Ralat Lua: Coordinates must be specified on Wikidata or in |coord=. Jalan Nanjing (Bahasa Cina: 南京路pinyin: Nánjīng Lù; Bahasa Shanghai: Noecin Lu) merupakan sebuah jalan di Shanghai, bahagian timur sebahagian daripadanya adalah daerah membeli-belah utama Shanghai. Ia adalah salah satu jalan membeli-belah paling sibuk di dunia, bersama-sama dengan Fifth Avenue, Oxford Street, Orchard Road, Takeshita Street dan Champs-Élysées.[1] Jalan ini dinamakan sempena bandar Nanjing, ibu kota wilayah Jiangsu yang berjiran dengan Shanghai, dan bekas ibu negara Republik China. Jalan Nanjing hari ini terdiri daripada dua bahagian, Jalan Nanjing Timur[2] dan Jalan Nanjing Barat.

Jalan Nanjing
Jalan Nanjing adalah salah satu jalan membeli-belah paling sibuk di dunia.[1]

Dalam sesetengah konteks, "Jalan Nanjing" hanya merujuk kepada Jalan Nanjing sebelum tahun 1945, Jalan Nanjing Timur hari ini, yang sebahagian besarnya dilalui pejalan kaki. Sebelum penggunaan romanisasi pinyin pada tahun 1950-an, namanya diterjemahkan sebagai Nanking Road (Jalan Nanking) dalam bahasa Inggeris. Bekas Jalan Nanking terletak sepenuhnya dalam Petempatan Antarabangsa Shanghai. Jalan Nanjing Barat hari ini dahulunya adalah Jalan Telaga Berbuih, sebuah jalan penempatan tambahan yang dibina oleh pihak berkuasa konsesi di luar konsesi yang sepatutnya. Kedua-dua jalan itu bertemu di pinggir utara Shanghai Race Club.

Lokasi sunting

Jalan Nanjing terletak di pusat bandar, berjalan ke arah barat-timur. Bahagian timurnya terletak di Daerah Huangpu dan memanjang dari The Bund barat ke Dataran Rakyat. Bahagian barat bermula di Dataran Rakyat dan terus ke arah barat menuju Daerah Jing'an.

Sejarah sunting

 
Jalan Nanjing selepas Revolusi Cina 1911 penuh dengan Lima Kaum Di Bawah Satu Kesatuan Bendera yang kemudiannya digunakan oleh para revolusioner
 
Jalan Nanjing pada waktu malam
 
Jalan Nanjing Road pada waktu malam
 
Kedai Fesyen Shanghai

Sejarah Jalan Nanjing boleh dikesan kembali ke tahun 1845.[3] Pada masa itu ia dipanggil "Park Lane", yang membentang dari Bund ke Jalan He'nan. Pada tahun 1854, ia telah dilanjutkan ke Jalan Zhejiang, dan lapan tahun kemudian, sekali lagi dilanjutkan ke Jalan Xizang. Pada tahun 1862, ia dinamakan secara rasmi "Jalan Nanking"[3] oleh Majlis Perbandaran, yang mentadbir Penempatan Antarabangsa. Dalam bahasa Cina ia biasanya dirujuk sebagai Jalan Utama (大马路). Sekitar tahun 1930 ia merupakan jalan yang sibuk dengan sekurang-kurangnya satu kasino yang dilaporkan (mungkin di nr. 181).[perlu rujukan] Pada tahun 1943 Penyelesaian Antarabangsa telah dibatalkan, dan selepas Perang Dunia II kerajaan menukar namanya daripada Jalan Nanking kepada "Jalan Nanjing Timur", sementara itu mereka juga menamakan bekas Jalan Telaga Bubbling "Jalan Nanjing Barat", dan nama umum kedua-dua jalan itu menjadi "Jalan Nanjing", yang terdiri daripada panjang keseluruhan lima kilometer.

Pada awal abad ke-20, lapan gedung membeli-belah besar telah ditubuhkan di sepanjang jalan. Beberapa siri kedai francais juga telah ditubuhkan pada masa itu.

