedahkan kulitnya dalam filem-filemnya," Chan berkata. Bagaimanapun, adegan-adegan dewasa ketika itu adalah lebih konservatif berbanding dengan filem-filem kini. Filem itu merupakan filem tunggal yang dilakonnya setakat ini yang tidak melibatkan sebarang perlawanan atau lagak ngeri. Chan mencapai kejayaan antarabangsanya yang pertama pada tahun 1978 melalui filem Drunken Master. Filem itu menggambarkan pahlawan rakyat China, Wong Fei Hung (yang dilakonkan oleh Chan) sebagai seorang budak nakal, berbanding dengan watak pesilat unggul yang dihormati sebagaimana yang digambarkan dalam filem-filem yang lain. Bersama dengan telatah dan daya tarikan Chan serta Yuen Siu Tien (juga dikenali sebagai Simon Yuen), bapa kepada koreografer silat yang termasyhur, Yuen Woo-ping, Pesilat Agung Yang Mabuk merupakan sebuah filem yang radikal pada masa itu. Filem itu mencapai kejayaan dan dicontohi oleh filem-filem gemar ramai antarabangsa yang lain.

Kehidupan peribadi sunting

Pada tahun 1982, Chan telah berkahwin dengan Lin Feng-jiao, seorang pelakon Taiwan. Dalam tahun yang sama, mereka dikurniakan seorang anak lelaki yang diberi nama Jaycee Chan juga seorang penyanyi dan pelakon. Dalam sebuah skandal pada tahun 1999, dia mengaku mempunyai seorang anak perempuan dengan pemenang Miss Asia Pageant 1990, Elaine Ng Yi-Lei. Chan berkebolehan bertutur dalam banyak bahasa antaranya Kantonis, Mandarin, Inggeris, Jerman, Korea, Thai, Jepun dan Sepanyol. Chan merupakan peminat bola sepak dan penyokong Pasukan bola sepak kebangsaan Hong Kong, Pasukan bola sepak kebangsaan England dan Manchester City.

Karier filem sunting

Ketika berumur 8 tahun, Chan telah dihantar bersekolah di Sekolah Opera Peking selama 10 tahun. Di sana, dia telah diajar mengenai seni bela diri kung fu, akrobatik, nyanyian dan lakonan. Melalui sekolah itu, jalurnya ke bidang lakonan mula terbuka. Pada usia yang agak muda dia menjadi pelakon pembantu dalam filem berjudul Big and Little Wong Tin Bar (1962). Selanjutnya pada umur 10 tahun, dia juga ikut berlakon dalam The Story of Qin Xiang Lin (1964). Dua tahun kemudian dia berlakon dalam Come Drink with Me (1966) dan sebelum mengakhiri pendidikannya, dia juga tampil dalam filem Master with Cracked Fingers dan Little Tiger of Canton (1971). Semua watak itu dilakukan sebagai kerja sampingan berlakon sebagai pelakon tambahan atau stuntman di dalam filem-filem Hong Kong.

Pada usia 17 tahun, selepas tamat pendidikan di Sekolah Opera Peking, Chan dan kawan-kawan seangkatannya terpaksa bekerja keras untuk mencari pekerjaan. Ini cukup sulit kerana selama bersekolah di opera, mereka tidak diajar membaca dan menulis. Satu-satunya cara untuk bekerja hanyalah menjadi pelakon tambahan. Sementara pada setiap tahun, industri filem Hong Kong selalu mencari "daun muda" untuk dijadikan sebagai stuntman. Chan mengambil peluang ini dan mendaftar sebagai stuntman di dalam banyak filem-filem Hong Kong. Dia cepat belajar dan dikenali sebagai pemuda yang berani melakukan pelbagai hal dan adegan paling bahaya. Dia muncul sebagai stuntman dalam filem Bruce Lee iaitu Fist of Fury (1972), Enter the Dragon (1973) dan Game of Death (1973). Beliau pertama kali diberikan sebagai watak utama menerusi filem Little Tiger of Canton (1973). Selepas itu, sekitar tahun 1976-1977 ketika industri perfileman Hong Kong lesu, Chan mengikuti ibu bapanya ke Australia dan dia bekerja di sebuah restoran dan menjadi buruh kasar bangunan. Nama "Jacky" adalah berasal dari nama panggilan kawan-kawannya kepada Chan ketika bekerja di Australia.

