Jalal-Abad (Jalalabat, Dzhalal-Abad} merupakan pusat ekonomi dan pentadbiran wilayah Jalal-Abad di barat daya Kyrgyzstan .Penduduknya sekitar 75.000. Ia terletak di hujung utara-timur dari [Lembah Fergana]] , Sungai Kugart di kaki bukit Pergunungan Ata Babash.. Lokasinya sangat dekat dengan sempadan Uzbekistan. Dua pertiga dari penduduknya keturunan Uzbekistan .

Jalalabat
Жалалабат
Dzhalal-Abad
Negara Kyrgyzstan
WilayahJalal-Abad
Penduduk
 • Jumlah75,000

Jalalabat terkenal dengan mata air mineral di sekitarnya. Air dari Hozret-Ayub-Paigambar Spa sudah lama diyakini boleh menyembuhkan pesakit kusta. Era Soviet sanatorium menawarkan program rawatan air mineral untuk pelbagai penyakit kronik. Botol air mineral dari wilayah tersebut dijual di seluruh negeri dan luar negeri.

Sejarah sunting

Salah satu Jalan Sutera melewati wilayah Jalalabad .Terdapat kesan arkeologi seperti Saimalu tash dan Lembah Chatkal.Pesakit akan melawat Spa kuratif seperti di Gunung Ayub Tau di ketinggian 700 m di atas permukaan laut sekitar tiga kilometer luar bandar.

Sebuah legenda menceritakan air dari Hozret-Ayub-Paigambar boleh menyembuhkan pesakit kusta.Ada sebuah makam, masjid dan istana khan berhampiran Spa.

Istilah 'Abad' sering digunakan dalam nama bandar-bandar di Asia Tengah . Ia merujuk kepada orang yang mendirikan tempat itu. Dikatakan bahawa Jalalabad dinamakan Jalal ad Din , yang terkenal untuk membuat karavan (kereta panjang) untuk membawa pelancong dan banyak peziarah yang datang ke gunung kudus.

Orang-orang tempatan terlibat dalam pertanian, perdagangan dan memberikan perkhidmatan kepada para peziarah. 1870-an, migran Rusia datang ke wilayah tersebut. Mereka mendirikan sebuah bandar garrison tentera dan rumah sakit tentera.

Ekonomi sunting

Kereta api bergerak dari Lembah Ferghana timur laut sekitar 30 km ke Kökjanggak .

Pasukan sukarelawan Peace Corp dari Amerika Syarikat sangat aktif di wilayah tersebut. Relawan berkhidmat dalam pendidikan dan sektor usaha kecil. Kaplıca Adresleri

Rujukan sunting