Pada 23 Ogos 1937, sebuah pesawat pejuang China yang cuba mengebom kapal Jepun Izumo terlepas sasaran, menjatuhkan empat bom ke jalan-jalan berhampiran yang sesak, dua daripadanya mendarat di Jalan Nanjing. Kira-kira 2,000 orang terbunuh oleh empat bom itu secara kolektif.[4]

Pada tahun 2000, sebagai sebahagian daripada rancangan pembangunan yang dipegang oleh kerajaan tempatan, Jalan Nanjing telah diubah suai untuk menjadi ciri jalan pejalan kaki. Lebarnya kira-kira 28 meter dan panjang keseluruhannya ialah 1,200 meter, yang menjangkau dari Jalan He'nan Tengah hingga Jalan Xizang Tengah.

Pada tahun 2007, kerajaan Jing'an dan Huangpu bersetuju untuk menyelaraskan dasar mereka untuk meningkatkan pembangunan Jalan Nanjing, melalui pelancaran jawatankuasa yang unik. Perjanjian ini mengikuti permintaan jawatankuasa Champs-Elysees dalam perspektif perjanjian persahabatan antara kedua-dua jalan terkenal.

Pada 2019-2020, bahagian antara Jalan Henan Tengah dan the Bund (East-1 Zhongshan Road) telah ditukar menjadi zon pejalan kaki sahaja, memanjangkan pusat beli-belah pejalan kaki ke arah timur ke Bund.

Penerangan sunting

Nanjing Road ialah daerah beli-belah terpanjang di dunia, sepanjang 5.5 km, dan menarik lebih 1 juta pelawat setiap hari.[perlu rujukan]

Jalan Nanjing Timur(南京东路) sunting

Jalan Nanjing Timur ialah zon komersial khusus. Di hujung timurnya ialah bahagian tengah Bund, menampilkan Peace Hotel. Sejurus di barat presint Bund secara tradisinya adalah hab restoran dan kafe gaya Eropah, walaupun sejak beberapa tahun kebelakangan ini, ini menjadi kurang ciri kerana demografi pelawat ke Jalan Nanjing telah beralih daripada penduduk tempatan yang mewah kepada pelawat dari seluruh negara. Berdekatan adalah Pasar Sentral, sebuah pasar luar berabad-abad yang kini mengkhusus dalam komponen elektronik dan media digital. Lebih jauh ke barat ialah pusat membeli-belah pejalan kaki Jalan Nanjing. Terletak di sini kebanyakan gedung serbaneka tertua dan terbesar di Shanghai, serta pelbagai kedai runcit domestik, dan beberapa restoran tradisional dengan sejarah yang panjang. Dari perspektif pembangunan sejarah Jalan Timur Nanjing, permulaan dan pembangunan semula jalan ini didorong oleh usaha mengejar perdagangan dan imej. Pengkomersilan Jalan Timur Nanjing mempunyai kedua-dua promosi dan kesan sekatan.[5]

Jalan Nanjing Barat (南京西路) sunting

 
Jalan Telaga Bubbling ialah salah satu jalan penempatan tambahan yang pertama.

Pusat beli-belah pejalan kaki, dan East Nanjing Road, berakhir di People's Park, dahulunya Shanghai Race Course. Di seberang taman terdapat beberapa hotel bersejarah yang berprestij di Shanghai, termasuk Park Hotel. Jalan Nanjing Barat bermula di sini, dan menampilkan beberapa pusat membeli-belah mewah termasuk Plaza 66, Pusat Jing An Kerry dan HKRI Taikoo Hui, bangunan pejabat, Pusat Pameran Shanghai, dan kedai. Kawasan ini juga sebelum ini menampilkan beberapa rumah agam dan estet yang besar, yang kebanyakannya hari ini sama ada dirobohkan atau digunakan oleh kerajaan.

Jalan Nanjing Barat, berhampiran Kuil Jing'an, dibina pada tahun 1860 sebagai Bubbling Well Road (靜安寺路), sebuah jalan penempatan tambahan di luar konsesi yang sepatutnya. Ia pernah menjadi salah satu kawasan kediaman utama Shanghai, tetapi telah menyaksikan pembangunan berterusan sejak sepuluh tahun yang lalu. Kawasan ini kini menjadi tuan rumah kepada beberapa hotel lima bintang, pusat membeli-belah kelas atas, restoran dan bangunan pejabat utama. Baru-baru ini, kawasan itu telah mendapat manfaat daripada pembinaan Laluan Kereta Api Bawah Tanah 7, yang menghubungkan dengan Laluan 2 di stesen Kuil Jing'an. Banyak barangan mewah, butik jenama fesyen dan sukan terletak di Jalan Nanjing Barat.