Tahun awal: 1976-1979 sunting

Pada tahun 1976, Chan telah menerima sebuah telegram dari Willie Chan, seorang penerbit filem terkenal dalam industri perfileman Hong Kong yang terpukau dengan aksi-aksi lagak ngeri hebat dari beliau. Willie Chan menawarkan beliau sebuah watak dalam sebuah filem arahan Lo Wei iaitu New Fist of Fury (1976). Lo pernah melihat aksi-aksinya ketika dalam filem Hand of Death arahan John Woo dan sudah merancang untuk menjadikannya sebagai pengganti Bruce Lee menerusi filem New Fist of Fury. Nama pentasnya ditukar menjadi Sing Lung (China: 成龍, yang bermaksud "menjadi naga") untuk menunjukkan persamaannya dengan Bruce Lee, yang mempunyai nama pentas Lei Siu Lung (China: 李小龍, yang bermaksud "Naga Kecil"). Namun sayangnya filem tersebut tidak menunjukkan kejayaan kerana Chan memiliki gaya yang sedikit berbeza dengan seni bela diri kung fu Bruce Lee. Walaupun mengalami kegagalan, Lo tetap membuat filem dengan tema-tema yang hampir sama, tapi hanya mengangkatnya sedikit dalam filem-filem terlaris. Filem berikutnya adalah Shaolin Wooden Men (1976) dan Snake & Crane Arts of Shaolin (1978).

Debut Chan yang membuatnya terkenal adalah menerusi filem Snake in the Eagle's Shadow (1978). Di bawah arahan Yuen Woo-ping, Chan mendapat kebebasan untuk melakukan pelbagai aksi seni bela diri sesuka hatinya. Filem tersebut dikategorikan sebagai filem kung fu komedi dan terbukti menjadi karya terbaik untuk para penonton dari Hong Kong. Chan kemudian beraksi dalam watak berikutnya dalam filem Drunken Master yang membawanya ke puncak kejayaan.

Ketika Chan kembali ke studio Lo Wei, Lo mencuba meniru pendekatan komedi dari filem terdahulunya, Drunken Master sehingga menghasilkan filem Half a Loaf of Kung Fu dan Spiritual Kung Fu. Dia memberi peluang kepada Chan untuk membantu mengarah filem Fearless Hyena dengan Kenneth Tsang. Ketika Willie Chan keluar dari syarikat, dia menyarankan Chan untuk memutuskan sendiri untuk kekal bersama Lo Wei atau tidak. Ketika pengambaran filem Fearless Hyena Part II, Chan memutuskan kontraknya dan memilih untuk bergabung dengan Golden Harvest yang mengakibatkan Lo Wei memeras Chan mempergunakan jasa triad dan menyalahkan Willie Chan kerana bintang utamanya telah meninggalkan mereka. Perselisihan di antara mereka berakhir dengan bantuan dari pelakon dan pengarah Jimmy Wang Yu yang membolehkan Chan untuk kekal dengan Golden Harvest.

Kejayaan filem aksi komedi: 1980-1987 sunting

Willie Chan akhirnya menjadi pengurus Chan dan menjadikannya sebagai kawan sejatinya lebih dari 30 tahun. Dia telah berjasa mengerakkan Chan dalam karier antarabangsanya dengan terjun ke dalam industri perfileman Amerika pada tahun 1980an. Filem Hollywood pertamanya ialah The Big Brawl tahun 1980. Kemudian Chan mendapat watak kecil dalam filem The Cannonball Run pada tahun 1981 yang menghasilkan pendapatan kotor sebanyak US$100 juta secara keseluruhan di seluruh dunia. Walaupun tidak begitu dihiraukan oleh orang ramai kerana pelakon Amerika seperti Burt Reynolds, Chan terkenal dengan penampilan closing credit tittlenya yang memberinya inspirasi untuk melakukan hal yang sama di dalam filem-filem berikutnya.