Pada bulan Disember, Starbucks membuka 30,000 kaki persegi (2,800 m2) Starbucks Reserve Roastery di HKRI Taikoo Hui di Nanjing Road West, cawangan Starbucks terbesar di dunia. Ia mempunyai kemudahan memanggang sendiri dan tawaran khusus Shanghai termasuk latte draf nitro dan minuman beralkohol.[6][7][8]

Pengangkutan sunting

 
Sebuah trem melalui salah satu bahagian paling sibuk di Nanjing Road (antara Syarikat Sincere dan Wing On) pada tahun 1920-an.

Shanghai Metro Line 2 berjalan di sepanjang Jalan Nanjing, termasuk stesen berikut dan stesen lain:

  • Jalan Nanjing (T.) (Jl Nanjing T. / Jl. M. Henan) (dahulunya Jalan Henan Zhong), Di persimpangan antara Jalan Nanjing Timur dan Jalan Henan Tengah.
  • Dataran Rakyat (Jl. Nanjing / Jl. M. Tibet), stesen metro di People's Square di tengah-tengah Jalan Nanjing. Di seberang Jalan M. Tibet dari stesen ini adalah hujung barat bahagian pejalan kaki jalan. Jalan Nanjing / Jalan M. Tibet. lintasan adalah titik perpecahan Jl. Nanjing T. dan B.
  • Jalan Nanjing (W.) (W. Nanjing Rd. / Shimen Rd.) (dahulunya Shimen No. 1 Road).
  • Kuil Jing'an (Jl. Nanjing B. / Jl. Jiaozhou), di bahagian barat jauh Jalan Nanjing.

Metro Shanghai Laluan 1 dan 8 termasuk stesen berikut:

  • Dataran Rakyat (Jl. Nanjing / Jl. M. Tibet), stesen metro di Dataran Rakyat di tengah-tengah Jalan Nanjing. Di seberang Jalan M. Tibet dari stesen ini adalah hujung barat bahagian pejalan kaki jalan. Jalan Nanjing / Jalan M. Tibet. lintasan adalah titik perpecahan Jl. Nanjing T. dan B.

Metro Shanghai Laluan 10 termasuk stesen berikut:

  • Jalan Nanjing (T.) (Jl E. Nanjing / Jl M. Henan) (dahulunya Henan Zhong Road), Di persimpangan antara East Nanjing Road dan Jalan Henan Tengah.

Metro Shanghai Laluan 12 dan Metro Shanghai Laluan 13 termasuk stesen berikut:

Acara sunting

Pelancong dan tetamu sering meraikan pelbagai cuti di Jalan Nanjing, seperti Tahun Baru Cina, Malam Tahun Baru, Krismas dan Paskah. Beberapa bahagian bangunan dan pusat beli-belah yang dilihat di hadapan Jalan Nanjing mungkin menganjurkan pertunjukan bunga api di atas jalan.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Nanjing Road Shopping Mall Shanghai". AsiaRooms – TUI Travel PLC. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 Mac 2010. Dicapai pada 12 September 2008.CS1 maint: unfit URL (link)
  2. ^ "Nanjing Road Pedestrian Walkway". Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-04-13. Dicapai pada 16 April 2014.
  3. ^ a b Warr, Anne: Shanghai Architecture, The Watermark Press, 2007, ISBN 978-0-949284-76-1
  4. ^ Wasserstein, Bernard (1998). Secret War in Shanghai. Houghton Mifflin, NY, NY. m/s. 16. ISBN 0-395-98537-4. Dicapai pada 2021-06-06.
  5. ^ Yang, Zhen; Xu, Miao (2009-06-01). "Evolution, public use and design of Central Pedestrian Districts in large Chinese cities: A case study of Nanjing Road, Shanghai". Urban Design International (dalam bahasa Inggeris). 14 (2): 84–98. doi:10.1057/udi.2009.11. ISSN 1468-4519. S2CID 109496069.
  6. ^ "Inside the world's largest Starbucks, which draws long lines in Shanghai". CNBC. 24 Ogos 2018.
  7. ^ "The Shanghai Roastery | Starbucks Reserve".
  8. ^ "Hong Kong".


Templat:Shanghai

Koordinat: 31°14′05″N 121°28′28″E / 31.23472°N 121.47444°E / 31.23472; 121.47444