Selepas kegagalan secara komersil dalam filemnya The Protector tahun 1985, Chan berehat untuk sementara waktu dalam usahanya menembusi pasaran Amerika dan kembali fokus pada filem Hong Kong. Kembali ke Hong Kong, filem Chan mula mendapat pengakuan dari khalayak ramai, khususnya kawasan di Asia Tenggara dengan kejayaan pertama di pasaran Jepun termasuk The Young Master (1980) dan Dragon Lord (1982). Chan membuat beberapa filem komedi dengan kawan operanya Sammo Hung dan Yuen Biao. Pertama kali mereka berlakon bersama dalam filem Project A tahun 1983 dan mendapat penghargaan Best Action Design Award pada Hong Kong Film Awards dalam acara tahunannya yang ketiga. Sejak lebih dari dua tahun "Tiga Bersaudara" tampil beberapa kali dalam filem Wheels on Meals dan filem trilogi Lucky Stars. Pada tahun 1985, Chan membuat pertama dari Police Story, sebuah filem aksi komedi yang dipengaruhi oleh Amerika, dimana Chan memainkan sendiri watak-watak lagak ngerinya. Filem ini mendapat penghargaan sebagai "Best Film" dalam Hong Kong Film Awards tahun 1986. Dalam tahun 1987, Chan berlakon sebagai "Asian Hawk" sebuah karakter yang serupa dengan karakter dari Indiana Jones dalam filem Armour of God. Filem ini merupakan filem yang memberikan pendapatan kasar dalam negara Hong Kong dari Chan dengan pendapatan kasar sekitar HK$35 million.

Filem lanjutan dan penembusannya ke Hollywood: 1988-1998 sunting

Pada tahun 1988, Chan mendapat watak bersama dengan Sammo Hung dan Yuen Biao dalam filem Dragons Forever. Sammo Hung menjadi pengarah bersama-sama dengan Corey Yuen, dan yang mendapatkan watak sebagai penjahat ialah Yuen Wah, dimana mereka sama-sama graduan dari China Akademy.

Diakhir tahun 1980an dan awal tahun 1990an, Chan mendapatkan watak yang cukup berjaya mula dari Police Story 2, yang memenangi anugerah untuk Best Action Choreography pada tahun 1989 dalam Hong Kong Film Awards. Kemudian diikuti dengan kejayaan filem Armour of God II: Operation Condor dan Police Story 3: Super Cop, dimana Chan memenangi anugerah sebagai Best Actor Award pada tahun 1993 dalam Golden Horse Film Festival. Pada tahun 1994, Chan kembali memegang watak sebagai Wong Fei-hung dalam Drunken Master II, yang terdaftar dalam Time Magazine's sebagai 100 filem yang diingati sepanjang masa. Filem seterusnya, Police Story 4: First Strike memberikannya banyak anguerah dan menyumbangkan kejayaan domestik untuk Chan, tetapi bukan untuk pasaran antarabangsanya.

Chan meneruskan lagi usahanya untuk memenuhi keinginannya menakluki dunia industri perfileman di Hollywood sekitar tahun 1990an, tetapi dia tidak mahu menerima watak sebagai penjahat dalam filem-filem Hollywood untuk menghindari daripada mendapat watak yang sama pada masa yang akan datang. Sebagai contoh, Sylvester Stallone menawarkan kepadanya watak sebagai Simon Phoenix, seorang penjahat dalam filem Demolition Man. Tetapi Chan menolak dan watak itu diberikan kepada Wesley Sniper.

Chan akhirnya berjaya mendirikan kakinya di pasaran Amerika Utara pada tahun 1995 dengan diedarkan filemnya berjudul Rumble in the Bronx, yang membuka jalan kepadanya untuk masuk dan menguasai pasaran Amerika Syarikat, dimana ini sangat jarang didapatkan oleh orang-orang dari Hong Kong. Kejayaan Rumble in the Bronx mendorongnya mengedarkan filem lainnya berjudul Police Story 3: Super Cop pada tahun 1996 di Amerika Syarikat yang berjaya mendapatkan pendapatan kasar sebanyak US$16,270,600. Chan berganding watak utama bersama Chris Tucker dalam filem aksi komedi Rush Hour pada tahun 1998 dan mendapat pendapatan kasar sebanyak US$130 million hanya di Amerika Syarikat saja.

Terkenal di Hollywood dan mendramakan: 1999-2007 sunting

 
Jackie Chan berlakon sebagai penjahat untuk pertama kalinya dalam filem Rob-B-Hood.

Pada tahun 1998, Chan mengedarkan filem terakhirnya untuk Golden Harvest, Who Am I?. Selepas meninggalkan Golden Harvest pada tahun 1999, Chan menerbitkan dan berlakon di samping Shu Qi dalam filem romantis komedi Gorgeous yang berkisahkan tentang hubungan peribadi. Chan kemudian menolong membuat sebuah permainan Playstation pada tahun 2000 yang dinamakan Jackie Chan Stuntmaster, dimana dia menampilkan suara dan aksi-aksi seni bela dirinya ke dalam permainan tersebut. Chan kembali meneruskan kejayaannya di Hollywood pada tahun 2000, dia bergandingan dengan Owen Wilson dalam filem aksi komedi Shanghai Noon, yang mana sambungannya ialah Shanghai Knights (2003). Kemudian Chan berlakon semula dengan Chris Tucker dalam filem Rush Hour (2001) yang mana kejayaan besar pendapatan kasar sebanyak $347 million di seluruh dunia. Dia mencuba sesuatu yang istimewa dengan filem The Tuxedo (2002) dan The Medallion (2003) yang mana demikianlah bukan sebagai kejayaan bahaya atau perdagangannya.

Walaupun beberapa filemnya mendapat kejayaan seperti Shanghai Noon dan Rush Hour, Chan kecewa dengan Hollywood kerana kesulitannnya mengawal pembuatan filem-filemnya. Sebagai tindak lanjut pengunduran diri Golden Harvest dari dunia industri perfileman pada tahun 2003, Chan mula menubuhkan syarikat perfilemannya sendiri, JCE Movies Limited (Jackie Chan Emperor Movies Limited) yang bergabung dengan Emperor Multimedia Group (EMG). Sejak itu filem-filemnya banyak memunculkan aspek-aspek dramatis namun tetap mencapai kejayaan sebagai filem terlaris seperti New Police Story (2004), The Myth (2005) dan filem hit Rob-B-Hood (2006).

Chan seterusnya mengedarkan filem Rush Hour 3 pada bulan Ogos 2007. Filem tersebut mendapat pendapatan kasar sebanyak US$255 million. Walau demikian, filem tersebut mendapat pendapatan kasar yang cukup mengecewakan di negaranya Hong Kong. Filem tersebut hanya mendapat pulangan kasar sebanyak HK$3.5 million saja dalam tayangannya di penghujung minggu.

Perubahan dalam gaya dan percubaan baru: 2008 - sekarang sunting

 
Jackie Chan bersama Jet Li untuk filem The Forbidden Kingdom.
 
Chan ketika di Festival Filem Cannes pada tahun 2012.

Dalam pembuatan filem The Forbidden Kingdom, Chan pertama kali berlakon bersama pelakon China Jet Li yang berjaya diselesaikan pada 24 Ogos 2007 dan diedarkan pada bulan April 2008. Seterusnya, Chan mengisi suara dari tokoh Master Monkey dalam filem Kung Fu Panda yang diedarkan pada bulan Jun 2008. Filem tersebut juga menampilkan beberapa pelakon terkenal seperti Jack Black, Dustin Hoffman dan Angelina Jolie. Selain itu, dia juga menandatangani kontrak untuk membantu Anthony Szeto dalam kemampuannya sebagai penasihat untuk filem Wushu yang diedarkan pada 1 Mei 2008. Filem tersebut menampilkan pelakon terkenal Sammo Hung dan Wang Wenjie sebagai ayah dan anak.

Pada November 2007, Chan memulakan pengambaran untuk filem Shinjuku Incident yang diarahkan oleh Derek Lee, yang mana Chan memegang watak sebagai imigran Tionghoa di Jepun. Filem tersebut diedarkan pada 2 Februari 2009. Dari data yang ada di blognya, Chan menyatakan keinginannya untuk mengarah filem lainnya selepas menyelesaikan filem Shinjuku Incident, sesuatu yang sudah lama tidak dilakukannya dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Filem diharapkan lanjutan ketiga dari serial The Armour of God, yang dinamakan Armour of God III: Chinese Zodiac. Filem ini diedarkan pada 12 Disember 2012. Kerana the Screen Actors Guild tidak mengalami pemogokan, Chan mula melakukan pengambaran filem The Spy Next Door pada pertengahan bulan Oktober di New Mexico. Dalam filem The Spy Next Door, Chan berlakon sebagai ejen rahsia yang sedang menyamar namun terbongkar ketika dia menjaga anak-anak kepada kekasihnya. Dalam Little Big Soldier, Chan berlakon disamping Leehom Wang sebagai askar di dalam Warring States Period di China.

Dalam tahun 2010, Chan berlakon dengan Jaden Smith dalam filem The Karate Kid, sebuah sekuel yang sebenar pada tahun 1984. Filem ini merupakan filem Amerika pertama Chan yang menarik. Dia berlakon sebagai Mr. Han, seorang guru Kung Fu dan tukang penyenggaraan yang merupakan guru kepada Dre Parker lakonan Jaden Smith yang suka dibuli oleh kawan-kawannya di sekolah. Kerana wataknya dalam The Karate Kid, Jackie Chan menerima anugerah The Favorite Buttkicker di Anugerah Nickelodeon Kids Choice pada tahun 2011. Filem seterusnya Chan ialah Shaolin. Dia memegang watak sebagai tukang masak di kuil. Filem ke 100nya adalah 1911 yang ditayangkan pada 26 September 2011. Chan bertindak sebagai pengarah bersama Zhang Li, penerbit eksekusif dan watak utama dalam filem ini. Semasa, Chan mengarahkan filem ke 100 dalam kariernya, ini merupakan kali pertama kerja pengarahannya sejak Who Am I? tahun 1998. Filem 1991 ditayangkan di Amerika Utara pada 14 Oktober.

Semasa di Festival Filem Cannes 2012, Chan mengumumkan dia telah bersara daripada lakonan filem aksi kerana umurnya yang sudah tua. Selepas itu dia menjelaskan bahawa dia tidak bakal bersara sepenuhnya dari filem aksi tapi bakal kurang melakukan lagak ngeri dan mengambil perhatian lebih kepada badan.

Pada tahun 2015, Chan menerima anugerah pangkat yang membawa kepada gelaran "Datuk" dari Malaysia kerana dia menolong Malaysia untuk menaikkan pelancongan, terutamanya di Kuala Lumpur di mana dia pernah shooting filemnya. Akan datang termasuk projekprojek filem Indo-China berjudul "Kung Fu Yoga" yang mana bintangnya adalah Sonu Sood dan Amyra Dastur. Filem itu juga menyatukan semula Chan dengan pengarah Stanley Tong yang merupakan pengarah nombor satu kepada filem-filem Jackie Chan tahun 1990an.

Seterusnya tahun 2016, Chan berlakon dalam filem yang berjudul Skiptrace yang diarahkan oleh Renny Harlin. Dia berlakon di samping Fan Bingbing dan Johnny Knoxville.

Karier nyanyian sunting

Chan mempunyai pembelajaran suara ketika di Sekolah Opera Peking semasa zaman kanak-kanaknya. Dia mula mendaftar di penerbitan professional pada tahun 1980an dan menjadi penyanyi yang berjaya di Hong Kong dan Asia. Dia telah meriliskan 20 album sejak tahun 1984 dan boleh menyanyi dalam bahasa Kantonis, Mandarin, Jepun, Taiwan dan Inggeris. Dia sering kali menyanyi lagu untuk tema filem-filemnya, yang mana lagunya bermain di akhir penutup filem. Chan pertama kali merakamkan lagu muzikal "Kung Fu Fighting Man", iaitu lagu tema penutup untuk filem The Young Master (1980).

Lagak ngeri sunting

Chan hampir selalu melakukan sendiri aksi-aksi berbahaya di semua filem-filemnya tanpa ada pengganti, yang mana aksi-aksi tersebut dirancang oleh Jackie Chan Stunt Team. Chan selalu menggunakan mereka dalam semua filem-filemnya sehingga memudahkan dalam pengaturan koreografinya, kerana dia sudah mengetahui kemampuan masing-masing anggota kumpulannya. Chan dan kumpulannya menjadi watak pengganti dari tokoh-tokoh lainnya, di mana pengambaran gambarnya dibuat sedemikian rupa sehingga tidak langsung mengambil gambar di bahagian muka.

Pilihan Chan untuk melakukan semua aksi berbahaya dalam filem-filemnya menjadi sulit untuk mendapatkan bisnes untuk dirinya, khususnya di Amerika Syarikat, yang mana secara kontrak aksinya akan dilarang. Chan juga merupakan salah seorang pemegang Guinness World Record untuk "Most Stunts By A Living Actors", yang bermaksud tiada syarikat bisnes yang akan menyokong produksi filem Chan, kerana dia melakukan sendiri aksi-aksi berbahaya itu.

Filemografi sunting

Diskografi sunting

Anugerah dan pencalonan sunting

Festival Filem Golden Horse Awards
Tahun Karya tercalon Kategori Keputusan
1984 Project A Pelakon Lelaki Terbaik Tercalon
1987 Project A Part II Pengarah Terbaik Tercalon
1989 Miracles Pelakon Lelaki Terbaik Tercalon
1992 Police Story 3: Super Cop Pelakon Lelaki Terbaik Menang
1993 Crime Story Pelakon Lelaki Terbaik Menang
Koreografi Aksi Terbaik Tercalon
1995 Rumble in the Bronx Koreografi Aksi Terbaik Tercalon
1999 Gorgeous Koreografi Aksi Terbaik Tercalon
2001 The Accidental Spy Koreografi Aksi Terbaik Tercalon


Anugerah Filem Hong Kong
Tahun Karya tercalon Kategori Keputusan
1983 Dragon Lord Koreografi Aksi Terbaik Tercalon
1985 Project A Koreografi Aksi Terbaik Menang
Pelakon Lelaki Terbaik Tercalon
1986 Police Story Koreografi Aksi Terbaik Menang
Pengarah Terbaik Tercalon
Pelakon Lelaki Terbaik Tercalon
Heart of Dragon Pelakon Lelaki Terbaik Tercalon
1988 Project A Part II Koreografi Aksi Terbaik Menang
1989 Police Story 2 Koreografi Aksi Terbaik Menang
Rouge Filem Terbaik Menang
1990 Miracles Koreografi Aksi Terbaik Menang
Pelakon Lelaki Terbaik Tercalon
1992 Armour of God II: Operation Condor Koreografi Aksi Terbaik Tercalon
1993 Police Story 3: Super Cop Pelakon Lelaki Terbaik Tercalon
1994 Crime Story Pelakon Lelaki Terbaik Tercalon
1995 Drunken Master II Koreografi Aksi Terbaik Menang
1996 Rumble in the Bronx Koreografi Aksi Terbaik Tercalon
1997 Mr. Nice Guy Koreografi Aksi Terbaik Tercalon
1999 Who Am I? Pelakon Lelaki Terbaik Tercalon
Koreografi Aksi Terbaik Menang
2000 Gorgeous Koreografi Aksi Terbaik Tercalon
2002 The Accidental Spy Koreografi Aksi Terbaik Menang
2005 New Police Story Pelakon Lelaki Terbaik Tercalon
Koreografi Aksi Terbaik Menang
2006 The Myth Lagu Soundtrack Filem Terbaik Tercalon
Koreografi Aksi Terbaik Tercalon
2007 Rob-B-Hood Koreografi Aksi Terbaik Tercalon
2013 CZ12 Koreografi Aksi Terbaik Menang
Anugerah Blockbuster
Tahun Karya tercalon Kategori Keputusan
1999 Rush Hour Duo Favorite Menang
2001 Shanghai Noon Team Aksi Favorite Tercalon

Rujukan sunting

  1. ^ Herald Sun Australia, 9 Julai 2005.
  2. ^ I Am Jackie Chan: My Life in Action, edisi buku semakan kulit lembut, m.s. 354, ISBN 0-345-42913-3; Majalah Variety

Bacaan tambahan sunting

  • Jackie Chan, I Am Jackie Chan: My Life in Action, Ballantine Books (28 Jun 1999), ISBN 0-345-42913-3.
  • Curtis F. Wong and John R. Little, Jackie Chan (Best of Inside Kung-Fu), McGraw-Hill; edisi pertama (11 Disember 1998), ISBN 0-8092-2837-8.

Rujukan luar sunting